Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC gaat alleen aan als ik geheugen aandruk

Pagina: 1
Acties:

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Hi daar,

Recent mooie nieuwe PC gebouwd:

Asrock Q87M vPro
Intel i7-4770
Corsair 16GB DDR3-1600
Crucial 240GB M500
Be-Quiet Pure Power L7 730W
EVGA GeForce GTX 580

Probleem
In eerste instantie ging ie als een zonnetje. Maar het probleem begon de volgende ochtend:

Als het koud is in mijn huis (18C) en de computer uitstaat, gaat ie niet aan. Soms draaien de fans voor 1 seconde, maar daarna gedraagt ie zich alsof de stekker niet in het stopcontact zit: Geen piepje, geen
fan, geen lampje, niks.

Work-Around
Na lang puzzelen heb ik uiteindelijk een work-around gevonden. Als ik op het middenpunt van het rechtergeheugenstripje duw, een paar keer, hoor ik een 'plop' uit mijn boxen komen - En dan weet ik dat ie het doet. (De stekker zit er dan in en de voeding staat 'aan'.)

Na die plop zet ik 'm aan, en dan draait ie als een zonnetje. Tot ik hem uitzet en een aantal uur niet gebruik, en dan is het probleem weer terug. Het lijkt vooral zo te zijn als ik de verwarming heb uitstaan. (Als ik dus 's ochtends opsta of thuis kom uit werk)

Diagnose
Er zijn volgens mij een paar opties wat er aan de hand is.

1 - Moederbord maakt kortsluiting met de kast. Het aandrukken brengt hem er los van. Alleen: Ik zie nergens waar ie kortsluiting zou maken.

2 - Het geheugenstripje maakt kortsluiting...? Aanduwen brengt 'm op z'n plek. Alleen: Ik heb andere geheugenslots gebruikt, maar probleem blijft.

3 - De voeding is kaduuk - Dat lijkt me raar, want deze voeding heeft kwaliteit, deed het foutloos in een ander systeem en trekt zonder problemen Battlefield 3 of Adobe After Effects als alles staat te blazen. Zoals gezegd: Zodra ie aan is, heb ik nergens last van. Foutloos en razend snel is ie!

4 - Moederbord is in z'n geheel brak en het aanduwen maakt dat ergens een verbinding toch wordt gelegd.

Oplossing
Ik heb geen idee. Deze vier opties kwamen in me op.

Over mij
Heb jarenlang in een computerwinkel gewerkt, maar dat is 10 jaar geleden. Ben met basic troubleshooten een heel eind gekomen, maar heb niet de luxe om eindeloos moederbordjes en geheugenstrips te swappen. Ben iedereen dankbaak die hier even z'n licht over zou willen laten schijnen!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 15:41

Zalmanman

So long,

Mijn eerste ingeving zou zijn dat het moederbord DOA is. Als je je ram switcht (ander bankje in dat slot) gaat hij dan ook pas aan na aandrukken?

and thanks for all the fish.

• looskuh
Zou kunnen ja.

Volgens mij ging het als volgt: Ik swapte het geheugen naar een ander slot terwijl de stekker nog in het stopcontact zat, om te troubleshooten. Onveilig in principe, maar toen kwam ik er juist wel achter dat ie het daarna deed. Vanaf dat moment zit ik in dat gebied te zoeken.

(Het probleem is dus dat ik het niet meteen opnieuw kan testen, omdat de PC nu aan staat en het dan dus gewoon doet totdat ie een paar uur heeft uitgestaan.)

• looskuh
Iemand nog een idee?

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Ik neem aan dat die 16GB 2*8GB latjes/plankjes is.

Probeer het eens met 1, en als dat werkt, met alleen nummer 2.
Werkt 1 van de 2 niet, heb je een mogelijke oorzaak.
Trouwens, heb je gekeken of die Corsair op de Compatible List van Asrock staat?

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Gehele systeem uit elkaar halen en 1 voor 1 onderdelen terug in bouwen tot het probleem weer optreed. Het is een verschrikkelijke klus, maar het geeft je uitsluitsel.

• looskuh
Om deze nog even waardig af te sluiten: Het bleek dat een pinnetje bij de CPU verbogen was. Het was helaas een kwestie van nieuw moederbord, dus.
Pagina: 1