Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• treinentom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:06
Beste mensen,

Ik heb een (oude) server weten te bemachtigen van een failliet bedrijf. Het gaat hier om een Dell PowerEdge T110. Volgens mensen die ik ken bij dat bedrijf is de server in 2009 geplaatst. Ik wil van deze server een homeserver maken. Deze server moet voor de volgende taken draaien:

- Fileserver voor films, muziek etc. Films zou ik graag direct kunnen streamen. Ik heb nu een oude pc staan met films daarop, en daarmee verbind ik via NetDrive, op die pc draait Windows XP en Filezilla. Eventueel zou een personal cloud fijn zijn, een soort privedropbox, geen idee of dit moeilijk te bouwen is?

- Webserver voor het betere klooien, ik ben student informatica en wil graag oefenen met bouwen van websites en dergelijke. Daarom zou ik het fijn vinden als er MySQL/PHP op kan draaien.

OS

Ik ben zelf op zoek gegaan naar oplossingen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb Ubuntu Server 12.04 in gedachten als OS. Daarop zou ik dan programma's installeren die bovenstaande kunnen bereiken.

Ik heb ook Zentyal gevonden, zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem?

Zijn er andere OS'en die ik over het hoofd heb gezien? Ik ben op zoek naar gratis, goede support/community en Linuxbased heeft een pré, omdat ik qua serversoftware hier het meeste ervaring mee heb (Ubuntu Server).

Hardware

In principe is het natuurlijk een compleet systeem. Er zit nu het volgende in:

- 8 GB DDR3 RAM 1333MHz
- Intel Xeon X3430@2.40GHz Quad Core
- 3 keer Seagate Cheetah 15K ST3146356SS, 146GB

Ik denk dat dit voor mijn doeleinden voldoende is, echter als er nog aanbevolen uitbreidingen zijn kan ik die in overweging nemen. (Ja ik weet het, voor FTP is het weinig opslagruimte, kan er later nog een schijfje bij prikken :X )

Advies

Nu mijn vraag, zijn er mensen die ervaringen hebben met het opzetten van een dergelijk systeem? Best practices, tips, do's en don't's?

Ik heb gelezen over RAID, ik denk dat RAID 5 voor mij mooi is, er is dan een mogelijkheid voor foutcorrectie, en voor zover ik weet is het geen probleem om meer schijven aan te sluiten. Wat is jullie mening hierover?

Alvast heel hartelijk bedankt!

PS: Mijn hardwarekennis is relatief basic, ik doe Informatica, en daar hebben we het vooral over de software :+

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wat je kan doen is misschien makkelijker te schalen en te testen is ene ESXi server maken. Ik verwact dat je met die server zonder problemen dit kan draaien. Uiteindelijk moet je wel goed nadenken of de server niet veel stroom vreet? (test het even).

Je kan per applicatie een aparte server opzetten om het een en ander gescheiden te houden en te leren over de verschillende systemen zonder dat je de andere applicaties schade toe brengt (downtime, fouten, etc).

Ubuntu heeft een fijne site waar veel dingen beter worden uitgelegd. Ook zijn pakketten als Plex Mediaserver beter ondersteund voor ubuntu dan bijvoorbeeld debian (terwijl de basis core hetzelfde is overigens; iirc)

Ik weet niet of je van plan bent een download server te maken, maar daar zijn ook nog aparte scripts voor die op linux fijn werken.

Je wilt misschien wel iets meer ram. Maar dat kan vast later nog.

Wat je zou kunnen doen:

Fileserver: FreeNas (je kunt hier plex media server gelijk bij opzetten)
Downloadserver: Ubuntu/Debian (gebruik installatiescript, dat werkt makkelijk)
ESXi als hoofd besturingsysteem (hypervisor)
Webserver; wat je persoonlijk prefereert... wil je apache?nginx?nodeJS, zeg het maar :). Op meeste distro's zowel linux als andere systemen kan dit goed draaien.

Wellicht wil je nog je spul achter een router zetten.. dat kun je mooi via ESXi doen bijvoorbeeld.

ESXi, daarin installeer je bijvoorbeeld pfSense router, met daarachter je netwerk, ernaast draai je je webserver. (Er zijn veel meer opties natuurlijk).

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:06
Persoonlijk zou ik dat ding verkopen en van dat geld een energiezuinige bak in elkaar steken. Want dat is dit natuurlijk alles behalve. Leuk spul om mee te testen, maar 24x7 laten draaien gaat degene die de stroomrekening moet betalen waarschijnlijk niet prettig vinden.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:23
Persoonlijke dropbox: OwnCloud. Op mijn Linux (Debian) server was dat echt een fluitje van een cent om te installeren. Uiteraard zijn er clients voor Windows, Mac & Linux maar ook voor iOS en Android. En daarnaast ook nog de mogelijkheid om calendar & contacts te hosten via CalDav & CardDav.

Verder inderdaad kijken naar wat hierboven staat: stroomverbruik. Zelf heb ik hier een klein zelfbouwding staan die ~12W of zo verbruikt - Da's denk ik leuker dan zo'n professioneel geval, maar kijk eens of je dat kan meten.

• treinentom
De server draait niet 24/7, maar ik gok inderdaad dat het stroomverbruik best in de kosten gaat lopen... De energierekening betaalt mn vader, ik heb het er met hem nog wel over :)

ESXi ziet eruit als een goede oplossing! Dan kan ik inderdaad verschillende platformen gebruiken en kijken wat ik het prettigst vind.

Dank voor alle adviezen, ik ga dit weekend maar is beginnen met het installeren van de Hypervisor. Ik pak deze: http://www.vmware.com/nl/products/vsphere-hypervisor/
Is dit een goede keus? Lijkt me in ieder geval van VMware als gerenommeerd bedrijf.

OwnCloud lijkt me ook mooi, ben ik weer net wat minder makkelijk af te tappen voor NSA achtige ideeën ;)

Thanks!

Verwijderd

treinentom, dat is de enige vmware mogelijkheid :) De rest moet je namelijk voor betalen, wellicht is het handig om eerst met esxi 5.1 te beginnen

• treinentom
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:04:
treinentom, dat is de enige vmware mogelijkheid :) De rest moet je namelijk voor betalen, wellicht is het handig om eerst met esxi 5.1 te beginnen
Zie daar mijn kennis op hardwaregebied 8)7 8)7 8)7

• treinentom
Unflux, is er een reden waarom ik niet esxi 5.5 zou kunnen nemen? :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-11 12:33
Het verbruik valt denk ik best mee hoor, die X3440 is best een zuinige CPU, het ligt vooral aan het moederbord en de voeding of het ding ook daadwerkelijk veel stroom verbruikt. Ik heb dezelfde CPU gehad op een Intel moederbord en dat was prima te doen (35W ofzo idle). Ik zou eerder die SAS schijven dumpen, die verbruiken veel meer.

[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 05-01-2014 14:23 ]

Even niets...

• treinentom
De knoop is door, ik ga de T110 verkopen en daarna zelf een zuinigere variant in elkaar zetten die ook nog ESXi ondersteunt, degene die ik nu heb heeft namelijk de Dell PERC S300 RAID controller, wat een softwarecontroller is. Probleem is daarmee dat ESXi geen software RAID controllers ondersteunt. Kwam ik achter tijdens de installatie.

In ieder geval, wat brengt de T110 op vandaag de dag is mijn vraag. Ik heb marktplaats, t.net V&A en eBay bekeken en daar zijn de gemiddelde prijzen 500 euro. Is dit reëel?

Dank!
Pagina: 1