• jleijdekkers
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb de afgelopen weken een nieuw systeem samengesteld, alle onderdelen zouden gewoon moeten werken (overgekocht van bekenden, nieuw of via tweakers met goede beoordelingen).

Nu zit alles eindelijk in elkaar, wil het systeem niet opstarten. tijdens het booten brandt de DRAM Led even voor een aantal seconden en daarna niks. Ik krijg geen beeld en het systeem lijkt verder ook niks te doen.

De specs zijn:

Moederbord: Asus M4A88T-V EVO
CPU: AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition
Ram: Crucial Ballistix 2x 4GB 1600 MHZ
HDD: Seagate 7200.11 1TB
GPU: Club3D Radeon HD 5850 Overclocked edition
voeding: Corsair CX430

Het ram is wel geklokt op 1600 MHZ en het moederbord en de cpu ondersteunen maar 1333, naar mijn weten zou dit niet zo'n groot probleem moeten zijn het gewoon op 1333 moeten lopen. Blijven het moederbord en de CPU over, ik heb op dit moment geen andere cpu of moederbord beschikbaar om te testen, iemand een idee wat ik kan doen om te kijken waar het precies aan ligt?

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:33
Om te beginnen kun je eens 1 reepje geheugen uit je pc laten, als hij nog steeds niet boot kun je het andere reepje erin zetten.

Verder kun je alle onderdelen nog een los halen en weer in elkaar zetten (pc's zijn soms rare dingen). Als dit niks uithaalt wordt het lastig om verder te testen maar lijkt het of aan de cpu of aan het moederbord te liggen. 100% zeker iets uitsluiten kan dan alleen door onderdelen te wisselen.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als het moederbord met andere onderdelen heeft gewerkt, kan je beter eerst de bios resetten.

• jm20101
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Een bios reset is zeker aan te raden inderdaad, daarnaast moeten de 4 of 8 pins connector voor de processor en de 6 pins pci-e connector niet worden vergeten (anders gaat alles wel draaien maar komt er geen beeld).
Het moederbord zou gewoon moeten werken met 1600Mhz geheugen. Je zou het moederbord alleen met de benodigde componenten kunnen starten (zonder videokaart, harde schijf etc.).

• jleijdekkers
update:

Ik heb de bios gereset, krijg nog steeds geen POST en geen beeld. Heb ook een ander reepje RAM geprobeerd en dit maakt ook geen verschil. De PCI-e connectors en de cpu connectors waren aangesloten en ik heb ook geprobeerd te booten zonder videokaart en harde schijf (scherm in dit geval aangesloten op de vga poort van het moederbord). Daarnaast heb ik voordat ik hier postte ook al geprobeerd om het systeem buiten de kast aan te sluiten om kortsluiting uit te sluiten.

Ik denk dat het moederbord de reis van de vorige eigenaar naar hier niet overleefd heeft :(

• jm20101
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Op de ASUS website staat bij CPU support dat de processor die er nu opzit vanaf BIOS versie 0307 wordt ondersteund. Er is een kleine kans (als het moederbord een oude BIOS versie had) dat het na een BIOS update weer wilt starten. Het is zeker de moeite waard om het moederbord met een oudere processor te testen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
jm20101 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:18:
......vanaf BIOS versie 0307 wordt ondersteund.
....... Het is zeker de moeite waard om het moederbord met een oudere processor te testen.
Goed gevonden, dit is zelfs zeer waarschijnlijk het euvel.
Je zal dus deze bios moeten inflashen, en dat kan alleen door er een wel ondersteunde processor in te zetten.

• jleijdekkers
Ik ga er naar kijken, in ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en voor de info :) Ik laat wel weten hoe het gaat!
Pagina: 1