gaat mijn oudere surround set op 5.1 geluidskaart werken?

Pagina: 1
Acties:

• Henkielip
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-08-2025
UPDATE: 5.1 geluidskaart is niet meer van de orde, gaat nu om het aansluiten van de surround set op een versterker zodat alle boxen het doen, met als input de PC..

Hallo, dit is mijn eerste vraag hier ;)

ik heb een probleem met mijn verouderde surround set (sony). Deze heeft enkel 2 uitgangen (line in/out), maar ik heb tot nu toe enkel geluid uit de subwoofer kunnen krijgen en niet uit de kleine boxjes.

Ik heb een tulp stekker (rood, wit) naar audio jack geprobeerd in mijn pc, tulp stekkers naar mijn equalizer en tulp stekkers in onze digitenne reciever van KPN, helaas geen geluid uit de speakers..

Ik weet dat het geluid signaal zo omgezet wordt van 5.1 naar stereo maar er zou toch minstens geluid moeten komen uit een aantal van de speakers?

Bijgevoegde foto van de aansluitingen van de subwoofer.

Graag uw hulp!!:)

(Ben nu van plan om een 5.1 geluidskaart te kopen voor in mijn pc, helpt dit?)

Alvast bedankt :)

;edit; hoe voeg ik plaatjes toe:/ foto van smartphone..

[ Voor 12% gewijzigd door Henkielip op 04-01-2014 13:44 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Geef eerst eens aan wat voor een hardware je hebt staan.

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

en fix de foto ;)

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• Henkielip
Type van de set; sony SA-WMS315

• Henkielip
Hoe krijg ik hier een lokaal opgeslagen foto in?:(

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Lokaal opgeslagen foto's kan je niet zomaar plaatsen. GoT biedt geen webspace aan om bijlages toe te voegen (zoals je dat op andere fora inderdaad wel eens ziet). Lees het stukje FeaR in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48" door en dan het puntje "Foto's uploaden, posten, resizen, etc", daar staat hoe je foto's kan uploaden en plaatsen op het forum.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Als ik zo wat plaatjes van de set bekijk op Google, heb je een surroundreceiver nodig om het werkend te krijgen, met alleen de speakerset kun je niks.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

naar je equalizer zeg je mm ...

geen referentie. met een beetje pech verneukt je equalizer ook nog eens alle faseverschuivingen en daarmee het dolby surround beeld wat je wel zou moeten kunnen krijgen

meer specs!!!

Iperf

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
de sony SA-WMS315 is een subwoofer, en dus niet de receiver waar het om gaat.
Als je alleen geluid uit je sub krijgt, dan zou je meestal ook wel geluid uit je center horen te krijgen. Deze zitten namelijk samen op dezelfde line bij analoge aansluiting. Je zult vanaf je 5.1 geluidskaart dus 3 kabeltjes met aan de ene kant mini-jack en aan de andere kant tulp ervoor nodig hebben om alle 6 (5+1) geluidskanalen aan te sturen.

iRacing Profiel

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-01 19:56

Hokkie

Hello

Henkielip schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:06:
Hallo, dit is mijn eerste vraag hier ;)

ik heb een probleem met mijn verouderde surround set (sony). Deze heeft enkel 2 uitgangen (line in/out), maar ik heb tot nu toe enkel geluid uit de subwoofer kunnen krijgen en niet uit de kleine boxjes.
Eerst moeten we weten welke surround set je hebt! Dus welk typenummer van de gehele set (Sony DAV***???)
Ik heb een tulp stekker (rood, wit) naar audio jack geprobeerd in mijn pc, tulp stekkers naar mijn equalizer en tulp stekkers in onze digitenne reciever van KPN, helaas geen geluid uit de speakers..
Wat bedoel je met de equalizer?
Ik weet dat het geluid signaal zo omgezet wordt van 5.1 naar stereo maar er zou toch minstens geluid moeten komen uit een aantal van de speakers?
Je versterker (Sony) heeft één line-in (rood/wit), dus je kan alleen een stereo apparaat aansluiten (of de groene jack aansluiting (=stereo) vanuit je pc)
(Ben nu van plan om een 5.1 geluidskaart te kopen voor in mijn pc, helpt dit?)
Nee, want je versterker heeft slechts een stereo ingang (rood/wit), dus je zult nooit surround krijgen met je huidige setup vanaf de pc

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Henkielip
Alvast bedankt voor de tips, ik ben al een stap verder via de handleiding die ik heb gevonden. Ik zal de aangegeven opstelling van dit plaatje eens opvolgen: http://www.manualslib.com...-Ve312.html?page=4#manual

Misschien helpt dat!

Het gaat om de set: Sony SA VE 312.

In de eerste instantie is het beoogde resultaat niet een 5.1 surround geluid, maar überhaupt enig geluid over de speakers, alvast bedankt voor de reacties!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Weinig info over dat ding
Hokkie schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 23:44:
[...]

Nee, want je versterker heeft slechts een stereo ingang (rood/wit), dus je zult nooit surround krijgen met je huidige setup vanaf de pc
Onzin, lees je even in hoe dolby (prologic) surround werkt

en een 5.1 kaart helpt idd niet
Henkielip schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:21:
Alvast bedankt voor de tips, ik ben al een stap verder via de handleiding die ik heb gevonden. Ik zal de aangegeven opstelling van dit plaatje eens opvolgen: http://www.manualslib.com...-Ve312.html?page=4#manual

Misschien helpt dat!

Het gaat om de set: Sony SA VE 312.

In de eerste instantie is het beoogde resultaat niet een 5.1 surround geluid, maar überhaupt enig geluid over de speakers, alvast bedankt voor de reacties!
Als ik naar jou wplaatje kijk had je gewoon geen speakers aangesloten :? of wat

5.1 ga je nooit krijgen
Setting your amplifier
to enjoy movies
(SA-VE315 only)
For the Dolby Digital (AC-3)
If your amplifier is connected internally or
externally with a Dolby Digital (AC-3)
processor, you should use the setup menus
for the amplifier to specify the parameters of
your speaker system.
See the table below for the proper settings.
For details on the setting procedure, refer to
the manual that was provided with your
heb jij een 315 of een 312 ? de 312 is alleen stereo zo te zien

http://www.manualslib.com...-Ve312.html?page=6#manual

[ Voor 75% gewijzigd door Fish op 04-01-2014 11:27 ]

Iperf

• Peenutzz
Het is me nog steeds niet duidelijk of je er een versterker bij hebt of niet :?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

zowel de SA-VE312 als 315 zijn een speakerset met actieve subwoofer. TS heeft dus een receiver nodig om dit aan de gang te krijgen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hij heeft het ook over een equalilizer waar die gebleven is weet ik ook niet

Iperf

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TS sluit zijn geluidskaart direct aan op de sub en de speakers op de high out van de sub. Dat werkt dus niet.

Je gaat vanaf je geluidskaart analoog of met spdif naar een receiver die dit kan verwerken. Daar sluit je je kleine speakers op aan en je gaat met een tulpkabel van de subwoofer out naar de ingang van de subwoofer.

Het een stereoversterker kan dit ook, maar dan ga je vanaf de pc analoog naar een ingang van de versterker. Vanaf de versterker gaan er twee draden naar de high in van de subwoofer (die klemmetjes) en van de high out (ook klemmetjes) naar de speakertjes.

Dit is de enige manier om het werkend te krijgen.

Dus TS moet een receiver/stereo versterker op de kop weten te tikken. Ik zou een receiver pakken van €50 op marktplaats met een optische ingang en het zo aansluiten. Dan heb je keurig 5.1 en benut je de hele set.

• Henkielip
DjVe schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:16:
TS sluit zijn geluidskaart direct aan op de sub en de speakers op de high out van de sub. Dat werkt dus niet.

Je gaat vanaf je geluidskaart analoog of met spdif naar een receiver die dit kan verwerken. Daar sluit je je kleine speakers op aan en je gaat met een tulpkabel van de subwoofer out naar de ingang van de subwoofer.

Het een stereoversterker kan dit ook, maar dan ga je vanaf de pc analoog naar een ingang van de versterker. Vanaf de versterker gaan er twee draden naar de high in van de subwoofer (die klemmetjes) en van de high out (ook klemmetjes) naar de speakertjes.

Dit is de enige manier om het werkend te krijgen.

Dus TS moet een receiver/stereo versterker op de kop weten te tikken. Ik zou een receiver pakken van €50 op marktplaats met een optische ingang en het zo aansluiten. Dan heb je keurig 5.1 en benut je de hele set.
Dit dus, heb nu de kleine boxjes aangesloten op een versterker met surround mogelijkheden (Left, right, front, rear) en de subwoofer met een enkele tulp kabel op Sub out. Als input heb ik nu een stereo tulp vanuit de CD in van de versterker met een audio jack in mijn mobiel (kan dus ook in de pc) Nu werken de boxjes en de sub prima met de soundfield optie van de versterker op 'theatre'. Alleen de centerspeaker (aangesloten aan de centerspeaker ingang van de versterker) geeft nog geen geluid!

Het is wat lastig zonder foto's maar ik apprecieer de goede aanwijzingen van jullie!
Peenutzz schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:58:
Het is me nog steeds niet duidelijk of je er een versterker bij hebt of niet :?
Nu dus wel, met 5.1 surround mogelijkheden.
fish schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:04:
hij heeft het ook over een equalilizer waar die gebleven is weet ik ook niet
Hier bedoelde ik een gewone equalizer mee namelijk deze:https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=954&q=rca+cable&oq=rca+cable&gs_l=img.3..0j0i24l9.265.1092.0.1310.2.1.0.1.1.0.94.94.1.1.0....0...1ac.1.32.img..0.2.109.AnO441cQzuI#hl=nl&q=pioneer+GR-333&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=5vTWg6YJjt8ZoM%3A%3B_L54KTpuLDuTwM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hifi-pictures.net%252Fequalizer%252FPioneer%252520GR-333%252FPioneer%252520GR-333.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hifi-pictures.net%252Fequalizer%252FPioneer%252520GR-333%252FPioneer%252520GR-333.htm%3B950%3B298

Maar dit was een absurde poging ;)

Laatste vraag, helpt de 5.1 geluidskaart nu dus om de centerspeaker wel werkend te krijgen via mijn pc?

De input is nu dus: Mobiel/pc audiojack naar gewone CD IN van de versterker.

[ Voor 1% gewijzigd door Henkielip op 04-01-2014 13:19 . Reden: edits gedaan ]

• Peenutzz
Staat de receiver niet per ongeluk op stereo of 4-speaker stereo/surround ingesteld? Ik heb hier een oude prologic receiver met een 'direct' stand, en dan kun je ook nog kiezen tussen 2 of 4 speaker stereo. De subwoofer werkt dan ook mee, maar de center doet niks :)

edit: Heb je ook een typenummer van de receiver?

[ Voor 8% gewijzigd door Peenutzz op 04-01-2014 14:03 ]

• Henkielip
Ondertussen een oplossing gevonden!

Stuk of 4 RCA (tulp) splitters tussen de input en de receiver gezet! Zo wordt het signaal naar alle boxjes verzonden!

Allen bedankt, was zeker nuttig!

• Peenutzz
Kan aan mij liggen, maar ik snap er niks meer van...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Peenutzz schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:22:
Kan aan mij liggen, maar ik snap er niks meer van...
yup

Iperf

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Henkielip schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:18:
[...]

Dit dus, heb nu de kleine boxjes aangesloten op een versterker met surround mogelijkheden (Left, right, front, rear) en de subwoofer met een enkele tulp kabel op Sub out. Als input heb ik nu een stereo tulp vanuit de CD in van de versterker met een audio jack in mijn mobiel (kan dus ook in de pc) Nu werken de boxjes en de sub prima met de soundfield optie van de versterker op 'theatre'. Alleen de centerspeaker (aangesloten aan de centerspeaker ingang van de versterker) geeft nog geen geluid!

Het is wat lastig zonder foto's maar ik apprecieer de goede aanwijzingen van jullie!

[...]

Nu dus wel, met 5.1 surround mogelijkheden.

[...]

Hier bedoelde ik een gewone equalizer mee namelijk deze:https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=954&q=rca+cable&oq=rca+cable&gs_l=img.3..0j0i24l9.265.1092.0.1310.2.1.0.1.1.0.94.94.1.1.0....0...1ac.1.32.img..0.2.109.AnO441cQzuI#hl=nl&q=pioneer+GR-333&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=5vTWg6YJjt8ZoM%3A%3B_L54KTpuLDuTwM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hifi-pictures.net%252Fequalizer%252FPioneer%252520GR-333%252FPioneer%252520GR-333.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hifi-pictures.net%252Fequalizer%252FPioneer%252520GR-333%252FPioneer%252520GR-333.htm%3B950%3B298

Maar dit was een absurde poging ;)

Laatste vraag, helpt de 5.1 geluidskaart nu dus om de centerspeaker wel werkend te krijgen via mijn pc?

De input is nu dus: Mobiel/pc audiojack naar gewone CD IN van de versterker.
Ik snap em volgens mij. Volgende stap is om de pc 5.1 uit te sturen en deze op je versterker te zetten. Als je pc al dolby digital onboard kan decoderen, dan kan je vanaf je moederbord meestal met optisch/coaxiaal naar je versterker. Dan heb je bij films etc echt 5.1. Heb je dit nog niet dan heb je daarvoor een geluidskaart nodig die dolby digital kan decoderen, zodat je alsnog met optisch/coaxiaal naar de versterker kan. Je kan eventueel (zeker als het een wat oudere prologic versterker is) ook analoog met 3 kabels naar 6 plugjes achterop je versterker kan. Dit noemen ze meestal de multichannel ingang en zorg er dan voor dat je pc het doceren voor zich neemt en de versterker alleen domme kracht levert.

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 04-01-2014 19:43 ]

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-01 19:56

Hokkie

Hello

fish schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:35:

Onzin, lees je even in hoe dolby (prologic) surround werkt

en een 5.1 kaart helpt idd niet
Dat bedoel ik, niet dus |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Hokkie op 04-01-2014 19:54 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Pagina: 1