OpenWRT router koopadvies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.005 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
Voor het eerst vraag ik eens een keer advies op dit forum. Ik heb in dit huis een grotendeels bedraad netwerk. Aan dit netwerk hangen enkele computers, printers, televisies en noem het allemaal maar op.

Van Ziggo hebben we nog een oude modem waarachter een Netgear WNR3500L is aangesloten. Door het huis lopen diverse netwerk kabels waarvan 1 naar de 2de etage loopt en naar de andere kant van het huis. Daarop aangesloten zit een Netgear GS105 switch.

Aan deze switch zitten een accesspoint(ASUS WL330GE) aangesloten. Het bereik van de Netgear WNR3500L is in de kamers aan de voorkant van het huis niet toereikend. Ook een printserver (TP-LINK TL-PS310U) is op de switch aangesloten. De overgebleven 2 poorten zijn voor een media speler en een desktop computer.

Nu heb ik hier dus 3 adapters liggen en best een hoop kabels voor iets wat volgens mij een router met bijvoorbeeld OpenWRT prima in zijn eentje kan doen (Switch, Accesspoint en printserver zijn). Het 802.11g access-pointje wil ik graag vervangen voor iets wat meer recent (dual band 802.11n) en ook de printserver blijkt een hekel te hebben naar linux, want cups kan ik maar niet laten verbinden met de printserver. Windows heeft daar geen problemen mee en ook linux zelf heeft er geen probleem mee als diezelfde printer aan een andere printserver is aangesloten.

Ik ben dus opzoek naar een router, die ik kan inrichten als switch(liefst waarbij de wan ook als switchpoort kan dienen), accesspoint(dual band liefst), met 1 USB poort waaraan een printer aangesloten kan worden. De printserver op de router moet via linux / cups werken, dus niet een of ander windows-only USB op afstand protocol zoals die TP-LINK TL-PS310U. Openwrt of als de fabrieksfirmware het ook kan, moet stabiel werken.

Zelf zat ik te denken aan iets als een WNDR3700/WNDR3800 met openwrt, maar er zullen vast vele andere routers ook aan volgens mij niet al te hoge eisen voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
*24-uurs schopje*

Misschien zal ik het iets ruimere discussie ervan maken. Wat zijn de ervaringen met print deel functies in routers met linux.

Netgears ReadyShare lijkt bijvoorbeeld niet te werken met linux. Zijn er routers, die wel printers kunnen delen doen met een linux-desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Voor zover ik weet kun je met elke router die voorzien is van een USB poort je printer delen, zowel linux als windows. De protocollen zijn standaard.
Je moet alleen weten welke netwerk poort je moet gebruiken en hoe dit te configureren.
Met linux gaat dat meestal via CUPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Dat zou je denken, maar dat viel mij zelf vies tegen. Kijk naar bijvoorbeeld die TP-Link TL-PS310U. Qua protocollen kom ik uit op "Remote Virtual USB", maar wel TP-link's eigen standaard. Daar heb je niets aan.

Gelukkig is dat niet het enige protocol. Het apparaat ondersteunt ook LPR/LPD. Prima, dan stel je dat in en dan kun je nog niet printen, want de data bereikt uiteindelijk toch de printer niet. De printer wil braaf beginnen en start op, pakt een A4tje. Na 1 lijntje is het echter afgelopen en zelfs na ruim 48 uur heb je nog geen tweede lijn op papier staan.

De printer in de geheel zelfde setup, maar met een Linksys PSUS4 als printerserver en ook over LPR/LPD doet het wel.

Als je naar bijvoorbeeld Netgear's ReadyShare kijkt, dan is dit domweg ook zo'n "Remote Virtual USB" apparaat. Dat is geen printserver! Standaard protocollen zoals LPR/LPD, IPP, JetDirect of printer delen over Samba? Nee, echt niet.

Asus lijkt iets aardiger van de Linux gebruikers met hun "EZ printer sharing". Ook daar heb je "Remote Virtual USB" voor Windows, maar gelukkig ook LPR/LPD voor Windows en OS X! Linux is overigens opvallend afwezig. OS X gebruikt ook cups, dus het zal waarschijnlijk wel gaan werken.

D-link heeft SharePort Plus. Dat is weer zo'n niet-op-linux "Remote Virtual USB". LPR/LPD, IPP, JetDirect of printer delen over Samba ben ik niet tegen gekomen. (Ik kan het fout hebben, maar het lijkt mij dat hij goed verstopt zit.

Linksys heeft Cisco VUSB. Weer zo'n mooi "Remote Virtual USB" tooltje voor in dit geval Windows en OS X. Een echte printserver is niet te vinden in een Linksys router. (de PSUS4 deed het zo goed, totdat er bliksem door het netwerk ging).

Sitecom heeft NetUSB voor Windows en Mac. Geen standaard protocol lijkt aanwezig...

Dus op standaard protocollen bij veruit te meeste routers kun je niet rekenen. En zelf heb ik dan een printserver met standaard protocol, die het niet doet!

Daarom vraag ik ook ervaring op dit gebied zodat ik niet zit met zo'n TP-Link TL-PS310U, waar ik niets aan heb.

De andere weg, die ik op kan gaan is zoeken naar een goeie router, die goed werkt met bijvoorbeeld OpenWRT of DD-WRT. Op OpenWRT of DD-WRT kan een printserver geïnstalleerd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 05-01-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Je hebt het duidelijk al goed uitgezocht. Ik wist niet dat de printer ondersteuning vaak zo brak is.
Open/DD-WRT heb ik beiden wel eens gebruikt en daar kun je inderdaad meer mee. Destijds hadden we de Linksys WRT54GL, een speciale Linux compatible type, maar die is nu nogal ouderwets.

Kijk eens in de OpenWRT wiki:
http://wiki.openwrt.org/toh/start
http://wiki.openwrt.org/toh/buyerguide

De belangrijkste eigenschap is hoeveel geheugen er in zit want dat bepaalt hoeveel je kan installeren. Veel routers ondersteunen alleen de minimale install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markismus
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-05-2023
Het probleem met te weinig geheugen blijkt tegenwoordig aangepakt te zijn met 'extended root'. (128MB met 'pivot overlay' naar 10GB opgekrikt.) Net de LPRnd print server aan de praat, Linux GNOME 3 werkt goed, maar Samba's print server & CUPS nog niet. Dus nog best wel veel gepiel op OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-06 11:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat mag ook wel na 3 jaar. Oude koeien uit de sloot halen is niet altijd nuttig

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.