Hi haalt verbruik Spotify-app niet meer van databundel af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
nieuws: Hi haalt verbruik Spotify-app niet meer van databundel af
Of Hi de wet op de netneutraliteit overtreedt door Spotify-verkeer buiten de bundel te plaatsen, is onbekend.
Ik snap dat de term netneutraliteit nog niet zo heel erg oud is en daarom nog aan interpretatie en wijzigingen onderhevig, maar wat KPN nu doet druist toch lijnrecht in tegen het idee van netneutraliteit?

Waarom dit voorbehoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 17:01

arnoudwokke

Redacteur
Vodafone doet met Sizz iets vergelijkbaars - zoals uitgelegd - en dat mag wel volgens toezichthouder ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 21:10
Is er een link of bron naar waar ACM zegt dat dat wel mag? Ik vraag me af welke argumenten ACM hierbij heeft gehanteerd.

-edit- : laat maar. Gevonden. Wat een bagger argumenten zeg. "Losse IP diensten vallen niet onder net-neutraliteit." Het is nu afwachten tot providers geen databundel meer aanbieden, maar alleen een 'pakketje vol Losse IP diensten', zoals hun preferred email partner, hun preferred video streamer, hun preferred music streamer, hun preferred social media partner, etc.

:(

[ Voor 61% gewijzigd door nl-x op 06-01-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
arnoudwokke schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:28:
Vodafone doet met Sizz iets vergelijkbaars - zoals uitgelegd - en dat mag wel volgens toezichthouder ACM.
Aha, dat het volgens de ACM wel mag lees ik niet met zoveel woorden in het artikel.

Ik ben net als nl-x erg benieuwd waarom dit wel zou mogen. Het lijkt me lijnrecht indruisen tegen het principe: namelijk iedereen (technisch én financieel) gelijk behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 21:10
zie mn edit hierboven. ACM stelt dat met de verandering van SIZZ, hun aanbod nu geldt als "Losse IP dienst". Wat een crap redenatie. Zometeen bieden de providers alleen nog maar Losse IP diensten aan en geen internet(bundels) meer. Echt internet bieden ze dan niet meer aan, of tegen 1 euro per MB.

[ Voor 12% gewijzigd door nl-x op 06-01-2014 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
nl-x schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:46:
zie mn edit hierboven. ACM stelt dat met de verandering van SIZZ, hun aanbod nu geldt als "Losse IP dienst". Wat een crap redenatie. Zometeen bieden de providers alleen nog maar Losse IP diensten aan en geen internet(bundels) meer. Echt internet bieden ze dan niet meer aan, of tegen 1 euro per MB.
KPN en Sizz, gefeliciteerd. Jullie hebben een maas in de wet gevonden.

Zie ook deze reactie: Rafe in 'nieuws: Hi haalt verbruik Spotify-app niet meer van databundel af'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 17:01

arnoudwokke

Redacteur
Het is natuurlijk de vraag of die argumenten ook gelden voor dit geval. Ik heb dat aan ACM gevraagd en hun antwoord zal ik in het artikel zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:04
In tegenstelling wat 90% van de leden hier zal vinden, vind ik het prima dat diensten aangeboden worden buiten de internetbundel om. Het zal vast wel weer een topic vol tegenstanders worden ten opzichte van mijn redenering, maar als je ervoor kiest om deze bundel niet af te sluiten maar rechtstreeks een abonnement bij Spotify zoals ik nu nog doe, gaat het toch wel van je databundel af?

Wat KPN/Hi en Spotify hier slim doen, is een abonnement tegen kostprijs aanbieden, maar dat dit niet van de databundel af gaat en je dus onbeperkt gebruik kan maken van de dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In dit geval is het ook in het voordeel van de consument (lijkt me). Het biedt (als ik het goed begrijp) alleen wel een mogelijkheid om in de toekomst een 10-tal "losse diensten" aan te bieden, en verder alles in een veel te dure bundel te stoppen waar je "netneutraal" mee kunt internetten. Je kunt dan bijvoorbeeld wel Spotify, Facebook en Instagram buiten je bundel om gebruiken maar geen Twitter en de NU.nl app, om maar wat te noemen.

Met de huidige implementatie is dan ook niet zoveel mis, het gaat meer om de toekomstige mogelijkheden die dit (theoretisch althans) biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:04
MrAcid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:03:
In dit geval is het ook in het voordeel van de consument (lijkt me). Het biedt (als ik het goed begrijp) alleen wel een mogelijkheid om in de toekomst een 10-tal "losse diensten" aan te bieden, en verder alles in een veel te dure bundel te stoppen waar je "netneutraal" mee kunt internetten. Je kunt dan bijvoorbeeld wel Spotify, Facebook en Instagram buiten je bundel om gebruiken maar geen Twitter en de NU.nl app, om maar wat te noemen.

Met de huidige implementatie is dan ook niet zoveel mis, het gaat meer om de toekomstige mogelijkheden die dit (theoretisch althans) biedt.
Zelfs als je serieus wil internetten met Hi met een sim-only bundel ben je inderdaad vrij duur uit, reken voor een bundel van 1,5 GB 27,50 euro. Ik ben daarmee benieuwd hoe de komende tijd zich gaat verhouden met de huidige providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
nl-x schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:34:

-edit- : laat maar. Gevonden. Wat een bagger argumenten zeg. "Losse IP diensten vallen niet onder net-neutraliteit." Het is nu afwachten tot providers geen databundel meer aanbieden, maar alleen een 'pakketje vol Losse IP diensten', zoals hun preferred email partner, hun preferred video streamer, hun preferred music streamer, hun preferred social media partner, etc.

:(
En dán wordt het dus sowieso wel een issue, omdat er niet de mogelijkheid wordt geboden om een bundel/pakket af te nemen waarin ieder bitje hetzelfde wordt behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
MrAcid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:03:

Klopt, en juist vanwege die toekomstige mogelijkheden zou je netneutraliteit moeten handhaven. Nu gaat het om Spotify, de volgende stap is een instant messenger, nieuwsdienst, cloud storage, etc. Het gaat erom dat een provider neutraal hoort te handelen: zowel technisch als financieel elke bit gelijkwaardig behandelen.

Maar ik opende dit topic omdat ik me afvroeg waar de redactie deze keuze maakte. Dat is nu helder, dus wat mij betreft kunnen we beter in een ander topic discussiëren over de nut en noodzaak van netneutraliteit.
Pagina: 1