Thuisnetwerk beheren

Pagina: 1
Acties:

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:43
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een probleem.
Mijn broertje trekt vaak de hele internetverbinding vol, omdat wij een abonnement hebben van 10 Mb/s is hij niet zo snel. Daarnaast is ons modem oeroud (ik schat zo'n 10 jaar) dus misschien zorgt dat ervoor dat het internet nog trager is. Bijvoorbeeld YT video's kunnen max op 480p worden bekeken, al heb ik daar niet echt last van. Dus nu wil ik hem 'kicken' als hij de internetverbinding voltrekt. Want elke keer als hij zoiets download kost het ongeveer 5-15s om een pagina te laden, daardoor werkt het internet nogal traag.

Mijn vader heeft een wachtwoord op onze modem/router gezet? Dat snap ik ook niet helemaal. Want als ik naar 192.168.1.1 ga moet ik een wachtwoord invoeren en het standaard wachtwoord, "admin" werkt niet. de key voor draadloos internet werkt ook niet. Die weet ik wel.

Is er:

- Een mogelijkheid om het wachtwoord voor 192.168.1.1 te resetten? Hier zou ik ook graag inwillen om te portforwarden, zodat ik wat gamelobby's kan hosten.
- Een programma waarmee je het andere mensen als het ware kan 'kicken' van het netwerk?

We hebben een Linksys WRT160NL
Linksys Network Magic en Homenet Manager heb ik al geprobeerd. Linksys NM's service is stopgezet, en de trial versie die ik voor mijn 'doeleinden' nodig heb kan ik niet gebruiken. En Homenet manager heeft niet waar ik opzoek naar ben.

Alvast bedankt voor het meedenken! ;)

Signature

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult je vader om het wachtwoord moeten vragen, je gaat hier geen tips krijgen om beveiliging te kraken. Verder: je gaat nu een technische oplossing bedenken voor een gedragsprobleem. Praat eerst met je broertje over zijn asociale gedrag, geef het ook aan je vader aan.

En gebruik de zoekfunctie, want deze vraag komt zo vaak voorbij. Begin eens met QoS.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja dat kan. maar je vader heeft er niet voor niets een wachtwoord op

wat geeft jou het recht je broertje te kicken, tamelijk aso
verdiep je even in qos http://screenshots.portfo.../Linksys/WRT160NL/QoS.htm

als jij de gamelobbys hebt draaien mag je broer zeker nooit meer internetten...

Iperf

• two
fish schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:10:
Ja dat kan. maar je vader heeft er niet voor niets een wachtwoord op

wat geeft jou het recht je broertje te kicken, tamelijk aso
verdiep je even in qos http://screenshots.portfo.../Linksys/WRT160NL/QoS.htm

als jij de gamelobbys hebt draaien mag je broer zeker nooit meer internetten...
Nee, maar ik bedoel dus bijv. party's met MW3. Gewoon een voorbeeld. Wil nog wel eens een potje spelen op mijn PS3 en dan heb je NAT Type Strict en moet je portforwarden.

edit: dat tamelijk aso, als ik niet normaal meer kan internetten moet het niet alleen van mijn kant komen :?

@gambieter

Ik probeer hier toch niets te kraken? Mijn vraag is hoe ik dat wachtwoord kan resetten.

Zit dat wachtwoord van 192.168.1.1 op de router of het modem?

[ Voor 18% gewijzigd door two op 05-01-2014 00:18 ]

Signature

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vraag het wachtwoord gewoon aan je vader.
Zit dat wachtwoord van 192.168.1.1 op de router of het modem?
als je dit al niet weet kun je er beter vanaf blijven of nie ?

wbt aso

dus omdat hij het hele internet neemt kies je ervoor dat jij maar het heleinternet neemt ?
En je denkt dat dat gaat werken ipv netjes een gulden middenweg probeert te vinden ?

[ Voor 99% gewijzigd door Fish op 05-01-2014 00:23 ]

Iperf

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:13:
@gambieter

Ik probeer hier toch niets te kraken? Mijn vraag is hoe ik dat wachtwoord kan resetten.
Nogmaals: dat is het proberen te verwijderen van de beveiliging. Vraag het wachtwoord aan je vader, en als die het niet wil geven, zelf internet nemen.

Lees eerst maar eens de FAQ door: Het algemeen beleid #verbodenhacken
Beveiligingen omzeilen en andere vormen van (internet)misbruik
Wachtwoorden en firewalls en dergelijke zijn er niet voor de lol maar om pc's, netwerken en dergelijke enige vorm van bescherming tegen ongewenst of onbedoeld gebruik te geven. Het is derhalve op het forum niet de bedoeling om mensen hierbij de helpende hand te bieden of vragen hierover te stellen.
Je probeert nu stiekem de baas te worden over de router, ipv het gesprek aan te gaan. Als jij niet voor het internet betaalt, dan heb je ook niet de rechten om dat te doen.

[ Voor 47% gewijzigd door gambieter op 05-01-2014 00:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• two
fish schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:20:
Vraag het wachtwoord gewoon aan je vader.

[...]

als je dit al niet weet kun je er beter vanaf blijven of nie ?

wbt aso

dus omdat hij het hele internet neemt kies je ervoor dat jij maar het heleinternet neemt ?
En je denkt dat dat gaat werken ipv netjes een gulden middenweg probeert te vinden ?
nou, ja ik denk dat het wel gaat werken.

omdat:

- Ik het dan ook normaal op internet kan.
- Ik gewoon dezelfde wireless key instel.
- Je in zo'n party alleen 2-3 mensen jou games joinen. Je host geen potje van 20 man ofzo. Dus dat wilt niet zeggen dat ik dan heel het internet neem, dat zou niet eerlijk zijn.

Maar ik weet het denk ik al, toch bedankt voor het meedenken, en ik snap idd dat ik de key ook kan vragen, maar hij denk dat ik dan gelijk heel het internet onveilig maak...

Bedankt voor het meedenken hoor. d:)b

Signature

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:32:
en ik snap idd dat ik de key ook kan vragen, maar hij denk dat ik dan gelijk heel het internet onveilig maak...
Om heel eerlijk te zijn, laat je aanpak ook zien dat je nog weinig kennis van beveiliging en netwerken hebt. Hij heeft dus ergens wel gelijk, je denkt nu alleen aan wat je zelf wilt en niet aan of dat de beste oplossing is voor iedereen. Verdiep je er eerst in, en als je wilt experimenteren, dan met internet waar je zelf voor gaat betalen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle checkt geboortedatum TS:
Geboortedatum: 26 juni 1998
Even snel rekenen leert dat je nu dus 15 bent.
Waar jij tegenaan loopt is het probleem dat jullie samen moeten delen. Een 10Mbit verbinding is wat traag te noemen in de hedendaagse tijd, dus ga bij je pa maar zeuren om een snelle kabelverbinding. Dat is vers 1.
Vers twee is dat je op zich prima kunt claimen dat je broetje en jij gelijktijdig je ding moet kunnen doen. Dat je broetje torrents download is prima, maar dat kun je ook op zijn PC limitten, door het aantal gelijktijdige connecties omlaag te schroeven. Dat zal je pa hem moeten opdragen. Zo hou je ook een beetje verbinding voor jezelf.
Of je spreekt tijden af. Ik kan me ook voorstelen dat je broertje zijn downloads in de nacht aanzet ipv overdag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• two
The Eagle schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:36:
* The Eagle checkt geboortedatum TS:

[...]

Even snel rekenen leert dat je nu dus 15 bent.
Waar jij tegenaan loopt is het probleem dat jullie samen moeten delen. Een 10Mbit verbinding is wat traag te noemen in de hedendaagse tijd, dus ga bij je pa maar zeuren om een snelle kabelverbinding. Dat is vers 1.
Vers twee is dat je op zich prima kunt claimen dat je broetje en jij gelijktijdig je ding moet kunnen doen. Dat je broetje torrents download is prima, maar dat kun je ook op zijn PC limitten, door het aantal gelijktijdige connecties omlaag te schroeven. Dat zal je pa hem moeten opdragen. Zo hou je ook een beetje verbinding voor jezelf.
Of je spreekt tijden af. Ik kan me ook voorstelen dat je broertje zijn downloads in de nacht aanzet ipv overdag.
Thanks!

Dat even morgen proberen, en als dat niet gebeurt klooi ik wel een keer als ik alleen thuis ben :D

Kom er nu denk ik wel uit, bedankt

Signature

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:41:
[...]

Thanks!

... en als dat niet gebeurt klooi ik wel een keer als ik alleen thuis ben :D
Achterbaks gedoe :N

Iperf

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een 10MB/s verbinding trek je niet zo snel dicht met normaal "Internet" gebruik tenzij je (serieus) met downloads aan het spelen gaat.

Vraag me af wie er last heeft van wie/wat ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• two
Het is toch niet zo vreemd dat ik ook gewoon een beetje normaal wil kunnen internetten? Is dat zo vreemd dan? :/

Ik wil m ook niet compleet lastig vallen anders had ik allang een keer de netwerkkaart uit z'n laptop gehaald ofzo.. Hij heeft net zoveel recht op internet als mij, maar dat betekent toch niet gelijk dat hij alleen er gebruik van mag maken?

Als ik overkom als een irritante puber, kan dat misschien wel kloppen :9 Maar dat is niet mijn bedoeling. Sorry als dat misschien het geval is. Ik wil ook gewoon internetten en hij ook. Maar als hij mij het onmogelijk maakt? :?

@Wimmel1

10Mb/s, niet 10MB/s ;)

[ Voor 3% gewijzigd door two op 05-01-2014 01:01 ]

Signature

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tuurlijk niet, maar ga je dat op een propere wijze oplossen of op een achterbakse. als je zo al met je familie omgaat wil ik niet weten hoe je met je vrienden, toekomstige collega's en kennissen omgaat

Torrents zijn uitstekend te limiteren op bandbreedte en aantal connecties. is 5 minuten werk met je broer en geen extreem lastigvallen. als je zo aan mijn pc zou zitten had je flinke klap op je smoel gekregen van me.

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 05-01-2014 01:06 ]

Iperf

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:00:
[...]

Het is toch niet zo vreemd dat ik ook gewoon een beetje normaal wil kunnen internetten? Is dat zo vreemd dan? :/
Het is nogal vreemd dat je ons hiermee komt lastigvallen terwijl je broertje een kamer verderop zit :? Blijkbaar gaan jullie niet door één deur als de familie hier al niet uit kan komen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:00:
Als ik overkom als een irritante puber, kan dat misschien wel kloppen :9 Maar dat is niet mijn bedoeling. Sorry als dat misschien het geval is. Ik wil ook gewoon internetten en hij ook. Maar als hij mij het onmogelijk maakt? :?
Eerder als een onnadenkende puber ;) . Heb je wel eens geprobeerd hier over te praten en uit te leggen waarom je er last van hebt? En nee, ga nu niet zitten klooien als de anderen weg zijn.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Gooi het eens in de 'groep' tijdens het eten. Ik neem aan dat jullie vast een moment hebben dat iedereen aan tafel zit.

Je kunt dan voorstellen dat je broertje tot 23:00 met een beperkte snelheid werkt (in te stellen in torrent/usenetprogramma's) en daarna vrij.
En dat jij dan wat meer hebt voor jouw zaken. Kijk als jij het nodig hebt voor huiswerk heeft dat (wmb) een hogere prio dan dat je broertje de nieuwste top40 binnenhaalt.

Laat anders je vader e.a. instellen (bijvoorbeeld bij parental control) zo kan hij aangeven wanneer je broertje online kan.

Zolang je niet betaald voor de internetverbinding kun je er 0,0 dingen over zeggen of over beslissen.
Wil je sneller internet? -> zoek uit wat een upgrade kost en leg het voor aan je ouders.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• two
gambieter schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:06:
[...]

Eerder als een onnadenkende puber ;) . Heb je wel eens geprobeerd hier over te praten en uit te leggen waarom je er last van hebt? En nee, ga nu niet zitten klooien als de anderen weg zijn.
Meerdere keren gevraagd, ook om een snellere verbinding. Het kost 5 euro per maand meer voor 20 Mb/s extra.

Signature

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:13:
Meerdere keren gevraagd, ook om een snellere verbinding. Het kost 5 euro per maand meer voor 20 Mb/s extra.
En heb je aangeboden dat te betalen?

• two
gambieter schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:14:
[...]

Ik had gevraagd of er een deel van mn zakgeld af mocht, maar er zit nog niet echt vaart in lijkt het wel. Maar het komt wel goed denk ik. Soms moet mijn vader thuiswerken en dan gooi ik er wel een download tegenaan, en zal het dan nog eens aanknopen. :P

Bedankt voor de hulp. Iedereen alvast weltrusten ;)

Signature

• Frostbite
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

gambieter schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:14:
[...]

Dit.

Stel voor om die 5 euro te betalen maar dat je dan wel iets meer te zeggen hebt over die verbinding zodat je broertje hem niet steeds vol kan trekken. Kijk misschien krijg je zakgeld of verdien je wat met een bijbaantje maar als je aangeeft dat je die 60 euro per jaar best wil betalen, dan denk ik dat je ouders toch niet heel moeilijk gaan doen.
mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:17:
[...]
Soms moet mijn vader thuiswerken en dan gooi ik er wel een download tegenaan, en zal het dan nog eens aanknopen. :P
Even een vaderlijke mededeling maar ga je pa nou niet lopen zieken als hij aan het thuiswerken is want als hij erachter komt dat jij ervoor zorgt dat hij zijn werk niet goed kan doen dan heeft zowel hij een probleem als jij.

En zolang hij het huis betaald waar jij in woont, slaapt en eet zou ik dit niet doen... Hiermee gooi je alleen maar je eigen glazen in.

[ Voor 37% gewijzigd door Frostbite op 05-01-2014 01:24 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• two
Sc0rPi0N schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:18:
[...]

Dit.

Stel voor om die 5 euro te betalen maar dat je dan wel iets meer te zeggen hebt over die verbinding zodat je broertje hem niet steeds vol kan trekken. Kijk misschien krijg je zakgeld of verdien je wat met een bijbaantje maar als je aangeeft dat je die 60 euro per jaar best wil betalen, dan denk ik dat je ouders toch niet heel moeilijk gaan doen.

[...]

Even een vaderlijke mededeling maar ga je pa nou niet lopen zieken als hij aan het thuiswerken is want als hij erachter komt dat jij ervoor zorgt dat hij zijn werk niet goed kan doen dan heeft zowel hij een probleem als jij.

En zolang hij het huis betaald waar jij in woont, slaapt en eet zou ik dit niet doen... Hiermee gooi je alleen maar je eigen glazen in.
Geen uren... 5 minuten ofzo als ie een excel bestand binnenhaalt. Als ik het langer zou doen was ik erg lullig geweest ja.

Signature

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als ik je Pa was zou ik je gewoon helemaal van het internet afhalen met dit soort stunts. en ook nog je zakgeld intrekken.

je krijgt niet alles waar je om vraagt, of ben je zo verwend dat je dat niet geleerd hebt

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 05-01-2014 01:31 ]

Iperf

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:02
En als jij en je broertje die 5 euro nou eens samen doen, dus 2,50 elk dan heb je een verbinding die meer dan snel genoeg is voor wat jullie allebei willen...

Je kan die upgrade over het algemeen online regelen dus doe dat lekker morgenmiddag wanneer iedereen thuis is... Grote kans dat je pa die 5 euro ook wel kan missen.

Kan ook zijn dat hij niet wil dat zijn twee zoons alleen maar achter de computer hangen en spelletjes spelen en dus bewust de snelheid wat laag houd.

Succes in ieder geval

• two
Dat is wel weinig ja, 2.50 of 5 euro kan ik missen.
Ik zit niet alleen maar op mn PC, heb deze vakantie iets van 20u gegamed ofzo. Ben ook wel eens weg of uit met vrienden.

Komt allemaal nu wel goed met de tips die ik heb gehad. Bedankt allemaal! Mag wat mij betreft dicht. Heb veel aan de tips gehad. ;)

Signature

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Goh mensen doe es niet zo moeilijk, hij wil gewoon zelf met die router klooien en kijken hoe enwat verder met QoS e.d.

Hier een linkje met hoe je het kan verhelpen.
http://kb.linksys.com/Lin....xml&pid=85&converted=0#2

Hou er rekening mee dat je pa hier moeilijk mee kan gaan doen. Eigen risico zou ik zo zeggen. Succes!

Meh ...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TS post in de Openingspost dat er thuis een WRT160NL staat en die ga jij te lijft met de oplossingen voor ....

Als er al een WRT160NL staat dan is dat meestal niet voor niets ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom denk je dat zijn vader het wachtwoord niet geeft ?

mensen moeten leren om af te blijven van dingen waar ze niet aan mogen komen, en dan ga je dit aanmoedigen ?

Iperf

• Twarp

Twarp

just grin...

Gaan jullie nou beslissen wat hij zelf met google had kunnen vinden?

Lekker betuttelend hoor. Hij stelt een vraag, ik geef antwoord, de verantwoording is voor hemzelf.

Meh ...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Twarp schreef op zondag 05 januari 2014 @ 02:09:

Lekker betuttelend hoor. Hij stelt een vraag, ik geef antwoord, de verantwoording is voor hemzelf.
Niet betuttelend bedoeld maar.... Die spullen die je beschrijft hebben, behalve de merknaam. niks te maken met 't spul waar TS nu een probleem mee dénkt te hebben.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Twarp schreef op zondag 05 januari 2014 @ 02:09:

NIks betutteling gewoon goed fatsoen leren. maar laat maar ik ga er miet meer op in mijn punt is inmiddels duidelijk, ook dat de ts wss niet van plan is om er iets mee te doen

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 05-01-2014 02:18 ]

Iperf

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-12 10:20

Momentumlol

Car Fanatic

Een kleine indruk in dit topic leert mij dat het probleem van TS niet zo zeer de 10Mb/s verbinding is, maar de onwelwillendheid van zijn broertje om eerlijk te delen.

Ook een 30Mb/s verbinding is sloom te krijgen wanneer je broertje zal blijven downloaden.

Daarom misschien handig de noodzaak om concessies te doen met je broertje.

[ Voor 3% gewijzigd door Momentumlol op 05-01-2014 02:14 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• Twarp

Twarp

just grin...

fish schreef op zondag 05 januari 2014 @ 02:13:
[...]

NIks betutteling gewoon goed fatsoen leren.
Goed fatsoen hoort hij niet van een website te leren, dat hoort hij in zijn thuisomgeving te leren. Bovndien is hij zelf verantwoordelijk als hij het verprutst. Wij hoeven niet voor moraalridder tegaan spelen en pak em beet een tiental posts te gebruiken om hem uiteindelijk niet te helpen. We zijn tweakers dus zoeken we grenzen op. Ik help met een antwoord, jij emmert over wat wel en niet mag in een huis waar je niets te vertellen heb.

Meh ...

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
Ik ben benieuwd of er wel eens goed over gepraat is tussen TS en zijn broertje.
Torrents zijn zoals al eerder aangegeven goed te limiteren in snelheid, wanneer je het op een redelijke snelheid zet, dan kan jij door blijven internetten en kan hij blijven downloaden.
Kost het je niks meer, en hoef je je vader er ook niet voor lastig te vallen. Aangezien torrents ook een 20Mbit lijn dicht kunnen trekken, lijkt me dit ook de beste oplossing.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja ook het aantal connecties kan een router verneuken. dus daar moet mischien ook een limiet op

Iperf

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Twarp schreef op zondag 05 januari 2014 @ 02:19:
We zijn tweakers dus zoeken we grenzen op. Ik help met een antwoord, jij emmert over wat wel en niet mag in een huis waar je niets te vertellen heb.
Voor je verder pruttelt wijs ik je op gambieter in "Thuisnetwerk beheren" en de link naar de forumregels: Het algemeen beleid #verbodenhacken. Daarin staat specifiek:
Wachtwoorden en firewalls en dergelijke zijn er niet voor de lol maar om pc's, netwerken en dergelijke enige vorm van bescherming tegen ongewenst of onbedoeld gebruik te geven. Het is derhalve op het forum niet de bedoeling om mensen hierbij de helpende hand te bieden of vragen hierover te stellen.
In ieder geval heeft de TS nu zat informatie om het thuis te kunnen proberen op te lossen, zonder domme dingen te gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 05-01-2014 02:32 ]

• Twarp

Twarp

just grin...

:)

[ Voor 99% gewijzigd door Twarp op 05-01-2014 02:56 . Reden: niet meer van toepassing/ot ]

Meh ...

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Maar we helpen wel iemand die vraagt hoe een router te resetten? :+

De download zal inderdaad het probleem niet zozeer zijn, maar de upload en het aantal connecties. Dit kun je dus (in overleg) oplossen op de PC van je broertje. Of in overleg met je vader op de router. De term die je zoekt is dan Quality of Service (QoS). Het verhogen van de internetsnelheid zal het probleem van dichttrekken van de verbinding dus niet oplossen als er iemand 'dowweg' blijft downloaden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 01:13:
[...]

Als hij het niet wil maar jij wel is het heel redelijk dat jij die EUR 5 per maand betaalt.

Maar...

Dit gaat je probleem niet oplossen. Het probleem is slechte instellingen in de torrent client van je broertje, instellingen die een verbinding van 30Mb/s (nog altijd niet bliksemsnel) maar zelfs eentje van 200Mb/s onderuit kunnen halen. Komt bij dat je broertje hier zelf ook last van heeft.

Het gaat namelijk niet over hoeveel hij downloadt maar hoeveel hij uploadt. Puur downloads maken niet zoveel uit, als twee gebruikers allebei de hele verbinding willen gebruiken krijg je elk ongeveer de helft, maar blijft alles werkbaar. Waar het mis gaat is als de upload platgetrokken wordt. Dan wordt de verbinding voor iedereen - ook voor degene die het plattrekt! - onwerkbaar traag. Dat is vrijwel zeker wat bij jullie gebeurt.

Stappenplan om dat op te lossen:
1) bepaal op een moment dat PC van broertje uit staat wat de maximale uploadsnelheid is van jullie verbinding (evt dmv een speedtest oid)
2) start PC van broertje op en open z'n torrent client
3) daar in de settings de maximale uploadbandbreedte instellen op de helft van die maximale uploadsnelheid. Let daarbij op bits vs Bytes, speedtests geven altijd snelheden in bits per seconde, veel torrent clients rekenen in Bytes per seconde.
4) profit.

De downloads van je broertje zullen zo ook veel sneller gaan, en jij en je vader zullen er zo goed als geen last meer van hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:06
Pak het lokaal aan? Ga naar je broertje, praat er over en vraag of dat ie op de dag maar op 50% wilt downloaden en dat ie 's nachts voluit kan. Progammas als Utorrent hebben hier zelfs een scheduler voor.

ik had dit dilemma ook constant met mijn zus. oplossing: Ze is uit huis gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door jessy100 op 05-01-2014 12:21 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Of zet op je broertjes PC zijn favo downloadsites in C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts met een verwijzing naar localhost:

code:
1
2
127.0.0.1 http://pirateproxy.bla/ 
127.0.0.1 http://www.pirateproxy.bla/

d:)b :henk d:)b

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:00
MrJayMan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:26:
Of zet op je broertjes PC zijn favo downloadsites in C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts met een verwijzing naar localhost:

code:
1
2
127.0.0.1 http://pirateproxy.net/ 
127.0.0.1 http://www.pirateproxy.net/
Alles behalve grappig dat iemand zo iets met je PC doet...

Praten lijkt me de beste optie zoals iedereen heeft aangegeven.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

R0y. schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:35:
[...]
Alles behalve grappig dat iemand zo iets met je PC doet...

Praten lijkt me de beste optie zoals iedereen heeft aangegeven.
Als praten niet werkt, dan is het blokkeren van illegale content toch niet zo heel raar?
Alternatief: pa's router hacken en een download cap zetten op het mac-adres van broertje. Maar dat gaat wel erg ver.

d:)b :henk d:)b

• Ranora
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04-2024
@MrJayMan zo illegaal zijn die sites niet toch?

Dat Brein ze laat blokkeren maakt ze nog niet illegaal... EN ik denk dat TS eerder door heeft hoe zijn router/modem voor 100% in elkaar zit voor dat hij 100% van de torent sites geblokkeerd heeft.

Ik denk dat de tips hierboven een aardig beeld geven, lijkt mij het beste dat hij eens gaat praten over de verbinding zelf.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oneens. Zoals ik al aangaf,zelfs upgraden naar tienvoudige snelheid gaat dit probleem niet verhelpen. Technisch is dit gewoon dom/niet ingestelde torrent client. Niet meer, niet minder.

Dat oplossen helpt ook z'n broertje, dus een totale win-win om dat te doen. Kost bovendien geen cent.

Oslik blyat! Oslik!

• R0y.
MrJayMan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:55:
[...]

Als praten niet werkt, dan is het blokkeren van illegale content toch niet zo heel raar?
Alternatief: pa's router hacken en een download cap zetten op het mac-adres van broertje. Maar dat gaat wel erg ver.
Voor het zelfde geld haalt hij alle Linux distro's binnen, is zeker niet illegaal.

Ik kan nergens afleiden dat TS een fatsoenlijk gesprek heeft gevoerd met z'n pa of broer(tje?).

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-11 15:21
Ik denk dat dion_b gelijk heeft.
Limiteer de upload van de torrentclient op 40% van de lijnsnelheid en je probleem is opgelost. Ik vind het enkel vervelend dat je dat in de torrentclient moet doen want het werkt alleen als broerlief meewerkt. (Consumer routers kunnen typisch niet traffic shapen).

Hier komt het overleg aspect dus kijken. Een gratis cursus conflict management. De wortel werkt sowieso beter dan de stok.
Ook lijkt broer dan vader de aangewezen volgorde van overleg.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Broertje zal daadwerkelijk sneller downloaden als hij upload beperkt tot onder max (TCP ACKs enzo), dus zou als het goed is makkelijk gesprek moeten zijn. Dat gezegd, "makkelijke gesprekken" tussen tienerjongens bestaan niet, dus cursus conflictmanagement wordt het sowieso O-)

* dion_b is blij met 9.5 jaar leeftijdsverschil tussen kinderen, heb je hier niet zo'n last van :z

Oslik blyat! Oslik!

• two
Ten eerste, er zit maar 2 jaar tussen :P Vroeger ook altijd gezeik met Runescape etc. Maar ik heb het nog een keer gevraagd en ik hoef het niet eens te betalen! We krijgen vanaf volgende maand 30Mb/s en mijn broertje zal dan op dezelfde snelheid als nu gaan downloaden. Prima dus. Dan kan ik ook lekker op internet en blijft er ook genoeg voor mij over.

Bedankt voor de oplossingen, als er niet gaat worden geluisterd ga ik R0y's manier wel gebruiken... >:)

Signature

• R0y.
mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:34:
Bedankt voor de oplossingen, als er niet gaat worden geluisterd ga ik R0y's manier wel gebruiken... >:)
Mijn manier was praten hé...?

In ieder geval goed om te horen dat je nu wat betere verbinding krijgt maar zoals Dion al een paar keer heeft aangegeven als er niets in de torrent client van je broertje gaat veranderen trekt hij heel die verbinding weer plat.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 15:11

Eagle Creek

Breathing security

Dus nu wil ik hem 'kicken' als hij de internetverbinding voltrekt.
Uhm... is het niet wat schappelijker om gewoon de verbinding te delen c.q. gezamelijk af te knijpen i.p.v. je broertje te 'kicken'?

Enne.. je kan het ook gewoon aan hem vragen. Overleg enzo. Ook beter voor de sfeer thuis :+ :P .

Maak je gebruik van de eerdergenoemde QOS kun je ervoor zorgen dat je broertje lekker z'n gang kan gaan terwijl jij er geen last van hebt (en vv).

Dat het modem 10 jaar oud is mag op zich niet zoveel uitmaken, als het modem maar 10 Mbit aankan. (en dat moet wel lukken)

[ Voor 31% gewijzigd door Eagle Creek op 05-01-2014 18:48 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:18
Grappig dit, iedereen loopt nu wel te roepen rot puber, maar als dit een ouder was hadden jullie die de hemel in geprezen met tips etc. XD

En ik denk dat je gewoon even een nieuw modem/router moet hebben en het huis even bekabelen met cat 5e, scheelt een hoop

[ Voor 31% gewijzigd door dakka op 06-01-2014 00:21 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

dakka schreef op maandag 06 januari 2014 @ 00:19:
Grappig dit, iedereen loopt nu wel te roepen rot puber, maar als dit een ouder was hadden jullie die de hemel in geprezen met tips etc. XD

En ik denk dat je gewoon even een nieuw modem/router moet hebben en het huis even bekabelen met cat 5e, scheelt een hoop
Vind je het gek? Het zijn niet zijn spullen, daar wordt op gewezen. Als t een ouder is dan zijn de spullen ook eigendom van diegene.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• ShadowBumble
  • Laatst online: 19:10

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dion_b schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:30:
Broertje zal daadwerkelijk sneller downloaden als hij upload beperkt tot onder max (TCP ACKs enzo), dus zou als het goed is makkelijk gesprek moeten zijn. Dat gezegd, "makkelijke gesprekken" tussen tienerjongens bestaan niet, dus cursus conflictmanagement wordt het sowieso O-)

* dion_b is blij met 9.5 jaar leeftijdsverschil tussen kinderen, heb je hier niet zo'n last van :z
Ach dan heb je weer andere problemen dan dit :+ er zal altijd wel wat zijn tussen kinderen.

Voor de TS-er is echt praten het beste geval als 1 van mijn kids als ik thuis werk me even gaat zieken terwijl ik een excel bestandje ophaal is het echt binnen no-time over.

Je kan beter inderdaad eens de discussie aangaan met pa en broertje en het er gezamenlijk over hebben ipv stunts uit te halen om het toch voor elkaar te krijgen. Deze hele discussie komt namelijk nu naar voren als ik wil sneller internet en zal het hoe dan ook voor elkaar krijgen ( goedschiks of kwaadschiks ).

In before nieuw topic met de titel " Zoon wil gegevens netwerk hebben voor sneller internet"

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Topic even gevolgd, maar dit is niet meer technisch te noemen, maar eerder een praatgroep!

Tweakers.net ... voor al uw problemen, zowel op technisch als psychologisch gebied! :)

Mijn mening? Typisch gevalletje van verwend en jaloers tegelijk zijn. Bredere internetverbinding gaat dit niet oplossen, vergroot alleen maar het probleem. Internet weghalen gaat het ook niet oplossen, en praten al helemaal niet... anders was TS niet hiergekomen. Kortom: succes! 8)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mimang schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:34:
Ten eerste, er zit maar 2 jaar tussen :P Vroeger ook altijd gezeik met Runescape etc. Maar ik heb het nog een keer gevraagd en ik hoef het niet eens te betalen! We krijgen vanaf volgende maand 30Mb/s en mijn broertje zal dan op dezelfde snelheid als nu gaan downloaden. Prima dus. Dan kan ik ook lekker op internet en blijft er ook genoeg voor mij over.

Niet prima :o
Jolke schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:08:
[...]

Bredere internetverbinding gaat dit niet oplossen, vergroot alleen maar het probleem.
Inderdaad. Als je niets doet om de upload te beperken gaat die snelheidsverhoging helemaal niets doen aan je probleem.

Zo te horen is broerlief bereid mee te werken, maak daar dan gebruik van door die upload te beperken. Dan kan hij juist meer downloaden en toch jou niet tot last zijn!

Oslik blyat! Oslik!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 15:27

Luukwa

o/

Leuk dat je een snellere verbinding krijgt maar ook die is vol te krijgen met download's.
Als ik een torrent download met mijn 60 Mbit verbinding staat mijn broer ook met 5 minuten op mijn kamer.
Oplossing is inderdaad QoS of instellen met bittorrent.

Soundcloud!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:37

Metalfreak

Hoije woh!

Eagle Creek schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:47:
[...]
Dat het modem 10 jaar oud is mag op zich niet zoveel uitmaken, als het modem maar 10 Mbit aankan. (en dat moet wel lukken)
Niet helemaal waar, heb onlangs bij mijn vader een E-Tech modem vervangen dat uit het jaar kruik kwam door een Zyxel die ik nog had staan, daarna was zijn internetverbinding ongeveer 3x zo snel (in beide gevallen gaven de modems een bandbreedte van 6Mbps aan) Electronica in modems slijt ook. Sindsdien heeft hij ook geen enkel probleem meer gehad met de internetverbinding.

Edit: en nee, die doet echt niets met torrents of andersoortige downloads

[ Voor 5% gewijzigd door Metalfreak op 06-01-2014 14:02 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jup .. vooral condensatoren die slijten, zowel in voedingen als in het apparaat zelf. nieuwer spul kan ook een betere gevoeligheid hebben waardoor je een stabiele lijn overhoud

En mocht je het over oude routers hebben, 10Mbit aansluiting betekend niet dat hij ook daadwerkelijk de power heeft om 10Mbit te routen.dat kan wel eens lager liggen.

Iperf

• two
In ieder geval bedankt voor de hulp :)

Signature

Pagina: 1