Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 11:39
Goedenavond,

Ik heb een laptop van mijn vader hier staan, een Toshiba L300 - 190. Hierin zit standaard een Intel T3200 processor. Ik heb via Vraag & Aanbod een T7500 gekocht en in prima staat ontvangen. Nogal wat werk om de laptop helemaal open te schroeven, maar het is gelukt, netjes koelpaste er op, alles weer dicht en... Niks. Hij gaat aan, ventilator draait, maar scherm blijft zwart. Verder is alles goed aangesloten, twee keer gecontroleerd. Zodra ik de T3200 er in doe, doet hij het weer prima.

Zie ik iets over het hoofd? Ik weet wel dat de T3200 een FSB van 667 heeft en de T7500 een FSB van 800. Ligt dat daar aan, is het moederbord niet geschikt?

Heb zelf uiteraard al Google geprobeerd, kan helaas niet het modelnummer van het moederbord achterhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
een GL40 kan een FSB van 800Mhz aan, dus daar zou het niet aan mogen liggen
ik vrees dat Toshiba gewoon geen support in de bios heeft voorzien voor andere cpu's

op de website staat er een bios update van 2010 ( http://www.toshiba.nl/inn...OSID=-1&driverLanguage=42 ) heb je deze al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Helaas, het updaten van de BIOS helpt ook niet! Ik lees juist dat anderen veel succes hebben met het vervangen van de CPU met deze chipset, maar hier lukt het (nog) niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ook al geprobeert om je bios te resetten?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Helaas, dat helpt ook niet (load setup defaults in de BIOS gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

misschien zijn er verschillende bios versies voor verschillende uitvoeringen van dit model.

Heb je al geprobeerd fast boot e.d uit te zetten in de bios? De laptop slaat dan allemaal hardware checks over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Er zijn inderdaad meerdere L300 uitvoeringen, maar ik kan toch niet zomaar een bios er op zetten die niet voor dit model is gemaakt neem ik aan?

Fast boot staat niet in de bios helaas. Het is een nogal oude en beperkte bios, er is vrij weinig in te stellen. Kan het zijn dat Toshiba het vervangen van de processor in de bios heeft geblokkeerd? Dat zou ik zacht gezegd nogal vervelend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:10

Nemesizz

Untouchable

Kan het zijn dat Toshiba het vervangen van de processor in de bios heeft geblokkeerd?
Dat is niet ongebruikelijk bij laptops, daar zit vaak maar support in voor een handje vol processors en de rest word gewoon niet geaccepteerd (niet herkent, en werkt dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
en een andere cpu met een fsb van 667Mhz? bv de T7600? werkt dat dan wel?

t3400 werkt die wel?

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 04-01-2014 21:44 . Reden: t7600 =/ socket P past waarschijnlijk niet eens. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
@Nemesizz
Er moet toch een manier zijn om dit te omzeilen? Heb zelf al zitten zoeken naar een bios mod, maar nog niks gevonden. Moet daar sowieso wel voorzichtig mee zijn natuurlijk.

@nachtnet
Ik heb geen T7600 voorhanden. Bovendien is dat geloof ik een Socket M, geen P, wat wel past, maar niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
is jouw T7500 wel socket P? dus een SLA44 of SLAF8 (SLA3N & SLADM zijn andere socket ?M?)

de T5850 (SLA4C) 2.17 GHz 2 MB 667 MT/s 13× 1.0375–1.3 V is de snelste socket P die ik kan vinden op 667Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Er staat duidelijk SLAF8 op de processor. Heb inmiddels voorlopig de oude cpu er in gezet, zodat mijn vader voorlopig ook even door kan werken.

Helaas is de 5850, naar mijn mening, een te kleine verbetering. Juist daarom wilde ik de 7500 met 800 mhz FSB en 4 mb l2 cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
*bump*

Niemand een idee? Ben er wel achter dat de T3200 een Pentium is en de T7500 een Dual Core, maar mag er toch van uit gaan dat alleen de naam anders is, de technologie is gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
http://ark.intel.com/nl/p...-GHz-667-MHz-FSB-Socket-P

http://ark.intel.com/nl/p...ache-2_20-GHz-800-MHz-FSB

Tsja, beide 65nm, beide "Merom" processors. Zelfde platform dus, wel een andere FSB. Maar zelfs dan zou ik verwachten dat ie nog wel zou booten. Reken er maar op dat het inderdaad de BIOS is die hem stopt... Ja dat is jammer... Maar daar ga je denk ik niet veel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Oke, bedankt voor het antwoord.

Ik heb al op het forum van bios-mods gevraagd of ze iets voor me kunnen betekenen, tot nu toe nog geen reactie helaas. Heel jammer dat Toshiba dit blokkeert...

Gisteren bij een Acer een T5500 door een T7200 vervangen, binnen 20 minuten klaar en werkend. Frustrerend dat dit wel in één keer lukt, maar het andere niet...

Niemand hier heeft verder ervaring met Bios mods?
Pagina: 1