Budget / Mid range videokaart kopen

Pagina: 1
Acties:

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:38
Beste Tweakers,

Ik heb 1 maand geleden een pc gebouwd, om muziek mee te gaan produceren. Toen heb ik er nog geen videokaart ingebouwd. Nu ben ik dat van plan wel te gaan doen, omdat ik wat problemen heb gehad met de ingebouwde videokaart van de processor en ik ook wat games wil gaan spelen (Age of Empires 3, Minecraft en nog wat andere games (geen hele zware grafische games). Echter zit ik met wat twijfels, deze zal ik later noemen.

Dit is mijn pc:

Behuizing: Bitfenix Prodigy Mini-ITX
Processor: Intel i5 4670K
Voeding: Corsair Builder Series CX430
Geheugen: Corsair Vengeance 4GB DDR3 1600Mhz
Moederbord: ASRock H81M-ITX

Dan nu waar ik over twijfel:

Ten eerste: is mijn voeding goed genoeg voor een degelijke videokaart?
De processor heeft een TDP van 84 watt, is dat het maximale vermogen wat hij gebruikt?
Bij veel videokaarten staat dat je minimaal een voeding nodig hebt van 500 watt, gebruikt een videokaart echt zo veel watt?

Ten tweede zit ik met mijn behuizing, deze is niet echt groot. De lengte zou moeten lukken (geen extreem lange kaart), ik maak me meer zorgen om de dikte (de afstand tussen de zijkant van de kast en de PCI poort is ongeveer 5 cm. In de zijkant zitten wel gaatjes voor ventilatie. Zou dit voor extra hitte kunnen zorgen als je kaart dicht tegen de zijkant van de kast zit?

Als laatste: mijn voeding heeft maar één 6+2-pins PCI connector. Veel kaarten hebben 2x 6-pins nodig of zelfs 2x 8-pins. Is er een mogelijkheid om een kaart die 2 6-pins of 2-8-pins voeding nodig heeft toch aan te sluiten op mijn voeding?

Niet te vergeten mijn budget te melden: 100 tot 200 euro.

Ik heb al wat rondgekeken en kwam op deze 2 kaarten uit:

pricewatch: MSI R9 270X HAWK 2G
pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC

Zou een van deze 2 goed zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp :*)

Koen

• FallingLeaves
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05-2024
Toevallig - loop met ongeveer dezelfde vragen rond.

Als ik het goed begrepen heb is de AMD R9 270 (zonder de X) een van de weinige recente grafische kaarten die geen 2 connectors gebruikt, maar waar 1 connector voldoende is. hopelijk kom je hier iets verder mee.

• supermario1231
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-11-2025
Voor die games heb je geen R9 270X nodig.

Kijk hier eens voor Best GPU's for the money: http://www.tomshardware.c...ics-card-review,3107.html

AoE FTW

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06-2025
Uitgaande van de R9 270X zou je het met je voeding waarschijnlijk wel kunnen trekken, zolang je niks gaat overklokken. Voor een uitleg over TDP zou je je hier eens in kunnen verdiepen: reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt

Voor de genoemde games zal deze kaart het met gemak moeten trekken op een enkel scherm, hoge resolutie en fps. Sterker nog, je kunt een nog veel goedkopere kaart nemen. Maar hiermee kun je bijvoorbeeld ook prima battlefielden of een racegame spelen. Hoe het precies met de ruimte in je kast zit, kan ik niet beoordelen, maar als ik snel even google lijkt me dat geen probleem. De ventilatoren van de videokaart zitten dan in feite dichtbij de zijkant die gaten heeft. Airflow is dus nog prima mogelijk en zou niet voor oververhitting mogen zorgen.

Hoe het met de connector zit, is mij even onduidelijk...De kaart lijkt 2x 6-pins te gebruiken.

Edit: als ik het goed heb beredeneerd kun je uit de R9 270x toch niet het maximale halen, omdat je moederbord alleen PCI-e 2.0 x16 heeft (de R9 270x card interface is PCI-e 3.0 x16). De kaart kan wel gebruikt worden, maar zal gebottleneckt worden. Ofwel, je haalt het maximale uit je PCI-e 2.0 x16 maar niet uit de videokaart, dus het zou zonde zijn om daar zoveel geld aan te spenderen. (Correct me if I'm wrong)

[ Voor 19% gewijzigd door Allovich op 03-01-2014 22:37 ]

• supermario1231
Allovich schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:10:
Edit: als ik het goed heb beredeneerd kun je uit de R9 270x toch niet het maximale halen, omdat je moederbord alleen PCI-e 2.0 x16 heeft (de R9 270x card interface is PCI-e 3.0 x16). De kaart kan wel gebruikt worden, maar zal gebottleneckt worden. Ofwel, je haalt het maximale uit je PCI-e 2.0 x16 maar niet uit de videokaart, dus het zou zonde zijn om daar zoveel geld aan te spenderen. (Correct me if I'm wrong)
PCI-e3.0 x16 is sneller dan 2.0 maar de kaart is backward compatible en je zal geen verschil in prestatie merken.

• Allovich
Klopt dat de kaart backward compatible is, zoals ik zei, maar als ik het goed heb, zal de 270x 'sneller' zijn dan de PCI-e2.0 x16 slot kan verwerken. Ofwel: overkill. Hoewel het sowieso al overkill is met de games die TS wil gaan doen.

• supermario1231
Nee, je zal het niet verschil niet merken met deze kaart in 2.0 of 3.0.

• Koen179
Bedankt voor jullie reacties (en tijd!), ik was er zelf nog niet achter gekomen dat m'n moederbord een PCI-e2.0 x16 slot heeft. Ik denk ook niet dat ik voor Age of Empires zo'n kaart nodig heb, maar ik vind dat je beter nu iets meer uit kan geven dan dat je eerst een iets mindere kaart koopt en later spijt van hebt.

Ik ben niet van plan te gaan overklokken, heb daar helemaal geen verstand van.

De AMD Radeon R9 270 zonder X heeft inderdaad maar 1x 6-pin voeding nodig, alleen is die wel wat langzamer dan de X versie en de GTX 660. De GTX 660 heeft al een aantal goede reviews, de R9 270 is nog niet zo lang op de markt dus ook nog niet zoveel reviews. Ik ben niet echt thuis in de videokaarten, ik kijk voornamelijk naar de snelheid (Ghz). Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn?

Wat ik overigens vreemd vind: de R9 270 GAMING 2GB Battlefield heeft 1x 6-pins nodig, en de R9 270 GAMING 2GB (zonder Battlefield) heeft 2x 6-pins nodig. Volgens mij zijn ze identiek of zie ik iets over het hoofd? http://tweakers.net/produ...radeon-r9-270-2gb-gaming/

Kunnen jullie misschien uitleggen wat het verschil (of geen verschil) is tussen de R9 270 en de GTX 660. Wat is er nieuw aan de R9 270 bijvoorbeeld?

Hoop vragen, hoop niet dat ik er te veel stel :P

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Verschil in aantal stekkers is een foutje, als je naar de msi website gaat (en/of foto's bekijkt) kom je erachter dat 1 genoeg is voor beide (en die heeft jouw voeding).

Verschil tussen de 660 en 270 is minimaal, gemiddeld genomen presteren ze hetzelfde en verbruiken ze hetzelfde, het zal hooguit per game iets verschillen.
De 270 is eigenlijk ook niks anders dan een 7870 met iets lagere kloksnelheden (die laatste heeft echter wel weer 2 stekkers nodig), dus wat betreft vergelijken kun je daar ook naar kijken (in de basis zijn de 270 en 660 dan ook ongeveer even oud).
http://www.techpowerup.co...0_Direct_Cu_II_OC/26.html

Je systeem zal niet meer dan 200W gaan verbruiken, dus jouw 430W voeding is prima.

Als je qua games echter niet zoveel van plan bent heb je aan een 7770 al meer dan genoeg...

• supermario1231
Zoek naar benchmarks voor de games die je wilt gaan spelen en de GPU.

http://www.anandtech.com/bench/GPU14/808 een voorbeeld benchmark van battlefield 3

GTX 660 en 270x zijn bijna gelijk in bijna elke game.

• Allovich
Eindelijk kunnen vinden dat het inderdaad 1x 6-pins is op de 270.. :') maar de 270X heeft idd 2x 6-pins nodig. Die confusion ook weer verholpen. De Battlefield en 'gewone' versie zijn overigens gelijk aan elkaar (fout in de pricewatch), behalve dat je bij de Battlefield versie BF4 er vrijwel gratis bij krijgt.

Tussen de GTX 660 en 270x zit niet veel verschil, al is laatste wel iets beter (en iets duurder). Voor jouw gebruik zou inderdaad de 7770 ook prima zijn of als je toch nog iets meer wilt de pricewatch: MSI R7850-2GD5/OC bijvoorbeeld.

• Koen179
Oké ik ben eruit, ik ga de MSI R9 270 2GB Gaming Battlefield 4 Edition bestellen. Nogmaals bedankt voor jullie hulp _/-\o_
Pagina: 1