Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik mijn examen vakken behaald voor Nederlands, Engels en rekenen. Hierbij volg ik een MBO niveau 4 studie, maar op een hoog "versneld" tempo, tevens heb ik stage's gelopen wat volgens mijn mentoren op "HBO-niveau" was, maar nu zit ik met het volgende probleem.

Ik moet nog één examen afronden, voor ICT, helaas doet mijn mentor moeilijk, omdat mijn klasgenoten nog stage lopen tot begin maart. Daarom wil mijn mentor wilt mijn examen pas klaar laten maken in juni, met de overige klasgenoten, en dat betekent dat ik dus moet "wachten".

Ik ben namelijk al nu bijna 3 maanden al klaar met mijn stage, en enigste wat ik moet doen is mijn "huiswerk" laten zien en dit gebeurt 1 a 2 x in de week, mijn mentor kijkt het snel na, en weer zit ik thuis... Ik vind het zonde dat ik zo lang moet wachten, en wil graag in februari doorgaan naar het HBO..

Kan ik ergens mijn klacht neerleggen, wanneer mijn docenten/leerbegeleiders, niet akkoord gaan?
Alvast hartelijk dank!

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Er zal iemand leiding geven aan de mentoren, wellicht dat deze persoon iets voor je kan betekenen.

Verder zou je natuurlijk kunnen kijken welke HBO studie je wil gaan doen. Is deze ook IT gerelateerd en technisch dan moet je eens kijken of er vrijstelling te krijgen is door het behalen van certificaten zoals b.v. Cisco (CCNA / CCNP) of Microsoft.

In plaats van niks te doen en te wachten kun je dan tot juni proberen zoveel mogelijk vrijstellingen te behalen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens met de examencommissie te overleggen. Zij helpen je vast wel op weg!
Ik heb ook een versnelde opleiding, wel in combinatie met HBO-traject gevolgd (verder niet interessant). Eind januari was ik een instroom student en ergens in februari had ik pas mijn laatste examen van MBO gemaakt. HBO deed wel een beetje moeilijk, dus heb ik uiteindelijk op papier moeten tonen. Diploma kreeg ik ergens in maart pas.
Ik zou zeggen, probeer het ook!

Hier stond o.a.:
zie bijlageAfbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/ws1zkj.png

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:37
Ik volg een vergelijkbaar traject (Applicatieontwikkeling, MBO4 versneld in 2 jaar). Het regelen van examens is inderdaad lastig omdat er een berg regels zijn waar de school aan moet voldoen. Gaat het hier om een staatsexamen of een certificaat (bijv. Aries?).

Persoonlijk ben ik gelijk naar de afdelingsmanager gegaan, en had vrijwel gelijk duidelijk antwoord. Mentoren op MBO zijn (in ieder geval waar ik les) niet erg kundig of flexibel, in sommige gevallen omdat het tijdelijke krachten zijn. Ze zullen dan ook altijd luisteren naar wat er van bovenaf komt (examencommissie/manager), dus ik zou adviseren om contact op te nemen met die persoon (ga even langs als het kan, anders is mailen ook een optie).

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
My 2 cents.
Het lijkt mij overkomen alsof jouw vak al reeds gestart is (aangezien je er huiswerk voor moet maken), met een examendatum ergens in juni. Indien dit het geval is dan begrijp ik de houding van jouw school, examens maak je niet "wanneer het je uitkomt", maar wanneer ze afgenomen worden.
Verwacht geen coulance van jouw onderwijsinstelling mbt. jouw situatie in dit geval. Desnoods rekken ze alle kastjes-naar-muur net zo lang tot het juni is (ervaring).

Indien het specifieke vak behorende bij het examen nog niet begonnen is, dan hebben we een andere situatie.
Het eerder aanvangen van jouw examen zal afhangen van twee factoren, de goodwill van de docent welke het examen geeft, en de goodwill van jouw examencommissie welke jouw "speciale" examen akkoordeert én jouw diploma hierna opstelt.

Drie manieren van aanpak, top-down / bottom-up / omweggetje
top-down: leg jouw situatie voor aan de examencommissie (beter: voorzitter examencommissie). Maak hiervoor een persoonlijke afspraak van +/- 20 minuten (via e-mail, dan heb je altijd paper-trail). Leg jouw situatie rustig uit, en wat jouw wensen zijn.
Indien succesvol koppelt de examencommissie dit terug naar jouw docent, en voilá, vroegtijdig examen.

bottom-up: leg jouw situatie uit aan jouw vakdocent. Uitgaande dat hij mee wilt denken kan je een verzoek opstellen aan de examencommissie, en deze door jouw docent laten ondertekenen. Hieruit blijkt dan dat de examencommissie weinig "papierwerk" meer aan jou gaat hebben, aangezien je jouw docent al achter je hebt staan, en deze vrijwel alles afvangt.

Omweggetje: Ga langs bij jullie studieadviseur, en leg hem jouw situatie uit. Stel het belang van sneller klaar zijn voorop, en dat je er alles aan wilt doen om dit te bewerkstelligen. Studieadviseur kan de examencommissie benaderen, en zie top-down verhaal voor de rest.

Edit: mbt. "kan ik ergens een klacht neerleggen" ja dat kan, nee je schiet er niets mee op. Bedenk je ook dat indien je jouw docent direct in een kwaad daglicht probeert te zetten en hij jouw examen nog moet nakijken dat dit een risico aan jouw "braaf afstuderen" toevoegt, terwijl dit helemaal niet noodzakelijk is.

Ja je wilt je zin hebben, maar kies voor de weg van de minste weerstand en vermijd onnodige risico's totdat je hebt wat je wilt (je diploma prio 1, vroegtijdig examen prio 2 of lager)

Edit2: Het termijn voor nakijken van een examen + termijn voor prepareren diploma lijkt mij groter te zijn dan de daadwerkelijke dagen tot februari. Puur op face-value van jouw situatie zou ik de moeite niet eens meer nemen. <- voel je vooral niet geremd om 't op z'n minst te proberen, je zit toch ruim in de tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door dyrc op 06-01-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 07:19
Ik zou bij de examencommissie aankloppen.

Kijk ook eens welke regels er van toepassing zijn.
Bij mijn school (Zuyd Hogeschool) staat de opleidingsregeling netjes online.

Bij het opstellen van mijn planning heb ik dan ook al een keer moeten kijken of ik wel als enige persoon een vak mocht volgen. Blijkbaar moet je met minmaal 6 personen het vak volgen om recht te hebben op les.
Net zoals jou loop ik momenteel voor op de rest en het gevolg is dat ze maatwerk moeten leveren waardoor ik geen les zou krijgen maar wel het vak kon volgen en afronden.

Met wat geluk kan ik in juni afstuderen >:)

[ Voor 12% gewijzigd door ddkiller0900 op 06-01-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40
Hebben ze geen studieadviseur of iemand anders, die je als student kunt aanspreken op de school?
Volgens mij kun je beter bij zo iemand langs gaan en dan pas naar de examencommissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dyrc schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:02:
My 2 cents.
Het lijkt mij overkomen alsof jouw vak al reeds gestart is (aangezien je er huiswerk voor moet maken), met een examendatum ergens in juni. Indien dit het geval is dan begrijp ik de houding van jouw school, examens maak je niet "wanneer het je uitkomt", maar wanneer ze afgenomen worden.
Verwacht geen coulance van jouw onderwijsinstelling mbt. jouw situatie in dit geval. Desnoods rekken ze alle kastjes-naar-muur net zo lang tot het juni is (ervaring).

Indien het specifieke vak behorende bij het examen nog niet begonnen is, dan hebben we een andere situatie.
Het eerder aanvangen van jouw examen zal afhangen van twee factoren, de goodwill van de docent welke het examen geeft, en de goodwill van jouw examencommissie welke jouw "speciale" examen akkoordeert én jouw diploma hierna opstelt.

Drie manieren van aanpak, top-down / bottom-up / omweggetje
top-down: leg jouw situatie voor aan de examencommissie (beter: voorzitter examencommissie). Maak hiervoor een persoonlijke afspraak van +/- 20 minuten (via e-mail, dan heb je altijd paper-trail). Leg jouw situatie rustig uit, en wat jouw wensen zijn.
Indien succesvol koppelt de examencommissie dit terug naar jouw docent, en voilá, vroegtijdig examen.

bottom-up: leg jouw situatie uit aan jouw vakdocent. Uitgaande dat hij mee wilt denken kan je een verzoek opstellen aan de examencommissie, en deze door jouw docent laten ondertekenen. Hieruit blijkt dan dat de examencommissie weinig "papierwerk" meer aan jou gaat hebben, aangezien je jouw docent al achter je hebt staan, en deze vrijwel alles afvangt.

Omweggetje: Ga langs bij jullie studieadviseur, en leg hem jouw situatie uit. Stel het belang van sneller klaar zijn voorop, en dat je er alles aan wilt doen om dit te bewerkstelligen. Studieadviseur kan de examencommissie benaderen, en zie top-down verhaal voor de rest.

Edit: mbt. "kan ik ergens een klacht neerleggen" ja dat kan, nee je schiet er niets mee op. Bedenk je ook dat indien je jouw docent direct in een kwaad daglicht probeert te zetten en hij jouw examen nog moet nakijken dat dit een risico aan jouw "braaf afstuderen" toevoegt, terwijl dit helemaal niet noodzakelijk is.

Ja je wilt je zin hebben, maar kies voor de weg van de minste weerstand en vermijd onnodige risico's totdat je hebt wat je wilt (je diploma prio 1, vroegtijdig examen prio 2 of lager)

Edit2: Het termijn voor nakijken van een examen + termijn voor prepareren diploma lijkt mij groter te zijn dan de daadwerkelijke dagen tot februari. Puur op face-value van jouw situatie zou ik de moeite niet eens meer nemen. <- voel je vooral niet geremd om 't op z'n minst te proberen, je zit toch ruim in de tijd.
Wauw, bedankt voor je antwoord man!

Ik ben vandaag met mijn mentor en docent gaan praten, en ze gaan morgen een besluit nemen.
Dus dat wordt duimen voor mij haha.

Nogmaals hartelijk dank!

Ik zal morgen de status updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ddkiller0900 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:19:
Ik zou bij de examencommissie aankloppen.

Kijk ook eens welke regels er van toepassing zijn.
Bij mijn school (Zuyd Hogeschool) staat de opleidingsregeling netjes online.

Bij het opstellen van mijn planning heb ik dan ook al een keer moeten kijken of ik wel als enige persoon een vak mocht volgen. Blijkbaar moet je met minmaal 6 personen het vak volgen om recht te hebben op les.
Net zoals jou loop ik momenteel voor op de rest en het gevolg is dat ze maatwerk moeten leveren waardoor ik geen les zou krijgen maar wel het vak kon volgen en afronden.

Met wat geluk kan ik in juni afstuderen >:)
Heb ik vandaag gedaan, bedankt en jij ook succes man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bangkirai schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:35:
Hebben ze geen studieadviseur of iemand anders, die je als student kunt aanspreken op de school?
Volgens mij kun je beter bij zo iemand langs gaan en dan pas naar de examencommissie?
Jawel, die heb ik wel.. Alleen is hij vandaag nog op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Van mijn kant waardeer ik het dat je ons geupdate houdt over jouw progressie, hoop oprecht dat je krijgt wat je wilt :)
Ik kan je aanraden om wel even alvast een mailtje te sturen naar jouw studieadviseur. Mocht er de "maar je hebt het nooit aangegeven" kaart gespeeld worden, kan je mooi de timestamp op de e-mail gebruiken als bewijs. Dat hij op vakantie is doet er niet toe, aangezien het "jij vs de organisatie" is, en niet "jij vs iemand op persoonlijke titel".
Grote kans dat de studieadviseur met een "redelijke inbox druk" al gauw 50 mailtjes per dag binnen krijgt, * aantal dagen op vakantie. Dat is een redelijke backlog, en met een beetje pech zit je een week te wachten.
"Gewoon even langslopen" zou mijn advies dan ook zijn, en als hij je in eerste instantie weg wimpelt, in 2-3 zinnen je situatie uitleggen. Grote kans dat je ter plekke even geholpen wordt / sneller antwoord krijgt op je mail.

[ Voor 67% gewijzigd door dyrc op 07-01-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dyrc schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:55:
Van mijn kant waardeer ik het dat je ons geupdate houdt over jouw progressie, hoop oprecht dat je krijgt wat je wilt :)
Ik kan je aanraden om wel even alvast een mailtje te sturen naar jouw studieadviseur. Mocht er de "maar je hebt het nooit aangegeven" kaart gespeeld worden, kan je mooi de timestamp op de e-mail gebruiken als bewijs. Dat hij op vakantie is doet er niet toe, aangezien het "jij vs de organisatie" is, en niet "jij vs iemand op persoonlijke titel".
Grote kans dat de studieadviseur met een "redelijke inbox druk" al gauw 50 mailtjes per dag binnen krijgt, * aantal dagen op vakantie. Dat is een redelijke backlog, en met een beetje pech zit je een week te wachten.
"Gewoon even langslopen" zou mijn advies dan ook zijn, en als hij je in eerste instantie weg wimpelt, in 2-3 zinnen je situatie uitleggen. Grote kans dat je ter plekke even geholpen wordt / sneller antwoord krijgt op je mail.
Vandaag definitief uitslag gekregen.
Het is hem niet geworden, volgens de docent kwam hij in vertraging, en moet ik nog "bepaalde" opdrachten doen, omdat dat er een "hoop" zijn. Tevens is mijn klas eind januari begin februari klaar met stage, en volgen de reguliere lessen weer.

Jammer, pech voor mij..
Bedankt allen voor jullie reacties.
Pagina: 1