Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-07-2021
Hallo tweakers,

Ik ben opzoek naar een veilige manier om mijn pc stofvrij te maken. Wat ik hier en daar lees is dat een stofzuiger af te raden is ivm statisch electriciteit. Een andere optie zou airduster zijn, ik heb onlangs zo'n ding bij de mediamarkt gehaald van het merk ISY daar bleek dus vocht uit te komen (bevroren). Weet niet of het de mm kwaliteit is maar daar heb ik geen fijn gevoel bij. Las ergens ook iets over een anti-statisch borstel maar kan niet zo gauw vinden waar je die kan bestellen. Al met al wordt het een beetje mission impossible om een pc zo nu en dan schoon te maken. Ik ben benieuwd of er andere bruikbare/veilige tips zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geen borsteltjes, geen doekjes, maar perslucht. Kan je gewoon een busje van kopen.
Zelf blazen is ook redelijk effectief, maar je moet effe oppassen dat je dan niet teveel spettert.

Stofzuiger kan ook, het beste sluit je de slang dan andersom aan zodat die blaast (niet alle stofzuigers hebben die optie) en je sluit geen borsteltje aan, want juist dat borstelen is niet goed.

Verder oppassen dat je de ventilatoren niet laat draaien door de luchtstroom (geldt voor stofzuiger en perslucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
Zie hier wat er uit een busje airduster komt dit lijkt mij niet goed voor je electronica!

https://imageshack.us/a/img196/1531/v49c.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Don_Zakaria op 03-01-2014 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 563654

De computer even ontladen en dan met de stofzuiger overal doorheen gaan. Hou de ventilatoren wel vast zo dat ze niet kunnen draaien.

Succes met schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 14:00
Ik gebruik een kleine compressor, zoiets als dit:
http://www.marktplaats.nl...sor-nieuw-in-de-doos.html
Voor de prijs van 6 busjes perslucht ;)

Werkt prima (op 220V), geeft niet zoveel kracht dat je er iets mee vernielt, en je kunt er ook nog eens je autobanden mee oppompen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:50
Overigens mag er wel bij gezegd worden dat je met perslucht het busje verticaal moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Don_Zakaria schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:44:
Zie hier wat er uit een busje airduster komt dit lijkt mij niet goed voor je electronica!

Niet schudden en de bus rechtop houden. Als je er wel mee geschud hebt dan eerst even rustig stil laten staan...

Dan zou dit niet mogen gebeuren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05-2024
Tevens de knop niet ingedrukt houden maar telkens halve seconde indrukken en dan weer loslaten (bursts).

i5 3570K @4.2Ghz, Zalman CNPS9900 MAX (Blue led), MSI Z77A-G45, Gainward GTx 1080 GLH, G.Skill Sniper F3-1866C9D-16GSR, Corsair AX860, 2xSamsung 840 EVO 120GB Raid-0, Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001-2TB, Fractal Design Define R4 Pearl Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
Elke manier schijnt wel een minpunt te hebben die fataal kan zijn voor je mobo en overige componenten. Ik heb zelf zo'n ding in de auto waarmee ik mijn autobanden kan oppompen eens kijken of dat iets is. Stofzuiger en een busje vallen voor mij af gezien het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Daar is een mogelijkheid nog niet voorbij gekomen, en dat is: niet afstoffen.

Ik ken genoeg computers die na jaren en jaren nog goed werkten, terwijl ik ook mensen ken die hun computer zowat elke maand helemaal schoonmaken. En juist die laatste groep lijkt meer problemen te hebben met hun hardware....

Het enige waar een computer echt baat bij kan hebben is een korte burst van 1 sekonde over de koelblok van cpu en gpu, en dat zo 1 keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
Dat is idd ook een mogelijkheid en ik moet eerlijk toegeven dat deze pc al 3 jaar zonder problemen werkt (met al dat stof) mijn scythe mugen blok was alleen wat aan de stoffige kant. Heb op dit moment sowieso plannen om een nieuwe in elkaar te zetten eens kijken hoe we die "stofvrij" kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
analogworm schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:58:
Overigens mag er wel bij gezegd worden dat je met perslucht het busje verticaal moet houden.
Ook bij verticaal houden is niet helemaal veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 12:17

ResuCigam

BOFH

Don_Zakaria schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:22:
[...]
Ook bij verticaal houden is niet helemaal veilig.
Onzin, als je de bus recht houdt komt er geen vloeistof uit en is perslucht een veilige manier om je computer schoon te maken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 12:41
Ik heb een blaasbalgje van de camera winkel, een Q-ball.
Werkt perfect voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 13:27
Reepje schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:03:
Daar is een mogelijkheid nog niet voorbij gekomen, en dat is: niet afstoffen.

Ik ken genoeg computers die na jaren en jaren nog goed werkten, terwijl ik ook mensen ken die hun computer zowat elke maand helemaal schoonmaken. En juist die laatste groep lijkt meer problemen te hebben met hun hardware....

Het enige waar een computer echt baat bij kan hebben is een korte burst van 1 sekonde over de koelblok van cpu en gpu, en dat zo 1 keer per jaar.
Ik heb anders genoeg PC's voorbij zien komen die door stof te heet werden en uiteindelijk de geest gaven. Als je geluk hebt zal je PC niet stuk gaan door stof, maar de kans is wel groter.

Ik maak mijn PC om de 3 maanden schoon. Heb een compressor waarmee ik alles even doorblaas, wel houd ik de ventilatoren vast. Alleen al omdat ik stof ontzettend lelijk vind in mijn dure PC die met de grootst mogelijke zorg in elkaar is gezet wil ik het weg hebben. Vooralsnog vind ik een compressor de beste optie.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Reepje schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:03:
Dat is wel heel afhankelijk van de pc.
Zeker als hij wat zwaarder werkt hebben met name cpu en gpu veel baat bij uitstoffen. Die worden gewoon heter, gaan meer herrie maken (en als je het laat zitten schakelt hij vanzelf uit wegens oververhitting).
Maar dat zijn onderdelen waarvan je het meteen ziet.

Je VRM's komen ook onder een laag stof en kunnen hun warmte minder kwijt. In een huis-tuin en keuken internet pc'tje hebben die het niet zwaar, maar in je overgeklokte gamerig wel.

Zo ook je voeding. Een dicht pak hitte genererende componenten. Hetere fets worden minder efficient (= meer hitte). Hetere elco's leven korter etc.

Dat zou zomaar gas kunnen zijn. Ik heb zelf een goedkoop busje. Daar zit gas in (propaan ofzo). Dat was voor mij ook even wennen. Dat is even wat oefenen om de bus recht te houden en niet te lang hard te spuiten. Het is in principe niet schadelijk, het vervliegt allemaal weer als het goed is

[ Voor 18% gewijzigd door timberleek op 03-01-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20

Nemesizz

Untouchable

Compressor of perslucht, maar altijd korte bursts (niet lang aan een stuk door spuiten). Als je korte bursts doet komt er geen vocht vrij. Ook altijd de ventilators stil/vast zetten anders kunnen ze dol draaien en wekken ze ook nog eens stroom op (kan eventueel weer je hardware vernielen).

Zelf gebruik ik ook wel eens kleine borsteltjes om koelblokken of printplaten van stof te ontdoen.

Stofzuiger zou ik niet zo snel doen, die willen nog wel eens statisch geladen zijn (mondstuk en slang zijn vaak van plastic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

http://www.amazon.com/Met...tt-Electric/dp/B001J4ZOAW

Is wat geld, maar werkt volledig elektrisch.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=JZ2OA8NT2HE]
_/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door iPodKiller op 03-01-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05-2024
Don_Zakaria schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:18:
Heb op dit moment sowieso plannen om een nieuwe in elkaar te zetten eens kijken hoe we die "stofvrij" kunnen houden.
Die aanhaaltekens zijn inderdaad de goede benadering want dat is vrijwel onmogelijk daar een computer toch moet ademen. Maar er zijn een boel preventieve maatregelen om de hoeveelheid te verminderen.
-Stoffilters
-Antistatische kast
-Antistatsiche ruimte
-Antistatische ondergrond
-Goed geventileerde ruimte
-Overdruk in een behuizing
-etc. etc.

Echter gaan we hier off-topic. Wellicht een idee hier een nieuwe post over te maken.

i5 3570K @4.2Ghz, Zalman CNPS9900 MAX (Blue led), MSI Z77A-G45, Gainward GTx 1080 GLH, G.Skill Sniper F3-1866C9D-16GSR, Corsair AX860, 2xSamsung 840 EVO 120GB Raid-0, Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001-2TB, Fractal Design Define R4 Pearl Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Deze doet hetzelfde alleen je moet zelf pompen :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/soJ8qxULDtqB7z8qeM27TSa4/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Anoniem: 563654 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:46:
De computer even ontladen en dan met de stofzuiger overal doorheen gaan. Hou de ventilatoren wel vast zo dat ze niet kunnen draaien.

Succes met schoonmaken!
Succes met het verkloten van je PC op deze manier.

Voor €99,- heb je bij Conrad een Draagbare Compressor zonder olie. Ga je veel plezier van hebben, en niet alleen voor je PC.

[ Voor 16% gewijzigd door TheDeeGee op 03-01-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Het is inderdaad niet de kast die je moet onladen, als je het met een stofzuiger doet moet je eigenlijk zorgen dat je een esd veilige zuigmond hebt (dus metaal en geaard). De luchtstroming rond zo'n (meestal) plastic zuigmond creëert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Svarog schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 16:59:
[...]

Succes met het verkloten van je PC op deze manier.
Ik doe het al 15 jaar zo en er is nog nooit iets kapot gegaan. Je moet alleen geen borsteltjes erop zetten of andere dingen met "haren".

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 545790

@Dalona dan heb je blijkbaar geluk gehad. Maar als je een stofzuiger in je kast steekt kan je een statische lading opbouwen

Deze video is erg over de top maar het geeft wel een goede uitleg

YouTube: PC Dust Elimination - The Rugged, Manly Way
LinusTechTips - PC Dust Elimination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
ResuCigam schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:28:
[...]

Onzin, als je de bus recht houdt komt er geen vloeistof uit en is perslucht een veilige manier om je computer schoon te maken.
Voor jou onzin voor mij een waarneming! Kaarsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
MitchelDZ schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:33:
[...]

Die aanhaaltekens zijn inderdaad de goede benadering want dat is vrijwel onmogelijk daar een computer toch moet ademen. Maar er zijn een boel preventieve maatregelen om de hoeveelheid te verminderen.
-Stoffilters
-Antistatische kast
-Antistatsiche ruimte
-Antistatische ondergrond
-Goed geventileerde ruimte
-Overdruk in een behuizing
-etc. etc.

Echter gaan we hier off-topic. Wellicht een idee hier een nieuwe post over te maken.
Dat is weer teveel van het goede en lijkt me ook niet bepaald goedkoop. Het is tenslotte maar een pc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Grote schoonmaak:

Voor het schoonmaken eerst alle stekkers uit je pc en het liefst zoveel mogelijk onderdelen uitbouwen.
Je RAM en je moederbord kan je beter laten zitten maar de videokaart en voeding zijn veel makkelijker schoon te maken als je hem in je handen hebt.

Als je uitneembare stoffilters hebt kan je die gewoon onder de kraan duwen en weer afdrogen.

De onderdelen direct achter je intake fan(s) zullen ondanks de filters met de tijd ook wat verstoffen maar dat is vrij los opgebouwd dus dat blaas je meestal zo weg. Eventueel met een kwast (met echt haar) of doekje.

De onderdelen die direct in een luchtstroom zitten, zoals fans en heatsinks zullen het stof steviger opbouwen en dat blaas je vaak niet helemaal schoon, waardoor de opbouw meteen weer begint.

Fans schoonmaken gaat beter als je ze uit de kast haalt, ook die van de cpu koeler kan je er meestal wel vrij makkelijk afhalen, en dan met een borsteltje schoonmaken omdat je dan de bladen stil moet houden en het losgekomen stof niet in het hart blaast. Niet te hard duwen want een afgebroken blad is huilen.

Heatsinks lekker laten zitten en afborstelen of blazen.

Dit alles doe je het liefste buiten of in de schuur zodat het stof niet meteen aan de tweede ronde kan beginnen.

Stofzuigers gebruik ik niet omdat het inderdaad fout KAN gaan en je er het meest hardnekkige vuil er toch niet mee los krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 08:45

thorgal21

Forum Noob

Wat ik meestal doe is de compressor van 6 bar er op. Niet te dicht bij de onderdelen uiteraard. Gewoon de ventilatoren tegenhouden met je hand. Computer is snel en goed stofvrij en is bij mij nog nooit mis gegaan!

Dit is uiteraard wel geheel op eigen risico :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

En voor in de toekomst: Kast met stoffilters 8)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Ik zet mijn PC altijd in een klasse-100 cleanroom. Goed aarden, uiteraard zelf ook ESD armbandje om. Handschoentjes aan, voorzichtig met een doekje alles schoonmaken.

Nee in werkelijkheid zet ik gewoon de stofzuiger er op en dat gaat al 10 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Zakaria
Mavamaarten schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:54:
En voor in de toekomst: Kast met stoffilters 8)
Zitten erin maar het is toch aan de stoffige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 21:38

Sméagol

Master of Mayhem

Ik wilde hier ook een topic over openen omdat ik hier ook mee zat een paar weken terug, en ik vind die busjes niks eigenlijk.

Je hebt ook air dusters die ondersteboven (zouden moeten) werken. Ik heb ze liever überhaupt niet, want ik hou niet van consumables en ze schijnen slecht te zijn voor het milieu, dus ik heb ooit nog ´ns naar een anti-statische stofzuiger gezocht. Die dingen bestaan, maar ik heb toen niet echt goede user reviews kunnen vinden. En je moet toch dichter op je componenten zitten dan een duster, waar je toch meer kans hebt op beschadigingen denk ik. Ik vond het idee van een duster zo onlogisch, je wilt stof weg hebben, dan kan je toch beter zuigen dan eerst een paar keer door je kast blazen met de hoop dat je alles uiteindelijk uit de kast blaast? Maar het lijkt toch de beste en meest praktische oplossing. Ik zat dus ook te kijken naar compressors, zoals die elektrische duster van Metro vacuum die hierboven gepost is. Dat merk heeft dus ook anti-statische stofzuiger.

Ik ben benieuwd of ik fans van binnen schoon kan maken, en hoe ik vast zittende stof (tussen de heatsinks b.v.) wegkrijg. Hierbij helpt de airduster niet.

Make lovecraft not warcraft.

Pagina: 1