Vervangende harddisk t.b.v. hardware RAID

Pagina: 1
Acties:

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 21:15
Ik heb in mijn home media server een HP Smart Array P410 RAID controller met 2TB SATA drives.
De oorspronkelijke drives zijn Seagate ST32000542AS, 5900RPM 32MB. Via Seagate garantie heb ik in de loop der tijd ook twee ST2000DL001-9VT1, 5900RPM 32MB drives ter vervanging gekregen.
Ik heb momenteel weer een defecte disk, maar deze kan niet meer door Seagate onder garantie vervangen worden. Zowel de ST32000542AS als de ST2000DL001 zijn niet meer leverbaar.

Wat zou een geschikte vervangende disk zijn? Als ik in pricewatch kijk zie ik niet veel disks meer met deze specs. Deze Seagate lijkt dan nog het meest in de buurt te komen qua specs.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16
De enige echte eis is dat ze even groot (tot op de byte) moeten zijn, of groter. Voor de rest maakt het alleen voor de performance uit, en dan zit je uiteraard het liefst zo dichtbij mogelijk.

Zowel je originele drives als je aangeboden alternatief geeft aan '2 TB*' te zijn waarbij het * aangeeft dat het om trillion bytes gaat. Zo bezien zijn ze dus beiden even groot en kun je die Seagate NAS 2TB gewoon gebruiken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
En ondertussen draait je RAID met 1 schijf minder? Hopelijk knalt er geen tweede disk uit.
Lijkt me handig om een extra disk in de kast te hebben...

Maar inderdaad, disken groter of gelijk aan 2TB kun je erin stoppen.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 21:15
Nee, gelukkig heb ik altijd een cold-spare bij de hand (en een volledige backup). Alleen heb ik nu geen kans meer om de defecte disk onder garante te vervangen dus moet ik op zoek naar een nieuw model om als spare te nemen.

Ik overweeg overigens om de hele array maar te vervangen door een paar nieuwe 4TB disks i.p.v. nog te investeren in relatief dure 2TB schijven. De oorspronkelijke Seagate ST32000542AS schijven heb ik eind 2009 gekocht maar daar heb ik toch wel veel problemen mee gehad in de loop der jaren.

Wat zijn jullie ervaringen (levensduur) met het 24x7 gebruiken van consumenten disks in een hardware of software RAID?

• Paul
Seagate heeft de NAS-serie (ST4000VN000), die is er voor gemaakt. Qua prijsstelling is het echter wel een consumentenschijf... pricewatch: Seagate STx000VN000, 4TB

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Welke RAID opstelling gebruik je?

WD heeft de Red series geïntroduceerd, bedoeld als NAS/RAID schijven.

• Paul
En de twee (WD Red en Seagate NAS) met elkaar vergeleken: http://www.tweaktown.com/...vs-seagate-nas/index.html (ben het zelf ook nog aan het lezen :P )

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Wij hebben goede ervaringen met de WD Red series. Zijn inderdaad speciaal voor NAS systemen ontwikkeld.
Pagina: 1