Intel HD Graphics + Sharp LC-32AD5S TV = hoofdpijn

Pagina: 1
Acties:

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb sinds een paar weekjes een nieuwe HTPC aangeschaft in de vorm van een Zotac ZBox ID-18. Komt met Intel Celeron 1007u en de bijbehorende HD Graphics.
Nou draai ik linux (XBMCBuntu to be exact) en krijg ik het niet voor elkaar om met de videochip de overscan goed te krijgen. Het probleem is dus overscan, oftewel de randen van het beeld valt weg.

Nou ben ik geen Linux expert enzo maar weet ondertussen wel aardig wat, naar mate ik meer klooi. Hier kom ik niet echt uit, en op internet vind ik wel mensen met hetzelfde probleem maar geen werkende oplossing helaas.

Volgens mij komt het er op neer dat ik een ModeLine moet maken voor mijn xorg.conf (met andere videochips van AMD/NVidia zijn er andere mogelijkheden maar die lijken met de drivers van Intel niet te kunnen).
Nou krijg ik een Modeline maken wel voor elkaar en ook X zover dat hij het gaat gebruiken maar nu moet ik nog een werkende Modeline hebben want alles wat ik tot dusver probeer levert zwart beeld. Een bijkomstigheid is dat ik er een receiver tussen heb hangen die alles dus doorlust naar de TV. Deze heb ik voor de zekerheid met testen op "through" ingesteld als resolutie (andere opties zijn 720p, auto etc) hopende dat ik dat dan als mogelijk probleempunt uitschakel. Echter geen oplossing want dan werkt Digitenne niet meer goed, maar eerst maar iets werkends proberen te krijgen.

Nou heb ik al veel gelezen en kan je de commando's "gtf" en "ctv" gebruiken om Modelines mee te maken. Dat werkt nooit! geen van beide niet. Ik heb online ook al een Modeline generator gevonden, die werkt ook niet... Bij de online generator kan ik dan de horizontale frequentie opgeven (iets wat met ctv en gtf niet kan zover ik weet), wat kennelijk nodig is om de Modeline goed te berekenen. Deze waarden staan in de handleiding;

WXGA: 1280x768
Horizontal frequency: 47.7 kHz
Vertical frequency: 60Hz

WXGA: 1280x768
Horizontal frequency: 48.1 kHz

WXGA: 1360x768
Horizontal frequency: 47.7 kHz

Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Ik kan deze overscan wel fixxen in XBMC gelukkig maar het lijkt me wel fijn als ik de desktop ook gewoon normaal kan gebruiken.

Alvast bedankt!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

Heb je de drivers voor je videokaart al geïnstalleerd?
Hier staat er meer informatie over de drivers van de "videokaart" van je CPU onder Linux.
Misschien dat het dan beter kan instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door TommieW op 06-01-2014 17:32 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• jozuf
Eh, nee :)
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan met dergelijke setups, vaak was dit out of the box ok onder Linux (eigenlijk alleen ervaring met AMD en NVidia wat dit betreft en die waren altijd goed te fixxen qua overscan, out of the box). Ik weet wel dat er problemen zijn met ook die drivers maar dat zit in een hoek waar ik met mijn HTPCtje niet zo snel mee te maken krijg, gok ik.
Dus verwachte ik dat ook met de generieke, op afspelen van media gerichte XBMCBuntu.
Overigens XBMCBuntu gekozen en niet OpenElec vanwege dat mijn IR Remote de HTPC niet aan EN uit kan zetten (eerste werkt wel onder XBMCBuntu).

Ga vanavond weer is pielen maar meer tips zijn altijd welkom! Zit al een tijdje te pielen. Laat de vorderingen, goed of slecht, wel ff weten.

[ Voor 11% gewijzigd door jozuf op 06-01-2014 17:40 ]

• jozuf
Heb het installeren van de drivers een kans gegeven maar helaas, geen verandering.
Op de Intel site staat ook dat de meeste distros al de drivers in zich hebben dus had al weinig hoop.

Iemand anders nog tips?