Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• treinentom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:06
Beste mensen,

Ik heb een (oude) server weten te bemachtigen van een failliet bedrijf. Het gaat hier om een Dell PowerEdge T110. Volgens mensen die ik ken bij dat bedrijf is de server in 2009 geplaatst. Ik wil van deze server een homeserver maken. Deze server moet voor de volgende taken draaien:

- Fileserver voor films, muziek etc. Films zou ik graag direct kunnen streamen. Ik heb nu een oude pc staan met films daarop, en daarmee verbind ik via NetDrive, op die pc draait Windows XP en Filezilla. Eventueel zou een personal cloud fijn zijn, een soort privedropbox, geen idee of dit moeilijk te bouwen is?

- Webserver voor het betere klooien, ik ben student informatica en wil graag oefenen met bouwen van websites en dergelijke. Daarom zou ik het fijn vinden als er MySQL/PHP op kan draaien.

OS

Ik ben zelf op zoek gegaan naar oplossingen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb Ubuntu Server 12.04 in gedachten als OS. Daarop zou ik dan programma's installeren die bovenstaande kunnen bereiken.

Ik heb ook Zentyal gevonden, zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem?

Zijn er andere OS'en die ik over het hoofd heb gezien? Ik ben op zoek naar gratis, goede support/community en Linuxbased heeft een pré, omdat ik qua serversoftware hier het meeste ervaring mee heb (Ubuntu Server).

Hardware

In principe is het natuurlijk een compleet systeem. Er zit nu het volgende in:

- 8 GB DDR3 RAM 1333MHz
- Intel Xeon X3430@2.40GHz Quad Core
- 3 keer Seagate Cheetah 15K ST3146356SS, 146GB

Ik denk dat dit voor mijn doeleinden voldoende is, echter als er nog aanbevolen uitbreidingen zijn kan ik die in overweging nemen. (Ja ik weet het, voor FTP is het weinig opslagruimte, kan er later nog een schijfje bij prikken :X )

Advies