Advies netwerk set-up; router achter router

Pagina: 1
Acties:

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:55
Beste medetweakers,

Sinds kort hebben we van UPC een nieuw abonnement van 120mbps met horizon en een nieuwe modem Technicolor TC7200. Helaasch heb ik met de nieuwe modem een redelijk trage verbinding met wifi. Zie situatieschets hieronder;

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/832lew4rp/Thuisnetwerk.jpg

In de oude situatie stond de modem bij A, waar ook het signaal binnenkomt. Vervolgens ging er een internetkabel naar B, waar via een linksys WRT54G het draadloos netwerk werd uitgezonden. Hierin had mijn computer 3 redelijk goed signaal.

In de nieuwe situatie staat de modem/router Technicolor TC7200 bij A. Computer 1 en 2 hebben in de nieuwe situatie een beter signaal dan voorheen. Volgens UPC speedtest komt er bij 1 gemiddeld 50 mbps binnen en bij 2 20-30 mbps. Mijn computer 3, moet het helaasch doen met 5-15 mbit doen, wat ik redelijk traag vind. Youtube filmpjes schakelen vaak terug naar een lagere resolutie.

Nu heb ik een linksys wrt54g over, waar ik DD-WRT op heb gezet. Nu dacht ik slim te zijn en deze in te zetten voor sneller internet. Nu dacht ik aan de volgende mogelijkheden;

- Inzetten als accespoint bij B; stabiele verbinding van ongeveer 16 mbps, dus niet extreem goed
- Inzetten als repeater bridge bij C; constante trage verbinding van 8 mbps, geen idee waarom zo traag. In theorie zou ik ongeveer 25 mbps moeten krijgen.
- Inzetten als wireless receiver bij computer 3; nog niet werkend gekregen.

Iemand nog een idee, op welke manier ik mijn internet sneller kan maken. Als allerlaatste optie kan ik nog een kabel leggen tussen A en computer 3, maar dat is wel veel werk :p maar mogelijk

Kelvern

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04
Als het gewoon mogelijk is zou ik zeker voor kabel gaan, altijd stabieler en sneller. Is misschien 1 keer veel werk, maar dan heb je er wel veel plezier van.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De beste manier (na kabels trekken) is denk ik om in plaats van die oude wrt54g een modernere router/AP op plek B te plaatsen (of in elk geval op een plek waar je hem met een kabel op het UPC modem kan aansluiten).

Tenzij computer 3 ook maar een 802.11g wifi adapter heeft, dan heeft het natuurlijk weinig zin om er een 11n of 11ac router neer te zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ten eerste: Probeer (vaste) computers altijd van ethernet te voorzien. Dit werkt zoveel sneller en stabieler dat het echt de moeite waard is. Bovendien ontlast het de rest van je wifi-netwerk.

Goed, als je dus echt geen kabels wilt trekken: Optie 2 is crap. Niet doen, repeaters werken niet. Leuk voor de marketing en that's it.

Verder met optie 1 & 3. Het zijn beide goede ideeën, maar de hardware is de beperking. 802.11g is hopeloos verouderd, vooral omdat het MIMO en 5GHz mist. Het verbaasd me dat je 50Mb/s stabiel krijgt met zo'n router op een van je computers.

De oplossing (nogmaals, als je geen kabels kan trekken): Koop een fatsoenlijke router of acces point (de WRT54G komt uit 2002, is dus alweer 12 jaar oud), en update indien nodig de wireless adapter. Hierbij kan je beter iets te duur dan iets te goedkoop gaan. Wat adviezen: Als router de Asus RT-AC68U, als adapters voor de desktops de Asus PCE-AC68 en voor laptops de Intel Wireless AC-7260. Goedkoper kan, maar ik denk dat je met deze setup je jezelf een hele hoop problemen bespaard de komende jaren en je hiermee die 120Mb/s makkelijk voltrekt.

• Kelvern
Computer 3 is een laptop met een Intel Centrino Wireless-N1000, niet heel slecht toch? Ga zelf nog even proberen om de WRT54G te gebruiken als wireless receiver, maar als dat niet lukt wordt het kabels trekken. Lekker in de kruipruimte een kabeltje in een gat porren, met de hoop dat hij goed uit komt :p en trouwens goedkoper dan zo'n dure router, met betere prestaties hopelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kelvern schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:57:
[...]

Nu dacht ik aan de volgende mogelijkheden;

- Inzetten als accespoint bij B; stabiele verbinding van ongeveer 16 mbps, dus niet extreem goed
WiFi-g kan theoretisch max 24Mbps leveren, 16Mbps is goed te noemen als je dat achter een vloer nog haalt. Je probleem is gewoon dat dit een oud traag apparaat is. Vervangen met iets nieuws als je significant meer wil. AP is wel beste optie, al zou ik de AP liever ergens verdieping (of twee) hoger zetten voor optimale verdeling van signaal.
- Inzetten als repeater bridge bij C; constante trage verbinding van 8 mbps, geen idee waarom zo traag. In theorie zou ik ongeveer 25 mbps moeten krijgen.
Welke theorie heb jij het over?

WiFi-g doet max 24Mbps, een repeater halveert per definitie doorvoer, dus absolute theoretische max is 12Mbps. Dan is 8Mbps niet slecht te noemen. Gewoon geen repeaters binnenhuis gebruiken, is onzinnig.
- Inzetten als wireless receiver bij computer 3; nog niet werkend gekregen.
Kan, maar ik zou daarvoor gewoon kabel trekken als het in zelfde kamer is...
Iemand nog een idee, op welke manier ik mijn internet sneller kan maken. Als allerlaatste optie kan ik nog een kabel leggen tussen A en computer 3, maar dat is wel veel werk :p maar mogelijk
Vaste computers verdienen sowieso vaste verbindingen.

Verder kost een low-end WiFi-n router iets van EUR 25. Gaat niet geniaal zijn, maar veel beter dan wat je nu hebt. Voor het dubbele heb je een goede simultaneous dualband geval die 3 physical streams aankan (TP Link WDR4300 bijv). Als je performance wilt over WiFi is dat de richting waar je in moet denken. Ook daar als AP inzetten, liefst op 1e of 2e verdieping in tegenovergestelde hoek tov TC7200. En uiteraard bedraad daarmee verbonden.

Oslik blyat! Oslik!

• Kelvern
dion_b schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:23:

[...]

Welke theorie heb jij het over?

WiFi-g doet max 24Mbps, een repeater halveert per definitie doorvoer, dus absolute theoretische max is 12Mbps. Dan is 8Mbps niet slecht te noemen. Gewoon geen repeaters binnenhuis gebruiken, is onzinnig.
Ik ging er vanuit dat in theorie je met wifi-g 54Mbps kan halen. Als je hem dus gebruikt als repeater, hou je de helft over dus ongeveer 27Mbps. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat je in praktijk maar max 27Mbps uit wifi-g kan halen.

Weet trouwens wat ik ga doen. Vroegah, ongeveerd 15 jaar geleden, hadden we nog een gewoon netwerk liggen, maar die is toen vervangen door wifi. Als restant hiervan, ligt er een CAT5 kabel van computer 3 naar 2. Dus ik ga een kabel trekken van A naar computer 3, zodat 2 en 3 allebei kabel hebben :)

ps. Als erfenis van dat oude netwerk, liggen overal ook nog telefoonkabels voor adsl, maar daar heben we volgensmij weinig meer aan :p

[ Voor 7% gewijzigd door Kelvern op 05-01-2014 11:50 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kelvern schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:46:
[...]

Ik ging er vanuit dat in theorie je met wifi-g 54Mbps kan halen. Als je hem dus gebruikt als repeater, hou je de helft over dus ongeveer 27Mbps. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat je in praktijk maar max 27Mbps uit wifi-g kan halen.
Les WiFi marketing 101:

- Negeer overhead (ongeveer 10%)
- Tel maximale up- en download op en geef gecombineerd getal |:(

54Mbps is max carrier bandbreedte, maar daar moeten beide richingen overheen. Per richting max 27Mbps bruto. Vervolgens 10% overhead eraf en je zit aan 24.3Mbps.

Kan nog erger, kijk maar bij 802.11n/ac ze tellen bij dualband ook doodleuk bandbreedte per band op, terwijl teaming van 2.4GHz en 5GHz niet mogelijk is en vermenigvuldigen dat getal vervolgens met het aantal physical streams (wat op zich iets zinniger is). Zo kom je aan beloftes van "900Mbps" voor een WiFi-n apparaat waar je op geen enkele manier boven de 300Mbps uit gaat komen IRL...
Weet trouwens wat ik ga doen. Vroegah, ongeveerd 15 jaar geleden, hadden we nog een gewoon netwerk liggen, maar die is toen vervangen door wifi. Als restant hiervan, ligt er een CAT5 kabel van computer 3 naar 2. Dus ik ga een kabel trekken van A naar computer 3, zodat 2 en 3 allebei kabel hebben :)

ps. Als erfenis van dat oude netwerk, liggen overal ook nog telefoonkabels voor adsl, maar daar heben we volgensmij weinig meer aan :p
Nee, maar je kunt allicht die kabels gebruiken om Cat5e/Cat6 door dezelfde buis cq langs dezelfde plint te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• Kelvern
Even een update van mijn kant. Heb vandaag cat5e kabel gelegd naar mijn computer, heerlijk snel internet van gemiddeld 110mbps. Dacht eerst de linksys wrt54g in te zetten als switch, maar dat was erg traag, met een verbinding van 30mbps. Dus een gigabyteswitch gekocht, en nu ben ik helemaal blij ;)
Pagina: 1