Toon posts:

Hulp bij eerste versterker.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Forumleden,

Ik ben nieuw binnen de HiFi wereld waardoor het mij verstandig lijkt hier eens om hulp te vragen.

Ik ben dus van plan een setje luidsprekers en daarbij een versterker aan te schaffen. De keuze voor de luidsprekers heb ik eigenlijk al gemaakt. De kans is zeer groot dat dit de Dali Zensor 1's of 3's worden. Voor een studentenkamer zou dit prima moeten zijn.

Nu is het versterker wereldje voor een leek als ik, iets te ingewikkeld en heb hierbij hulp nodig. Ik heb al veel reviews etc. gelezen over verschillende versterkers. Ook heb ik internet en marktplaats doorgespit om wijzer te worden. Nu ben ik ook naar een HiFi winkel geweest en weet eigenlijk nog steeds niet wat voor mij "het beste" is.
Maar ik heb ook begrepen dat het allemaal erg van smaak afhangt. Kortom, erg veel informatie, maar nog geen keuze.

Op dit moment gaat mij voorkeur naar een 2e hands versterker. Omdat mijn budget voor de versterker ongeveer €200,- bedraagt lijkt me dit het beste. Eigenlijk wil ik alleen mijn computer en televisie er op aan kunnen sluiten, en een afstandsbediening zou ook wel prettig zijn.

Ik weet onvoldoende het verschil tussen bijvoorbeeld een Marantz PM-80 (oud/vintage versterker) en een Denon DRA-500AE (modernere versterker). Als jullie mij bij deze keuze kunnen helpen zou dat top zijn!

Ik hoor het graag.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien handig om te vermelden welke aansluitingen je denkt te gaan gebruiken voor de tv/pc.

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:14:
Misschien handig om te vermelden welke aansluitingen je denkt te gaan gebruiken voor de tv/pc.
Ja dat is inderdaad handig. De verschillen in aansluitingen ken ik alleen ook nog niet zo goed. Dus misschien heb je een advies voor welke aansluiting het betere geluid overbrengt?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tja, het hangt meer af welke opties je op je pc en tv hebt nu. De versterkers die jij noemt hebben alleen tulp (rca) ingangen.

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:54:
Tja, het hangt meer af welke opties je op je pc en tv hebt nu. De versterkers die jij noemt hebben alleen tulp (rca) ingangen.
Hier een aantal specs van mijn tv:

Tuner type : Analoog, DVB-C, DVB-T
Video in : Component Video, 3x HDMI, Scart

Wat zijn een beetje de aansluitingen die er zijn m.b.t. een pc? Geen idee wat hier mijn opties zijn namelijk.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De meest standaard pc uitvoering is de onboard geluid via mini jack naar tulp. Dus in dit geval geen probleem.

Bij de tv zoeken we naar uitgangen dus kijk even naar audio out en video out.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Hippocampus schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:22:
De meest standaard pc uitvoering is de onboard geluid via mini jack naar tulp. Dus in dit geval geen probleem.

Bij de tv zoeken we naar uitgangen dus kijk even naar audio out en video out.
De onboard analoge uitgangen zijn meestal niet zo geweldig. Beter is om een digitale verbinding naar je versterker te leggen, maar high-end amps hebben uitsluitend analoge inputs. In dat geval is een externe DAC een uitkomst.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Is het verschil in geluidskwaliteit tussen een analoge mini jack aansluiting en digitale aansluiting erg groot? Ik denk namelijk dat analoge aansluiting in mijn geval prima is.

Verwijderd

Topicstarter
2x Dali Zensor 3 met een Marantz PM5004 als versterker is nu wat ik op het oog heb.

De Marantz geeft 55 Watt(RMS) per kanaal. En de Zensor's kunnen 125 Watt hebben (met 6Ohm impedantie)

Ik heb eigenlijk geen idee wat dit betekend allemaal, vooral die impedantie enz.

Wat vinden jullie van deze combinatie en kan ik met deze versterker mijn luidsprekers optimaal benutten? En loop ik het gevaar op clippen en dus het verkloten van m'n luidsprekers?

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 15:41
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:10:
Beste Forumleden,

Ik weet onvoldoende het verschil tussen bijvoorbeeld een Marantz PM-80 (oud/vintage versterker) en een Denon DRA-500AE (modernere versterker). Als jullie mij bij deze keuze kunnen helpen zou dat top zijn!

Ik hoor het graag.
De PM80 is een zware kwaliteitsversterker. De 500AE is een goedkoop instap versterkertje. Qua functionaliteit hetzelfde, qua kwaliteit een groot verschil.

De PM5004 is een goede basis versterker (stap hoger dan de denon), de PM80 wanneer in goede staat is wel een klasse hoger, al is de vraag of je dat ook echt gaat merken in geluid wanneer de ruimte klein is en dus weinig vermogen nodig. Tenzij je echt een hekel aan de buren hebt zal een PM5004 niet clippen.

De mini jack uitgang van een PC werkt over het algemeen heel fatsoenlijk, al hangt dit uiteraard wel af van je geluidskaart. Ik zal het eerst gewoon proberen, een DAC bijkopen kan altijd nog.

[ Voor 21% gewijzigd door gastje13 op 04-01-2014 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan een DAC bijkopen altijd nog? Kom ik dan niet in de problemen met aansluitingen die ik dan niet heb, met bijvoorbeeld een pm-80?

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 15:41
Nee, de digitale uitgang van de pc wordt aangesloten op de DAC, de analoge uitgang op de versterker met gewoon RCA (tulp) kabels.
Pagina: 1