Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oplossing voor oude software op server gezocht (Windows XP)

Pagina: 1
Acties:

• gb1974|IA
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 06:50
Ik heb een uitdaging om een bestaand platform over te zetten naar een nieuwe server of oplossing.
De bestaande situatie is alsvolgt:
Ik heb een Pentium 2GHz machine die nu dienst doet als server. Deze heeft Windows XP Professional als besturingssysteem. Hierop is het tooltje XP Unlimited geïnstalleerd waardoor er 5 verschillende gebruikers gelijktijdig een remote desktop verbinding kunnen opbouwen. Via deze remote desktop verbinding draaien ze een softwarepakket welke alleen nog op windows XP draait.
Doordat alles op de server draait kan ook eenvoudig een backup gemaakt worden en kan iedereen er mee werken vanaf zijn eigen PC.
De software draait helaas niet via een snelkoppeling op de werkstations en de data en exe. bestand op de server.
Tevens gebruikt men de oude server voor opslag van allerlei documenten (fileserver dus).

In de nieuwe situatie moet er een nieuwe server komen en aangezien windows XP EOL is wil ik deze gaan vervangen. Ik zat zelf te denken aan een HP Microserver met Windows Server SBS of zoiets.
Alleen krijg ik dat ene oude programma niet aan het werken op Windows Server.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:41
Heb je iets meer informatie? Wat is het pakket wat je wilt draaien? Waarom werkt het alleen op XP, wat gebeurt er als je het ergens anders op draait? Wat voor budget is er beschikbaar?

Gaat het om een particuliere of zakelijke omgeving? Realiseer je dat het gebruik van een tool als 'XP Unlimited' niet volgens de licentievoorwaarden van Microsoft is. Als je ooit een audit krijgt kun je zwaar de klos zijn.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Heeft dat tooltje toegang tot het internet nodig? Zo nee dan zou je kunnen kijken naar een nieuwe server met bijv. Windows Server 2012r2 met HyperV. Hiermee laat je een Windows XP virtueel lopen waar men dan alsnog op in kan loggen, maar je geeft deze in de IP instellingen géén standaard gateway zodat deze het internet niet op kan.

Nadeel is wel dat een HyperV host volgens de licentievoorwaarden niets anders mag draaien dan HyperV als ik het me goed herinner, dus je zou dan een 2e virtuele machine moeten draaien waarin je wederom Windows Server installeert (dit mag AFAIK op dezelfde licentie als je HyperV host), en die gaat dan dingen zoals Active Directory, mail, bestandsdeling etc. afhandelen.

Een andere optie is om als basis te kiezen voor VMWare ESXi met daarin een Windows Server en Windows XP virtueel.

Eigenlijk zouden we eerst moeten weten wat de nieuwe server precies moet gaan doen voordat er een serieus advies gegeven kan worden wat betreft hardware en software. Dus:
  • Wat moet de server precies doen? Denk bijvoorbeeld aan
    • Active Directory (Windows domein)
    • Bestandsdeling
    • DHCP server
  • Voor hoeveel mensen moet de server dit gaan doen?
  • Hoeveel mag het maximaal kosten?
Dat is in ieder geval wat ik zo 1-2-3 kan bedenken, maar ik doe het dan ook niet voor m'n werk (officieel tenminste :P ).

Ow, en denk ook eens aan onderhoud/backups. Als de machine een defecte schijf heeft, hoe ga je die vervangen? En wie is daarvoor verantwoordelijk? Of als de machine helemaal kapot is, wat is de impact op de bedrijfsvoering?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou eerst Windows XP machine P2V-en naar een ESX/Hyper-V host, dan is ie niet meer afkandelijk van die desktop hardware.
Daarna, als de applicatie op Windows Server 2012 kan draaien migreren naar Windows Server 2012.

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 05-01-2014 08:52 ]

• gb1974|IA
ik kan kijken of ik iemand die wat meer er van weet het programma zonder data kan toesturen. Kun je zelf zien wat hij doet.
Programma heet villa en wordt gebruikt voor VVE beheer. In de manual staat installatie op windows 95 of 98/NT. Is uit jaartal 2000 volgens mij.

• gb1974|IA
Ik kan natuurlijk ook gewoon weer XP op nieuwe hardware zetten. Internetverbinding is niet nodig op de server, maar wel handig. Maar aangezien XP stopt lijkt internet me niet verstandig.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
NIet om de captain obvious uit te hangen, maar het upgraden van de software is geen optie? Bedoel je kan niet voor eeuwig z'n pakket gebruiken, is er geen alternatief overwogen?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

Ik zou contact opnemen met de leverancier van de software.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou een kijken naar ander software uberhaubt
dit is 20 jaar oude software. op een os wat 4 generaties achter loopt.
(en wss op een machine waar een of andere rdp hack op staat)

Dit soort moek wil je eigelijk helemaal je vingers niet aan branden.
adviseer je klant het kopen van een upgrade of laat hem de risico's van een niet ondersteund os accepteren

Iperf

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
@r!k schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 22:20:
Ik zou contact opnemen met de leverancier van de software.
Zou ik ook doen. De leverancier of de programmeur is vast nog wel te achterhalen. Misschien is er een geschikte vervanger of een versie die wel draait op windows 7.
Ik heb dat ooit zo gedaan en kreeg prompt een kopie van de complete sourcecode.

Een andere optie, als de software niet al te complex is, zoek een goede hobby programmeur en laat dezelfde functionaliteit implementeren als een web applicatie.

• gb1974|IA
leverancier is er al lang geleden mee gestopt of failliet gegaan.
Nieuwe software ben je duizenden euro's kwijt. Dus zolang dit wil, wil men er mee verder.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dan wordt het een business case maken. Wat zou een nieuw pakket kosten, en wat zou eventuele downtime zonder support kosten.Ik denk dat het jouw taak is om duidelijk te maken dat een applicatie echt niet op een desktop kan draaien met Windows XP. Ik zou zeggen dat Windows XP een client is en bedoeld is voor een enkele gebruiker en dat daar niet met 5 man op gewerkt kan worden, en dat je ze adviseert om over te gaan naar een server of een gedeelde server en daarbij behorende zaken. Als ze daar niet mee akkoord gaan zou ik ze een iets laten tekenen dat jij niet verantwoordelijk bent als er iets fout gaat. XP is inmiddels 12 jaar oud.

Dit is zo te zien de leverancier:, ze lijken nu websites te maken:
http://www.inline-info.nl/

[ Voor 84% gewijzigd door Turdie op 05-01-2014 08:53 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
gb1974|IA schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 22:48:
leverancier is er al lang geleden mee gestopt of failliet gegaan.
Was in mijn geval ook, maar ik kon gewoon via google de programmeur van destijds achterhalen. Wie weet wat hij/zij nog voor je kan doen...
Nieuwe software ben je duizenden euro's kwijt. Dus zolang dit wil, wil men er mee verder.
Er zijn inmiddels meerdere VVE beheer websites waar je met een abonnement het beheer van je VVE online kan doen. Dat is niet zo duur en je hoeft ook niet te investeren in nieuwe hardware en jaarlijkse stroom kosten.

Zowel XP als de software zijn EOL, dan vervang je alles of je gaat gewoon nog een poosje door met XP terwijl je spaart voor iets nieuws.

EOL betekent niet dat XP meteen onveilig is. Met een goede firewall, virus scanner en verwijderen van onnodige componenten valt dat best mee. Bovendien is het voor hackers ook snel EOL. Ik had tot vrij recent nog ergens een NT4 systeem draaien, geen hond die daar nog malware voor schrijft ;)
Pagina: 1