Meerdere AP's, één SSID, wat met de channels?

Pagina: 1
Acties:

• tuuut
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:02
Beste medetweakers,

eerst even de situatie schetsen.

Mijn thuisnetwerk bestaat uit 4 toestellen.

1. Bbox2 van Belgacom in Bureau1
2. Linksys EA2700 in Living
3. Linksys E2000 met DDWRT in Bureau2
4. Linksys E2000 met DDWRT in Zolder

1 is rechtstreeks verbonden met het internet en verzorgt de DHCP.
2 en 3 zijn via LAN rechtstreeks verbonden met 1.
4 is via LAN verbonden met 3.

Alle 4 gebruiken hetzelfde SSID en dezelfde beveiliging, namelijk een WPA/WPA2 mixed personal passphrase en TKIP/AES encryptie. Maar, de prestaties laten wat ten wense over.

Bij deze dus mijn vraag;
Wat met de channels?

Eerst heb ik geprobeerd zelf verschillende channels in te stellen voor elk toestel. Maar het was wat onduidelijk welke combinatie ik nu best kon kiezen. Later heb ik de AP's zelf hun channel laten kiezen en ze zitten allemaal op dezelfde channels.

Een beetje lager vind je een paint-kunstwerk waarin ik het bereik van elk van de AP's probeer te tonen.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/eun6ls.png

Welke voorstellen hebben jullie om de prestaties van mijn netwerk te verbeteren?

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nog een paar extra vragen:
- 2,3+4 op LAN of WAN poort aangesloten?
- routing opties in DD-wrt goed gezet. Ik weet niet welke build je hebt gebruikt. Ik weet dat hier nog wat mee gespeeld kan worden.
- beste is de apparaten 3 channels uit elkaar te zetten, mits er nog iets van vrije ruimte in de lucht is. Ik weet niet of je buren veel wireless kanalen verbruiken.
- je hebt het over tegenvallende prestaties, wat vindt je tegenvallen dan?
- gebruik je de 2,4 of 5 GHz band?

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Kun je de routers bij 'living' en 'zolder' niet een meter opschuiven, zodat 'bureau1' en 'bureau2' weg kunnen? Dan heb je toch al totale dekking, of is het plaatje niet volledig? Of waarom niet met drie AP's? Het lijkt zo een vrij dukke bedoeling.

Je wilt inderdaad verschillende kanalen. Verder ook van belang hoe druk het is op de band? En met TNijpjes: Wat vind je tegenvallen (of: wat haal je wel?)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En als aanvullende vraag op bovenstaand: wat voor clients zijn er in het spel? Zijn er bijvoorbeeld nog oude b/g apparaten aanwezig die de prestaties van het hele netwerk omlaag halen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• tuuut
@TNijpjes
- 2,3 en 4 zijn allemaal op LAN poorten aangesloten.
- Ik heb niet echt een idee hoe routing en al die andere opties werken, ik heb voor 2, 3 en 4 gewoonweg DHCP uitgeschakeld en de wifi instellingen gelijk gezet. Wat kan ik best nog doen?
- Dit ben ik vergeten te vermelden, er is geen enkele storing van buren gezien we in een villa wonen waar de buren vrij ver af zitten. Gezien de E2000 op zolder en EA2700 elkaar niet overlappen, kan ik dan best nog meer channels tussen laten? Werk ik dan best met channel 1, 7 en 13 of zijn 1 en 13 te beperkt?
- De tegenvallende prestaties zijn de kopieersnelheden over het netwerk of streaming. Stabiliteit is OK, maar het duurt soms wel even voor mijn laptop van AP verandert als ik me verplaats.
- Allemaal maken ze gebruik van de 2.4GHz band. Enkel de EA2700 maakt gebruik van beiden, maar ik heb het 5GHz netwerk wel een andere SSID gegeven.

@rooot, het plaatje stelt het wat simplistisch voor. Het gaat hier namelijk om 3 verdiepingen.

Noch bureau1 als bureau2 kunnen zomaar weg. In Bureau1 is er namelijk een desktop via wifi verbonden met Bbox2, dit was nodig omdat Bbox2 maar over 2 LAN poorten beschikt. Het bereik van de andere AP's is ontoereikend op de desktop om deze AP zomaar uit te schakelen. In bureau2 staat ook nog een desktop die via LAN verbonden is met de E2000 in Bureau2 en een netwerkprinter dia via wifi verbonden is. Het is misschien mogelijk om deze AP uit te schakelen, maar ik geloof wel dat het ontvangst dan niet optimaal zal zijn in Bureau2 als we op de E2000 in de zolder moeten rekenen.

@Orion84, Er is één desktop in Bureau1 verbonden via wifi met Bbox2 en één netwerkprinter via wifi, één desktop in Bureau2 verbonden met E2000 via LAN en één netwerkprinter via wifi, één HTPC in Living verbonden met EA2700 via LAN, dan nog één NAS verbonden met E2000 in Zolder via LAN. En als laatste 5 laptops die voornamelijk met E2000 op Zolder en EA2700 in Living verbonden zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat zijn de prestaties die je haalt dan? Want met "tegenvallende ... kopieersnelheden" kunnen we natuurlijk niet zoveel. Zonder harde nummers is er weinig te zeggen of jouw verwachtingen te hoog zijn, of de prestaties te laag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Heel kort door de bocht (maar in dit geval toereikend): Er zijn 3 'bruikbare' (niet overlapende) 2,4GHz kanalen, 1, 6 en 11. Zet AP 2 en 4 op de minst drukke (bijv. 6) en zet AP 1 en 3 op de twee andere (bijv. AP 1 op 1 en AP 3 op 11).

• Miyamoto
tuuut schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:09:
@rooot, het plaatje stelt het wat simplistisch voor. Het gaat hier namelijk om 3 verdiepingen.

Noch bureau1 als bureau2 kunnen zomaar weg. In Bureau1 is er namelijk een desktop via wifi verbonden met Bbox2, dit was nodig omdat Bbox2 maar over 2 LAN poorten beschikt. Het bereik van de andere AP's is ontoereikend op de desktop om deze AP zomaar uit te schakelen. In bureau2 staat ook nog een desktop die via LAN verbonden is met de E2000 in Bureau2 en een netwerkprinter dia via wifi verbonden is. Het is misschien mogelijk om deze AP uit te schakelen, maar ik geloof wel dat het ontvangst dan niet optimaal zal zijn in Bureau2 als we op de E2000 in de zolder moeten rekenen.
Wil je het goed aanpakken, pak dan ook die (slechte) excuses aan :)
Je hebt blijkbaar meerdere ethernet-apparaten op 'bureau1' staan? Gebruik dan een switch! Kan je desktop ook bedraad en ben je van iig één (onnodig) AP af.

Channels instellen zoals mijn voorganger zegt. Test dan nog eens en geef eens wat resultaten terug (in de vorm van cijfertjes :9~ )

• tuuut
@rooot
Er is maar één ethernet apparaat in bureau1, namelijk een desktop. De 2 LAN poorten van Bbox2 zijn bezet door EA2700 en E2000 in Bureau2. Ik hoopte op deze manier een switch te besparen omdat ik die wifi adaptor van de desktop gewoon nog had liggen. Gezien dat het bereik van de Bbox2 afschuwelijk is, hoopte ik dat deze niet te veel storing teweeg zou brengen.

Ik zal in ieder geval eens wat met de channels gaan spelen en met wat cijfertjes terug komen. ;)

Verwijderd

Gebruik je 20 of 40 mhz?

Living channel 1
Bureau 1 6
Bureau 2 11
Zolder 1

Verder kun je beter de 5Ghz frequentie gebruiken, hier zijn er namelijk meer channels van en kun je de 40mhz breedte gebruiken

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 20:49 ]

• Miyamoto
Voor 15 euro wil je je desktop sowieso bedraad lijkt me ;)

Vast overbodig: Je printer kan niet bedraad? Of een meter naar rechts/links/voor/achter?

Nu je tekening niet helemaal accuraat is, valt er weinig over te zeggen, eventueel kun je het AP op 'bureau2' ook op laag vermogen uit laten zenden als deze enkel voor de printer dient.

@RILA: 5 GHz heeft ie enkel wat aan als zijn apparaten dat ondersteunen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Miyamoto op 04-01-2014 20:51 ]

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Balance schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:19:
Heel kort door de bocht (maar in dit geval toereikend): Er zijn 3 'bruikbare' (niet overlapende) 2,4GHz kanalen, 1, 6 en 11. Zet AP 2 en 4 op de minst drukke (bijv. 6) en zet AP 1 en 3 op de twee andere (bijv. AP 1 op 1 en AP 3 op 11).
Volgens mij geld dat voor b/g ja, maar niet voor n. Is n niet iets van 10 kanalen oftewel, altijd overlap? :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee dat is half waar
(2.4 + 5 Ghz)
150N = 20Mhz = 4 kanalen
300N = 40Mhz = 8 kanalen
(5 GHz)
450N = 60Mhz = 12 kanalen
600N = Doe een gok

------------

Wireless G is standard ook 20Ghz (4 kanalen)
Wireless B is 5 Ghz (1kanaal)

------
gooi er bij een 20Mhz breed kanaal een kanaal er tussen om overspraak te voorkomen en je zit op 1,6 en 11

en nog een filmpje waar uitgelegt wordt hoe ac werkt met een soortgelijk tabeletje
http://www.merunetworks.com/products/technology/80211ac/
De hoge bandbreedte is dan vooral als je meerdere appararen gebruikt die hun eigen spacial stream hebben een soort multi mimo

[ Voor 71% gewijzigd door Fish op 04-01-2014 23:02 ]

Iperf

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
KennieNL schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 22:42:
[...]

Volgens mij geld dat voor b/g ja, maar niet voor n. Is n niet iets van 10 kanalen oftewel, altijd overlap? :)
Wikipedia is zo iets moois: Wikipedia: List of WLAN channels

Samenvatting: In Europa zijn 11 channels rond de 2,4GHz van 20MHz breed met steeds 15MHz overlap. Er zit dus 5MHz tussen de channels. Dit betekend dat er 4 kanalen tussen moeten zitten, en het zesde kanaal dus weer vrij van overlap is van het eerste. Zo krijg je 1 (2,3,4,5 er tussen), 6 (7,8,9,10 ertussen) en 11 die dus elkaar niet overlappen. Zie Wikipedia voor illustraties.

• tuuut
Zie ik het verkeerd of zijn er in Europa niet 11, maar 13 kanalen op 2,4GHz?

Anyway een update, ik heb DD-WRT van de E2000's af gehaald. Bleek dat sommigen instellingen niet werden toegepast. Zo zette ik bijvoorbeeld SSID broadcast uit, maar bleef uit zelfs na rebooten uitzenden. Ik heb dan maar weer de stock firmware erop geplaatst.

De EA2700 in living zendt uit op
2,4GHz - kanaal 1 (+5 volgens inSSIDer) - auto width (geen optie voor geforceerd 40MHz)
5GHz - kanaal 36 - 40MHz only width

De Bbox2 in Bureau1 zendt uit op
2,4GHz - kanaal 11 - 20MHz width (ondersteunt geen 40MHz)

De E2000 in Bureau2 zendt uit op
5GHz - kanaal 48 - 40MHz only width

De E2000 in Zolder zendt uit op
2,4GHz - kanaal 1 (+5 volgens inSSIDer) - auto width (geen optie voor geforceerd 40MHz)

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
tuuut schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:09:
Noch bureau1 als bureau2 kunnen zomaar weg. In Bureau1 is er namelijk een desktop via wifi verbonden met Bbox2, dit was nodig omdat Bbox2 maar over 2 LAN poorten beschikt.
Als je geen Belgacom TV gebruikt kan je de overige 2 poorten ook als LAN poorten gebruiken. Ik gebruik er slechts 1 voor TV en 3 voor computers. Kan je vinden in het beheerpaneel van de BBOX > Advanced settings > Route > Dan bovenaan 'Routing' > Onderaan de pagina 'Port TV selection (bridged mode only)' staan de TV vinkjes. Uitvinken bij de poorten die je niet gebruikt en dat worden LAN poorten.

• tuuut
Ze worden beiden gebruikt door Belgacom TV, dus dat is al geen optie. :P
Pagina: 1