USB 3.0 Drive connecteert niet

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik heb een Asus H87M Pro moederbord. Hierop is Windows 8.1 64 bit geïnstalleerd.
Mijn USB 3.0 WD Passport Essential externe harde schijf kan ik echter niet verbinden.

Het lukt via een USB 2.0 poort
Niet via een USB 3.0 poort (rechtsonderaan blijft een icoontje flikkeren)

De harde schijf werkt prima. Via mijn Synology DS213+ Nas kan ik wel als USB 3.0 verbinden.

Ik heb al eens geprobeerd de Intel_Chipset driver te installeren (vanaf de website van Asus). Geen resultaat. Idem met de WD Ses Driver (op de website van Western Digital).

Via google kan ik niet meteen een oplossing hiervoor vinden... :/

Tips welkom !

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:30

two

USB 3.0 aanstaan in BIOS? Bij mij is er een optie om die uit te zetten. (ASRock FM2A75 Pro4-M)

Signature

• Gent32m
Ik vind niet meteen een optie in de Bios terug om dit uit te zetten. Wel kan ik kiezen of USB geïnitialiseerd wordt bij het booten (trage opstart) of pas na het laden van het OS (snelle opstart)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Van de site van Asus moet je waarschijnlijk niet de Chipset-driver hebben, maar de USB-driver. Nouja, de Chipset-driver is ook wel nodig, maar met de USB-driver gaan de USB-poorten waarschijnlijk werken.

[ Voor 36% gewijzigd door dcm360 op 05-01-2014 20:40 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Is dit een externe zonder stroom adapter?
Vaker weigeren deze ivm te weinig stroom, kan aan pc/hardware liggen.
Probeer meerdere usb poorten.

Je kunt nog proberen om een dubbele usb aansluiting te proberen, dan krijgt je usb harde schijf stroom van 2 usb poorten. Dus een kabel van 2 usb naar 1 usb voor je hd.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

USB 3.0 poorten zijn als het goed is als dusdanig gemarkeerd op je mobo (in het blauw, net als de stekker). USB 3.0 poorten kunnen meen ik ook net wat meer stroom leveren dan hun 2.0 broertjes.

Wat wel kan zijn is dat ze samen een interne hub vormen, en een ander USB apparaat wat van de leverbare stroom afsnoept. Dus koppel eens alles af behalve je toetsenbor, muis en HDD, en check je USB poorten ff op wat waarop zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gent32m
Het is een externe, maar hij krijgt voldoende stroom via USB 2.0. Dit lijkt me niet het probleem. Via USB 3.0 slaat hij tilt. Het OS (scannen nieuwe hardware) slaat tilt en de harde schijf geraakt maar niet verbonden (blijft in een soort lus hangen, wordt niet herkend).

Ik kan eventueel dit eens proberen (gevonden op het internet):

"go to device manager locate Universal Serial Bus Controllers then expand right click related USB 3 driver
and choose uninstall (do not delete) then reboot. Windows will reinstall the drivers"

Andere optie is de laatste bios versie van het moederbord in te laden. Hoewel in de release nota's daar niet zoveel veranderd is, inzake USB.

Het lijkt me een Asus of Windows 8 driver probleem te zijn (denk ik). Maar op de website van Asus vind ik nergens een USB 3.0 driver terug.

Ik hoop dit echt te kunnen oplossen...

[ Voor 28% gewijzigd door Gent32m op 05-01-2014 23:53 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:34

TommieW

Numa numa.

Bij de Windows 7 64bit categorie hier zijn er wel drivers voor USB 3 te vinden.
Zo ver ik weet zijn drivers voor Windows 7 compatible met Windows 8(.1). Zou iemand dit kunnen bevestigen?
Je zou kunnen proberen die driver te installeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Gent32m
- Die Windows 7 64 bit drivers krijg ik niet geïnstalleerd (niet compatibel met Windows 8.1)
- Uninstall van de USB 3 driver bracht ook geen soelaas.

Update: Heb zonet de bios geupdate. Hierna werd de USB 3.0 drive gevonden met uitstekende snelheden (tot 100 MB/sec). :)

Ik had nog deze link via google gevonden. Om verder te zoeken...

Heb een backup terug gezet om te achterhalen wat de oorzaak was. Was dus 100% de BIOS en niets anders software matig in Windows.

Bedankt voor de reacties.

Case closed

[ Voor 75% gewijzigd door Gent32m op 07-01-2014 21:48 ]

Pagina: 1