Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Mijn Compaq Cq62-A20D (2010) kon niet meer gewekt worden uit een slaapstand. Na een tik op de spatiebalk leek hij normaal op te starten doordat ik de ventiltor horode opstarten, maar er gebeurde verder helemaal niets.....

De powerknop daarna 4 seconden ingedrukt gehouden om af te sluiten. Daarna weer geprobeerd op te starten maar helaas. Alleen powerlampje en Wifi led branden, heel even de ventiltor rond, en verder niets.

Dit is wat ik allemaal gedaan heb inmiddels: (Telkens als ik zeg Geen response, dan bedoel ik dat de laptop start, even wat geblaas uit de ventialtor en verder niets.)

- Power out, battery out, 60 seconds on power button, power back: no response
- other power cable, with and without battery: no response
- swapped and removed memory units (there were two, working for three years): no response
- Took out the harddrive: no response.
- Pressed Esc/F2/F10/F11/F8 during startup: no response
- Opened it up, cleaned the fan, visually checked every (flat cable) connection, closed it: No response
- Tried another harddrive: no response
- Switched it on, covered the fan opening so t would become hot and switch on the fan: That resulted in switching on the fan, but no startup.
- Used an external screen on serveral of the above attempts: no result
- Put in an original Windows 8 install DVD. I heard the dvd spin for a while, and then it stopped. Then it started, and it stopped and kept repeating this.
- unplugged the CMOS battery: no result

(Engels omdat ik het ook al in een HP forum geplaatst heb, zonder resultaat)

Ik heb niets meer om te proberen...iemand nog een tip? Of een plek waar ik een moederbord kan kopen (ebay heb ik al gekeken, maar misschien zijn er andere plekken, in de buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even checken: hij reageert nog wel (een beetje) op de powerbutton?

Bij een extern scherm: krijgt deze wel sync of helemaal niets?

[ Voor 33% gewijzigd door sebastius op 06-01-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
sebastius schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:59:
Even checken: hij reageert nog wel (een beetje) op de powerbutton?

Bij een extern scherm: krijgt deze wel sync of helemaal niets?
Als ik een extern scherm eraan hang blijft het scherm ook in slaap, wordt in ieder geval niet wakker gemaakt door de laptop.

Als ik de powerbutton indruk gaat de laptop wel aan. Blaast even flink, en is dan heel stil.....

Overigens gebeurt er nu het volgende:

Normaal gaat de laptop wel uit als ik de powerbutton 4seconden ingedrukt hou, maar nu gaat ie gelijk weer aan als ik dat doe..

[ Voor 1% gewijzigd door VAnTurenhout op 06-01-2014 12:03 . Reden: Was niet heel duidelijk omschreven... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 18:11
Defect moederbord waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Ja, maar hoe test je dat? En waar haal ik zo snel een ander moederbord vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:02
niet.
je kan beter een nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Lekkere hulp 'koop maar een nieuwe'. Natuurlijk gaan we eerst wat meer dingen proberen en daarna kunnen we een reparatiepoging ondernemen.

Hoe is jouw technische vaardigheid? Kun je een laptop demonteren en weer volledig in elkaar krijgen zonder schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
sebastius schreef op maandag 06 januari 2014 @ 12:54:
Lekkere hulp 'koop maar een nieuwe'. Natuurlijk gaan we eerst wat meer dingen proberen en daarna kunnen we een reparatiepoging ondernemen.

Hoe is jouw technische vaardigheid? Kun je een laptop demonteren en weer volledig in elkaar krijgen zonder schade?
Ja, dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Wil je eens proberen wat er gebeurt als je hem opstart terwijl je (redelijk stevig) drukt op de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Ik ben nun iet bij de machine, maar ik zal dat vanavond eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Veel laptops geven met behulp van de lampjes een error-code door, zodat je weet waar het probleem zit.
Bijvoorbeeld zoals op deze site
http://h10025.www1.hp.com...c=en&product=5040936#N383

Heb even geen tijd om het specifiek voor jouw laptoptype te googlen, maar met wat moeite kom je er zo hopelijk wel uit, net zoals deze blogger:
http://voices.yahoo.com/w...turn-10469367.html?cat=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Afgelopen jaar eigenlijk precies hetzelfde gehad met de Toshiba laptop van mijn vriendin. Nadat hij in standby was gegaan wilde hij niet meer aan. Ding helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe koelpasta er tussen. Deed helemaal niets meer. Uiteindelijk zonder HDD als defect verkocht op MP. Kreeg ik later een mail van de koper dat hij hem gerepareerd had. Toen ik vroeg wat hij gedaan had gaf hij aan dat hij de processor vervangen had waarna de laptop het nog altijd niet deed. Toen de originele processor er weer in en toen deed ie het ineens weer, dus de processor zou er niet goed ingezeten hebben? Kan het mij eigenlijk niet echt voorstellen dat dat het geweest is (ik heb de processor er wel vaker uit gehad toen ik er mee bezig was en 'ineens' uitvallen omdat de processor niet goed zit lijkt mij ook onwaarschijnlijk), maar goed. Als je hem zelf uit elkaar kunt halen kan je altijd even proberen om hem helemaal schoon te maken, het zou bijvoorbeeld iets met (het gebrek aan) warmte afvoer te maken kunnen hebben.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
SeaFish schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:02:
Veel laptops geven met behulp van de lampjes een error-code door, zodat je weet waar het probleem zit.
Bijvoorbeeld zoals op deze site
http://h10025.www1.hp.com...c=en&product=5040936#N383

Heb even geen tijd om het specifiek voor jouw laptoptype te googlen, maar met wat moeite kom je er zo hopelijk wel uit, net zoals deze blogger:
http://voices.yahoo.com/w...turn-10469367.html?cat=15
Maar ik zei al, ik zie geen lampjes knipperen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Rupie schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:23:
Afgelopen jaar eigenlijk precies hetzelfde gehad met de Toshiba laptop van mijn vriendin. Nadat hij in standby was gegaan wilde hij niet meer aan. Ding helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe koelpasta er tussen. Deed helemaal niets meer. Uiteindelijk zonder HDD als defect verkocht op MP. Kreeg ik later een mail van de koper dat hij hem gerepareerd had. Toen ik vroeg wat hij gedaan had gaf hij aan dat hij de processor vervangen had waarna de laptop het nog altijd niet deed. Toen de originele processor er weer in en toen deed ie het ineens weer, dus de processor zou er niet goed ingezeten hebben? Kan het mij eigenlijk niet echt voorstellen dat dat het geweest is (ik heb de processor er wel vaker uit gehad toen ik er mee bezig was en 'ineens' uitvallen omdat de processor niet goed zit lijkt mij ook onwaarschijnlijk), maar goed. Als je hem zelf uit elkaar kunt halen kan je altijd even proberen om hem helemaal schoon te maken, het zou bijvoorbeeld iets met (het gebrek aan) warmte afvoer te maken kunnen hebben.
Ik zal hem vanavond weer eens uit elkaar halen, alles los halen en weer flink terugdrukken...To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
sebastius schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:28:
Wil je eens proberen wat er gebeurt als je hem opstart terwijl je (redelijk stevig) drukt op de GPU?
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald, en de GPU los gehaald, weer teruggedaan, HEEL hard op de dat ding gedrukt en opgestart. Geen enkele verandering.

Wat ik wel zie is dat de ven dus even hard start met draaien nadat ik de power heb ingedrukt. Dan valt ie even stil, en na een paar seconden gaat de ven zachtjes draaien, en dat blijft ie doen.

Nog steeds geen lampjes/piepjes of wat dan ook verder, behalve de power-led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Als echt niks anders meer lukt kan je het moederbord 7 minuten op 250 graden in de oven doen, wel alles van het moederbord afhalen, dus ook de batterij en de plastic stickers, werkt meestal wel, bij mij in iedergeval dan ;)

sf95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:56:
Als echt niks anders meer lukt kan je het moederbord 7 minuten op 250 graden in de oven doen, wel alles van het moederbord afhalen, dus ook de batterij en de plastic stickers, werkt meestal wel, bij mij in iedergeval dan ;)

sf95
Serieus? Het zou theoretisch nog wel eens waar kunnen zijn...de solderingen zullen dan misschien nog wat soepeler worden.... Ach... Ik heb nog eregns een vraag uitstaan voor een vervaning voor de processor, om te kijken of die het is. Als dat het ook niet blijkt te zijn kan ik hem nog een nacht in de vriezer leggen, of zoals jij zegt, in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Vriezer raad ik je af, want dat is vochtig.
Processor komt vrijwel nooit voor dat die stuk gaan, althans het lijkt mij erg sterk.
Je hebt niks te verliezen dus who cares? Gewoon doen en kijken wat er gebeurt.

Wat je wel moet doen is het moederbord op aluminiumfolie balletjes leggen voordat je hem in de oven legt, anders ligt die schuin en kan daardoor je reflow helemaal fout gaan.

Sf95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 15:56
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:56:

sf95
250 graden!? Wow... moet je inderdaad er goed voor zorgen dat al het plastic eraf is... maar waarom 7 minuten? Klinkt redelijk broodje aap verhaal... maar goed, als het jou geholpen heeft, prima.

TS, heb je de disk er al uit gehad tijdens opstart? Wellicht ergens een kortsluiting?
Heb je ergens schade genzien tijdens het (de)monteren van de hardware? Kort blazen en geen verdere reactie doet mij denken aan een power en/of warmte probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Jolke schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:14:
[...]

250 graden!? Wow... moet je inderdaad er goed voor zorgen dat al het plastic eraf is... maar waarom 7 minuten? Klinkt redelijk broodje aap verhaal... maar goed, als het jou geholpen heeft, prima.

TS, heb je de disk er al uit gehad tijdens opstart? Wellicht ergens een kortsluiting?
Heb je ergens schade genzien tijdens het (de)monteren van de hardware? Kort blazen en geen verdere reactie doet mij denken aan een power en/of warmte probleem.
Ik heb alles al los gehad bij het opstarten. En als ik de processor los heb reageert de laptop hetzelfde als met de processor erop..vandaar dat ik dacht dat het aan de processor lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
[...]

Bij deze het bewijs, http://www.computerrepair...low-a-laptop-motherboard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

[...]
Het is slechts een tijdelijke oplossing. Na verloop van tijd zal het probleem weer terug komen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Wat ik me afvraag... Op dat bord zitten diverse plastic dingen die er niet af kunnen, bijvoorbeeld de connectoren voor de flatcables. Hoe bescherm je die het beste? Ik kan me voorstellen dat dat smelt in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Ik deed altijd 10 minuten 220 graden. Als je dan gewoon het moederbord inwikkelde in aluminiumfolie en de gpu dan open liet (dus daar geen folie overheen) dan ging dat altijd perfect. Zelfs vergeten stickers bleven nog wel zitten. Alleen gaat het bij de laatste minuten nogal naar plastic ruiken :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Zorg ervoor dat de componenten aan de bovenkant van je moederbord zitten. Dan werkt de zwaartekracht ten minste mee.

Ik maak altijd van aluminiumfolie twee "bruggetjes van een cm of 2 hoog". Daar laat ik het moederbord op rusten (zorg er wel voor dat 't aluminiumfolie niet tegen het tin aan zit. Zorg voor minimaal contact tussen het moederbord en de dragers.

Ik doe altijd 10 minuten op 200 graden (voorverwarmd). Ik was de eerste keer ook nogal sceptisch dat het zou werken, maar inmiddels heb ik 3 laptops gerepareerd met deze truc. 't ging wel in alle gevallen om een defecte videokaart. De symptomen die jij beschrijft duiden daar ook op, hoewel het giswerk is vanaf een forum :P (bij 200 graden heb ik nooit smeltende componenten gehad, wel ruikt je laptop weer als nieuw :9 )

Ik heb 1 laptop met een video chip op het mobo, dus daar heb ik het volledige moederbord in de oven gedaan (Volledig kaal gestript, al die plastic plakkertjes er af, alles wat los kan verwijderd, vergeet vooral die batterij er niet af te halen!!!). Sinds de fix werkt deze laptop al 2 jaar uitstekend.
Ik heb 2 andere laptops waarbij ik de GPU los kon halen. Bij die twee is dus niet het hele moederbord mee de oven in geweest. 1 van die 2 laptops deed het de eerste paar weken prima, maar moest vervolgens bijna wekelijks de oven in, dus dat was een kansloze missie. De ander werkt nu ook al 2 jaar, maar is denk wel nog een keer of 2 in de oven geweest in de tussentijd. Dus het is even afwachten hoe effectief deze fix voor je uitpakt (aangenomen dat 't in eerste instantie zal werken ;))

Kanttekening: 2 van mijn 3 laptops hadden een Nvidia chip uit de beruchte serie aan boord, dus de kans dat 't ovenavontuur succesvol zou zijn was daarbij zeer groot. Jou laptop heeft een veel nieuwere AMD kaart aan boord. Het zou zomaar kunnen dat de chip bij jou daadwerkelijk defect is. Desalniettemin: als je op het punt staat om je laptop weg te gooien kun je dit altijd nog als laatste redmiddel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Oké, het lijkt dus wel degelijk te werken bij sommigen :)
Maar hoe lang werkt het, omdat BadPunk zei dat het een tijdelijke oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Ik wacht nog heel even op een processor, kleine kans dat iemand uit mijn buurt deze heeft, en als dat op niets uitloopt ga ik bakken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Zit je in regio Den haag of Harderwijk? Ikzelf zit in Den haag en heb een echt hetelucht soldeerapparaat, en in harderwijk zit een maat van me, met dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
sebastius schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:47:
Zit je in regio Den haag of Harderwijk? Ikzelf zit in Den haag en heb een echt hetelucht soldeerapparaat, en in harderwijk zit een maat van me, met dezelfde.
Nee...omgeving Breda..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:23
Hmm da's lastig. Je kan het moederbord ook wel opsturen naar sebastius of naar mij (hoi bijna-achternaamgenoot trouwens! ;) ). In het Dell Inspiron 6400 topic had iemand laatst zijn mobo in de oven geduwd en die was lelijk gesmolten...

Overigens, met gebruik van de juiste verdikking tussen heatsink en GPU core, juist gebruik van flux en de juiste GPU driver zingen ze het behoorlijk lang uit. Heb hier een laptop die al sinds 2009 zo draait, doet het nog altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
tha_bulldog schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:54:
Hmm da's lastig. Je kan het moederbord ook wel opsturen naar sebastius of naar mij (hoi bijna-achternaamgenoot trouwens! ;) ). In het Dell Inspiron 6400 topic had iemand laatst zijn mobo in de oven geduwd en die was lelijk gesmolten...

Overigens, met gebruik van de juiste verdikking tussen heatsink en GPU core, juist gebruik van flux en de juiste GPU driver zingen ze het behoorlijk lang uit. Heb hier een laptop die al sinds 2009 zo draait, doet het nog altijd :)
Ja, daar zit/zat maar een minimaal laagje prut tussen, uitgedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
ik gebruik altijd een koperen verdikking i.c.m. koelpasta. Maat van deze verdikking luistert wel nauw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Wat je ook doet: de oven werkt 1 tot 100 dagen met een grote kans op slopen van de print. Reflow met een goed hetelucht-soldeerapparaat werkt 1 tot 1000 dagen met een kleinere kans op slopen :)

[ Voor 41% gewijzigd door sebastius op 12-01-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Maar als het dan lukt en het blijft werken gedurende nog eens 1000 dagen... dan ben je ook wel toe aan een nieuwe laptop. Immers deze is dan >5 jaar oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Update: Ik heb de oven-truuk geprobeerd. 7 minuten op 200 graden. Helaas, geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hm, da's jammer... maar dan lijkt het er op dat de computer echt overleden is. Helaas ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SehudeKoza
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 12:55
Even een schopje voor dit thread

Mijn ouders hebben namelijk sinds vanmiddag precies hetzelfde met deze laptop. Mijn moeder deed hem gewoon in slaapstand, zonder noemenswaardige problemen en toen mijn broertje er vanavond op wilde deed hij niets meer behalve het brandende on/off en wifi lampje en de draaiende ventilator. Ik heb ook alles geprobeerd wat OP heeft gedaan, eveneens zonder resultaat.

Ik verwacht (ik weet het wel zeker) zelf dat het door langdurige oververhitting komt bij dit type Compaq, de ventilator draaide altijd op idle al heel hard en de temperaturen zaten over het algemeen niet onder de 80C.

Nu maar dus opzoek naar een nieuw beestje voor m'n ouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Welk model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SehudeKoza
Het gaat om de Compaq Presario CQ62-A20ED, ik denk dat er nog een E (of een S) tussen moet in de originele post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
sebastius schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:47:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Daarmee bedoelt mijn bovenbuurman: wij kunnen hem waarschijnlijk weer werkend krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SehudeKoza
Bedankt voor het aanbod, maar ik zit in het diepe oosten van het land en ik was ze toch naar een nieuwe laptop aan het pushen omdat hij toch langzaam werd. ;)
Pagina: 1