PC schakeld uit, nog niet eerder meegemaakt, cpu temp ?

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:19
Ik heb zo'n 3 jaar geleden een upgrade setje gekocht met een Foxconn A7GM-S 2.0 moederbord erin, een AMD phenom II x3 720 CPU en 4 GB memory.

Dit setje draaide al jaren probleemloos, tot ik gisteren een grafische kaart heb ingebouwd, ik maakte hiervoor gebruik van de onboard grafische kaart, maar i.v.m. videobewerking wilde ik een zwaardere kaart inbouwen.
dit is een Nvidia 9600 GT geworden. het leek een tijdje goed te gaan, maar af en toe crashte de pc zomaar, ik kon niet verklaren waar dit aan lag, totdat ik vanmiddag HWMonitor installeerde en zag dat m'n CPU richting 100 graden ging waarna hij crashte.

Uiteraard de grafische kaart weer uitgebouwd om terug te gaan naar de begin situatie waarbij geen problemen waren. Nu draait de pc een uurtje, maar ik zie de temperatuur van de CPU van 40 naar zo'n 80 graden gaan, dit is volgens mij nog steeds te hoog, hij is overigens niet overgeclocked.

In HWMonitor wordt een temperatuur gemeten van 'TMPIN0', het is me niet duidelijk waar dat van is, maar deze zit rond de 90 graden en lijkt me ook aan de hoge kant.

De pc crashed nog niet, maar ik vind de gemeten temperaturen te hoog, hoe denken jullie daarover ?

Overigens is de gemeten temperatuur in idle mode.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou er maar eens mee beginnen om het koelblok eens goed af te stoffen.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Dit lijkt me een typisch geval van schoonblazen / uitzuigen van de koeler en evt. nieuwe koelpasta gebruiken.

Gebrek aan vermogen in je voeding kan het ook nog zijn ivm bij prikken van de videokaart maar die temps zijn denk ik de grootste oorzaak :)

Evt. extra case fan...

[ Voor 4% gewijzigd door bonus op 03-01-2014 19:44 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Welke voeding gebruik je? Zou ik ook maar eens naar kijken.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

Nemesizz

Untouchable

In HWMonitor wordt een temperatuur gemeten van 'TMPIN0', het is me niet duidelijk waar dat van is, maar deze zit rond de 90 graden en lijkt me ook aan de hoge kant.
Niet alle temperaturen die uitgelezen word door software klopt daadwerkelijk. Zitten ook vaak 'spook sensors' op die rare waardes geven die niet kloppen (niet aangesloten sensors). Als iets echt 90ºC word in je PC dan voel en ruik je dat snel genoeg (zeer warme onderdelen kun je ruiken, geen brandgeur maar wel een 'hitte geur' , beetje moeilijk te omschrijven hoe het echt ruikt maar is een typische geur voor dingen die heel warm worden :P ).

En zoals E65 al aangeeft, welke voeding heb je en welke wattage heeft ie?

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Het kan ook zo zijn dat de warmte die de videokaart in je kast blaast wordt ingeademd door je processorkoeler. Gebruik je op je processor een stock cooler?
Je kan ook eens proberen om je computer te draaien met het sidepanel er af, als hij dan wel koel draait weet je dat je een slechte airflow hebt en een(of meer) casefans kan ik dan zeker aanraden.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1