Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik zit met een vraag, ik heb hier namelijk een laptop bij me; (HP pavilion g7).
Met een AMD A4-3300m 1.90 Ghz cpu. Maar ik zou deze graag vervangen door een Intel I3-4340 cpu.

Maar men vraag is dit wel efficient, En die amd cpu welke Intel cpu leunt daar het dichtste tegen?
(Heb totaal geen kennis van AMD hardware); Iemand die mij eventueel kan helpen?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:40

Thomg

Aww yiss

Hoe wil jij precies een intel CPU op een AMD socket zetten...?

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Thomg schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:20:
Hoe wil jij precies een intel CPU op een AMD socket zetten...?
Precies mijn gedachte helaas was je mij voor. Misschien hard genoeg drukken? En daarna wat cement er op voor de stevigheid. :+

Edit: Enige optie is dan een nieuwe laptop aan te schaffen.

[ Voor 26% gewijzigd door jopitan op 05-01-2014 18:24 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-02 15:51
ja gaat niet lukken, het is sowieso al lastig met laptops, zelfs cpus uit dezelfde serie(ondersteuning bios enzo), wisselen van fabrikant gaat m niet worden.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

wat Thomg idd zegt, je kunt niet klakkeloos ff een cpu verwisselen. Je moet een nieuw moederboard kopen, en dan een die ook het ram dat er nu op zit accepteert. Nou weet ik niet hoe makkelijk het is om een mobo te verwisselen in een laptop, maar dat is volgens mij bijna onmogelijk als consument.

Ik denk dat je beter een nieuwe laptop kunt kopen als je een snellere laptop wilt.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

De enige optie in dit geval is: Nieuwe laptop kopen.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Verwijderd

Ik ben het jopitan eens, natuurlijk... je mag van mij PROBEREN om je mobo te vervangen, cpu vervangen en alles weer in je laptop zetten, MAAR... ik raad het je ten STERKSTE AF.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

Ander moederbord in een laptop zetten (dus een moederbord van een ander type) is vrijwel onmogelijk.
Moederborden en behuizing worden qua bouw op elkaar afgestemd, een ander bord gaat niet passen. Bord niet, koeling ook niet, en aansluitingen ook niet dus is gewoon niet mogelijk.

Als je dus iets anders wil zul je de hele laptop moeten vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm srry dat wist ik dus gewoon niet. :s maar kan ik dan ook gewoon geen zwaardere cpu steken in deze laptop.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien kan het, aan te raden is het niet.

• mitsumark
  • Laatst online: 15:33
Daarnaast zijn laptop componenten (zeker moederborden) ontzettend duur, prijstechnisch is het dus ook interessanter om deze te verkopen en iets anders te kopen.

Heel soms kun je de cpu wel vervangen als hetzelfde model laptop ook met een snellere processor is uitgekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon zit nu momenteel op die AMD A4-3300M met 6gb ram en 120 gb Samsung EVO ssd. En zou deze willen upgraden. (Beetje tweaken op snelheid.) maar aangezien dit jullie afraden. Zou ik dan wat eventueel kunnen doen met het ram?

• Reepje
  • Niet online
Wat gaat er niet snel genoeg?

• mitsumark
Nee, geheugen en ssd zijn de bottleneck niet.
Welk type laptop heb je nu precies?

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:00

two

Inderdaad, je hebt een SSD... Je kan natuurlijk niet verwachten met zo'n laptop te kunnen gamen ofzo.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:49:
Nee, geheugen en ssd zijn de bottleneck niet.
Welk type laptop heb je nu precies?
HP pavilion g7-1261NR

• Reepje
  • Niet online
mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:49:
Inderdaad, je hebt een SSD... Je kan natuurlijk niet verwachten met zo'n laptop te kunnen gamen ofzo.
Het is een heel zwakke cpu. Daarom kost die nog geen 2 tientjes nieuw.
Daar kan je gewoon niets van verwachten

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:57:
[...]

Het is een heel zwakke cpu. Daarom kost die nog geen 2 tientjes nieuw.
Daar kan je gewoon niets van verwachten
jup net daarom zou ik een update willen

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
WOW ik dacht dat we hier op tweakers.net zaten... Blijk ik op het apple forum te zitten! No you can't upgrade! Buy new is better...

Anyway ja je kan je CPU wel degenlijk een upgrade geven! Of dat allemaal gaat werken is een ander verhaal en vergt wat zoekwerk en wellicht een dappere poging

Je CPU heeft Socket FS1, in theory kan daar dus elke FS1 cpu in
http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket_FS1.html

Beste zou dus zijn de http://www.cpu-world.com/...8-Series%20A8-3550MX.html

om het helpen wat makkelijker te maken, Welke G7 versie heb je exact. Dus typenummer etc

[ Voor 8% gewijzigd door Flaat op 05-01-2014 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flaat schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:58:
WOW ik dacht dat we hier op tweakers.net zaten... Blijk ik op het apple forum te zitten! No you can't upgrade! Buy new is better...

Anyway ja je kan je CPU wel degenlijk een upgrade geven! Of dat allemaal gaat werken is een ander verhaal en vergt wat zoekwerk en wellicht een dappere poging

Je CPU heeft Socket FS1, in theory kan daar dus elke FS1 cpu in
http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket_FS1.html

Beste zou dus zijn de http://www.cpu-world.com/...8-Series%20A8-3550MX.html
Dus die kan erin zonder verdere aanpassingen als ik het goed begrijp?

• Flaat
Als het goed is wel, maar het kan zijn dat ze via het bios dat niet mogenlijk is omdat ze het niet willen oid. Maar AMD kennende doen ze dat niet en zou het moeten kunnen, het fijnste is als je daar even op zoekt op fora om te zien of iemand het eerder heeft gedaan. Ik heb vandaag zelf m'n I5 2520m in een I7 2630QM veranderd (dual naar quad dus) maar ik had gelezen dat het kon waardoor ik zekerder van de zaak was.

[ Voor 4% gewijzigd door Flaat op 05-01-2014 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm best is dus binnen springen bij de lokale ict boer?

• Flaat
Nee die hebben geen mobile procesoren, en die hebben geen benul van dat soort DIY upgrades en gaan dus de flapdrol jopitan quoten
jopitan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:23:
De enige optie in dit geval is: Nieuwe laptop kopen.
Nee hier moet je voor forum struinen en ebay shoppen

Nogmaals welke G7 heb je exact

[ Voor 5% gewijzigd door Flaat op 05-01-2014 19:09 ]

• mitsumark
1261nr stond al ergens.
Dat het socket klopt betekent zeker niet dat je iedere cpu erop kunt zetten.
Zoals al gezegd moet de bios het ondersteunen maar ook de koeling moet voldoende zijn.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:19:
1261nr stond al ergens.
Dat het socket klopt betekent zeker niet dat je iedere cpu erop kunt zetten.
Zoals al gezegd moet de bios het ondersteunen maar ook de koeling moet voldoende zijn.
en is toevallig een manier om daar achter te komen?

• Reepje
  • Niet online
Je moet gaan googlen op je
typenr van je laptop en bios
typenr + upgrade cpu

etc.

Tot je gevonden hebt dat je bios een hogere processor ondersteund en
iemand met succes een cpu upgrade heeft uitgevoerd op jouw type laptop

En mocht je dan vinden dat iemand het is gelukt, dan moet je de processor nog ergens zien te kopen. Aangezien echt niemand zoiets onderneemt, zal het niet simpel zijn een dergelijke processor los te kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door Reepje op 05-01-2014 19:40 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30
Heel simpel en bot: Niemand gaat je hier garanties geven, want dit is complexe materie. Wat er voor nodig is?

1. Goede koeling
2. Juiste socket
3. Ondersteuning vanuit de BIOS
4. Eventueel ondersteuning in het te leveren vermogen
5. De kunde om de laptop open te kunnen halen en weer inelkaar te gaan zetten.

Één van de dingen niet goed? Kun je het vergeten. Probeer je het desondanks toch, dan is er nog de mogelijkheid dat je je laptop blijvend beschadigd waardoor je ook niet meer terug kan.

De PC boer op de hoek gaat het inderdaad niet doen. Sowieso is het al lastiger om aan mobiele processors te komen. Grote kans dat zelfs een ervaren hobbyist zijn handen er niet aan wil branden, want wat als het mis gaat? Kloten aan een (werkende!) laptop van een ander met tig dingen die mis kunnen gaan.. Grote kans dat je op jezelf aangewezen bent dus.

En om nog eens extra bot, doch realistisch te zijn, ik beveel je aan om het niet te doen. Je hebt al zoveel basisvragen op het forum dat je in mijn ogen nog niet ervaren genoeg bent om een dergelijke upgrade zelf uit te voeren.

Je CPU in de laptop upgraden is in theorie mogelijk. Maar in de praktijk raad ik je aan om er eens goed over na te denken. Op dit moment acht ik de kans groter dat het mislukt en je laptop een stuk schroot is, dan dat het lukt.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 05-01-2014 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:41:
Heel simpel en bot: Niemand gaat je hier garanties geven, want dit is complexe materie. Wat er voor nodig is?

1. Goede koeling
2. Juiste socket
3. Ondersteuning vanuit de BIOS
4. Eventueel ondersteuning in het te leveren vermogen
5. De kunde om de laptop open te kunnen halen en weer inelkaar te gaan zetten.

Één van de dingen niet goed? Kun je het vergeten. Probeer je het desondanks toch, dan is er nog de mogelijkheid dat je je laptop blijvend beschadigd waardoor je ook niet meer terug kan.

De PC boer op de hoek gaat het inderdaad niet doen. Sowieso is het al lastiger om aan mobiele processors te komen. Grote kans dat zelfs een ervaren hobbyist zijn handen er niet aan wil branden, want wat als het mis gaat? Kloten aan een (werkende!) laptop van een ander met tig dingen die mis kunnen gaan.. Grote kans dat je op jezelf aangewezen bent dus.

En om nog eens extra bot, doch realistisch te zijn, ik beveel je aan om het niet te doen. Je hebt al zoveel basisvragen op het forum dat je in mijn ogen nog niet ervaren genoeg bent om een dergelijke upgrade zelf uit te voeren.

Je CPU in de laptop upgraden is in theorie mogelijk. Maar in de praktijk raad ik je aan om er eens goed over na te denken. Op dit moment acht ik de kans groter dat het mislukt en je laptop een stuk schroot is, dan dat het lukt.
Ik vat het totaal niet bot om. Ik ga toch mms maar eens beter morgen naar de lokale ICT boer. Om te horen welke upgrades hij nog zou doen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste HP laptops staan niet bepaald bekend om goede koeling. Ze hebben zelfs een aantal modellen gehad die na anderhalf jaar gewoon problemen gingen geven omdat de uitgedroogde koelpasta net dat tikje was waardoor de boel niet meer koel bleef. Zelfs vanuit de fabriek zat de koeling al op het randje.

Zomaar even een CPU inbouwen die heter wordt kan dus flink problemen geven.
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:47:
[...]
Ik vat het totaal niet bot om. Ik ga toch mms maar eens beter morgen naar de lokale ICT boer. Om te horen welke upgrades hij nog zou doen.
De gemiddelde PC winkel zal hier niet snel aan beginnen. Misschien kom jij bij een winkel die het wel wil doen.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 05-01-2014 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:48:
De meeste HP laptops staan niet bepaald bekend om goede koeling. Ze hebben zelfs een aantal modellen gehad die na anderhalf jaar gewoon problemen gingen geven omdat de uitgedroogde koelpasta net dat tikje was waardoor de boel niet meer koel bleef. Zelfs vanuit de fabriek zat de koeling al op het randje.

Zomaar even een CPU inbouwen die heter wordt kan dus flink problemen geven.

[...]

De gemiddelde PC winkel zal hier niet snel aan beginnen. Misschien kom jij bij een winkel die het wel wil doen.
Hier om de hoek zit er eentje die zich vooral richt op HP computers daar heb ik ook mijn computer van namelijk

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:25:

Hier om de hoek zit er eentje die zich vooral richt op HP computers daar heb ik ook mijn computer van namelijk
Hou er wel rekening mee dat het een winkel is, en die zijn er om te verkopen en om winst te maken. Daar is niets mis mee, maar wel goed om in je achterhoofd te houden.

Je hebt van hun al een laptop gekocht die dus blijkbaar niet voldeed.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad zo en aankoop was een 3 tal jaren geleden
Pagina: 1