Hallo Tweakers,
Na jaren op mijn PS3 gegamed te hebben, wordt het nu tijd om over te stappen naar de PC. Voor de normale dingen als internetten en documentjes typen gebruikte ik een laptop, maar die is vorige maand na jaren trouwe dienst voor de derde keer gecrasht.
Ik heb de afgelopen maand hier een beetje rondgekeken, en een aantal besluiten gemaakt. Zo wil ik waarschijnlijk een i5 processor omdat ik niets aan de multithreading zal hebben. Ook lees ik positieve dingen over de Samsung 840 EVO. 250GB SSD lijkt me genoeg, en dan nog 2-3TB op een harde schijf (grootte muziek/film en toekomstige PC game collectie). Verder is het de bedoeling dat hij nog lang mee gaat en dus eventuele uitbreidingen nog mogelijk zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, internetten, programmeren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200, max 1500 (of ietsje hoger).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Headset van de playstation werkt ook met computer.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaard onderdelen:Goede videokaart, goede processor en veel geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel of AMD natuurlijk voor de processor, Samsung 840 EVO voor SSD en Seagate voor harde schijf. Maar als een ander merk beter is die natuurlijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee.
Ga je overklokken?
Nee.
Mijn build: (bijna exact de BBG van deze maand.) (excl. toetsenbord en muis)
Heb de Saphire maar genomen voor de AMD 290 momenteel, zie de vraag hieronder.
Dan nog een paar vraagjes:
Bij de BBG staat dat de AMD 290 een slechte koeling heeft, moet ik dan nog even wachten tot daar een goede variant van op de markt komt? Wanneer verwachten jullie dat die komt? (Of is ie er al en lees ik het helemaal verkeerd)
Is het volledige modulaire ontwerp van de Seasonic M12II Evo 520W het extra geld waard van de niet EVO versie?
Is de Z87-A een goede keuze voor een mobo, omdat ik niet ga overklokken?
Voor de rest zijn alle suggesties natuurlijk welkom, want als betere hardware mogelijk is (voor max 1500), heb ik dat natuurlijk graag!
Alvast bedankt voor de hulp,
Kerstbal
Na jaren op mijn PS3 gegamed te hebben, wordt het nu tijd om over te stappen naar de PC. Voor de normale dingen als internetten en documentjes typen gebruikte ik een laptop, maar die is vorige maand na jaren trouwe dienst voor de derde keer gecrasht.
Ik heb de afgelopen maand hier een beetje rondgekeken, en een aantal besluiten gemaakt. Zo wil ik waarschijnlijk een i5 processor omdat ik niets aan de multithreading zal hebben. Ook lees ik positieve dingen over de Samsung 840 EVO. 250GB SSD lijkt me genoeg, en dan nog 2-3TB op een harde schijf (grootte muziek/film en toekomstige PC game collectie). Verder is het de bedoeling dat hij nog lang mee gaat en dus eventuele uitbreidingen nog mogelijk zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, internetten, programmeren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200, max 1500 (of ietsje hoger).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Headset van de playstation werkt ook met computer.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaard onderdelen:Goede videokaart, goede processor en veel geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel of AMD natuurlijk voor de processor, Samsung 840 EVO voor SSD en Seagate voor harde schijf. Maar als een ander merk beter is die natuurlijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee.
Ga je overklokken?
Nee.
Mijn build: (bijna exact de BBG van deze maand.) (excl. toetsenbord en muis)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,90 | € 189,90 |
| 1 | Asus Z87-A | € 118,- | € 118,- |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 | € 355,56 | € 355,56 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 97,01 | € 97,01 |
| 1 | Cooler Master HAF X | € 131,50 | € 131,50 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2312HM Zwart | € 178,90 | € 178,90 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 36,95 | € 36,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 14,06 | € 14,06 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 140,- | € 140,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.384,78 | |
Heb de Saphire maar genomen voor de AMD 290 momenteel, zie de vraag hieronder.
Dan nog een paar vraagjes:
Bij de BBG staat dat de AMD 290 een slechte koeling heeft, moet ik dan nog even wachten tot daar een goede variant van op de markt komt? Wanneer verwachten jullie dat die komt? (Of is ie er al en lees ik het helemaal verkeerd)
Is het volledige modulaire ontwerp van de Seasonic M12II Evo 520W het extra geld waard van de niet EVO versie?
Is de Z87-A een goede keuze voor een mobo, omdat ik niet ga overklokken?
Voor de rest zijn alle suggesties natuurlijk welkom, want als betere hardware mogelijk is (voor max 1500), heb ik dat natuurlijk graag!
Alvast bedankt voor de hulp,
Kerstbal