Software RAID vraagje en dualboot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Ik zou een nieuw eenvoudig systeempje willen bouwen met RAID en dualboot:

* 2 harde schijven van 250GB
* partitie van 50 GB: Windows 8.1 64bit (géén RAID)
* partitie van 8GB: Linux swap (software RAID)
* partitie van 192GB: / voor Ubuntu 64bit Ext4 (software RAID)

Heeft iemand ervaring met zulke opstelling?

Het is voor mij al geleden sinds XP dat ik nog eens Windows heb geïnstalleerd. Loop je met de nieuwe versies nog steeds tegen moeilijkheden aan met dualboots en vreemde partities en installeer ik daarom best eerst Windows en daarna Ubuntu? Of ga ik gegarandeerd moeilijkheden krijgen en koop ik best ineens een derde, aparte harde schijf voor Windows?

Hoe stel ik best mijn partities in en waar zet ik de bootloader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Linux heeft hier geen problemen mee. Windows eerst installeren blijft een goed idee, al is het niet perse nodig als je handig genoeg met Linux bent om zelf de bootloader opnieuw te installeren.
De bootloader zet je op beide schijven, anders kun je niet meer opstarten als de bootschijf stuk gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 19:12
Waarom geen RAID op de windows partitie? Nu heb je een ongebruikte 50GB over op 1 schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DJSnels schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 03:13:
Waarom geen RAID op de windows partitie? Nu heb je een ongebruikte 50GB over op 1 schijf :)
Data partitie voor Windows :). Bovendien kan Windows er niet zo heel lekker mee overweg en de Software RAID die gebruikt wordt, wordt direct vanuit Linux geregeld. Windows kan er dus geen zak mee. Dan moet je daar weer een aparte Software RAID voor gaan instellen in Windows zelf.

@ejabberd,
Waarom 192 GB voor / en niet een aparte /home van 180 GB en 12 GB voor /? Als je eens een herinstallatie zou moeten doen, ben je niet gelijk je userdata kwijt. De RAID die je dan hebt opgebouwd kan je zo weer toevoegen aan een nieuwe installatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Hero of Time schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:48:
[...]
Waarom 192 GB voor / en niet een aparte /home van 180 GB en 12 GB voor /? Als je eens een herinstallatie zou moeten doen, ben je niet gelijk je userdata kwijt. De RAID die je dan hebt opgebouwd kan je zo weer toevoegen aan een nieuwe installatie.
Omdat ik nog nooit verplciht een nieuwe installatie heb moeten doen en omdat ik mijn data sowieso zal backuppen. Dus bij een nieuwe installatie, kopieer ik die data van de backupmedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, gedegen reden. Ik heb echter veel minder goede ervaringen met Ubuntu's upgrade proces en deed daarom vaak een herinstallatie dan een upgrade. Nu ik op Debian Sid werk, geen last meer van release upgrades. :P

Maar het herstellen van een backup kost ook redelijk wat tijd, beter als je dat dus niet hoeft te doen. Nu kan je 't ook plaatsen op je Windows partitie, of z'n data gedeelte op de tweede schijf. Net wat je zelf prettiger vind. Ieder z'n voorkeur.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1