Toon posts:

Problemen na bios update asus P8Z77-V LX.....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers, ik heb een probleem. Mijn computer start niet meer op na bios update. Wel is de update goed gegaan want ik kan wel gewoon mijn bios in en de update staat er op.

Normaal was mijn computer opgestart in 10sec. Nu blijft heel lang het Asus scherm staan en als hij dan eindelijk door gaat en het windows logo komt een die balletjes komen tevoorschijn krijg ik het wel bekende blauwe scherm.

Ik heb de voeding er al afgehaald en het batterijtje. Niks helpt. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen?

Bedankt alvast.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waarom heb je de bios update gedaan?

Misschien kan je de oude bios er weer opzetten?
Heb je een ssd? (want in 10 sekonde opstarten), zet dan de AHCI aan.

Verwijderd

Staat de sata controller op AHCI ipv IDE?
Zoals Reepje zei, dit heeft niet specifiek met een SSD te maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 16:54 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02 16:17

D4NG3R

kiwi

:)

Aanvulling op wat eerder is aangegeven: De BIOS of of UEFI wil je liever niet updaten indien het echt nodig is. E.G. Functionaliteit, de kans dat er wat fout gaat is redelijk groot.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Waarom is de kans groot dat er wat fout gaat ? Een nieuwe bios erop zetten is altijd goed mogelijk, we zitten tenslotte op tweakers.net. Ik heb zelf een P8Z77-V en hier ook steeds de nieuwste bios op gezet op het moment dat hij beschikbaar was, het enige wat je moet doen is alle instellingen weer nakijken en instellen. Maar dat lijkt me logisch na een bios vernieuwing.

Heb je al geprobeerd in veilige modus in windows te komen ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
TTLCrazy schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:05:
[...] we zitten tenslotte op tweakers.net. [...]
Dat zegt tegenwoordig niet veel meer.

@Elcaponey:

- Zet automatisch opstarten bij BSOD uit (F5 en F8, opstart opties)
- Controleer je BIOS instellingen! AHCI aan/uit, UEFI aan/uit, CSM aan/uit, bij een flash kan dat gereset worden en moet je het terugzetten naar de manier waarop windows geïnstalleerd was. Windows kan niet switchen na een installatie.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Waarom is de kans groot dat er wat fout gaat ? Een nieuwe bios erop zetten is altijd goed mogelijk, we zitten tenslotte op tweakers.net.
Waarom? Omdat een enkele foute bit bij het flashen er voor zorgt dat je computer niet meer bruikbaar is. Sowieso voegen BIOS updates in 99/100 gevallen niks toe waar de gemiddelde gebruiker wat aan heeft.

De BIOS flash je alleen indien je geen andere opties meer hebt om een probleem op te lossen, of wanneer je een eindgebruiker bent welke bijv overklokt. De BIOS update je onder normale omstandigheden gewoon niet.

Fijn dat we op t.net zitten, jammer genoeg zegt dat helemaal niks.
johnkeates schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:09:
Windows kan niet switchen na een installatie.
Jawel, maar daarvoor moet je wel eerst in Windows zelf een key aanpassen :P . Andersom kan ook gewoon, van AHCI naar IDE: http://www.sevenforums.co...able-windows-7-vista.html

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 05-01-2014 17:12 ]

• Reepje
  • Niet online
Een nieuwe bios erop zetten is altijd goed mogelijk, we zitten tenslotte op tweakers.net.
Een Tweaker zal tweaken als dat nodig is waardoor het hem ook voordeel geeft.

Een gozer de lukraak telkens de nieuwste bios eropzet, zie ik niet als tweaker, maar vooral als prutser.
:X

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:27

TommieW

Numa numa.

D4NG3R schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:09:
[...]

Waarom? Omdat een enkele foute bit bij het flashen er voor zorgt dat je computer niet meer bruikbaar is. Sowieso voegen BIOS updates in 99/100 gevallen niks toe waar de gemiddelde gebruiker wat aan heeft.

De BIOS flash je alleen indien je geen andere opties meer hebt om een probleem op te lossen, of wanneer je een eindgebruiker bent welke bijv overklokt.

Fijn dat we op t.net zitten, jammer genoeg zegt dat helemaal niks.

[...]

Jawel, maar daarvoor moet je wel eerst in Windows zelf een key aanpassen :P
Veel (nieuwe) moederborden hebben een functie waarmee de BIOS te flashen is met een USB-stick, ook als de update mislukt is. De kans dat je je moederbord sloopt met een update is nihil.
Het enige nadeel is, dat instellingen verkeerd kunnen staan na het updaten.

TS, ik raad je dan ook aan om - zoals door anderen ook is gezegd - even te kijken of AHCI aan staat. Aangezien je Windows bluescreened, verwacht ik dat Windows is geïnstalleerd met IDE. Na de update staat dit waarschijnlijk op AHCI. Zeker als je een SSD hebt, kan je beter AHCI ingesteld hebben vanwege TRIM (zo ver ik weet werkt TRIM niet als het op IDE hebt staan).

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een foutmelding als windows was opgestart. Ik heb op Google gevonden dat een bios update zou helpen. Niet dus.

Ik heb een ssd hardeschijf en SATA mode staat op AHCI.

Gewoon stom, ik had er nooit aan moeten beginnen. Wel heb ik weer de oude software die er op stond terug gezet maar dat helpt ook niet.

Hhhhmmm, ik heb hem ff op IDE gezet en nu start hij wel op maar erg traag en volgens mij in een veilige modus. Nu staat ook het scherm op 800x600. Moet ik nu iets in windows doen?

Ik zie wel iets geks volgens mij. Als ik hem op AHCI zet zie ik dat poort 1 leeg is terwijl mijn ssd daar in zit. Zal dit het probleem zijn? Er zit namelijk nog een 3e harde schijf in waar windows op straat uit mijn oude computer. Volgens mij start hij nu dus op met mijn oude harde schijf.

Als ik mijn ssd in een andere poort steek dan geeft hij ook op die poort weer empty.

Ik ben niet echt een computer wonder dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 23:59

Nessuno

io sono nessuno

Er kan een verschil zitten in hoe je poorten gezien worden met de verschillende instellingen.
heb wel eens mee gemaakt dat bij ahci / raid de volgorde compleet omdraaide.
dit zou ook in het boekje moeten staan.
dat hij traag boot op ide is raar.
hij boot er mee dus heeft hij daar op gestaan tijdens je vorige install.
een installatie die gedaan is met ahci boot niet op ide en visa versa.
gewoon in normale modes booten, back up maken en de zooi herinstalleren.
weet je zeker dat het goed is.

Dan nog je zegt geen computer wonder te zijn....
waarom flash je je bios dan.
les voor de volgende x laat het door iemamd die die het vaker heeft gedaan of breng je pc naar een goede computerwinkel.
zal je nl hooguit 20euro kosten.
en ga je weer naar huis met een werkense pc.

[ Voor 22% gewijzigd door Nessuno op 06-01-2014 08:22 ]

Na rose e cient spin

• Reepje
  • Niet online
Nessuno schreef op maandag 06 januari 2014 @ 08:18:
laat het door iemamd die die het vaker heeft gedaan of breng je pc naar een goede computerwinkel.
zal je nl hooguit 20euro kosten.
en ga je weer naar huis met een werkense pc.
Winkel die onderzoeks en reparatie kosten rekent van 20 euro? Die winkel zal niet lang leven.

Maar goed. Je kreeg een foutmelding voordat je de bios ging updaten. Er was dus al iets fout.
Je bios ziet de ssd niet. De ssd is dus kapot. Welke ssd is dat.
Koppel de harde schijf(ven) los en en laat alleen de ssd zitten. Kijk dan of de bios de ssd kan zien.

Verwijderd

Topicstarter
T is ook stom van me. Waarschijnlijk is windows op mijn oude pc met die gewone harde schijf op ide geïnstalleerd. Na de bios update ziet hij mijn ssd niet meer en staat hij waarschijnlijk daarom niet op met AHCI. Als ik hem op ide zet gaat hij waarschijnlijk opstarten op mijn oude harde schijf.

Ik zal vanavond ff alle harde schijven los gooien behalve de ssd. Kijken of hij hem dan ziet.

Bedankt alvast voor jullie hulp. Dat waardeer ik echt.

Iemand nog andere tips?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:57:
T is ook stom van me. Waarschijnlijk is windows op mijn oude pc met die gewone harde schijf op ide geïnstalleerd. Na de bios update ziet hij mijn ssd niet meer en staat hij waarschijnlijk daarom niet op met AHCI. Als ik hem op ide zet gaat hij waarschijnlijk opstarten op mijn oude harde schijf.

Ik zal vanavond ff alle harde schijven los gooien behalve de ssd. Kijken of hij hem dan ziet.

Bedankt alvast voor jullie hulp. Dat waardeer ik echt.

Iemand nog andere tips?
Als je bios je SSD niet vindt, ongeacht of je 'm op AHCI of IDE hebt staan, dan is die SSD waarschijnlijk niet helemaal lekker meer. Waar je even zeker van moet zijn is dat als je boot, het ding boot vanaf je SSD. Dat je OS fouten geeft is vervelend, maar dat heeft op zich weinig met de biosflash te maken, hooguit met de instellingen.
D4NG3R schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:09:
[...]

Biosupdates zijn zeker wel zinnig, soms leveren ze wat extra performance op of fixen ze bugjes die je zo nu en dan tegenkomt. Niets mis met het updaten van je BIOS.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TERW_DAN schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:49:
Biosupdates zijn zeker wel zinnig, soms leveren ze wat extra performance op of fixen ze bugjes die je zo nu en dan tegenkomt. Niets mis met het updaten van je BIOS.
Ervaring spreekt anders. Ik heb te veel planken onbruikbaar zien worden omdat een BIOS update misging. En in de meeste gevallen was die update 'Omdat ik al m'n drivers aan het updaten was'.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met moderne borden valt dat heel erg mee eigenlijk. Het meest extreme dat ik heb meegemaakt was een flash van een betabios over een andere betabios die bij de checksum vastliep, maar dat was met een rebootje verholpen. Tegenwoordig zijn de controles en fallbackmogelijkheden prima geregeld. Natuurlijk kan het altijd fout gaan, maar over het algemeen kun je een bios gewoon flashen zonder problemen.

En ook hier, het feit dat het systeem gewoon post en Windows probeert te booten toont aan dat het systeem prima geflashed is.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn hele computer is nu nog net geen jaar oud.
Kan zo een ssd stuk gaan door een bios update? Lijkt mij niet.

K heb zo een spijt. Als ik weer een keer iets heb laat ik het wel door een kenner doen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een SSD zal niet stuk gaan door een biosupdate, maar als de SSD al niet goed was kan het natuurlijk wel zijn dat hij het nu begeven heeft.
Daarom, check gewoon even wat het ding doet met een kale setup. Als die SSD nog goed is zal er weinig aan de hand zijn.

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 23:58
In Bios gaan en daar kiezen voor default settings en dan proberen op te starten.

Zelf heb ik een dual BIOS, dus als BIOS corrupt is (door een slechte flash), dan zal me back up BIOS de originele terug overschrijven.

De Backup BIOS kan nooit overschreven worden als fail safe

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-02 12:58
Als je de kabels van de schijven gaat loskoppelen, controleer dan ook even of de sata kabel tussen je ssd en moederbord goed zit/is. Je kunt voor de zekerheid de kabel van de oude hdd pakken, omdat deze het in ide modus wel doet.

Ik heb al meerdere keren gehad dat ik dacht dat een schijf kapot was, maar met een nieuwe sata kabel gewoon weer perfect werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Top. Dat ga ik ook ff proberen. Hopen maar.
Default settings ook al geprobeerd, zonder resultaat.
Hoe kan het dat hij wel boot in ide en niet in ahci eigenlijk.
Weet iemand dat?
Ik hou jullie op de hoogte.
Thnx mannen

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. Mijn computer werkt alleen met mijn oude harde schijf.
Met de kabel van mijn oude harde schijf op mijn ssd ziet hij hem nog niet.

Waarschijnlijk dus toch mijn ssd kapot......
Het gaat hier om een vector 2.5 ssd van 120gb

Is er nog een manier om een ssd te controleren of hij echt stuk is?

• Reepje
  • Niet online
Goed en slecht nieuws.
Er zit garantie op zo een ding.
OCZ is echter failliet (omdat ze de slechtste ssd's maakten die er maar gemaakt konden worden), en ik weet niet hoe het dan met de garantie gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een goede vervanger? Als ik een ander haal wil ik zo ie zo een 256gb.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Reepje schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:34:
[...] en ik weet niet hoe het dan met de garantie gaat.
Via de winkel waarmee je een contract hebt? OCZ is geneens verplicht om je garantie te verlenen :P . De meeste fabrikanten doen dat gelukkig wel, maar garantie verloopt onder normale omstandigheden met de verkopende partij.

Verwijderd

Kijk eens bovenaan in de pricewatch. :)

• Reepje
  • Niet online
Kies voor de Samsung evo of de crucial M500 zou ik zeggen.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 23:59

Nessuno

io sono nessuno

Reepje schreef op maandag 06 januari 2014 @ 09:26:
[...]

Winkel die onderzoeks en reparatie kosten rekent van 20 euro? Die winkel zal niet lang leven.

Maar goed. Je kreeg een foutmelding voordat je de bios ging updaten. Er was dus al iets fout.
Je bios ziet de ssd niet. De ssd is dus kapot. Welke ssd is dat.
Koppel de harde schijf(ven) los en en laat alleen de ssd zitten. Kijk dan of de bios de ssd kan zien.
Mycom rekend onderzoeks kosten vanaf 10€
Een bios flash hoeft niet langer dan 5min te duren, tis immers een computerwinkel waar van ik er van uit ga dat ze wel een geprepareerd usb stickje hebben liggen.
Flash prog er op bios er op en flashen maar.
Dus ja die winkels zijn er wel.

Verder zou ik zo als hier boven vermeld word je ssd eens na zien in een andere pc.
Kijken of hij het daar wel in doet / gevonden word.
Dan heb je waarsch gelijk je antwoord of ie stuk is ja of nee.
(zou trouwens wel goed opletten dat hij als hij het doet niet compleet doorstart naar windows.
Dan bestaat de kans nl dat hij alle hardware van dat systeem vind en gaat installeren... daar zit je ook niet echt op te wachten.

Na rose e cient spin

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond even naar iemand toe wat ik wat kan proberen. Ik laat jullie weten hoe het afgelopen is.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al dacht, mijn SSD is dood.

Zeer toevallig dat het precies met een bios update gebeurd is maar ik kan er ook niks anders van maken......

Vanmiddag maar even bellen hoe het zit met mijn garantie.

Bedankt voor alle reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Er kan een slotje op deze discussie. Mijn OCZ schijf terug gebracht. 25 euro bij betaald en heb nu een 250Gb Samsung 840 EVO. Super chill en alles werkt weer zoals het hoort!

Bedankt allemaal.
Pagina: 1