PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• adrB
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
Allereerst mijn excuses voor het aanmaken van een nieuw topic, bij het zoeken op 'upgrade' kwam ik niet echt uit op een soortgelijke situatie. Daarnaast wil ik ook een compleet beeld schetsen van mijn 'wensen'.

Mijn huidige PC dateert uit 11-2011, destijds heb ik de onderdelen voor € 850 aangeschaft en heb ik inmiddels het gevoel dat ik niet meer op het high-end niveau zit met prestaties. De huidige prestaties zijn niet slecht, maar is er zeker ruimte voor verbetering.

Momenteel twijfel ik tussen het aanschaffen van een compleet nieuw systeem, of het upgraden van mijn huidige computer. Grootste knelpunt is uiteraard het financiële plaatje. Ik ben voor een upgrade bereid om € 300 tot € 400 uit te geven (mag enigszins afwijken). Voor een nieuwe PC zou ik tussen de € 800 - 900 neerleggen (zal hem zelf niet kunnen bouwen, dus reken daar € 50 bij de configuratie).

Mijn gebruik:

- streamen (twitch.tv het liefst 720p of hoger).
- gamen (voornamelijk CS:GO, maar voor fun ook games als BF4, GW2, SimCity en GTA5 zodra deze wordt gereleased op de PC)

Vraag is dus: wat zouden jullie doen en welke componenten zouden jullie aanraden?

Eventueel zou ik mijn huidige computer kunnen verkopen, maar ik ben daar niet zo'n fan van tenzij het iemand in mijn directe omgeving is.

Zijn er in jullie ervaring mensen die ook zonder garanties dergelijke systemen aanschaffen? De SSD en HDD zou ik denk ik wel behouden i.v.m. data.

Mijn factuur van 2011 laat niet de volledige producttitels zien, maar volgens mij wel het belangrijkste:Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GFAoOnT.png

Het zou fijn zijn als het een redelijk compacte behuizing (lees: mee te nemen naar een LAN in het buitenland) is.

Daarnaast heb ik een lichte voorkeur voor nVidia, het controlepaneel vind ik fijner dan AMD CCC, wat ik nu heb, daarnaast spreekt het merk mij meer aan. Mocht hier een flink prijs-kwaliteit nadeel aan zitten, dan kan dit worden uitgesloten.

Randapparatuur heb ik al.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Je zou het mobo, ram en hdd's en ssd's kunnen hergebruiken, maar als je bijv een compacte pc hebt die beter mee te nemen is, moet je toch echt een nieuwe mobo, kast en voeding kopen ;) ik zal zo ff een lijstje posten

edit :

dit zou goed zijn

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,60€ 65,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Fractal Design Integra R2 650W€ 63,93€ 63,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,08

eventueel kan je dezelfde koeler die je nu hebt, opnieuw gebruiken.

GPU mag je zelf uitkiezen ;)

als je wil overclocken, weet ik zo niet wat voor moederbord je moet hebben dus daar kan ik je geen advies op geven.

edit 2 :

Livestreamen is cpu insentief, dus eventueel kijken naar een i7 of een Xeon...
ik raad je dan deze Xeon aan : pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed
de e3-1240 v3 bied geen verdere meerwaarde, maar het prijsverschil is wel overdreven groot...

veel succes en ik zal straks nog weer even terugkijken :D

[ Voor 86% gewijzigd door S3nz op 03-01-2014 18:44 ]

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-04 16:43
Ik weet niet hoe belangrijk je eis voor twitch op 720p is, anders kijk eens op http://obsproject.com/estimator (ervan uitgaande dat je OBS gebruikt om te streamen). Ik lees hieruit dat je 720p vanaf een AMD FX kunt doen, deze heb je redelijk goedkoop, en het voordeel is dat je een aantal onderdelen gewoon kunt hergebruiken (mobo-ram-peripherals).
Mooiste zou natuurijk Intel zijn (per clocktik sneller), maarja, qua kosten wordt dat em niet denk ik (dual-core nodig voor gamen, streamen gaat dan wss niet meer aangezien je hier je overige cores voor gebruikt, en in geval van dual-core heb je dit dan niet meer, een i5 is te duur en je moet ook nog je moederbord aanpassen).
Ik zou dus inzetten op een AMD FX (6300 kost ongeveer 100,-en is vergelijkbaar met een i5 dacht ik, maar google hier nog even op welke FX voor gamen het beste value for money levert, de best-buy-guide spreekt van de 8320 als alternatief voor een i7, en dat voor slecht 132,- voor deze cpu).
Hiernaast zou ik m'n overige centen op een GPU inzetten en een andere voeding (vergis je niet hoe belangrijk een voeding is, deze staat aan de basis van een stabiel systeem).

Heb je deze al doorgelezen: reviews: Desktop Best Buy Guide januari 2014

het basis-gamesysteem is waar ik nu op mik, maar als ik daar de kosten bekijk zou je een zwaardere GPU kunnen nemen icm een snellere cpu (allemaal kosten-afhankelijk).

Ik denk, pak de AMD cpu, de AMD VGA en de voeding van het mainstream-systeem en je zit weer voor jaren goed (3 jaar schat ik zo in :-P).

[ Voor 9% gewijzigd door wopie op 03-01-2014 19:17 . Reden: meer uitleg ]

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

met het moederbord wat je nu hebt kun je ook makkelijk een fx8320 erop zetten...

YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

ze vergelijken hier de cpu's met het programma xsplit, wat nog zwaarder is dan OBS. de fx8350 is gewoon de iets hoger geclockte versie van de fx8320.

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• adrB
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
Bedankt voor de ideeën en suggesties. Voornaamste advies is upgrade zo te zien, lijkt mij eigenlijk ook wel het beste gezien de PS4 op korte termijn ook gewenst is, maar dat is een ander verhaal.

De FX 8320 (of 8350, gaat dat verschil er op basis van mijn wensen te merken zijn?) lijkt mij dan een goede keuze. Is de Asus R9270-DC2OC-2GD5 daarbij een goede vervanging voor de huidige videokaart / past dit bij de upgrade naar de FX 8320? Op het moederbord zou deze als het goed is moeten passen.

Mijn voeding van Corsair (TX550M) heb ik inmiddels aangemeld voor een RMA via Corsair. Zal 550 Watt voldoende zijn bij deze configuratie of is een nieuwe voeding aan te raden? Dan zal ik de voeding waarschijnlijk verkopen zodra deze terug is.

[ Voor 16% gewijzigd door adrB op 04-01-2014 13:51 . Reden: Info aangevuld. ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Het hangt ervan af wat voor GPU je wilt nemen.
Met een R9 270X is 550W voldoende. (225W max http://www.techpowerup.co...SI/R9_270X_Gaming/22.html)
Met een R9 280X wordt het wat nipt. (350W max http://www.techpowerup.co...gabyte/R9_280X_OC/24.html)

Reken voor de CPU 150W en voor de rest van het systeem 50W.
Dan kom je met een R9 270 of R9 270X aan 425W maximaal, dus is een 550W voeding zeker voldoende.

Met een R9 280X kom je echter aan 550W maximaal. Een goede 550W voeding zal werken, maar omdat je beter toch een marge behoudt is een 600W voeding geen overbodige luxe.
Al moet erbij vertelt worden dat de R9 280X meestal eerder tussen de 225 - 250W zal zitten.
Als je niet gaat strestesten/bitcoin minen, benchmarken,... kan je met een R9 280X dus nog wel een 550W voeding nemen.

Als je wilt streamen, is een Nvidia kaart mss ook wel de moeite. => shadowplay.
Met een GTX 770 (presteert iets beter dan een R9 280X, maar is ook duurder) hoef je de voeding zeker niet te vervangen. (214W maximaal)

Die Corsair TX550M voeding kan je trouwens wel beschouwen als een goede voeding. (http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story5&reid=261)

[ Voor 17% gewijzigd door Robbedem op 04-01-2014 16:09 ]

Pagina: 1