Vloer meterkast ontbreekt. Hoe goed isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 16:06

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een nieuwe meterkast laten timmeren in mijn huis, maar de bodem is nog niet aanwezig. Dit staat nu dus in open verbinding met mijn kruipruimte. Nu wil ik dit gaan isoleren, maar ik ben niet goed eruit hoe dit het beste te doen.

Dit is de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1415159/2014-01-03%2014.27.52.jpg

Nu was mijn gedachte om gewoon een bodemplaat te maken met uitsparingen voor de gasleidingen en stroomkabels die naar beneden lopen en de onderkant van die plaat met 15 cm glaswol te bekleden. Op die manier hoop ik dat het netjes om de leidingen heensluit en dat goed afgesloten raakt, omdat dat glaswol flexibel is en zich (hopelijk) om de buizen heenvouwt. Het is belangrijk dat de bodemplaat verwijderbaar is omdat het in een vestibule is in een jaren-30 woning en daar is dit een apart compartiment in de kruipruimte.

Is bovenstaande een goede manier of zijn er betere manieren om te isoleren in een meterkast?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 23:22
Ik heb er 2 plaatjes hardschuim van 3cm dik in gelijmd. Isoleert prima.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
Glaswol is niet luchtdicht zou beter zijn om deze wel luchtdicht af te werken, bijvoorbeeld met ps. isolatie in gewenste dikte en deze langs randen en doorvoeren afpurren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
niet te moeilijk denken voor zoon klein stukje.
gewoon 1 pak glaswol en het helle gat zit waarschijnlijk dicht tot op de bodem, lol.
dan een paar houten plankjes er op voor het zicht.

is niet de beste methode, maar voor zoon klein stukje af doende.
mocht het toch gaan schimmelen kun je het zo vervangen, maar het zal wel mee vallen.
en op die manier kun je er altijd nog bij, voor als je nog iets wil veranderen, b.v. pv op het schuurdakje in de tuin leggen of zo.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Tsja, misschien denk ik wel te moeilijk inderdaad. Ik ga eens kijken of ik het volgepropt krijg en er vervolgens een plank erover heen voor de netheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Normaal zit er een vloerplaat in met daardoor de leidingen. Die pur je af zodat het in ieder geval luchtdicht is. Ik ga er hier steenwol in duwen (pur is lastig in dit geval, valt gewoon naar beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Isoleren is niet zo zeer belangrijk, als wel het luchtdicht afsluiten. Ik zou inderdaad een bodemplaat maken van hout met daarin de uitsparingen en die erin leggen zo diep mogelijk. Daarna met kranten de gaten opvullen en daarna vol kliederen met een bus PUR.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Maar is dat pur weer ongedaan te maken dan? Het kan in de toekomst zo zijn dat ik er bij moet zijn en dan moet ik de boel er weer af kunnen halen zonder brokken te maken rond gasleidingen en zo. Ook kan ik er niet van onderen bij, dus dat afpurren zou dan van bovenaf moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou ja, alles valt weg te krijgen natuurlijk. Maar ik zou niet weten waarom je bij je gasleiding moet komen, die keer dat dat voor komt, haal je desnoods je hele bodemplaat weer weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MrScratch schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:30:
Maar is dat pur weer ongedaan te maken dan? Het kan in de toekomst zo zijn dat ik er bij moet zijn en dan moet ik de boel er weer af kunnen halen zonder brokken te maken rond gasleidingen en zo. Ook kan ik er niet van onderen bij, dus dat afpurren zou dan van bovenaf moeten gebeuren.
moeilijk :P

maar je kan kan je bestaande leidingen omwikkelen met plastic folie en dan purren , niet te dik 10 cm oid.
Je hoeft het niet in 1 keer te doen als je elke keer een randje pur erbij kit kun je het ook dichtkrijgen zonder de onderkant dicht te maken.

Pur dan wel 1 of 2 pijpjes naar onderen mee met een dopje erop, dan kunnen uitbreidingen er makkelijk door.

de huidige kabels kun je ook eerst in een pijp stopppen. mocht je deze leiding niet los kunnne maken kun je ook overwegen om de pijp over de lengte door de zagen en er om heen te klemmen. en dan doe je een klein dotje pur boven op het pijpje

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
MrScratch schreef op zondag 05 januari 2014 @ 20:30:
je moet echt niet te moeilijk denken.
gewoon dicht purren kan ook. (persoonlijk niet de mooiste op lossing)

je kunt ook een plaat maken die past, met wat isolatie materiaal, die je dan in wikkelt met huishoud folie.
en dan pur je de randen dicht.
als de pur droog is dan snij je het huishoud folie in stukjes en haal je de houten plaat er zo weer uit. (maak er met een touwtje wel een hand vat aan voor het gemak)
en heb je een perfecte pur aansluiting met de plaat.

maar als ze b.v. voor niet te veel geld van die losse snippers verkopen op je lokale bouwmarkt.
kan het ook best niet al te duur zijn om heel het gat vol te gooien daar mee.

maar uiteindelijk, maakt het niet veel uit welke methode je gebruikt als je het maar doet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Bij ons dezelfde situatie.
Heb een stuk restafval plexiglas opmaat gepuzzeld over het gat heen.
Vervolgend 2 bussen purschuim van de Action leeggespoten.

Alleen kreeg ik een preek van de monteur van het waterbedrijf die de watermeter kwam vervangen.
De waterleiding die het huis inkomt is van PE en PUR kan daarop reageren. Als de PE leiding kapot gaat op/rond het stuk PUR, dan kan het waterleidingbedrijf mij aansprakelijk stellen... heb de leiding nu rondom 1 cm vrijgemaakt en de kier volgestopt met steenwol.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik heb hier de bodem eruitgehaald (stukje multiplex dat half vergaan was), vervolgens van reststukken PIR-schuimplaat een bodem gemaakt en alle randen en leidingdoorvoeren dichtgepurd.

Als ik nu extra leidingen wil leggen boor ik met een willekeurige boor een gat door de isolatie en duw ik daar de leiding doorheen. Als ik het er weer uit wil halen rag ik het broodmes erdoor, is het er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het eigenlijk niet zo dat de gasmeter geen rekening houd met temperatuur? :P Dus met een koudere leiding zou er meer gas per eenheid naar binnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
bij mij was het ook open. tenminste, tot de bodem. een betonnen vierkant schermde het af van de kruipruimte.

ik heb een bodemplaat gemaakt van mdf (geloof ik) met uitsparingen voor de leidingen. vervolgens heb ik van elke bestelling van internet de protectieschuimpjes uit de dozen via de wat ruimere uitsparingen erin geschoven. wel tienjarenplan, na 2 jaar is ie nog steeds niet vol. maar gratis is het wel :+

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 06-01-2014 14:17 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mr_gadget schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:46:
Is het eigenlijk niet zo dat de gasmeter geen rekening houd met temperatuur? :P Dus met een koudere leiding zou er meer gas per eenheid naar binnen komen?
Alleen bij echte grootverbruikers. En dan per uur de Druk, Temperatuur en Volume.
en gasdagen lopen van 6am-6am

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

fabstar81 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:16:
bij mij was het ook open. tenminste, tot de bodem. een betonnen vierkant schermde het af van de kruipruimte.

ik heb een bodemplaat gemaakt van mdf (geloof ik) met uitsparingen voor de leidingen. vervolgens heb ik van elke bestelling van internet de protectieschuimpjes uit de dozen via de wat ruimere uitsparingen erin geschoven. wel tienjarenplan, na 2 jaar is ie nog steeds niet vol. maar gratis is het wel :+
Let wel op dat tegenwoordig veel van die schuimblokjes biologisch afbreekbaar zijn. Straks krijg je juist een kleverige schimmelbende in die ruimte..

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
fish schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:29:
[...]

Alleen bij echte grootverbruikers. En dan per uur de Druk, Temperatuur en Volume.
en gasdagen lopen van 6am-6am
Ah ja de gasdag, altijd even lastig als de zomertijd net is aangebroken.
"gasdag" doet namelijk niet aan zomertijd.
(Ik werk niet bij grootverbruiker, maar bij groot leverancier. Ongeveer 1.500.000 Nm3/dag gas-productie bij mijn locatie)
Pagina: 1