Toon posts:

Moederbord en OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Mijn computer draait nog steeds op windows vista.
Nu ben ik stap voor stap mijn systeem aan het upgraden en heb inmiddels mijn videokaart, voeding en behuizing vervangen.
Nu wil ik de rest vervangen, namelijk mijn moederbord, processor en RAM.

Ga ik problemen krijgen met performance als Haswell op een vista OS wordt geconfigureerd?
en kan mijn moederbord nog steeds updates ontvangen ook al is de OS alleen voor windows 7 en 8 compatibel?
http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M/?cat=Specifications Zie helemaal onderaan bij OS ( er staat geen vista bij )

Bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
Meestal gaat het wel; Vista wordt ook nog steeds ondersteund door Microsoft, maar waarom zou je zo'n enorm bagger-OS op je nieuwe omgeving willen hebben? De performance-winst van een nieuw OS (win7 of 8) is dermate groot dat het waarschijnlijk nog interessanter is dan een nieuw bord met CPU. Zeker als je de boel op een SSD installeert ga je er extreem op vooruit. Daar kan bijna geen CPU-upgrade tegenop.

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows 7 en 8 zullen wel wat optimalisaties hebben die Windows Vista niet heeft (bijv voor SSDs), maar 't zal wel gewoo nwerken hoor.
Vista draaien zou op zich gewoon moeten werken lijkt mij, Windows 7 drivers werken over het algemeen ook op Vista.

Dus als jij het fijner vindt om Vista te draaien dan 7, dan zou ik dat gewoon lekker doen.

• kroegtijger
TERW_DAN schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:24:
Windows 7 en 8 zullen wel wat optimalisaties hebben die Windows Vista niet heeft (bijv voor SSDs), maar 't zal wel gewoo nwerken hoor.
Vista draaien zou op zich gewoon moeten werken lijkt mij, Windows 7 drivers werken over het algemeen ook op Vista.

Dus als jij het fijner vindt om Vista te draaien dan 7, dan zou ik dat gewoon lekker doen.
Ik denk ook wel dat het werkt, maar ik denk ook dat een upgrade van software meer performance-winst levert dan een update van hardware. Vandaar dat ik zou adviseren om eerst het OS te upgraden, en als de performance dan nog steeds niet is wat TS zoekt pas de hardware te gaan upgraden. De kans is namelijk groot dat bij upgrade van hardware de performance nog steeds tegen blijft vallen, wat dan zonde is van de investering, terwijl het redelijk zeker is dat de performance bij upgrade van OS (aanzienlijk) zal verbeteren én aanzienlijk goedkoper is.

iRacing Profiel

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
kroegtijger schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:37:
[...]

Ik denk ook wel dat het werkt, maar ik denk ook dat een upgrade van software meer performance-winst levert dan een update van hardware.
Hoe kom je hierbij? Bron?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!

Laat ik het zo brengen: ik heb een R9 270X met een 520W seasonic draaiend met een intel quad Q8200 en 4 gb RAM.

Kan ik eerst beter windows 7 instaleren en een SSD kopen?
Of eerst de processor, moederbord en RAM om later een SSD en OS te kopen.

• kroegtijger
Buiten pure ervaring met alle2 de OS-en en diverse migratie-trajecten waarin we dit hebben ervaren staat zo'n beetje internet vol met berichten hierover. O.a. te vinden op http://www.tomshardware.c...-performance,2476-10.html om maar eens wat te noemen. Het verschil is echt groot te noemen, en zeker als je dat, zoals ik al aangaf, combineert met een upgrade naar SSD weet je bijna niet wat je ziet op dergelijke hardware.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:45:
Bedankt voor de info!

Laat ik het zo brengen: ik heb een R9 270X met een 520W seasonic draaiend met een intel quad Q8200 en 4 gb RAM.

Kan ik eerst beter windows 7 instaleren en een SSD kopen?
Of eerst de processor, moederbord en RAM om later een SSD en OS te kopen.
Uiteraard is het afhankelijk van wat je ermee doet, maar gegeven je videokaart lijkt een upgrade van OS me echt nuttiger dan van CPU, alhoewel die ook over niet al te lange tijd een upgrade kan gebruiken.

iRacing Profiel

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Ik zie dit echt als een grensgevalletje ;)

Een upgrade naar Win7/8 + SSD levert winst op. Vooral de SSD versnelt de laad tijden enorm.
Rekenkracht verbetert niet dus applicaties die weinig harddisk usage opleveren worden maar marginaal sneller doordat Windows8/9 wellicht iets efficienter met resources omgaat.
Mogelijk ook iets winst als je de swapfile ook op de SSD zet voor je virtuele geheugen..

De ideale situatie is natuurlijk om alles te upgraden maar dan praat je over veel hogere kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Gadgeteer op 06-01-2014 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook meer een kwestie van geduld ^^
Aan het einde van de maand zou ik alles in een keer kunnen upgraden: moederbord, processor, SSD, RAM en windows 8.
Dat zou wel de beste optie zijn *zucht* :)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:02:
Het is ook meer een kwestie van geduld ^^
Aan het einde van de maand zou ik alles in een keer kunnen upgraden: moederbord, processor, SSD, RAM en windows 8.
Dat zou wel de beste optie zijn *zucht* :)
Wat doe je dan moeilijk en wacht je niet nog even (of koop je nu CPU + bord + geheugen en eind van de maand Windows + SSD). Als je zo'n grote hardware-update gaat doen moet je toch eigenlijk wel een clean install doen uiteindelijk. Werk dan voor nu alleen even je drivers bij en doe dan eind van de maand SSD + Windows erbij en ben je weer helemaal up to date.

iRacing Profiel

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
kroegtijger schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:49:
[...]

Buiten pure ervaring met alle2 de OS-en en diverse migratie-trajecten waarin we dit hebben ervaren staat zo'n beetje internet vol met berichten hierover. O.a. te vinden op http://www.tomshardware.c...-performance,2476-10.html om maar eens wat te noemen. Het verschil is echt groot te noemen, en zeker als je dat, zoals ik al aangaf, combineert met een upgrade naar SSD weet je bijna niet wat je ziet op dergelijke hardware.
Als ik die link bekijk zie ik dat Windows 7 15 seconden sneller opstart als Vista, dat is wel wat sneller maar dat opstarten doe je maar een paar keer per dag. Als je naar de 3D prestaties kijk zie ik ook niet noemenswaardig verschil, ik vind het in ieder geval niet concluderend genoeg omdat er maar enkele spellen zijn getest met maar een resolutie.

Kortom, ik denk dat een hardware upgrade meer baat zou bieden dan een upgrade naar Windows 7. Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk Windows 7 wel fijner vind werken.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik merkte zelfs met mijn Core 2 Duo E6600 een enorme boost van HDD naar SSD. Windows 7 en nog meer Windows 8 hebben wat optimaliseringen waardoor een SSD als geheel veel sneller aanvoelt dan een HDD. Dat is niet alleen bij het opstarten merkbaar, maar vooral bij programma's die je op de SSD geïnstalleerd hebt staan. Het openen van Word/Excel enz gaan echt merkbaar veel sneller met een SSD dan een HDD.
Los zou ik de upgrade van Windows Vista naar Windows 7 niet per se aanraden (Vista werkte bij mij ook prima, en Win 7 werkt zeer vergelijkbaar), maar als je toch een SSD gaat aanschaffen moet je zoals gezegd toch een clean install doen. Als je dan toch bezig gaat zou ik het wel in eens goed doen en ook Windows upgraden.
Pagina: 1