Toon posts:

waterkoeling gevuld met mineraal olie zou dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik zie op internet regelmatig filmpjes van mensen die hun pc koelen met olie.
een soort aquarium met daarin een pc gevuld met mineraal olie.
deze olie zorgt er blijkbaar voor dat het geen kortsluiting maakt.
nu wat ik me af vraag is
als je een watergekoeld systeem bouwt maar dit vult met mineraal olie
zou dit gaan? koelt ie dan nog goed of kan de pomp dat aan.
want dit lijkt me veiliger dan met water.
als er een lek is dan verpest je de rest van de onderdelen niet.
bv de grafische kaart - mijn geval de gtx 780.
mensen die ervaring hebben met waterkoeling hoe denken jullie hierover.
ik heb waterkoeling altijd mooi gevonden maar de risico op lekkages weerhield mij hiervan
om er een te bouwen

YouTube: Personal Project - Slick's Oil Cooled PC Computer Showcase Linus Tech Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi,

Er wordt nooit echt water gebruikt in een 'waterkoeling' systeem, maar vaak een koelvloeistof die uiteraard niet geleid. Neem bijvoorbeeld Feser vloeistof. Als er al water wordt gebruikt, dan is dit 'gedemineraliseerd' water dat je bij de apotheek of geloof ik ook bij de supermarkt kan kopen (en dus ook niet geleid). gebruik dus NOOOOOOIT kraanwater of drinkwater. Dat gaat niet goed.

De pomp zou het met olie wel zwaar kunnen krijgen, echter hangt dit geheel af van de viscositeit van de vloeistof. Nogmaals, Prefab koelvloeistof geleid niet en heeft nagenoeg dezelfde viscositeit als water.. Je vraag is dan ook niet zinvol ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Millman.
bedankt voor de reactie
ik heb wat gegoogeld en ik zag dat bv antec en corsair h60 prefabkoelers zijn.
ik neem aan dat de corsair h100i dan ook gevuld is met niet geleidend vloeistof.
maar wat mij een beetje verward. op internet zie en hoor je vaak dat als je een lek krijgt dat dan je systeem naar de . . . . . gaat.
maar als waterkoeling systemen niet geleidend vloeistof gebruiken waarom dan de drama dat er van alles kapot kan gaan.
in mijn vriendenkring is er geen die zich met pc modding bezig houd dus probeer via deze site info te krijgen.
en heb nu dus weer iets geleerd over waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:40
@Jeroen.

Correct me if I'm wrong. maar volgens mij wordt er juist "echt" water gebruikt in een waterkoeling systeem ;)
Namelijk H2O. H2O is van zichzelf namelijk niet geleidend, pas als er vrije ionen in komen (zoals zout, wat oplost in water) wordt het geleidend.

Drinkwater is eigenlijk iets anders dan "echt" water, omdat er allemaal stoffen in opgelost zijn.

Edit.
En er bestaan/bestond een olie gekoelde pc ;)
http://www.maximumpc.com/...rdcorepc_reactor?page=0,0
De Reactor
Al lijkt het erop dat dit bedrijf geen consumenten pc's meer maakt.

Ik herinner mij ook dat er een keer ergens een demo rondkwam over een in vloeistof ondergedompelde pc.
De vloeistof ging koken bij een temperatuur van 30 graden oid en neemt daarbij erg veel hitte op (zoals het phase change koeling idee). hierdoor konden ze een i5 gewoon passief koelen, kwamen belletjes vanaf XD en het ding werd maar 60 graden oid :)

Edit2.
Gevonden :)

@ROGuser84.
In theorie zou het niet fout hoeven gaan als je een lek hebt met een systeem wat op enkel op demi-water loopt. Alleen je water raakt hoe dan ook iets verontreinigd en je hebt troep in je pc zelf (stof etc.) waardoor het wel iets kan geleiden.
Het hangt er ook vanaf welk component dan water op zich krijgt. Van wat ik heb begrepen kan een moederbord nog best wel wat overleven, maar iets als een voeding lijkt mij een heel ander verhaal.

[ Voor 27% gewijzigd door DCG909 op 03-01-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals je in mijn eerdere post kon lezen werd er geen normaal kraanwater gebruikt maar gedemineraliseerd of demi water, maar in veel gevallen een andere koelvloeistof.

Dat er bij een lek toch iets mis kan gaan, komt omdat bijvoorbeeld bij feser tot een bepaald amperage geen geleiding is. In mij geval kwam de koelvloeistof in de voeding terecht met dikke kortsluiting tot gevolg... Mobo, mem en voeding stuk... Dik 500 euro schade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jeroen
ik was aan het denken om de corsair h100i te kopen als ik voor waterkoeling ga.
de radiator word dan boven bevestigd en als er dan een lek is dan zal de grafische kaart.
als eerste eraan gaan.
ik vind het een duur grapje als het fout gaat
en Millman
500,- schade is niet niks
daarom dat ik met deze vraag kwam.
proberen om toch een alternatief te vinden om toch waterkoeling te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34

InFamous

excommunicado

Ik draai al jaren op custom waterkoeling en ik heb hier en daar ook wel een lekje gehad, altijd je pc goed in de gaten houden, een lek spot je snel.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:41:
@jeroen
ik was aan het denken om de corsair h100i te kopen als ik voor waterkoeling ga.
de radiator word dan boven bevestigd en als er dan een lek is dan zal de grafische kaart.
als eerste eraan gaan.
ik vind het een duur grapje als het fout gaat
en Millman
500,- schade is niet niks
daarom dat ik met deze vraag kwam.
proberen om toch een alternatief te vinden om toch waterkoeling te gebruiken.
Een H100(i) gaat nagenoeg nooit lek, dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Daarnaast, op de grafische kaart is op de meeste plekken een veel lager amperage aanwezig, waardoor een lek meestal geen kwaad kan. Zoals gezegd, vaak is een coolant tot een bepaald amperage niet geleidend. Ik had de pech dat mijn hele loop was leeggelopen in de voeding die met fan naar boven was gemonteerd..

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 03-01-2014 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik het eens ga proberen.
en het simpel hou en mijn vorige pc opbouw en daar een H100i inzet.
dat ik wat vertrouwd raak met waterkoeling.
als er dan ooit eens iets gaat lekken dan blijft de schade enigzins beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

InFamous schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:44:
Ik draai al jaren op custom waterkoeling en ik heb hier en daar ook wel een lekje gehad, altijd je pc goed in de gaten houden, een lek spot je snel.
dat dus.

een lek is over het algemeen niet heel erg, zolang je het maar niet lang laat lekken.
na een tijdje gaat het water ionen opnemen uit je solderingen en weet ik veel wat, dat lost gewoon op waardoor het water gaat geleiden en dan gaat het fout.

als je er een goed oog op houd kan er niks mis gaan. en zon h100, als die gaat lekken en het is niet jou schuld (wat zeer waarschijnlijk nooit voorkomt), kun je corsair aanstellen om je pc te vervangen.

en een ander zij puntje:
olie geleid eigenlijk zeer slecht t.o.v. water en pompt ook een stuk langzamer. dan kun je het net zo goed bij lucht houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 05-01-2014 13:04 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Fordox schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:04:
[...]

dat dus.

een lek is over het algemeen niet heel erg, zolang je het maar niet lang laat lekken.
na een tijdje gaat het water ionen opnemen uit je solderingen en weet ik veel wat, dat lost gewoon op waardoor het water gaat geleiden en dan gaat het fout.

als je er een goed oog op houd kan er niks mis gaan. en zon h100, als die gaat lekken en het is niet jou schuld (wat zeer waarschijnlijk nooit voorkomt), kun je corsair aanstellen om je pc te vervangen.

en een ander zij puntje:
olie geleid eigenlijk zeer slecht t.o.v. water en pompt ook een stuk langzamer. dan kun je het net zo goed bij lucht houden.
Als daarnaast een prefab waterkoeling begint te lekken, dan valt de druk ook weg waardoor je temperaturen ook hoger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

ligt eraan welk setje. sommigen hebben nog wel een resbay

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Fordox schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:56:
ligt eraan welk setje. sommigen hebben nog wel een resbay
H50/80/100/110 etc, waarbij geen resevoir zit ingebouwd.

Pagina: 1