XBMC HTPC bouwen advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-04 10:30
Beste tweakers,

Na het nemen van glasvezel ben ik mij gaan verdiepen in XBMC. Omdat ik momenteel veel films handmatig download via nieuwsgroepen, leek mij dit een uitkomst omdat die automatisch films kan downloaden en indexeren.
inmiddels heb ik al veel setups van HTPC's voorbij zien komen. Alleen ik wil voor mijn gevoel een wat andere samenstelling als de rest.
Ik heb een budget in mijn hoofd van circa 450 euro, maar heb nog al een aardig punten lijstje waar het systeem aan moet voldoen. Dus als dit niet realistisch is, mag het natuurlijk meer.
Ik wil het systeem uitsluitend gaan gebruiken voor XBMC(ubuntu).
Daarbij wil ik blueray formaten afspelen en wil ik het geluid in stereo afspelen(2 boksen). Maar wil wel een enorm goede geluidskwaliteit.
Ik wil het liefst geen gebruik maken van een NAS, dus een interne hardeschrijf met grote opslag is vereist. voor de snelheid wil ik primair een SSD hebben.
Ik heb een asus ac66u router die zeer hoge wifi snelheden weet te behalen. Daarom zou ik het systeem het liefst draadloos gebruiken. Daarvoor wil ik een topper van een draadloze netwerkkaart.
Daarnaast heb ik nog een paar eisen hieronder opgesomd.

opsomming:
- Draadloze netwerk kaart van hoogste kwaliteit (68u kaart bijvoorbeeld)
- Esata en usb 3.0 aansluiting
- SSD primair
- HDD secundair
- Hoge geluid kwaliteit (stereo)
- Hoge beeld kwaliteit, hoe hoger, hoe beter.
- Mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst

Wie weet een perfecte samenstelling hiervoor? Tips & advies waar ik op moet letten zijn ook welkom! alvast bedankt.

Certified Google Teacher.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 12:00
Waarom wil je draadloos werken? Het is er namelijk eigenlijk niet echt geschikt voor in verband met stabiliteit. Wifi zou je naar mijn mening eigenlijk moeten toepassen daar waar het nuttig voor is, dus bij mobiele devices (telefoons, laptops, tablets etc), maar niet bij vaste devices (zoals een HTPC, desktop, printer etc). Daar is een bekabelde oplossing veel logischer voor omdat je hier veel minder storingen op zal hebben en daarmee betere performance.
Verder kan je echt alle kanten op met je wensen natuurlijk. Elke A6-based build voldoet. Bijvoorbeeld de build uit de BBG is prima hiervoor. Kies voor een wat ruimere case zodat je er nog wat extra hardware in kwijt kan. Je zult bijvoorbeeld nog een aparte geluidskaart (of nog beter, een externe DAC) nodig hebben, en ook hoe ruimer de case is, hoe stiller je de boel kan krijgen.

iRacing Profiel

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54
Stereo, wil je dat analoog over een interlink naar je versterker sturen of heb je al een enorm goede DAC en wil je het geluid digitaal versturen?

Analoog gaat denk ik de meeste hoofdbrekens opleveren om dat goed te krijgen, dan kom je uit op USB-geluidskaarten of een PCI-expres kaart met break-out box, want in je PC zelf zit teveel ruis. Op veel (onboard) geluidskaarten hoor je bijvoorbeeld hardeschijfactiviteit of hoe druk de CPU het heeft...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• kroegtijger
Paul schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:54:
Stereo, wil je dat analoog over een interlink naar je versterker sturen of heb je al een enorm goede DAC en wil je het geluid digitaal versturen?

Analoog gaat denk ik de meeste hoofdbrekens opleveren om dat goed te krijgen, dan kom je uit op USB-geluidskaarten of een PCI-expres kaart met break-out box, want in je PC zelf zit teveel ruis. Op veel (onboard) geluidskaarten hoor je bijvoorbeeld hardeschijfactiviteit of hoe druk de CPU het heeft...
Klopt inderdaad, maar dat wordt meestal pas interessant als je al een dusdanig goede audio-opstelling hebt dat het ook van toepassing gaat worden om hiernaar te kijken. Een goede versterker + speakers én een goed gehoor zijn dus punten die op orde moeten zijn wil het zn geld waard gaan worden. Die inschatting kunnen wij uiteraard niet maken, maar we kunnen wel de diverse mogelijkheden aangeven die er liggen :)

iRacing Profiel

• Paul
Nou ja, TS geeft heel specifiek dat hij een enorm goede stereokwaliteit wil, als ik met een €20 headset en een beroerd gehoor de HDD of CPU al hoor (ok, bij stilte...) dan zit je volgens mij al _heel_ snel aan een externe DAC te denken als geluidskwaliteit echt belangrijk voor je is :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-04 17:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA

• kroegtijger
Paul schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:34:
Nou ja, TS geeft heel specifiek dat hij een enorm goede stereokwaliteit wil, als ik met een €20 headset en een beroerd gehoor de HDD of CPU al hoor (ok, bij stilte...) dan zit je volgens mij al _heel_ snel aan een externe DAC te denken als geluidskwaliteit echt belangrijk voor je is :)
Jawel, maar je hebt natuurlijk een heel breed spectrum in externe DAC's. Je kan voor een paar tientjes terecht, maar als je er 500,- aan uit wilt geven is dat ook geen enkel probleem. De vraag is dus hoe goed het allemaal moet worden uitgevoerd, en wat dan een handige keuze is.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Als je stereo wilt is een externe DAC vaak de beste oplossing. Echter is me nog niet helemaal duidelijk waar je het geheel dan op wilt aansluiten. Wat voor stereo versterker heb je al staan? Stereo versterkers hebben normaal gesproken geen digitale ingang, echter zijn er wel een paar met een optische ingang (Onkyo heeft er een paar).

Maar om te bepalen wat jij precies "enorm goed" vindt moeten we weten wat precies jouw setup is. Aan de hand van jouw apparatuur kunnen we een beetje inschatten wat je nodig hebt.

Verder ben ik het ook met kroegtijger eens, begin eens bij de BBG reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013

@Paul
Als je je HDD of CPU activiteit over je headset kan horen dan betekent dit waarschijnlijk niet dat je onderdelen van slechte kwaliteit hebt, maar eerder dat er gewoon iets defect is in je setup. Dit mag namelijk nooit het geval zijn.

• Paul
Dan zijn er van best veel van mijn PC's dingen stuk geweest, en dat geloof ik niet...

Ik geef meteen toe dat mijn headset op de versterker zit en dat het geluid in Windows maximaal staat zodat ik het volume verder met de versterker regel maar ik hoor echt op diverse PC's interferentie... Niet luid, niet overdreven, maar het is er wel...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• kroegtijger
Interferentie treedt inderdaad op. Zeker bij goedkopere geluidskaarten (met name onboard kaarten) gebeurt dit nog wel eens. Of het echt hinderlijk / opvallend is, is natuurlijk aan de gebruiker, maar gegeven dat er om high-end audio wordt gevraagd is het aannemelijk dat dit als hinderlijk ervaren wordt. Daarom is een externe DAC mogelijk een prima oplossing, maar dat valt eigenlijk pas te bepalen aan de hand van de hardware die erachter staat. Een DAC van 500,- met daarachter een Yoko stereo-setje heeft geen enkele nut om maar eens wat te noemen.

iRacing Profiel

Pagina: 1