Overweging een receiver aan te schaffen.

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Beste Tweakers,

Sinds kort begin ik steeds meer geïnteresseerd te raken in versterkers.
Dit omdat ik momenteel op verschillende toestellen mijn geluid heb. (Xbox / PC / Laptop)
En ik op het moment constant de kabels heen en weer zit te sjouwen. Dit is verre van ideaal.

Het nadeel hiervan is dat ik momenteen een Logitech Z-5500 heb en ik die dus niet op een versterker kan aansluiten. (Sub heeft ingebouwde versterker)

Ik heb me een beetje zitten inlezen in wat een versterker nou eigenlijk doet. Ik ben namelijk echt een leek in het audio gebied.

Het lijkt mij dus dat een versterker gewoon puur de speakers stroom toevoert, en de kanalen aangeeft.
Tevens als een soort splitter over systemen werkt waardoor je op verschillende systeem geluid kan afspelen. (D.m.v. verschillende HDMI aansluitingen)

Ik zie zo dat receivers een maximaal wattage per kanaal heeft.
http://www.receiverstore....ioneer-vsx-528-zwart.html

Zo heeft deze bijvoorbeeld 130 watt per kanaal.
Dit houd dus in dat ik 5 sattelietspeakers van ~100 watt kan aansluiten. Dit is dus prima.
Hoe zit het dan met een Subwoofer? Want een subwoofer kan makkelijk +-200-300 watt verbruiken.
Dit kan dus niet op deze receiver?

En het 130 watt per kanaal, is dat pér kanaal. fr een rekensom van het maximaal belastbare?
Stel bijvoorbeeld ik zet 2 zuilen neer van 200 watt per stuk, en 2 rear speakers van 50 watt per stuk.

Voorderest lijkt het me vanzelfsprekend. De boxjes aansluiten op de betreffende kanalen - aansluiten op de apparatuur, aanzetten, instellen, klaar.

Het idee was namelijk

Front
2x pricewatch: Boston Acoustics A 360 (Zwart)
200w

Center
pricewatch: Boston Acoustics A 225C (Zwart)
125w

Sub
pricewatch: Boston Acoustics ASW 650 (Zwart)
300w

2 sattelietjes van mijn Z-5500 als rear

Stel het 'per kanaal' is een rekensom van het maximaal belastbare.
130*5 = 650
200w+125w+300w= 625

Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Valandin op 06-01-2014 16:56 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Allereerst moet je het hele idee met wattages e.d. compleet vergeten. Wattage zegt verdomde weinig over geluidskwaliteit en zelfs ook nog amper iets over volume (wat normaal gesproken voor dergelijke devices totaal niet relevant is, tenzij je in een grote zaal gaat gamen / film kijken. In een huiskamer-situatie is het wel het minst relvante van alle specs). Daarnaast zou ik me maar eens flink gaan verdiepen in hoe dergelijke systemen functioneren. Dan kom je er ook snel genoeg achter welke speakers op welke systemen passen, en welke functionaliteiten je allemaal kan afhandelen met moderne receivers.
Overigens geeft je topic titel aan dat je een versterker zoekt, maar dat blijkt dus een receiver te zijn. Een versterker is eigenlijk een analoog meestal 2-kanaals device dat het inkomende signaal versterkt er weer uitstuurt en verder niets ermee doet. Zodra het meer dan dat doet is het eigenlijk al geen versterker meer.

iRacing Profiel

• Valandin
  • Nu online
Excuses. Dat was dan onwetendheid en zoek ik inderdaad een receiver.
Ik had vernomen dat het wattage gewoon het stroomverbruik is van de speakers en de receiver een maximaal aantal wattage kan doorgeven aan speakers. Dus als ik een set aansluit dat te veel wattage van de receiver vraagt de speakers kunnen beschadigen, geluidskwaliteit verslechteren - of zelfs uitvallen.

Enige tips of links met informatie? Met google zoekopdrachten kan ik hier helaas niet veel over vinden.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Valandin schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:58:
Excuses. Dat was dan onwetendheid en zoek ik inderdaad een receiver.
Ik had vernomen dat het wattage gewoon het stroomverbruik is van de speakers en de receiver een maximaal aantal wattage kan doorgeven aan speakers. Dus als ik een set aansluit dat te veel wattage van de receiver vraagt de speakers kunnen beschadigen, geluidskwaliteit verslechteren - of zelfs uitvallen.

Enige tips of links met informatie? Met google zoekopdrachten kan ik hier helaas niet veel over vinden.
De weerstand van speakers is veel interessanter in dat opzicht.
Lees o.a. maar eens op http://www.axiomaudio.com/hometheaterquestions maar er valt heel veel meer info over te vinden natuurlijk. En loop eens een audio-zaak binnen (dus niet een mediamarkt waar de verkoper zelf ook geen flauw idee heeft en maar wat roept) en laat je eens voorlichten over dit onderwerp. Kan je ook op je gemak eens luisteren naar diverse systemen en op basis daarvan iets gaan uitzoeken

iRacing Profiel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Als je net in de wereld van audio stapt moet je inderdaad niet gaan letten op dingen als vermogen. Eigenlijk is impedantie ook een punt waar ik me niet druk om zou maken in dit segment. Betreffende het vermogen komt er na die xx Watt namelijk nog hoe het is gemeten. Op die manier kan de 130 Watt van de ene versterker minder zijn (en minder representatief) dan 80 Watt van de ander. Zie het als ik zeg dat mijn auto 1:30 rijdt. Mooie waarde maar als ik er niet bij zeg dat het is als ik 80 km/u rijdt in de 6e versnelling heb je er niet veel aan. Je wil weten wat een auto gemiddeld doet en dat is met vermogens ook zo: je wilt weten wat het vermogen doet over een geheel bereik (20 - 20.000 Hz), op meer kanalen en bij 6/8 Ohm. Dat zijn al waarden die bij de aangehaalde Pioneer niet "kloppen". Maar goed, dat puur als uitleg want zoals gezegd kan je dit net zo goed meteen vergeten.

Ga een goede winkel binnen, overleg je budget en wensen en ga luisteren. Speakers koop je niet van plaatjes of specificaties, speakers koop je op klank en dat is alleen mogelijk door te gaan luisteren. Wellicht klinken de aangehaalde Boston Acoustics wel helemaal niet zoals je wilt dat je muziek klinkt. Al is dat met games en films natuurlijk van minder belang. Betreffende de subwoofer idem: daar zit heel veel verschil in. Van ongegeneerde boem-kasten tot subwoofers die het laag subtiel aanvullen en niet overdreven aanwezig zijn.Al hangt alles af van plaatsing en de ruimte (akoestiek). Al heb je de beste speakers die er zijn, in een kale ruimte of niet goed geplaatst heb je er nog niets aan. Denk aan speakers in een hoek proppen, strak tegen de muur of aan ruimtes zonder behang, gordijnen en dan een tegelvloer.

Overigens kan je de Z-5500 met gemak op een reciever aansluiten. Je kan de speakers aansliuten op de terminals en met een verloopje is ook de subwoofer aan te sluiten. Nadeel is dat de Z-5500 een variabele crossover heeft en dat is lastig (niet) in te stellen in een receiver. Wat je dan nog kan doen is alle apparaten naar een receiver en vanaf de receiver de Optical Out gebruiken naar een ingang van de Z-5500. Nadeel is wel dat je dan een receiver puur als switch gebruikt en dat is wel zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 06-01-2014 17:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Valandin
  • Nu online
Hartelijk dank!
Daar heb ik wat aan.
Ik zal in de loop der maanden eens langs een winkel gaan.
Zit deze maanden helaas helemaal volgeboekt in tijd..

Wat je zegt over de Z-5500 is inderdaad waar. Echter wil ik juist van de sub van de set af.
Hele holle, lelijke, overaanwezige lage tonen. Ook de satellieten hebben hele schele hoge tonen maar minder ergerlijk als de sub. Ook word de grill van de subwoofer enorm warm bij gebruik en begint gewoon te stinken van de hitte.

Merci voor de hulp, zal me er zelf nog verder in gaan verdiepen!

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 17:12
Jouw ideeën zijn verder prima!

Als ik jou was zou ik wel inderdaad eens gaan luisteren naar wat speakers. Speakers bepalen namelijk het meeste van je geluid en pas daarna de receiver. En het lijkt me niet prettig als je dadelijk wat hebt gekocht en dan nog niet tevreden bent, zonde van je geld!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Valandin schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:58:
Echter wil ik juist van de sub van de set af.
Hele holle, lelijke, overaanwezige lage tonen.
Dat is inherent aan een sets bestaande uit kleine speakers. Die hebben geen ruimte voor grotere units (woofers/middentoners) en ook geen kast om druk/laag op te bouwen. Dan krijg je dus dat de subwoofer dat bereik voor zijn rekening neemt en (ver) over de 100 Hz gaat lopen spelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1