(Waarschijnlijk) Nieuwe Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• Marttt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-04 13:42
Hallo gebruikers van Tweakers,

Zoals in de titel vrij duidelijk is, ben ik op zoek naar een nieuwe gaming PC. Deze PC moet games zoals BF4, DayZ etc. op hoge settings kunnen spelen zonder al te veel problemen. De PC hoeft niet specifiek geschikt te zijn voor het bewerken van foto's of het renderen van video's, maar ik neem dat een degelijke PC dat nog best kan. Dit systeem mag rond de 900-1000 euro kosten.

Hier komt het gedeelte waar ik voornamelijk over twijfel, daarom heb ik ook waarschijnlijk in de titel gezet, ik heb nu een PC waar ik nog steeds erg tevreden mee ben, maar ik denk dat ik er wel meer uit kan halen dan er nu in zit. Alleen omdat gedeelte er meer uit te halen, zal ik waarschijnlijk veel dingen moet veranderen en dan ligt de vraag bij mij: Waarom niet gewoon een nieuwe PC? Op het moment zijn dit mijn huidige specs:
  • Processor: Intel 2500K
  • Videokaart: ASUS GTS520 (?*)
  • Moederboord: ASUS P8H67-M Rev 3.0
  • Voeding: MS-Tech MS-N850-VAL 850W
  • HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
  • Koeler: Enermax ETD-T60-TB (?**)
  • RAM: CSX-DR-LO-1333-4GB (4x)
* Ik kan maar weinig vinden over deze videokaart en ik weet ook niet zeker of deze überhaupt wel bestaat, eerst zat er een ATI/AMD in, maar deze is later vervangen en ik kan niet zo snel vinden waardoor hij is vervangen, maar de videokaart is iets in die geest.
** Het is in iedergeval een Enermax koeler, maar omdat ik de bestelling van een paar jaar geleden niet kan vinden weet ik het niet zeker of deze het is.

Volgens mijn beleving is het probleem met deze PC vooral de videokaart en ik zou graag mijn processor willen overclocken maar aangezien de moederboord dat niet toelaat, denk ik dus ook aan een ander moederboord.

Ik heb dit systeem op het oog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,90€ 189,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 88,90€ 88,90
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 279,99€ 279,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,95€ 68,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 17,-€ 17,-
1Seasonic M12II 520W€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 874,19

Ik heb een voorkeur voor Nvidea, aangezien ik nog wat problemen heb gehad met AMD, maar de 280x van AMD ziet er ook erg goed uit. Wat is jullie mening hierover? Ik heb er geen SSD in gedaan, aangezien ik dat nooit eerder heb gedaan, kunnen jullie mij er van overtuigen om dit wel te doen? Voor de rest zitten er maar weinig eisen aan de PC. Ik heb ook nog mijn twijfels of ik deze koeler neem of de Scythe Mugen 4 PCGH Edition, omdat ik misschien nog wel gaan overclocken.

Mijn vraag aan jullie is vooral wat ik moet doen: mijn huidige PC upgraden of een nieuwe PC bouwen (ik weet niet zeker of jullie in dit forumgedeelte PC upgraden accepteren, maar ik denk dat de upgrade van mijn huidige PC dan wel erg groot wordt). Graag zou ik er ook wat feedback bij hebben bij de keuze die je voor mij maakt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Volgens mij kan je met een nieuwe GPU en een SSD al heel ver geraken.

Waarom zou je de CPU willen overklokken? Zijn er bepaalde toepassingen waarbij je weet dat het de CPU is die de bottleneck vormt? Want anders zal overklokken niet veel nut hebben. ;)

Overigens is je lijstje zeker niet slecht.
Mss een iets straffere CPU koeler als je toch wilt overklokken: Thermalright HR-02 Macho Rev. A of Thermalright True Spirit 140.

Deze niet modulaire variant van de Seasonic is een stukje goedkoper: Seasonic S12II-Bronze 520W
je hebt plaats genoeg in de kast om de kabels weg te leggen waar ze geen kwaad kunnen.

Je mist natuurlijk een SSD. Dit is in feite een supersnelle HDD, waardoor programma's die erop staan veel sneller opstarten. Je installeert best je OS (meestal windows), office, media programma's (foto's, muziek, video), internet browser,... erop.
De data zelf (films, muziek, foto's) zet je best op de HDD omdat die veel plaats innemen en SSD opslag is duurder.
Games kunnen voordeel hebben van een SSD (kortere laadtijden), maar als je geen grote SSD hebt, kan je ze beter op een HDD zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Robbedem op 03-01-2014 16:01 ]

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-04 07:53

GHE

Zelf heb ik DayZ op een pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition gespeeld, een processor die onderdoet voor een i5-2500k (zie bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...ore-i5-2500k,2833-18.html, voor de vergelijking kun je naar de AMD 970 kijken). In combinatie met een pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing kon ik bijna alle setting op maximaal zetten. Ook schijnt BF4 met een dergelijke videokaart nog wel op high te kunnen draaien.

Ik zou aanraden om een 270x (bijna zelfde versie als een 7870) te kopen, aangezien een dergelijke kaart je prestaties van je huidige systeem redelijk in balans brengt. Hiermee moet je nog wel 1 à 2 jaar mee toe kunnen, dan kun je tegen die tijd weer kijken voor een compleet nieuw systeem.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
Met bovenstaande eens, haal alleen een nieuwe voeding, videokaart en SSD.
Eventueel nog een (2e hands) moederbord voor het overklokken, maar voor games en dagelijkse taken is dat eigenlijk nog niet echt nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 03-01-2014 18:04 ]

• Marttt
Ik heb na jullie reacties even zitten nadenken, en ik denk dat ik gewoon voor de upgrade van mijn computer ga. Ik wil graag dan de GPU, voeding, een extra HDD en eventueel nog een SSD er aan gaan upgraden.

Voor de GPU zit ik nog te twijfelen tussen de GTX770 of de 280x, maar aangezien de 280x moeilijk verkrijgbaar is op het moment denk ik dat het de GTX770 wordt. Wat is jullie mening hierover, zal ik nog wachten?

De voeding ga ik denk ik naar pricewatch: Seasonic M12II 520W , alleen ik weet niet zeker of dat genoeg is voor de GTX770? Anders zou ik voor de 620W versie willen gaan.

Voor de HDD neem ik deze: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB

SSD: Hier heb ik geen idee van welke goed is en welke niet, hebben jullie daar nog tips voor of moet ik daarvoor de andere forumsectie raadplegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Marttt op 03-01-2014 19:39 ]

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:01
Hoe groot wil je je ssd? Ik zelf zou op dit moment voor de pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB gaan, of de 120gb versie als je daar genoeg aan hebt. Houdt er wel rekening mee dat als je een ssd aan gaat schaffen je wel windows en je core programma's er opnieuw op moet installeren en je dus met een 'frisse' Windows begint.

• Marttt
niek87 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:02:
Hoe groot wil je je ssd? Ik zelf zou op dit moment voor de pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB gaan, of de 120gb versie als je daar genoeg aan hebt. Houdt er wel rekening mee dat als je een ssd aan gaat schaffen je wel windows en je core programma's er opnieuw op moet installeren en je dus met een 'frisse' Windows begint.
Vanwege die reden weet ik niet zeker of ik wel een SSD ga nemen in deze upgrade, wil gewoon snel weer aan de slag kunnen :) Eventueel over 2 jaar met een nieuwe pc kopen ga ik overwegen om er een SSD erin te zetten.

• MB147
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 11:19
Een SSD geeft jouw pc zoveel meer qua gevoel. Dit is eigenlijk voor jezelf een verplicht onderdeel. Neem de M500 240 GB en zet hierop je OS en je Programma's, de overige data op je ander HDD, Een andere video kaart erin en klaar ben je.

• Marttt
Is het mogelijk met mijn huidige voeding om dan een GTX770 er in te doen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf ben ik van mening dat de 280x nu de betere kaart is, voornamelijk door zijn grote geheugen. Tis alleen wel vervelend dat ie niet heel goed te krijgen is momenteel.

Je huidige voeding moet je direct vernietigen, voordat hij jouw pc vernietigd. MS-tech doe ik alleen mijn grootste vijand aan.

People as things, that’s where it starts.

• Marttt
Ik zal die voeding dan maar snel weg doen, maar moet ik voor de 280x / GTX770 een 520 W of een 620W?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je van een bestaand systeem komt, is een Samsung 840 EVO wel interessant.
Daar wordt software bijgeleverd om gemakkelijker alles over te zetten. (Heb het zelf wel nog niet gebruikt)

Als je niet wilt/kan wachten, neem gerust een GTX 770. Als je wel nog even geduld hebt, is een R9 280X wss net iets interessanter. (omwille van prijs en 3 ipv 2GB Vram)

[ Voor 5% gewijzigd door Robbedem op 03-01-2014 22:21 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

520w is prima, en idd liever een R9 280x, zeker omdat je BF4 wilt spelen.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1