niniansix schreef op zondag 05 januari 2014 @ 09:57:
Bedankt voor de grondige uitleg ! Deze reviews had ik ook al eens gelezen en toen ik dit aan de persoon van de hifiwinkel vertelde, zei die mij dat ik mezelf daar niet mag op focussen omdat pioneer, denon en marantz vaak veel geld gooien voor reclame en dat ze bij wijze van spreken de reviewers "omkopen"
Ik weet natuurlijk niet wat ik daarvan moet geloven .....
Geen probleem, daar zijn deze forums voor

Ik zelf persoonlijk geloof nooit zo in die conspiracy theorieën, het zal vast wel voorkomen, maar dat zal écht niet gebeuren bij iedere reviewer en elke organisatie. Dat is het mooie van Internet, als zoiets gebeurd vallen dat soort reviews heel erg gauw door de mand al is het maar door AVForums en AVSForums in respectievelijk de UK en de U.S. waar echt een berg aan kennis en informatie zit waarbij voldoende mensen producten onderling vergelijken.
Daaruit kan je domweg concluderen dat er vrijwel geen producent is, als we even naar de duurdere modellen kijken, dat alle grote namen zoals 'Pioneer, NAD, Denon/Marantz, Onkyo(betrouwbaarheid wél een issue vaak), Yamaha gewoon apparaten maken die erg mooi in elkaar steken en qua geluidskwaliteit gewoon goed met elkaar te vergelijken zijn.
Het is wél zo dat fabrikanten zogenaamde incentives zouden kunnen organiseren voor winkeliers, dat kunnen leuke snoepreisjes zijn maar ook gewoon een leuke bonus in de vorm van een geldbedrag bijvoorbeeld.
Ik weet niet of dit ook in A/V land gebeurd, maar ik weet dat dit in de ICT wereld wél gebeurd iig

niniansix schreef op zondag 05 januari 2014 @ 09:57:
Het blijft zoiezo een moeilijke keuze ! Ik las van enkele mensen dat nad echt wel goed klinkt met klipsch maar dat het een receiver is die echt wel sober is ... Bv geen audyssey enz (niet dat dit een vereiste is maar het is toch makkelijk dan zelf te moeten prutsen aan de settings als je er niet zoveel vanaf weet ...)
Het is zeker een moeilijke keuze, kan ik mij goed voorstellen

Je kan natuurlijk indien je een goede zaak hebt gevonden een kunnen kijken of je niet kan organiseren dat je een apparaat koopt maar indien niet tevreden at je hem gewoon kunt terugbrengen.
NAD's klinken als ik de verschillende forum posts mag geloven fijn met Klipsch speakers ja, maar dat doen Harman-Kardon(zie je relatief veel in de U.S, komt vast omdat het een U.S merk is?) receivers ook volgens de berichten.
Maar je lees ook erg veel gebruikers die heel erg content zijn met hun Pioneer (Elite) SC modellen in combinatie met Klipsch speakers.
Zoals je zelf ook al aanhaalde, de NAD's hebben over het algemeen geen of een zéér beperkte featureset en dat uit zich ook in de mogelijkheden qua automatische room correctie. De Duurdere Denon/Marantz'en, Onkyo's hebben allemaal een uitgebreidere variant van Audyssey, waarbij overigens achteraf vrijwel
niets kunt veranderen/afstellen want een zeer groot nadeel kan zijn want automatische room correctie is erg leuk

maar niet foutloos. Pioneer gebruikt het zelf ontwikkelde MCACC, in samenwerking met de AIR Studios uit Londen, welke vooral bekend staat om de zéér hoge hoeveelheid instelmogelijkheden en handmatige aanpassingen die je kunt doen. Maar de Auto-MCACC settings zijn vaak voor een zeer groot gedeelte echt spot-on.
YPAO van Yamaha is een ander systeem, is ook achteraf behoorlijk aan te passen, wel minder uitgebreid als bij Pioneer's MCACC.
Ik zelf persoonlijk zou de NAD links laten liggen, zeker als je extra functies ook fijn vind zoals netwerk mogelijkheden e.d maar vooral die automatische room correctie kan echt een zeer groot verschil maken.
Dat is erg lastig

Ook omdat er geen woonplaats in je profiel staat, maar zelfs dan, ik zelf had redelijke ervaringen met RAF(bestaat niet meer maar is overgenomen/renamed) maar dat vooral doordat ze een behoorlijke luisterruimte hadden en geen opdringerige verkopers.
Vaak zijn de kleinere zaakjes wel fijn, al zie je dan vaak dat ze niet alles leveren

Check anders deze site:
http://www.pioneer.eu/nl/products/shops/page.html
Daar kan je (vrijwel) alle winkels vinden waar je in ieder geval Pioneer receivers kan vinden.