Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Herbouwen van de eerste bbg van 2002.

Pagina: 1
Acties:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Beste Tweakers.

Ik ben van plan om het budget game systeem van de eerste best buy guide te bouwen.

Hoe is het idee ontstaan

Eigenlijk als grap. We hebben connecties met verschillende kringlopen omdat een vriend van mijn vader (en de oom van die vriend van mij) hoog in het aanzien was van stichting kringloop.

We hebben gewet om een setup in elkaar te zetten via deze kringloop spullen. Ik heb gekozen voor deze bbg uit 2002 (de eerste), hij heeft gekozen voor een guide van hardware. info (nog geen link yet)

Wie als eerste dit systeem (of een vergelijkbare) bouwt hoeft een jaar lang geen drinken meer te betalen als we uitgaan.

- Er zijn een paar voorwaarde, het mogen alleen onderdelen zijn van de kringloop of van de sloop. Dus het word zo af en toe grabbelen in bakken.
- het systeem hoeft niet 100% hetzelfde te zijn als het maar grotendeels de zelfde stats heeft.
- geen andere aanpassingen dan de BGG (voorbeeld geen Voodookaart erbij, niks extra koelers ect)
- kast, processor en videokaart moet wel dezelfde zijn.

Leuk allemaal, maar waarvoor heb je onze hulp nodig ?

In 2002 zat ik op de grond met Duplo te spelen. En was ik dus geen Tweaker. Aangezien je spullen mag gebruiken met de zelfde Stats, kan ik wat hulp gebruiken. Ik kan inderdaad internet gebruiken. Maar suggesties van spullen die er destijds erg veel waren en je waarschijnlijk wel zal vinden of suggesties van onderdelen die vergelijkbaar zijn maakt het voor mij makkelijker.

Dus in het kort. ik ken niet alle feiten van vroeger. En heb daar advies voor nodig.

Dus pak die tijdmachine en ga terug naar de goede oude tijd.

Maar even serieus Het is gewoon leuk om zo af en toe iets leuks te vinden en te testen, herrieneringen ophalen ect. Kijken of je we er iets van kunnen maken.

De hele best buy guide vind je hier
Wat ik ga bouwen is het buget game systeem

Edit alles is compleet en af. Ik heb gewonnen want die vriend van mij had bijna niks :D

[ Voor 4% gewijzigd door rickboy333 op 11-01-2014 01:02 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:14
Wel vreemd om te zien dat toen inderdaad nog 1700 euro nodig was voor het budget gamesysteem, en dit nu 400 euro is geworden.

• rickboy333
Black Sparrow schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:59:
Wel vreemd om te zien dat toen inderdaad nog 1700 euro nodig was voor het budget gamesysteem, en dit nu 400 euro is geworden.
Euro, ze hadden het nog over guldens

Als processor is gekozen voor de Athlon XP 1600+. Deze processor levert op dit moment de meeste performance per gulden, en dit is belangrijk bij het samenstellen van het low-end gamesysteem. Daarnaast levert hij dezelfde performance als een Pentium 4 1,7GHz, en deze is aanzienlijk duurder.

TIME TO UPGRADE !!!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Hoezo guldens? Februari 2002 ... Die quote zal wel uit een review uit 2001 komen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door MeltedForest op 05-01-2014 21:16 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MeltedForest schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:15:
Hoezo guldens? Februari 2002 ... Die quote zal wel uit een review uit 2001 komen ;)
Lees maar eens na in 2002 werd er nog in Gulden en Belgische franken gesproken :)

edit: wel raar er staat wel degelijk 1700€ maar bij de cpu staat dan weer het volgende
Deze processor levert op dit moment de meeste performance per gulden

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 05-01-2014 21:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Maar in de inleiding van het budget gamesysteem staat wel hetvolgende:
Bij dit systeem is gekeken naar de tweakers onder ons met wat minder geld op zak die toch graag een spelletje spelen. Met een maximaal budget van € 1700,- was het af en toe wikken en wegen, maar uiteindelijk staat er een systeem waar de gemiddelde tweaker zich niet voor zou schame
*Confused smiley*

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb nog wel een 80 of 120gb IDE schijfje ;)

Op zich wel leuk om de wat 'oudere' hardware te zien.

Ik heb hier nog een draaiende :
P4 - 3.0Ghz
4GB SDRAM PC133?
Epox 4PCA3+

Als je nou een maandje of 2 eerder met dit idee kwam had ik je zo uit de brand kunnen helpen aangezien ik nog een systeem had staan met :

XP 1800+
Geforce Ti 4400 (Ti 4200 en Radeon 8500 los)
Epox moederbord (welke weet ik niet meer)
1 GB geheugen.
Hele bak vol met SB Live/Audigy 1/2 kaarten
Aantal Intel netwerk kaarten 10/100.

Maar helaas is dit naar de kringloop gegaan (Te gorinchem) en waarschijnlijk allemaal al weg.

Kast had ik niet helaas, wel 1 die er heel erg op lijkt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja zie mijn edit 8)7 |:(

@ ts: zie eens hier op het forum, er zijn er een aantal bezig met old school systemen te herbouwen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• rickboy333
prutser001 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:23:
Ik heb nog wel een 80 of 120gb IDE schijfje ;)

Op zich wel leuk om de wat 'oudere' hardware te zien.

Ik heb hier nog een draaiende :
P4 - 3.0Ghz
4GB SDRAM PC133?
Epox 4PCA3+

Als je nou een maandje of 2 eerder met dit idee kwam had ik je zo uit de brand kunnen helpen aangezien ik nog een systeem had staan met :

XP 1800+
Geforce Ti 4400 (Ti 4200 en Radeon 8500 los)
Epox moederbord (welke weet ik niet meer)
1 GB geheugen.
Hele bak vol met SB Live/Audigy 1/2 kaarten
Aantal Intel netwerk kaarten 10/100.

Maar helaas is dit naar de kringloop gegaan (Te gorinchem) en waarschijnlijk allemaal al weg.

Kast had ik niet helaas, wel 1 die er heel erg op lijkt.
Helaas mag alleen van de Kringloop of de sloop bij ons zijn. het bonnetje moeten we laten zien. En moet dezelfde statistieken hebben. Bij ons bij de sloop krijg je ook een bonnetje. Waarom weet niemand.
Damic schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:18:
[...]
Lees maar eens na in 2002 werd er nog in Gulden en Belgische franken gesproken :)

edit: wel raar er staat wel degelijk 1700€ maar bij de cpu staat dan weer het volgende
[...]
Vroeger toen de Euro er net kwam zei iedereen nog Gulden. Diegene die deze BGG schreef had dat denk ik ook. Nu is de Euro ingeburgerd.

Maar 'DAT GULDEN QUOTE' :+ geweldig
Damic schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:27:
Ja zie mijn edit 8)7 |:(

@ ts: zie eens hier op het forum, er zijn er een aantal bezig met old school systemen te herbouwen.
Klopt, heb er een aantal gelezen. Ik denk dat ik na dit ga beginnen met mijn Pentium 2 Supper Retro game systeem met HD en ISA support. Maar eerst dit :P

TIME TO UPGRADE !!!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:47
vroeger.... de Euro is eigenlijk nog maar net ingeburgerd. Alleen al het feit dat men voor de ouderwetse Florijnen alerlei liefkozende bijnaampjes had (duppie, kwartje, knaak, achterwiel, joetje, geeltje, zonnebloem, meier, vuurtoren, rooie rug etc) en voor de Euro nog steeds niet geeft al aan dat deze munt nog lang niet dezelfde status heeft verworven.

maar goed. We dwalen af.
Helaas heb ook ik niet zoveel verstand van oude HW. :)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:37

sphere

Debian abuser

Ik heb dat systeem op zolder staan met dat epox moederbord, 768MB, Athlon XP 1700+. Geen extra geluidskaart of spannende grafische kaart.

Uit mijn hoofd was de cpu 140 euro en het moederbord 100? Geheugen geen idee.

Uit een topic op tweakers heb ik toen nog een register patch gehaald om 92h en 95h aan te passen voor lagere temperatuur. Succes ermee :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• rickboy333
Lothlorien67 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 12:44:
vroeger.... de Euro is eigenlijk nog maar net ingeburgerd. Alleen al het feit dat men voor de ouderwetse Florijnen alerlei liefkozende bijnaampjes had (duppie, kwartje, knaak, achterwiel, joetje, geeltje, zonnebloem, meier, vuurtoren, rooie rug etc) en voor de Euro nog steeds niet geeft al aan dat deze munt nog lang niet dezelfde status heeft verworven.

maar goed. We dwalen af.
Helaas heb ook ik niet zoveel verstand van oude HW. :)
Tja, de gulden was gewoon nederland. Mensen willen het niet zien verdwijnen.

Maar goed, genoeg over de gulden/euro discussie. Het gaat om een bejaarde BBG.

Ik heb nu de atholon XP 1700 en een vergelijkbaar moederbord volgens hun. Een Epox EP-8KHA. Maar is dit wel een vergelijkbaar moederbord met dezelfde stats ? Volgensmij is deze ietsje beter.

TIME TO UPGRADE !!!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij heb ik die monitor op zolder. bijna nooit gebruikt en ik krijg het niet over mijn hart om weg te gooien

Iperf

• rickboy333
Ik heb bijna alles bij elkaar. Alleen de netwerkkaart (ik had er een deze bleek defect) De Aopen kast de speakers en de videokaart.

Verder alles bij elkaar. Hopelijk ga ik de weddenschap winnen :)

Nog een vraagje. Welk OS werd destijds gebruikt voor het buget game systeem ? Win 98 of win 2000 ?

[ Voor 20% gewijzigd door rickboy333 op 08-01-2014 17:59 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2000 was voor serieuze toepassingen

Dus Xp, win98, winMe

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 08-01-2014 18:33 ]

Iperf

• rickboy333
Hmm Xp was in 2001 uitgekomen, en was toen nog gloednieuw. Windows Malfunctioning Environment word hem absoluut niet. En windows 98 was voor die tijd toen ook al oud.

Dus ik denk dat XP het beste is.

[ Voor 3% gewijzigd door rickboy333 op 08-01-2014 20:03 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• rickboy333
Alles is compleet en draai op XP.

Bedankt allemaal !

TIME TO UPGRADE !!!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rickboy333 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:02:
Hmm Xp was in 2001 uitgekomen, en was toen nog gloednieuw. Windows Malfunctioning Environment word hem absoluut niet. En windows 98 was voor die tijd toen ook al oud.

Dus ik denk dat XP het beste is.
Mischien was w98 wel oud maar winMe werd door de halve populatie uitgekotst (geen idee waarom ik had er nooit problemen mee (w98 wel)) en idd xp was spatje nieuw, je moest het alleen niet met 128 mb draaien wat je vaak zag.

Moraal: w98 was best normaal in die tijd

(xp is beter hoor :p )

Iperf

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Opzich wel netjes dat je hem compleet hebt gekregen, nu nog een mooi bouw verslag ;)

en op naar een volgende historische BGG build? omdat het kan? :)

404 Signature not found

Pagina: 1