PA Speaker (Samson RS12HD) defect

Pagina: 1
Acties:

• edwin90
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 15:47
Goedenavond Tweakers,

Hoewel dit geen computer gerelateerde vraag is, hoop ik toch dat hier iemand is die mij kan helpen ;).

In april 2010 heb ik voor onze kerk een geluidsinstallatie aangeschaft. Na een aantal keer huren voor activiteiten leek het ons kosten technisch beter een eigen installatie aan te schaffen. Aangezien ik er het meest in thuis was werd deze taak aan mij toevertrouwd :).
Ondanks dat ik er wel wat van wist, ben ik geen pro en heb me daarom goed laten informeren bij een audio-/muziekwinkel. Na de nodige afwegingen hebben we besloten een set (bestaande uit losse onderdelen van verschillende merken) aan te schaffen. Hierbij hebben we niet het allergoedkoopste genomen, maar wel kritisch gekeken aangezien het ook niet wekelijks gebruikt wordt. Voor de profs zal het daarom onder budget producten vallen.

Twee weken terug hoorden we bij een repetitie dat één van de speakers (Samson RS12HD) bij twee lage tonen nogal kraakt. Daar deze tonen veel voorkomen en het goed te horen is, is deze speaker niet meer bruikbaar.

Vanavond heb ik contact opgenomen met de winkel waar ik de set gekocht heb. Aangezien de set bijna 4 jaar geleden is aangeschaft, is de garantie verlopen. Dit had ik al wel verwacht en vroeg of dit gerepareerd kan worden. Na een korte toelichting aan de technische persoon van de winkel gaf hij gelijk aan dat repareren niet rendabel is.
Hij gaf aan dat het waarschijnlijk een opgeblazen woofer betreft door een te hoog volume op de mengtafel. Ik gaf aan dat de speakers een hoger vermogen aankunnen dan de mengtafel geeft, dus dat ik dat vreemd vindt. Zijn redenatie hierop was dat het komt omdat een budget mengtafel vaak een piekspanning kan geven in plaats van een wisselspanning. Hierdoor krijgen de speakers alsnog een te hoge spanning binnen en kunnen onderdelen in de woofer gebogen raken door de hoge temperatuur en kraak veroorzaken.
Hij adviseert mij nu wat duurdere speakers (Proel EX12P, €205 p/st) aan te schaffen met een hogere tolerantie wat betreft de spanning.

Inmiddels heb ik wel aardig wat kennis in het aansluiten en bedienen van de apparatuur, maar niet zo gedetailleerd. Is er iemand hier die hier kennis van heeft en hier iets over kan zeggen?
Als er nog onduidelijkheden zijn, laat het dan ook even weten!

Alvast bedankt :).

Groet,
Edwin90

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:16 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon kijken of je nieuwe drivers voor die Samson kunt vinden? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En ik zou er heel simpel een vervangende 12" pa woofer in zetten. Het is pa spul, dus niet te ingewikkeld doen:
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweeters/19.1?q1=289
Of
http://www.thomann.de/nl/...echten_luidspreker&oa=pra

Oude woofer eruit, nieuwe erin. Klaar.

En voortaan kritisch kijken naar "oversturen". Met andere woorden: niet meer in het rood op de vu meter.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 03-01-2014 23:31 ]

Wise enough to play the fool

• edwin90
Bedankt voor jullie reacties!

@Brazos: Interessant wat je daar zegt. Ik was altijd in de veronderstelling dat het andersom was. Heb de specificaties nog eens goed bekeken. Ik zat fout, de combinatie klopt dan toch wel. De speakers hebben max. 500 watt per stuk (250 watt continue), de mengtafel heeft max. 1600 watt (1200 watt continue).
Ik heb de set gekocht met een lagere tafel met max. 1200 watt. Die was stuk bij levering en niet meer leverbaar, dus hebben ze toen een hoger model geleverd met max. 1600 watt.
Puur voor de interesse: Hoe kan een box opgeblazen worden als de versterker te weinig vermogen geeft? Ik zou toch eerder verwachten dat dat andersom zou zijn.
Als ik er een nieuwe woofer inzet (of dezelfde speaker nogmaals bestel, bij een andere winkel is die wel leverbaar) en ik zorg ervoor dat de VU meter niet meer rood wordt, waar ik de laatste jaren al wel goed oplet overigens, is er dan grote kans op herhaling? En zou ik dat met een "hogere tolerantie" speaker beter kunnen voorkomen? Die medewerker gaf overigens aan dat de kwaliteit van de speaker beter is en daarom minder volume nodig heb, waardoor de kans op herhaling kleiner zou zijn.

@The Eagle: Daar ben ik nu toch ook maar naar aan het kijken inderdaad ;).

@Teacher: In het begin heb ik het oversturen inderdaad niet goed in de gaten gehouden. Tegenwoordig houd ik dat al wel goed in de gaten. Ik zie op die websites veel verschillende woofers staan. Heb je een idee welke goed zou zijn? Program power is 500 watt, continue power is 250 watt en impedantie is 8 ohm. Aangezien ik het maar bij één speaker hoef te vervangen, krijg je dan hoorbare verschillen?

Begin het overigens wel steeds vreemder te vinden waarom die winkel dit toen wel verkocht heeft. Toen zeiden ze dat dit zeer goede speakers waren, vooral voor de doeleinden waarvoor ik het gebruik. En dan zou de combinatie nu ineens een probleem moeten zijn...

• Brazos
  • Niet online
.

• edwin90
Brazos schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:37:
"Die medewerker gaf overigens aan dat de kwaliteit van de speaker beter is en daarom minder volume nodig heb,..."

Misschien bedoelt hij daarmee een hoger rendement (xDb bij 1 watt op 1 meter afstand verschilt per units/combinatie(filter)
Dat zou inderdaad goed kunnen. Rendement is prima. Voor sommige toehoorders zou die wel lager mogen zijn :P.
"Hoe kan een box opgeblazen worden als de versterker te weinig vermogen geeft?"

Allereerst ben ik hier geen "pro" in, ik denk dat andere mensen het duidelijker kunnen uitleggen. Maar de versterker heeft wel een "reserve" waarmee hij pieken op vangt(die er veel zijn met audio) wanneer er structureel echter een te grote belasting wordt gelegd worden onderdelen te warm, zakt het voltage en uiteindelijk kan er in de voeding zelfs sluiting worden veroorzaakt. Hiervoor zijn versterkers beveiligd, waardoor het geheel gaat "clippen" (het geluid wordt samengedrukt om niet over de 0db (maximale geluidsdruk van de luidspreker) te gaan, dit vindt de luidspreker niet leuk, wanneer de aansturing hierdoor in de war loopt kan de spreekspoel(de spoel die aan de conus vastzit en wordt aangedreven door de magneet) te warm worden, maar ook de uitslag van de conus kan veranderen, hij wordt bijvoorbeeld teruggetrokken wanneer dat niet de bedoeling is, of de uitslag gaat over zijn maximale uitslag heen (de maximale beweging in mm die de unit kan maken) waardoor de conus vervormt/scheurt of de spreekspoel los komt.

"Als ik er een nieuwe woofer inzet en ik zorg ervoor dat de VU meter niet meer rood wordt,...."

Dat lijkt me niet, ik heb verder geen ervaring met PA apparatuur maar "het rode gebied" zal wel het 0db punt zijn, zolang je daar onder blijft lijkt het me dat er geen problemen zouden ontstaan. Het belangrijkste hierbij is dat vermogen niet lineair met het volume gaat, de laatste 10% van de volume knop kan misschien wel een verdubbeling van het vermogen zijn. Ik hou zelf altijd de regel audio apparatuur niet over de 75/80% te belasten (dan zit je altijd veilig).
Dank voor je goede uitleg! Ik vind dat je er wel verstand van hebt ;). Dan hoef ik dus niet per sé die duurdere speaker te nemen, maar gewoon nog beter opletten ;). Ik ga nog overwegen of ik een nieuwe speaker of een woofer ga bestellen, gezien het geringe prijsverschil. Als jij 80% max. aan houdt, doe je dat dan max. 80% onder de 0, of 80% van je schuif/knop?

• Brazos
  • Niet online
.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
Brazos schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 23:15:
De versterker geeft geen vermogen, maar de speaker vraagt een bepaald vermogen. De versterker is dan ook eigenlijk een voeding, en het is beter wanneer de versterker een hoger vermogen kan leveren dan dat de speaker nodig zal hebben(mits de impedanties overeenkomen). Een versterker die te weinig vermogen heeft zal de speaker kunnen opblazen wanneer het volume te hoog staat.
Wat je daar zegt klopt niet. Een speaker is een passief component, een versterker actief. De versterker pakt zoveel stroom het nodig heeft om de gevraagde hoeveelheid watt te leveren. Hoe verder je volumeknop draait hoe hoger meer watt de speaker krijgt. Wat bedoel je met 'mits de impendanties overeenkomen'. Je kijkt gewoon hoeveel watt de versterker kan leveren in de weerstand van de speaker en je kijkt of de speaker dat continu (rms) aan kan. Een versterker die minder vermogen heeft dan de speaker aan kan zal niet per sé de speaker op blazen op vol volume. De meeste goede versterkers hebben protectie tegen klippen, en een beetje klippen is op <300 watt niet zo erg. Een speaker vind een geklipt signaal opzich niet erg, het gaat er om dat hij op de piek van de sinusoide van een signaal langer stilstaat en dus koeling mist. Bij een goed geklipt signaal (10% THD+N bijv) voor langere tijd kan er oververhitting, power compressie en natuurlijk slecht signaal optreden.
Ik weet niet wat er precies is "opgeblazen" aan de woofer, maar dat zal waarschijnlijke of een beschadigde conus zijn, of een krom getrokken spreekspoel. Je kunt proberen te achterhalen wat voor drivers er in de speakers zitten, en misschien een nieuwe driver bestellen als deze leverbaar zijn voor deze speakers (dat zou je kunnen vragen aan de fabrikant). Als het de conus is dan zijn er mensen die deze er nieuw op kunnen zetten. Alleen volgens de fabrikant gaat het om "Custom designed 12-inch low frequency driver"
Een beschadigde conus gaat niet zorgen voor gekraak, hooguit andere speaker karakteristieken. Ik denk dat de speaker voorbij zijn maximale lineaire excursie is gegaan en zelfs Xmech heeft geraakt. Dan treed er permanente schade op omdat de spreekspoel plat word gedrukt tegen de achterkant of de 'spider' tegen de bovenkant klapt. Vraag aan edwin90: is er van de buitenkant schade te zien aan de speaker?
Dus dat zal denk ik lastig worden. Ik ben zelf geen pro o.i.d. (verre van) maar het lijkt me dat de speakers in dezen niet het probleem zijn, en dat het belangrijkste is dat de eventueel nieuwe speakers een vermogensbehoefte hebben die makkelijk door de gebruikte versterker kunnen worden geleverd. En dat die speakers eventueel de door het bedrijf geclaimde "hogere toleranties" aan kan betekent waarschijnlijk dat de geluidskwaliteit er niet op vooruit gaat (clipping e.d.). En zelfs al zouden die speakers dat op de lange termijn uithouden, dan zal de versterker zelf het waarschijnlijk niet lang gaan uithouden.
As said: speakers hebben geen vermogensbehoefte, ze hebben een vermogensgrens (powerhandling). Ze clippen ook niet, dat doet een versterker. Bij de volgende aankoop niet leten op het aantal watt, let op het aantal w/db/m. Vergelijking: 96db speaker op 250w gaat even hard als een 90db op 1000w
teacher schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 23:27:
En ik zou er heel simpel een vervangende 12" pa woofer in zetten. Het is pa spul, dus niet te ingewikkeld doen:
Waar doel je op? Dat het bij PA spul niet uit maakt wat voor driver je gebruikt? Je kan niet zomaar een driver in een behuizing doen, 500 watt er op gooien en het PA noemen. Er zijn specifieke eisen waar PA spul aan voldoet.
Brazos schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:37:
"Die medewerker gaf overigens aan dat de kwaliteit van de speaker beter is en daarom minder volume nodig heb,..."

Misschien bedoelt hij daarmee een hoger rendement (xDb bij 1 watt op 1 meter afstand verschilt per units/combinatie(filter)
Denk ik ook, maar het rendement licht niet aan het filter...
"Hoe kan een box opgeblazen worden als de versterker te weinig vermogen geeft?"

Allereerst ben ik hier geen "pro" in, ik denk dat andere mensen het duidelijker kunnen uitleggen. Maar de versterker heeft wel een "reserve" waarmee hij pieken op vangt(die er veel zijn met audio) wanneer er structureel echter een te grote belasting wordt gelegd worden onderdelen te warm, zakt het voltage en uiteindelijk kan er in de voeding zelfs sluiting worden veroorzaakt. Hiervoor zijn versterkers beveiligd, waardoor het geheel gaat "clippen" (het geluid wordt samengedrukt om niet over de 0db (maximale geluidsdruk van de luidspreker) te gaan.
Je zit in de buurt. Die 'reserves' noem je electrolytische condensatoren, kortweg elco's. Zodra er een piek komt en de voeding kan het niet meer bijbenen springen die bij. Dat zit over het algemeen wel goed bij PA spul. Clippen word alleen door iets anders veroorzaakt; door de versterkchip/IC die niet meer kan bijbenen. De sinusoïde die hij normaal hoort uit te sturen verandert langzaamaan in een blokgolf. Voorbeeld:
http://www.gmarts.org/pix/fx/fx_clip1.jpg
Dit vindt de luidspreker niet leuk, wanneer de aansturing hierdoor in de war loopt kan de spreekspoel(de spoel die aan de conus vastzit en wordt aangedreven door de magneet) te warm worden, maar ook de uitslag van de conus kan veranderen, hij wordt bijvoorbeeld teruggetrokken wanneer dat niet de bedoeling is, of de uitslag gaat over zijn maximale uitslag heen (de maximale beweging in mm die de unit kan maken(Xmax/Xdamage)) waardoor de conus vervormt/scheurt of de spreekspoel los komt.
Zoals eerder in deze post gezegd, de luidspreker vind een geclipt signaal helemaal niet erg. Het is alleen erg dat de woofer een tijdje stil staat in plaats van continu bewegen. Daardoor kan hij de hitte niet goed afvoeren. De uitslag opzich verandert niet, hij gaat nog steeds met dezelfde frequentie naar voor en achter. Tenzij hij er echt doorbrand, dan word hij vaak even helemaal naar buiten of binnen getrokken.
"Als ik er een nieuwe woofer inzet en ik zorg ervoor dat de VU meter niet meer rood wordt,...."

Dat lijkt me niet, ik heb verder geen ervaring met PA apparatuur maar "het rode gebied" zal wel het 0db punt zijn, zolang je daar onder blijft lijkt het me dat er geen problemen zouden ontstaan. Het belangrijkste hierbij is dat vermogen niet lineair met het volume gaat, de laatste 10% van de volume knop kan misschien wel een verdubbeling van het vermogen zijn. Ik hou zelf altijd de regel audio apparatuur niet over de 75/80% te belasten (dan zit je altijd veilig).
Klopt, vermogen gaat niet lineair met het volume maar logaritmisch. Zodra de VU meter rood gaat, is de versterker aan het clippen. Als mensen hun mobieltjes aan je systeem leggen, zorg er dan voor dat ze op max 70% staan. Daarboven klippen ze al heel snel, en hoe goed je een geklipt signaal ook versterkt, het blijft een geklipt signaal.

[ Voor 35% gewijzigd door lutkeveld op 04-01-2014 16:00 ]

druk en typefouten voorbehouden

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 119% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:16 ]

• lutkeveld
Brazos schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:03:
"....om de gevraagde hoeveelheid watt te leveren."

Precies, en dat is toch wat ik zei? Als ik een lamp in een stopcontact steek dan vebruikt deze ook bijvoorbeeld 20watt, doe ik de wasmachine aan dan vebrruikt deze 1500watt, beide op hetzelfde stopcontact. Bij gelijkblijvend voltage is het amperage afhankelijk van de weerstand (de impedantie bij speakers).
Waar zou dan de gevraagde hoeveelheid Watt afhankelijk van zijn? Hoeveel watt een speaker krijgt is afhankelijk van hoeveel de versterker ze stuurt. Volgens jouw redenatie zal een 200w speaker altijd 200w gebruiken, ook al speel je klassieke fluistermuziek
Een versterker die op 8 ohm 300watt kan leveren gaat een speaker die op 4ohm 300watt vraagt niet zo aardig vinden. (en een speaker heeft geen vaste impedantie, deze kan zelfs wel tot 1 / 2 ohm zakken. (en ook tot wel bijvoorbeeld 30 ohm). Dus is het zaak dat de impedanties overeen komen. (of dat dit anders goed aansluit, bijv. minder watt).
Het is alleen zaak dat je versterker stabiel is op de nominale weerstand van de speakers die je wilt gebruiken.
"....speakers hebben geen vermogensbehoefte,..."

Dus ik kan ze ook op mijn raam aansluiten?
Ja hoor, dan gebeurt er hetzelfde als bij een versterker. Als je ze op een versterker aansluit 'trekken' ze er ook geen vermogen uit. Dat regelt de versterker.
De enige manier voor een versterker om een hoger vermogen door een speaker te sturen is door het voltage te verhogen (amperage is immers afhankelijk van de weerstand van de verbruiker) en dat heb ik nog nooit in een versterker gezien. Een versterker heeft gewoon een bepaald uitgangsvoltage tot een max van x-volt, het is niet alsof de versterker ziet dat hij op dat punt nog vermogen over heeft en daarom maar het voltage gaat verhogen. (de potentiometer heeft immers ook een bepaalde weerstand die het uitgangsvoltage (en dus je volume) regelt).

Maar zoals gezegd ik heb geen ervaring met PA apparatuur, misschien dat daar het verschil ligt.
Een potentiometer regelt het ingangsvermogen, niet het uitgangsvermogen. De versterker heeft een bepaalde 'gain', hoevaak hij de amplitude van het ingangssignaal versterkt. Draai je de potmeter naar links, dan neemt de amplitude af, dus het uitgangssignaal neemt af.
In ieder geval was mijn hulp goed bedoeld, en mocht je eens aan het Googlen slaan dan zul je zien dat bijna overal wordt aangeraden een versterker te gebruiken die 1,5-2x het uitgangsvermogen van de speaker heeft, dit heeft vooral te maken met de dynamische belasting die de luidspreker op de versterker legt, het RMS vermogen kan wel 500 watt zijn, maar bij een bastoon kan de belasting bijvoorbeeld 800watt zijn voor 2seconden, waarna er voor 2 seconden een belasting wordt gelegd van bijvoorbeeld 200 watt wat gemiddeld 500 watt zou zijn. Deze pieken die de luidspreker vraagt moet de versterker wel kunnen leveren. (even een extreem voorbeeld)
Klopt, maar niet voor die reden. Een grote versterker is om clippen te voorkomen, niet omdat de speaker anders 'meer zou vragen dan de versterker kan leveren'. Ik snap dat je hulp goed bedoelt is, en het is ook niet mijn bedoeling je af te kraken. Sorry als ik zo over kwam.
Wanneer de versterker dit niet kan, kan er juist schade ontstaan aan de speakers en/of versterker, en niet wanneer de versterker nog veel meer vermogen kan leveren dan dat de speaker vebruikt, lijkt mij in ieder geval.
Als de versterker iets niet meer kan, gaat hij clippen. Dit is schadelijk voor allebei inderdaad. Clippen gebeurt meestal in de laatste 10 procent. Daarom is het inderdaad beter om een grotere versterker te pakken, wel moet je oppassen dat je dan niet teveel watt aan je speakers geeft. Dan blaas je namelijk je speakers op.
"Die 'reserves' noem je electrolytische condensatoren..."

Zouden dat soort termen de TS helpen?
De TS heeft interesse in audio en leek dit onderdeel niet helemaal goed te snappen. Waarschijnlijk vind hij het leuk om bij te leren. Als hij dan meer interesse heeft kan hij zelf die termen gebruiken voor meer info.
"maar het rendement licht niet aan het filter.."

Vaak wel, omdat de gevoeligheid/rendement van een hoge tonen luidspreker vaak hoger is wordt dit aangepast door middel van weerstanden om met dezelfde geluidsdruk als de lage tonen weergever te spelen.
Dat klopt, maar aangezien je het had over 'een hoger rendement' dacht ik dat je bedoelde dat je met een filter het rendement kon verhogen. Dat is (volgensmij) niet het geval, je kan alleen de tweeter naar beneden halen, tenzij je actief gaat filteren. Dit weet ik trouwens niet zeker, dus 'feel free to correct me'

[ Voor 0% gewijzigd door lutkeveld op 04-01-2014 16:36 . Reden: spelfout ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou de beschadigde speaker eens openschroeven, en kijken wat er evt. op staat.
Maar als de speakers zelf niet zo prijzig zijn, zou je er dus een niet te dure woofer in kunnen zetten.
8ohm, 200/250 watt.

• lutkeveld
Het beste haal je precies dezelfde driver, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. Op de website van de maker staat dat hij een "Custom designed 12-inch low frequency driver" heeft.

Wat teacher zegt kan, maar is heel twijfelachtig aangezien het een gepoorte behuizing is. Van de meeste goedkope drivers weet je de T/S parameters niet wat resulteert in 90% kans op een belabberde tuning. Kies je voor een goedkope driver kun je dus beter de poorten dichtmaken.

De Eminence Beta 12 bijvoorbeeld zijn de parameters wel van bekend, dus dan kan je de poorten aanpassen indien nodig. Heb je wel het interne volume en de poortdiameter voor nodig.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 109% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:15 ]

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:15 ]

• lutkeveld
Vaak heeft een versterker bij verschillende impedantie speakers verschillende vermogens. Wanneer het vermogen echter per 8 ohm wordt gegeven betekent dit meestal dat het vermogen niet toeneemt bij een 4 ohm luidspreker (waardoor de versterker bij een 4 ohm luidspreker een te hoge belasting kan krijgen).
Dat de versterker niet met een bepaalde weerstand om kan gaan ligt indirect aan de weerstand van de speakers. Hoe lager de weerstand, hoe meer watt de versterker kan leveren. Op het geven moment word hitteafvoer en stroomtoevoer een probleem. Als je het volume laag houd is het geen probleem om een 4 ohm speaker op een 8 ohm stabiele versterker aan te sluiten.
Pak maar eens een versterker, en sluit daar twee luidsprekers op aan, beide met hetzelfde rendement (bijvoorbeeld 90db/2,83 volt/1m) en dan eentje met 4 ohm, en een speaker met 8 ohm (liefst beide een breedbander zonder filter) dan zul je merken dat bij dezelfde volume stand de 4 ohm luidspreker luider speelt dan de 8 ohm luidspreker.
Klopt, maar dat komt dan niet door de speaker. Het komt omdat de versterker meer power kan leveren in een lagere weerstand
Brazos schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat teacher meer bedoelt dat de geluidskwaliteit allemaal niet zoveel uit maakt voor het doeleinde.

Bij een andere driver zal het geluid inderdaad anders worden, maar staan de speakers bijvoorbeeld zo opgesteld dat het stereobeeld al optimaal is, of in een ruimte (kerk) waar al veel relfecties voorkomen) vraag ik me af hoeveel je daar nu echt van gaat merken.

Zolang de gevoeligheid (rendement) e.d. maar gelijk is.
Oh zo. Dat rendement is het grootste probleem met drivers waar de parameters niet van bekend zijn. Vooral bij goedkope drivers ligt de werkelijke gevoeligheid soms 3 decibel lager. Een belabberde tuning van je behuizing kan ook een belabberd rendement geven. Is opzich niet erg, dan moet je actief gaan corrigeren. Stel de ene is 3db zachter, dan moet er twee keer zoveel watt in. Dat gaat dan wel weer een probleem opleveren omdat als de ene op 250watt zit, de ander op 500watt moet zitten.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 120% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:15 ]

• lutkeveld
Je redenatie klopt. Ik ben het alleen niet eens met het woord 'trekken' icm speakers, doet moet ontvangen zijn. Maargoed die discussie zou niks toevoegen. Dat de versterker niet bepaald hoeveel power hij kan leveren in een bepaald weerstand klopt, daar is inderdaad de speaker de bepalende factor.

Dat die speaker onder welke omstandigheden dan ook 98 db/w/m doet geloof ik niet, Evenals dat hij een repons tot 40hz heeft (wat er hier niet toe doet). Er is ook geen manier om dit te controleren omdat de T/S specs afwezig zijn.

Een goede basreflex zorgt inderdaad voornamelijk voor lage tonen, maar een slechte basreflex kan de hele efficientie omlaag gehaald worden. Ook kan het ervoor zorgen dat de massa-veer functie weg waardoor de speaker snel aan zijn maximale excursie komt. Dan krijg je hetzelfde probleem als TS nu waarschijnlijk had (kapotte spreekspoel).

[ Voor 14% gewijzigd door lutkeveld op 04-01-2014 19:19 ]

• lutkeveld
Die Eminence Beta 12 simuleert heerlijk. Redelijk constant op 96-97db tot 45hz. Zou TS de poort diameter en lengte door kunnen geven?

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:15 ]

• lutkeveld
Brazos schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:26:
"Evenals dat hij een repons tot 40hz heeft (wat er hier niet toe doet). Er is ook geen manier om dit te controleren omdat de T/S specs afwezig zijn."

Die response kan best tot 40 hzt gaan, hangt er helemaal vanaf wat de fabrikant hanteert qua maatstaven. Dat de speaker op 40hzt inmiddels al op -12db o.i.d. zit staat er niet bij.
Dat is exact hetzelfde als ik dacht, maar dat zou hetzelfde zijn als de gevoeligheid op 30 centimeter noteren. Kan je wel doen, maar zet het er dan bij. Maarja veel lager dan 80-100hz gaat TS niet gebruiken.
"Een goede basreflex zorgt inderdaad voornamelijk voor lage tonen,..."

De BR poort wordt ontworpen om een bepaalde toonhoogte te versterken, niet zo zeer het "hele laag".
Daar heb je gelijk in, laat ik het zo zeggen: het versterkt de frequenties die normaal onder het -3db punt liggen. Zoiets dus, wat dit totaalplaatje oplevert.
Dit is eventueel wel een klein beetje bij te schaven met wat dempingsmateriaal(dat kan het effectief akoustisch volume iets doen toenemen). Maar als de inhoud van de kast valt tussen de application notes van de fabrikant (dus meer dan 37L) zou het waarschijnlijk geen enkel probleem geven. Enkel als de klankkast van de woofer minder dan 37 L zou zijn en deze speaker zou worden gebruikt, zou ik wat demp. materiaal toepassen. Maar met zon grote speaker zit hij al snel aan die 37 liter (30x40x40cm is immers al 48 liter, en gezien de driver al zon 35 cm in doorsnede is verwacht ik niet dat het minder is.
Zou ik niet doen, dat gaat ten koste van de robuustheid van de behuizing. Misschien gaat hij dan resoneren wat alleen maar in verspilde energie resulteert. Sowieso is hij al aan de grote kant met 710 x 503 x 413 mm wat netto een volume van ongeveer 120 liter oplevert. Dat is ruim voldoende om de Eminence speaker goed te laten presteren.

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 04-01-2014 19:37 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het is (goedkoop) PA spul, dus simuleren alsof het om hifi zou gaan heeft niet veel zin.
Sterker nog, in pa wordt het sublaag in dit soort monitors meestal ingeruild tegen belastbaarheid.
Het kan dus best zo zijn dat er hoger getuned is, of zelfs een highpass gebruikt wordt.

Persoonlijk zou ik de kapotte woofer vervangen voor deze:
http://www.new-line.nl/nl.../dap-audio-ab-12_9808.htm

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 05-01-2014 00:29 ]

• lutkeveld
Als het prijs over kwaliteit is dan zou dat inderdaad een goede optie zijn. Het is alleen een pure gok hoe hij gaat presteren.

Verwijderd

Als je de woofer gaat vervangen zou ik ze in allebij de speakers doen. Anders heb je kans op klank verschil. De dap ab 12 woofer kan veel voller en strakker klinken dan die er nu in zit.

• lutkeveld
Met de nadruk op 'kan', maar het is inderdaad wel een goed idee om beide te vervangen.

[ Voor 59% gewijzigd door lutkeveld op 05-01-2014 12:45 ]

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 114% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:15 ]

• edwin90
Hi allen,

Bedankt voor de reacties. Ik ben weer een stuk wijzer geworden :).
Gezien de termijn dat ik moet beslissen, ga ik wel even wat harder over alle antwoorden en toelichtingen heen, mijn excuses. Ik ga het allemaal zeker nog eens goed doorlezen en alle begrippen eens Googlen. Vind dit een belangrijke leer-ervaring!

Ik heb inmiddels ook een webshop gevonden die nog één nieuwe RS12HD speaker heeft staan, voor €129. Verder is er volgens mij niet meer aan te komen. Via marktplaats dit soort spul kopen doe ik liever niet. Ik wil wel zeker weten dat het helemaal nieuw is. Dit ook omdat ik het niet voor mezelf koop ;).

Zoals hierboven wordt aangegeven, is het (gezien de nieuwprijs) zonde om voor €100 aan onderdelen te kopen. Ik denk daarom dat die optie toch gaat afvallen. Ook omdat ik twijfel aan mijn kennis en kunde om dit zelf correct uit te kunnen voeren. Zou ik het laten doen, dan ga ik al over de nieuwprijs heen.

Echter, wil ik wel even goed weten of ik beter de aanbevolen speaker van de winkel kan aanschaffen of weer dezelfde als ik nu heb.

Kan iemand daarom nog zijn licht laten schijnen over de onderstaande specificaties? Hierbij mag zeker in het achterhoofd gehouden worden dat de nieuwe speakers dan dubbel aangeschaft moeten worden (€400 totaal). Als ik weer een Samson RS12HD aanschaf hoeft dat er maar één te zijn (€129 totaal). Geld is niet de enige factor, het gaat voornamelijk om de prijs/kwaliteit en de kans op herhaling.

Proel EX12P (€203 p/st) (Aanbevolen door de technici van de winkel)
http://www.peterverspuy.nl/luidsprekers-mulitfunctioneel/proel/ex12p-ex-12-p-passieve-speaker-19447.html
Vermogen: 150 watt RMS (300 watt piek).
Impedantie: 8 ohm.
Frequentiebereik: 65hz - 20kHz.
Maximale SPL: 121 dB

Samson RS12HD (€129 p/st) (Huidige speaker)
http://www.new-line.nl/nl/pa-disco-luidsprekers/samson-resound-rs12hd_39172.htm
Vermogen: 250 watt RMS (500 watt piek).
Impedantie: 8 ohm.
Frequentiebereik: 50 tot 19kHz.
Maximale SPL: 121 dB

De speakers worden gebruikt met onderstaande mengtafel:
Behringer PMP6000 (Specificaties voor 8 ohm)
Vermogen: 300 watt RMS (400 watt piek).
Frequentiebereik: Output frequentiebereik kan ik niet terugvinden.
Dynamiek: 90dB
(Specificaties zijn wat lager dan ik eerder had aangegeven, ik had toen bij 4 ohm gekeken.).

Mocht je meer specs nodig hebben, laat het even weten.
Ik hoor graag weer van jullie :).
Alvast bedankt!

Groet,
Edwin90

• lutkeveld
Ik zou de kapotte speaker vervangen met hetzelfde model. Wel zou ik de mengtafel begrenzen, want op volle kracht gaat de speaker kapot. En een highpass als je dat nog niet had, dat is eigenlijk een vereiste bij gepoort PA spul

[ Voor 25% gewijzigd door lutkeveld op 05-01-2014 18:35 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goedkoopste oplossing is het vervangen van 1 woofer. Dan ben je voor een paar tientjes klaar.
Simpelste oplossing is het vervangen van de speaker voor dezelfde.

Mixer goed afregelen, klaar. :Y (niet meer clippen, low cut gebruiken, eq goed instellen)

Persoonlijk zou ik de woofer vervangen, maar ik vind het dan ook leuk om te prutsen.. :+
Vind je dat niet leuk, of kan je dat niet, vervang dan de hele speaker en bewaar de oude voor de onderdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 06-01-2014 00:21 ]

• edwin90
Inmiddels heb ik een nieuwe (dezelfde) speaker besteld en ontvangen. Hoewel ik ermee prutsen altijd wel leuk vind, durf ik dat in dit geval niet aan. Het is niet van mezelf en moet gewoon werken.

Bedankt allemaal voor de input!
Pagina: 1