• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
In 2014 is na jaren soebatten een nieuwe warmtewet ingegaan, waarmee mensen die op stadsverwarming zijn aangesloten "eerlijke" tarieven krijgen.

Nu heb ik vandaag mijn tarieven eens vergeleken. Het maximum wat mag worden berekend is https://www.acm.nl/nl/pub...or-nieuwe-Warmtewet-vast/
254 euro vastrecht, 25,54 meettarief (per jaar) en 24,03 per GigaJoule.

Nu heb ik mijn Nuon tarieven bekeken en daar staat alleen in:

24,0306 per GJ (0,0006 te veel)
39,99 per maand vaste kosten, ofwel 479,88 per jaar. Geen uitsplitsing.
Maar als ik de maximum tarieven van hierboven meeneem, heb ik een verschil van 201,35.
Dit zou dan alleen het tarief kunnen zijn voor de huur van een warmtewisselaar (warm water komt ook van de stadswarmte af).
Maar als ik dit tarief vergelijk met 2013 (102,39), verhogen ze dit even doodleuk met 99 euro!. Want dit tarief is niet vastgesteld aan een maximum.

Meer stadswarmte mensen hier die het kunnen narekenen?

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 07:10
Voorschotplan van Essent

Omschrijving Bedrag in Euro
Huur Afleverset Warmte incl. Warm tapwaterapparaat 15,09
Levering Warmte 29,42 (€23,50 per GJ)
Meetkosten 2,09
Vaste kosten 21,11
Totaal maandelijks voorschot 67,71

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Heel toevallig heb ik van Essent vandaag een mailtje gehad met informatie, wellicht is dit interesant:
Per 1 januari 2014 is de nieuwe Warmtewet van kracht. Deze wet zorgt voor bescherming van klanten die warmte afnemen en dat een zelfde tarief wordt gehanteerd dan bij het gebruik van een cv-ketel (het zogenaamde ‘niet-meer-dan-anders-principe’).

Wat betekent dit voor u als klant?
Hieronder treft u de belangrijkste wijzigingen aan.

Tarieven
Jaarlijks stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de maximumprijs voor kleinverbruikers vast. Hierdoor betaalt iedereen in Nederland een eerlijke prijs voor warmte, is deze transparant en wordt daar toezicht op gehouden door de ACM. Dit betekent eveneens dat de tarieven per 2014 nog slechts een maal per jaar zullen wijzigen. Naast een maximumprijs schrijft de Warmtewet voor dat ook nog andere componenten zoals meetkosten en eventueel huur afleverset zichtbaar moeten zijn op de factuur.

U kunt de tarieven voor uw aansluitadres vinden door in te loggen op www.mijnwarmte.nl met uw klantnummer #?#.

Facturatiemethode
De wijze van facturatie wijzigt niet. Ook de jaarafrekening ontvangt u als vanouds in de maand zoals u dat gewend was. Op deze factuur treft u wel de nieuwe componenten aan zoals hiervoor omschreven.

Storingscompensatie
Zodra zich een storing voordoet in het netwerk, proberen wij deze zo snel mogelijk te verhelpen. Soms is het verhelpen van een storing echter zodanig tijdrovend, dat de onderbreking van de warmtelevering langer dan 4 uur duurt. Gebeurt dit bij u, en is de storing niet gelegen in uw binneninstallatie, dan heeft u, conform de warmtewet, mogelijk recht op een wettelijk vastgestelde standaard compensatie van 35 Euro. Deze vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak.
Essent hanteert voor woningen minder dan 30 jaar overigens een leuke constructie genaamd de mini-hypotheek. Hierin worden de aansluitkosten over 30 jaar terugbetaald aan Essent, Tilburg Reeshof heeft hier bijvoorbeeld last van. Het voordeel is wel dat recent bekend is geworden dat deze vorm van financiering dus ook hypotheekrente aftrek geniet omdat het feitelijk een annuitaire hypotheek betreft.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Serieus, "een zelfde tarief dan"? :')

• Theswitch
internetinfo schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:42:
Voorschotplan van Essent

Omschrijving Bedrag in Euro
Huur Afleverset Warmte incl. Warm tapwaterapparaat 15,09
Levering Warmte 29,42 (€23,50 per GJ)
Meetkosten 2,09
Vaste kosten 21,11
Totaal maandelijks voorschot 67,71
Essent is dus overal net iets goedkoper. Nuon gaat overal op de max zitten. En de huur Afleverset, is deze ook duurder geworden tov 2013 bij Essent? Want daar zit bij mij dus de mega-prijsstijging in.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21
Ik zit in hetzelfde schuitje alleen Nuon heeft zich niet aan haar belofte gehouden dat per 1 januari de nieuwe tarieven te raadplegen zijn. Zowel op de site als het achter het privé gedeelte is niks te vinden.
Ik ben erg benieuwd welke tarieven ik mag aanschouwen.

Ps. Hier nog wat meer specifieke informatie: http://www.consuwijzer.nl/energie/warmte

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 04-01-2014 22:09 ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:08

BrZ

Theswitch schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:12:
[...]

Essent is dus overal net iets goedkoper. Nuon gaat overal op de max zitten. En de huur Afleverset, is deze ook duurder geworden tov 2013 bij Essent? Want daar zit bij mij dus de mega-prijsstijging in.
Ik zit bij Eneco, en zij geven de volgende prijzen op voor 2014:
code:
1
2
3
4
Vastrecht (€/jaar)      €253
Meetkosten (€/jaar)     €24
Huur afleverset (€/jaar)    €171
Variabel tarief (€/GJ)      €24

En dit zijn de kosten van vorig jaar:
code:
1
2
3
Huur warmteset 6 ltr        €91,59
Verbruik warmte (GJ)        €25,21857
Vastrecht warmte        €353,92

Meetkosten zaten in het vastrecht, dus m'n vastrecht gaat met 76 euro omlaag, en de afleverset gaat met 80 euro omhoog... Wel iets goedkoper per GJ, dus het gaat 2 of 3 tientjes per jaar goedkoper worden.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:47
De warmteleveranciers zelf zitten behoorlijk met de regeling in de maag. De warmtewet en maximale tarieven zijn pas onlangs bekend geworden en de leveranciers hebben dit in zeer korte tijd administratief moeten verwerken.
Omdat de tarieven slechts jaarlijks worden vastgesteld kan een leverancier niet inspringen op ontwikkelingen. Daarom stellen ze de tarieven nu erg hoog vast. Maar als de leverancier over twee jaar teveel winst heeft gemaakt dan kan de ACM aparte regels opleggen voor die specifieke leverancier.
Daarnaast lijkt de boete voor het onderbreken van de warmtelevering erg hoog uit te pakken. In theorie moet een leverancier als om 1 uur snachts een storing optreedt waar je als gebruiker helemaal geen last van hebt, iedereen die compensatie aanbieden.
Essent heeft trouwens onlangs zijn warmtenetten afgestoten. Wees maar voorbereid op extra wijzigingen

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21
Wijzigingen mogen dus conform de nieuwe wet tussentijds niet meer plaatsvinden.
Klopt dus niet helemaal na teruglezen info

[ Voor 24% gewijzigd door Miki op 05-01-2014 10:53 ]

• Theswitch
Dus de tarieven van de huur van je "afleverset" of "warmtewisselaar" gaan dus flink omhoog om de tarieven te compenseren van de maximale ACM vastgestelde tarieven.
Maar over de huur van dit tarief schrijft ACM:

"Gebruikt u warm tapwater? Dan hebt u een warmtewisselaar nodig. Het kan zijn dat u zelf een warmtewisselaar in bezit hebt. Dan mag uw leverancier daar natuurlijk geen kosten voor berekenen. Maar huurt u de warmtewisselaar van de warmteleverancier? Dan betaalt u daarvoor. Deze kosten worden niet door de overheid vastgesteld. Maar ze moeten wel redelijk zijn."
http://www.consuwijzer.nl/energie/warmte/kosten-warmte

Dus ik stel: Onredelijke stijgingen die ruim meer zijn dan de inflatie (bij mij 100%, bij Essent 90%.

Ik heb verder geen medelijden met de energiebedrijven, we betalen al jaren veel meer dan een gemiddeld gas huishouden, die ook elk jaar ruim kan profiteren van overstap-aanbiedingen. (Probeer maar eens een ipad te krijgen met alleen stroom overstap)

• Theswitch
rik11 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 08:58:
Daarnaast lijkt de boete voor het onderbreken van de warmtelevering erg hoog uit te pakken. In theorie moet een leverancier als om 1 uur snachts een storing optreedt waar je als gebruiker helemaal geen last van hebt, iedereen die compensatie aanbieden.
De onderbreking moet meer dan 4 uur zijn, net zoals bij stroomstoringen. Dus dat lijkt me niet zo onredelijk? De paar storingen die ik heb meegemaakt waren altijd wel binnen 4 uur opgelost.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 08:54
rik11 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 08:58:
De warmteleveranciers zelf zitten behoorlijk met de regeling in de maag. De warmtewet en maximale tarieven zijn pas onlangs bekend geworden en de leveranciers hebben dit in zeer korte tijd administratief moeten verwerken.
Omdat de tarieven slechts jaarlijks worden vastgesteld kan een leverancier niet inspringen op ontwikkelingen. Daarom stellen ze de tarieven nu erg hoog vast. Maar als de leverancier over twee jaar teveel winst heeft gemaakt dan kan de ACM aparte regels opleggen voor die specifieke leverancier.
Essent heeft trouwens onlangs zijn warmtenetten afgestoten. Wees maar voorbereid op extra wijzigingen
Sorry maar dat is echt bullshit. De wet is in juli 2008 al in de tweede kamer aangenomen!

• StecaGrid
GrooV schreef op zondag 05 januari 2014 @ 18:07:
[...]

Sorry maar dat is echt bullshit. De wet is in juli 2008 al in de tweede kamer aangenomen!
Ik zou toch een meer gefundeerd antwoord van je willen. Als jij je een beetje had ingelezen dan had je geweten dat de wet pas enkele maanden geleden is vastgesteld en dat de tarieven pas medio december zijn gepresenteerd. Iets bullshit noemen zonder er zelf verstand van te hebben is pas..

• StecaGrid
Theswitch schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:07:
[...]

De onderbreking moet meer dan 4 uur zijn, net zoals bij stroomstoringen. Dus dat lijkt me niet zo onredelijk? De paar storingen die ik heb meegemaakt waren altijd wel binnen 4 uur opgelost.
Het gaat erom dat de leverancier zelf een storingsregistratie moet bijhouden en dat er niet duidelijk omschreven is wat een storing is. Als de leverancier de beloofde temperatuur niet haalt maar de afnemer hiervan geen hinder ondervindt omdat het temperatuurverschil maar een paar graden is en de storing in de nacht plaatsvindt, is er dan sprake van een storing die vergoed moet worden? Je moet rekening houden dat 35 euro ongeveer de marge is die een leverancier per afnemer maakt in een heel jaar. Daarnaast zijn de warmtenetten vele malen kleiner dan de regionale gas en elektriciteit netten.

• Theswitch
@rik11: Zit je toevallig in de warmtebusiness?

Kleinere netten, dus ook minder gebruikers. Risico is op die manier toch even groot als een groot eletranet. Die zullen misschien wel door schaalgrootte meer mensen 24/7 standby hebben, maar ook hier gaat het toch regelmatig mis (graafstoring etc)

• StecaGrid
Theswitch schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:52:
@rik11: Zit je toevallig in de warmtebusiness?

Kleinere netten, dus ook minder gebruikers. Risico is op die manier toch even groot als een groot eletranet. Die zullen misschien wel door schaalgrootte meer mensen 24/7 standby hebben, maar ook hier gaat het toch regelmatig mis (graafstoring etc)
Ik ben er zijdelings bij betrokken.
Het grote verschil tov reguliere netten is de veelal 1op1 koppeling van productie en afname. De kansen op storing in het net zelf zijn erg klein. De kans van storing in een (duurzame) producent is wel groter. Bij gas en elektriciteit kan van meerdere bronnen gebruik gemaakt worden. Maar dit terzijde.

Voor vragen over je nieuwe rekening kan je direct bellen met de leverancier of desnoods de ACM. Ik weet uit ervaring dat de ACM erg geïnteresseerd is in afwijkingen en zullen ze je ook graag verder helpen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
WI->DED

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:52
Eneco heeft ook mijn nieuwe tarieven bekend gemaakt. (alles incl BTW).

Vastrecht gaat van 363,42 naar 278,54 per jaar. Dat is dus boven de max van 254 euro.
Verbruik gaat van 24,68 naar 24,03 per GJ (de wettelijke max)
En de huur voor de 'warmte-afleverset' gaat van 95,41 naar 170,61 per jaar. Nee, dit is geen typfout, het staat er echt...

Je hoeft natuurlijk geen econoom te zijn om te snappen dat ik hier genaaid word...
Maar even bezwaar maken tegen deze idiote manier om de omzet op peil te houden.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34
THM0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:47:
Eneco heeft ook mijn nieuwe tarieven bekend gemaakt. (alles incl BTW).

Vastrecht gaat van 363,42 naar 278,54 per jaar. Dat is dus boven de max van 254 euro.
Verbruik gaat van 24,68 naar 24,03 per GJ (de wettelijke max)
En de huur voor de 'warmte-afleverset' gaat van 95,41 naar 170,61 per jaar. Nee, dit is geen typfout, het staat er echt...

Je hoeft natuurlijk geen econoom te zijn om te snappen dat ik hier genaaid word...
Maar even bezwaar maken tegen deze idiote manier om de omzet op peil te houden.
Ferme stijging voor de huur, maar overal kosten gaan toch omlaag?
• Vastrecht wordt 84,88 goedkoper (= 363,42 - 278,54)
• Huur afleverset wordt 75,20 duurder (= 170,61 - 95,41)
Totaal 9,68 goedkoper, voor deze kosten.

En als ze de max van 254 aanhouden wordt het 34,22 goedkoper (= (278,54-254) + 9,68)

Of zie ik wat fout?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:52
PASware schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:03:
[...]

Ferme stijging voor de huur, maar overal kosten gaan toch omlaag?
• Vastrecht wordt 84,88 goedkoper (= 363,42 - 278,54)
• Huur afleverset wordt 75,20 duurder (= 170,61 - 95,41)
Totaal 9,68 goedkoper, voor deze kosten.

En als ze de max van 254 aanhouden wordt het 34,22 goedkoper (= (278,54-254) + 9,68)

Of zie ik wat fout?
Ja, die meter en installatie kost natuurlijk niet ineens 78% meer. De overheid stelt nu een maximum aan het vastrecht (waar blijkbaar bij Eneco de meterhuur ook ondervalt, vandaar dat dat hoger is dan 254 euro).
De conclusie is volgens mij dat ik de afgelopen jaren sowieso teveel voor vastrecht betaald heb. De overheid beperkt dat dat nu, maar dat wil niet zeggen dat Eneco die kosten 'zomaar' kan verplaatsen naar de huur van de installatie.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Tarieven Essent lokatie Enschede in 2014 op jaarbasis incl. btw
Huur afleverset warmte € 85,88
Meetkosten € 25,55
Vaste kosten € 255,50
Dit opgeteld aan vastrecht per jaar € 366,93

Maar dan zijn we er nog niet, voor het tapwater moet ik een warmtewisselaar huren.
Dit doe ik bij een extern bedrijf en niet bij Essent.
Kosten op jaarbasis € 145,44

Prijs per GJ € 24,03
Dit is iets goedkoper t.o.v. 2013, zal door de wamtewet komen.
Vastrecht 2014 is echter fors gestegen t.o.v. 2013.

Kortom te gek voor woorden, wie stopt deze #vastrechtwoeker ?

ps
Weet iemand wat ik onder huur afleverset warmte moet verstaan?
Kan de tapwater warmtewisselaar niet zijn want die huur ik extern.

[ Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-01-2014 20:05 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:13
Ik kreeg vandaag ook een brief met de nieuwe tarieven. Volgende maand of de maand erop komt er hier een warmtewisselaar. Vorige maand al gevraagd naar de huurkosten hiervan maar tot op heden nog steeds geen antwoord. Nu snap ik wel waarom... 8)7

• Theswitch
Eindelijk een reactie van NUON over hun tarieven. Vastrecht komt bij mij neer op 377,04 (jaa, driehonderd 77,04).
Geen uitsplitsing in kosten, dus direct maar weer een email hoe dit in overeenstemming zit met de ACM tarieven.
Huur warmteset is wel apart omschreven als 102,84, dat is maar 36 cent stijging tov 2013.

Ik heb ook maar een klacht ingediend bij consuwijzer, daar verwijst ACM naar door.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Speksteenkachel schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:52:
Kortom te gek voor woorden, wie stopt deze #vastrechtwoeker ?

ps
Weet iemand wat ik onder huur afleverset warmte moet verstaan?
Kan de tapwater warmtewisselaar niet zijn want die huur ik extern.
De afleverset is in principe het kastje waar de buitenleidingen overgaan op de binnenleidingen, waar het eigendom en ook de verantwoordelijkheid overgaat van de netwerk leverancier naar de woning eigenaar.

Overigens denk ik dat de warmtewet veel minder is gericht op de grote jongens zoals Essent en Nuon maar meer op de kleinere jongens zoals WKO installaties van flatgebouwen. Het heeft de laatste jaren meerdere keren in het nieuws gestaan dat een collectieve warmte-installatie bijvoorbeeld geregeld uitvalt maar ook dat de stookkosten ondoorzichtig zijn omdat bijvoorbeeld het warmteverlies tussen de installatie en de afnemer ook via een verdeelsleutel werd verrekend op de afnemers.
Het vaststellen van maximum tarieven heeft IMO 2 grote voordelen, je weet als afnemer veel meer waar je aan toe bent en de leverancier heeft veel minder speelruimte om onrendabele investeringen door te berekenen. Hierdoor zullen sommige groene investeringen wellicht opnieuw overwogen worden omdat de kosten niet in lijn staan met de maximum tarieven met een veel te lange terugverdientijd als gevolg :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Theswitch
De jaarafrekening is gekomen:

24,00 GJ tarief
376,46 vastrecht warmte
102,79 vastrecht warmtewisselaar

Ze zitten dus nog steeds ruim boven het maximum van de vastrecht warmte zoals ik begin dit jaar al voorspelde. Dus daar gaat nu met een jaarrekening in de hand een klacht voor worden ingediend.

De verklarinng van NUON.
Het tarief voor ruimteverwarming is apart van voor het tarief van de warmtewisselaar (volgens mij toch 1 apparaat).

Eigen huis is in middels een actie begonnen tegen de te hoge tarieven.
300 euro te veel gemiddeld stellen ze door een belastingtruc:
.
Belastingtruc
De Niet-Meer-Dan-Anders prijs rekent met een prijs voor gas, waarin ook energiebelasting voor gas is opgenomen (Warmtebesluit, artikel 4). Krachtens de Wet belasting op milieugrondslag wordt enkel belasting geheven over elektriciteit en aardgas (artikel 48 lid 1). Bij warmte wordt deze energiebelasting dus niet geïnd door het Rijk. Toch wordt dit bedrag wel betaald door de warmteklant.
Het gaat bij een gemiddeld verbruik om een bedrag van € 296 excl. btw per jaar. Dit bedrag komt
dan ten goede aan de leverancier. Een stijging van de energiebelasting leidt dus automatisch tot extra inkomsten bij de leverancier. Het element van de energiebelasting moet ons inziens uit de Niet-Meer-Dan-Anders berekening gehaald worden
Ik zou zeggen: met terug werkende kracht graag

[ Voor 69% gewijzigd door Theswitch op 15-11-2014 09:49 . Reden: nuon en eigenhuis links toegevoegd ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:17

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ongelooflijk wat een bedragen!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1