driver probleem met tp-link wn-725n

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 18:21
Hallo,

Ik ben sinds kort een beetje aan het stoeien met verschillende linux distro's. Deze nieuwe intresse is gekomen doordat ik openelec draaide op mijn systeem. Dit beviel prima maar het gemis van een desktop omgeving werd te groot.

Nu wou ik linux gaan gebruiken in plaats van windows. Het probleem wat ik direct ondervond was de driver ondersteuning. In openelec zitten blijkbaar de wi-fi drivers ingebakken.

Ik heb tot nu toe op basis van veel youtube review filmpjes, de verschillende distro's geprobeerd.

Ubuntu
Linux mint
Manjaro (hier had ik door de "bleeding edge" mijn hoop op gevestigd)

Allemaal hele snelle en mooie omgevingen, maar geen enkele met out of the box support voor mijn wn-725n van tp-link. En wanneer ik op internet de oplossing probeer te vinden zijn de oplossingen nou niet echt bedoeld voor beginners. En de zoek resultaten zijn onduidelijk. Manjaro komt uit op arch? En Ubuntu en Mint zijn ook hetzelfde?

Dus nou vroeg ik mij af of er een distro is die dit out of the box ondersteunt, of is er mischien een distro waarmee je dit met een gui kunt fixen.

Niet dat ik niks wil leren maar ik vind het gewoon vreemd dat een goed uitziende en naar zeggen supersterk os, er geen gui omgeving of goede documentatie is om dit op te lossen.

In ieder geval, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al het PCI ID opgezocht, of eventuele USB ID van het apparaat? Daaraan kan je namelijk zien welke chip er wordt gebruikt en kan je meer gericht zoeken (als je die wel weet, meld het dan even).

Je zou Fedora 20 nog kunnen proberen. Die is recentelijk uitgekomen en is ook erg bleeding edge. Een andere optie is OpenSuSE. Maar met beide niet zo heel veel ervaring.
Mint is gebaseerd op Ubuntu, dus als het met Mint niet werkt, doet 't met Ubuntu ook niet en andersom. Manjaro is Arch ja, maar ook hier geldt hetzelfde. Bovendien is Arch nogal vanilla en doen ze niet snel patches doorvoeren voor bepaalde functionaliteit. Dit kan ook in de kernel toegepast worden om juist net die ene netwerkadapter te laten werken. Nou ken ik Manjaro en Arch niet persoonlijk.

Heb je de tests gedaan met een Live omgeving, of met een volledige installatie? Je zou namelijk genoeg moeten hebben aan een live omgeving. Hierdoor kan je redelijk snel en makkelijk testen of 't werkt of niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

wimpo schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:42:

Allemaal hele snelle en mooie omgevingen, maar geen enkele met out of the box support voor mijn wn-725n van tp-link. En wanneer ik op internet de oplossing probeer te vinden zijn de oplossingen nou niet echt bedoeld voor beginners. En de zoek resultaten zijn onduidelijk. Manjaro komt uit op arch? En Ubuntu en Mint zijn ook hetzelfde?

Dus nou vroeg ik mij af of er een distro is die dit out of the box ondersteunt, of is er mischien een distro waarmee je dit met een gui kunt fixen.

Niet dat ik niks wil leren maar ik vind het gewoon vreemd dat een goed uitziende en naar zeggen supersterk os, er geen gui omgeving of goede documentatie is om dit op te lossen.

In ieder geval, alvast bedankt.
Aan een GUI ga je niks hebben, er is een programmeur nodig om de driver aan te passen.

Er is iemand die een kant en klaar pakket heeft gemaakt voor Ubuntu 13.04. Als je Ubuntu 13.03 wil draaaien heb je daar misschien iets aan https://code.google.com/p/realtek-8188cus-wireless-drivers- 3444749-ubuntu-1304/ . Misschien werkt dat pakket ook wel op nieuwere versies van Ubuntu, dat kan ik zo niet zeggen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je gaat toch niet voor een adaptertje van welgeteld € 6,90 tig distributies proberen?
Koop gewoon een adapter die wèl ondersteund wordt (Ralink)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Het waren inderdaad live versies, alleen manjaro heb ik volledig geinstalleerd in de hoop dat dat het zou zijn. Ubuntu zal ik nog een een keer proberen.

Ik ging er stom genoeg van uit dat linux niet hardware specifiek zou zijn. Als je kijkt op hoeveel platformen en verschillende architecturen het draait, leek het mij dat een simpele dongel wel zou werken. En er is ook wel wat informatie beschikbaar dat deze ook wel werkt, en aangezien openelec ook niet moeilijk deed dacht ik dat dat wel te fixen was. Linux heeft op dat gebied zoals het nu werkt een best (onnodige volgens mij) steile leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:16
Zoals Hero of Time had gepost zou ik eens Fedora 20 de live versie eens proberen. Fedora 20 is namelijk nog geen maand uit.
Qua gebruiksvriendelijkheid is het zeker goed voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
oke zal fedora eerst even proberen, ik heb tot nu toe maar 1 topic gevonden op internet dat de wifi dongel in fedora 18 niet werkte, dus op hoop van zegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
YouTube: How to Install Windows Wireless Drivers in Linux

dit is mischien ook nog een oplossing. zo kun je als je de linux drivers niet hebt gewoon windows drivers gebruiken. tot nu toe alleen nog maar gevonden voor ubuntu en linux mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Linux heeft op dat gebied zoals het nu werkt een best (onnodige volgens mij) steile leercurve
Probeer maar eens een apparaat op windows aan de praat te krijgen zonder drivers, dat is pas een steile leercurve :P (en heel kort)

[ Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 03-01-2014 18:46 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

wimpo schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:54:
YouTube: How to Install Windows Wireless Drivers in Linux

dit is mischien ook nog een oplossing. zo kun je als je de linux drivers niet hebt gewoon windows drivers gebruiken. tot nu toe alleen nog maar gevonden voor ubuntu en linux mint.
Houd wel rekening mee dat ndiswrapper zeer instabiel en potentieel onveilig is. Ik heb 't met mijn eerste computer gedraaid met een Ralink chip en het was alles behalve bevredigend. Tussen de twee opties (ndiswrapper en native) had ik keus tussen snel en gigantisch instabiel of langzaam maar constant.
blouweKip schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:46:
[...]

Probeer maar eens een apparaat op windows aan de praat te krijgen zonder drivers, dat is pas een steile leercurve :P (en heel kort)
Welke leercurve? Je hoeft niet eens te klimmen! Je loopt gewoon op een vlakke weg, geen vuiltje aan de lucht. Dat de weg spontaan onder je voeten is verdwenen, dat is bijzaak. :+

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:29
Hero of Time schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:03:
Heb je al het PCI ID opgezocht, of eventuele USB ID van het apparaat? Daaraan kan je namelijk zien welke chip er wordt gebruikt en kan je meer gericht zoeken (als je die wel weet, meld het dan even).
Ter referentie:
Bus 005 Device 005: ID 0bda:8179 Realtek Semiconductor Corp. RTL8188EUS 802.11n Wireless Network Adapter
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:26:
Er is iemand die een kant en klaar pakket heeft gemaakt voor Ubuntu 13.04. Als je Ubuntu 13.03 wil draaaien heb je daar misschien iets aan https://code.google.com/p/realtek-8188cus-wireless-drivers- 3444749-ubuntu-1304/ .
Ik kan me herinneren te hebben gelezen dat er ooit uitvoeringen van de WN725N waren met de 8188CUS, maar recente modellen hebben de 8188EU. De -CUS-driver is ook al tijden mainlined, dus TS heeft de 8188EU.

De driver voor de 8188EU zit in /staging van kernel v3.12. Met een v3.12 kernel ben je dus al een stap dichterbij, of de driver in kwestie dan meegeleverd wordt is een tweede (want staging). Je zou in ieder geval zelf de module kunnen builden, mits je al v3.12 draait.

Een alternatief is hier te vinden, al weet ik niet wat de minimum kernelversie is. Ook hier geldt dat je 'm zelf dient te builden, though.

Vergeet in beide gevallen de firmware niet.

tl;dr het werkt (nog) niet out-of-the-box, om het werkend te krijgen zul je zelf aan de slag moeten

Op Arch Linux werkt het overigens inmiddels wel out-of-the box, maar dat is weer geen beginnersdistro.
Pagina: 1