• luukvr|IIA
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-07-2015
Hallo mensen,

Ik heb een licentie gekocht voor Windows 8.1 pro, alleen op mijn laptop staat (door fabrikant geïnstaleerd) Windows 8.1 (normale versie).

Nu wil ik graag de licentie van de gewone Windows 8 op de laptop van mijn zus zetten, alleen kan dat wel?
Ik heb al contact op genomen met Microsoft maar die geven mij geen (fatsoenlijk) antwoord.
Ik vind dit eigenlijk wel raar want bij mijn laptop kocht ik ook de licentie voor Windows 8, dus dat zou betekenen al ik wil upgraden naar PRO dat mijn oude licentie niks meer waard is...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

mvg Luuk

luuk

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:45

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit is meer iets voor Windows Clients.

Daarnaast is de licentie vaak gekoppeld aan je laptop (bij recente laptops zit de code zelfs in de bios ingebakken). Overdragen gaat meestal dan ook niet.

[Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 04-01-2014 12:26]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:57
Overdragen van de Pro licentie kan wel (mits deze retail is) overdragen van OEM licenties zal niet lukken/mogen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• luukvr|IIA
Oke bedankt,

Je krijgt hier sneller fatsoenlijk antwoord dan van Microsoft!

luuk

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Tja...dat zelfde antwoord had Microsoft je ook moeten geven. Overigens kun je dat ook gewoon op hun website vinden volgens mij. OEM licenties zijn gebonden aan de hardware waarop de licentie geinstalleerd staat, die kun je dus ook niet overdragen. Retail licenties daarentegen (daarm zijn ze vaak ook duurder) kun je 'mee verhuizen' naar andere hardware, zolang hij maar verwijderd wordt van de 'oude' hardware.

• luukvr|IIA
Ergens toch wel raar dat je een apparaat koopt waar een licentie op staat en vervolgens wil je upgrade en vervalt de licentie..... waar ik dus wel voor betaald heb...

op mijn factuur staat de laptop en de windows software namelijk wel los vermeld...
daarom ook mijn vraag;)

luuk

• Blackspot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01-2018
Om wat voor merk laptop gaat het dan, heb je hier een luxere versie laten opzetten dan de standaard meegeleverde? Home -> Pro?

• luukvr|IIA
een Toshiba satellite, nee ik heb een Pro licentie gekocht (nog niet geactiveerd) en de home draait er nu nog op,

luuk

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nogmaals, dat ligt eraan wat je hebt gekocht.
Heb je die losse Windows versie nu als Retail versie gekocht, of als OEM ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:38
Het klinkt als de licentie van 29.99 euro waarbij je een e-mail met produktkey aanschaft.(januari 2013)
In mijn e-mail staan geen beperkingen.
Hij is niet als upgrade of oem.
hier de info?

aanvulling: wel upgraden dus vanuit 7, vista of xp

[Voor 7% gewijzigd door beascob op 04-01-2014 21:53]

gewaarwordingshorizon

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is simpel.
Retail - Verhuisbaar
Upgrade - Hoort bij systeem waar de upgrade bij is gekocht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Wim-Bart schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:55:
Het is simpel.
Retail - Verhuisbaar
Upgrade - Hoort bij systeem waar de upgrade bij is gekocht.
Je koopt een upgrade niet bij een systeem, bij een systeem koop je een OEM. Die OEM mag je niet meeverhuizen naar een ander systeem een Upgrade wel.

TS geeft aan dat hij een laptop heeft met Windows 8 OEM en een losse Windows 8 Pro. Die losse Windows 8 Pro wil hij op z'n laptop zetten en de Windows 8 OEM (van z'n laptop) wil hij overzetten. Dat laatste mag (licentietechnisch) dus niet.

Je had het probleem kunnen oplossen door een (goedkopere?) Windows 8 Pro Upgrade te kopen. Hiermee had je je Windows 8 OEM kunnen upgraden naar Pro. Voor je zus had je dan een Windows 8 OEM (los) kunnen aanschaffen.

[Voor 40% gewijzigd door TheVMaster op 05-01-2014 04:41]

• luukvr|IIA
Bedankt voor de reacties het is mij nu helemaal duidelijk!

Jammer dat het niet gaat maar heb net te horen gekregen dat ik Microsoft Dreamspark krijg via mijn opleiding dus jammer maar helaas.

Nogmaals dank voor alle snelle reacties!

luuk

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens de Microsoft informatie betreffende OEM software mag deze wel degelijk overgezet worden naar een ander apparaat, het staat keurig in de voorwaarden vermeld of ik moet die voorwaarden niet juist begrijpen? Onderstaande komt vanaf deze pagina; http://personaluselicense.windows.com/nl/default.aspx

"Kan ik de software overzetten naar een andere computer of gebruiker? U mag de software overzetten naar een andere computer die uw eigendom is. U mag de software ook (samen met de licentie) overzetten naar een computer die eigendom is van iemand anders indien a) u de eerste gelicentieerde gebruiker bent van de software en b) de nieuwe gebruiker instemt met de voorwaarden van deze overeenkomst. Om de software over te zetten, dient u de originele gegevensdrager, het certificaat van echtheid, de productcode en het aankoopbewijs rechtstreeks over te dragen aan de andere persoon, zonder zelf kopieën van de software te bewaren. Voor het overzetten van de software mag u gebruikmaken van de gegevensdrager waarop de software is geleverd of de back-upkopie die u met onze toestemming mag maken. Op het moment dat u de software overzet naar een nieuwe computer, dient u de software van de oorspronkelijke computer te verwijderen. U mag de software niet overzetten met het doel om licenties te delen op meerdere computers. De Get Genuine Windows-software, Pro Pack of Media Center Pack-software mag uitsluitend worden overgezet in combinatie met de gelicentieerde computer."

Testing, one, two ...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die quote is over het gebruik van Windows 8. Echter gaat het om de OEM die je los kan kopen, niet de OEM die door fabrikanten wordt meegeleverd. Want de fabrikant editie wordt in het BIOS opgeslagen. Dat betekend dat na overdracht van de licentie, de licentie nog steeds in de oorspronkelijke hardware zit. Die kan je niet verwijderen, iets wat volgens de voorwaarden wel vereist is:
Om de software over te zetten, dient u de originele gegevensdrager, het certificaat van echtheid, de productcode en het aankoopbewijs rechtstreeks over te dragen aan de andere persoon, zonder zelf kopieën van de software te bewaren.
De productcode is in zo'n geval alleen schriftelijk over te dragen. Digitaal, waar het oorspronkelijk staat, gaat niet.

Wat ik mij afvraag, is waarom de TS zo nodig Pro moet hebben. Wat voor voordelen heb je tov core, anders dan wat zakelijke opties?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat komt me inderdaad wel logisch over nu ik het zo lees. Apart aangekocht OEM is overdraagbaar, geïnstalleerd op het systeem (in bios), niet overdraagbaar omdat key niet daadwerkelijk uit het systeem verwijderd kan worden ook al wordt deze niet gebruikt. In de praktijk is het overigens wel mogelijk, dat heb ik inmiddels al geprobeerd. Een systeem met ingebakken W8 key, waarop later een legale Windows 7 is geplaatst, waarvan die W8 key nu (geactiveerd) draait op een ander systeem. Helemaal legaal zal het zeker niet zijn volgens de MS richtlijn (dat was met de vorige OEM versies anders dan nu met W8), maar zolang het e.e.a. in de privésfeer toegepast wordt ga ik daar geen andere oplossing meer voor zoeken.

Testing, one, two ...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee