ik heb een algemene vraag over case modden wat voor skills en tools heeft een gemiddelde modder nodig ik denk b.v aan een dremel maar is een soldeerbout ook handig enz?
Het ligt helemaal aan wat je wilt gaan modden en met welke materialen je gaat werken.
Hier een artikel op bit tech over de meest gebruikte modding tools: http://www.bit-tech.net/m...op-ten-pc-modders-tools/1
De skills is een beetje moeilijker, in principe zijn het vrij simpele handelingen, zorg gewoon dat je jezelf van te voren goed inleest en dat je geen twee linkerhanden hebt, dan kan er weinig mis gaan.
Hier een artikel op bit tech over de meest gebruikte modding tools: http://www.bit-tech.net/m...op-ten-pc-modders-tools/1
De skills is een beetje moeilijker, in principe zijn het vrij simpele handelingen, zorg gewoon dat je jezelf van te voren goed inleest en dat je geen twee linkerhanden hebt, dan kan er weinig mis gaan.
Zoals SirKartoffel al zegt is dat moeilijk te bepalen als je niet weet wat je wilt gaan modden.
Kijk als je bijvoorbeeld een window in je sidepanel wilt is dat relatief makkelijk gedaan, stuk plexiglas kopen, gat zagen in je sidepanel (wel denken om de bevestigings rand van het plexiglas aan de binnenkant) hier en daar wat meten, je plexiglas op maat zagen/snijden, plexiglas bevestigen en BAM, je extreem goedkope maar effectieve sidepanel!
Maar als je dingen wilt doen zoals waterkoeling en dan het een en ander aan mods wilt toepassen, tja dat is even wat anders!
Wat was je van plan als ik vragen mag?
Kijk als je bijvoorbeeld een window in je sidepanel wilt is dat relatief makkelijk gedaan, stuk plexiglas kopen, gat zagen in je sidepanel (wel denken om de bevestigings rand van het plexiglas aan de binnenkant) hier en daar wat meten, je plexiglas op maat zagen/snijden, plexiglas bevestigen en BAM, je extreem goedkope maar effectieve sidepanel!
Maar als je dingen wilt doen zoals waterkoeling en dan het een en ander aan mods wilt toepassen, tja dat is even wat anders!
Wat was je van plan als ik vragen mag?
Het ligt er inderdaad maar net aan wat je wilt gaan modden.
Als je met aluminium en/of metaal aan de slag gaat is onderstaande toch minimaal wat je nodig hebt:

Daarnaast zijn tools als een (accu-)boormachine, een decoupeerzaag en een dremel handig.
Als je zelf met de electronica aan de slag wilt, zorg dan voor een regelbaar soldeerstation (30/40Watt) en zorg dat je krimpkous in huis hebt, zodat je je soldeerwerk netjes af kunt werken en waar nodig goed kan isoleren
Als je met aluminium en/of metaal aan de slag gaat is onderstaande toch minimaal wat je nodig hebt:

Daarnaast zijn tools als een (accu-)boormachine, een decoupeerzaag en een dremel handig.
Als je zelf met de electronica aan de slag wilt, zorg dan voor een regelbaar soldeerstation (30/40Watt) en zorg dat je krimpkous in huis hebt, zodat je je soldeerwerk netjes af kunt werken en waar nodig goed kan isoleren
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
ik vroeg me meer af wat heeft elke modder in zijn bezit/toolbox
ik denk dat dat zeer verschillend is per persoon, gemiddeld zal het wel neerkomen op: een zaag, boor, een vijl. en dat dan in varierende vormen(elektrisch of handgereedschap enz.)
Het ligt er inderdaad aan wat je mod. Is het een behuizing, plexi, sleeven van kabels, alles.
Ik heb bijvoorbeeld: chirurg mesjes, pincetten in alle vormen en maten, aanstekers, mini zaklamp, gebogen paperclips/ veiligheids spelden, brillenpoets doekjes, verschillende tangen, lijmpistool, soldeerbout, dremel, makita, vijlen en ga zo maar door.
Spullen voor het modden verzamel je over de loop van je leven.
Ik heb bijvoorbeeld: chirurg mesjes, pincetten in alle vormen en maten, aanstekers, mini zaklamp, gebogen paperclips/ veiligheids spelden, brillenpoets doekjes, verschillende tangen, lijmpistool, soldeerbout, dremel, makita, vijlen en ga zo maar door.

[ Voor 5% gewijzigd door melek-taus op 03-01-2014 14:56 ]
Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.
Zo loopt het bij mij ook vaak. Ik ben ooit begonnen met een coverplaatje maken voor een paar drivebays, daar heb ik een goede figuurzaag voor gehaald (ik werk enkel met de handmelek-taus schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:50:
Dus begin gewoon bij iets simpels, als het bevalt, ben je al snel genoeg verslaafd...

Ik zou eens een catalogus van toolstation aanvragen en die eens goed doorkijken
en dobbelstenenmelek-taus schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:50:
Het ligt er inderdaad aan wat je mod. Is het een behuizing, plexi, sleeven van kabels, alles.
[afbeelding]
Hehe dat zijn zelfgemaakte thumbscrews voor een behuizing.
Destijds in mijn begin jaren ooit gemaakt en gebruikt.
Destijds in mijn begin jaren ooit gemaakt en gebruikt.
Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.
Ik denk dat een kruiskopschroevendraaier op zich nog wel een van m'n meest gebruikte tools is 
Daarnaast een lijmpistool, die zijn ook onmisbaar.
Daarnaast een lijmpistool, die zijn ook onmisbaar.
Verwijderd
Ligt er ook maar net aan wat je wilt maken. Ik gebruik veel een bovenfrees voor hout, maar ik denk niet dat er veel zijn die dat gebruiken.
Veeeeeeeeels te veel tools maar zoals eerder aangegeven die verzamel je over de loop van je leven koop dan wel meteen goed gereedschap dat is in aanschaf wel duurder maar daar heb je dan ook veel meer plezier van!
En skills tsja gewoon proberen en mislukt het een keer jammer dan volgende keer beter
En skills tsja gewoon proberen en mislukt het een keer jammer dan volgende keer beter
Gewoon doen en zien wat er uit komt 
En je kan vaak kijken op youtube hoe mensen iets uitvoeren en of het wel goed gaat bijvoorbeeld.
Gereedschap, tja, alles kan je zowat wel gebruiken , net maar wat je wil doen.
En je kan vaak kijken op youtube hoe mensen iets uitvoeren en of het wel goed gaat bijvoorbeeld.
Gereedschap, tja, alles kan je zowat wel gebruiken , net maar wat je wil doen.
Nou, om dan maar een soort lijstje te maken. Al is dat eigenlijk gek, want als je gaat bouwen merk je vanzelf wat je nodig hebt om dat doel te verwezenlijken.
Handgereedschap:
-schroevendraaiers (ook kleine kruiskopjes niet vergeten)
-pincet
-tangetjes
-ijzerzaagje en ander standaard gereedschap, zoals hamer en steeksleutels
-vijlen, van grove tot fijne diamantvijltjes voor de hoekjes
-passer (niet zo'n knakending, maar verstelbaar dmv schroefje), geodriehoek, potloden, lineaal, rolmaat etc.
-kraspen
-mesjes
Accessoires:
-bitsetje (torx, imbus etc.)
-tapsetjes (m3 tot m6, G1/4" is ook handig)
-centreerpunt
Elektrische tools:
-Elektrische figuurzaag
-Dremel
-soldeerbout+ aanverwanten
-verfafbrander
-slijptol
-schuurmachines
-kolomboor
-voedingsbron (instelbaar)
Zal vast nog wel wat tools vergeten, maar deze zijn IIG wel vrij essentieel.
Handgereedschap:
-pincet
-tangetjes
-passer (niet zo'n knakending, maar verstelbaar dmv schroefje), geodriehoek, potloden, lineaal, rolmaat etc.
-kraspen
-mesjes
Accessoires:
-centreerpunt
Elektrische tools:
-Elektrische figuurzaag
-Dremel
-verfafbrander
-slijptol
-schuurmachines
-kolomboor
VERGEET JE TANDENBORSTEL NIET!

Geintje
Ligt er volledig aan meneer de OP. Ik heb zelf diverse gereedschappen die anderen niet hebben om zelf alle PC kabels te kunnen maken en sleeven. Dat heeft niet iedereen. Een ander heeft weer wat geavanceerder machinaal gereedschap tot aan een lasersnijder of cnc toe.
Bepaal wat je wilt doen en zoek dan per klus verder.
https://www.facebook.com/DutchLionCustomising
Ik gebruik anders altijd een tandenborstel om stof van onderdelen af te halen
De tandenborstel is inderdaad een onmisbare tool bij het schoonmaken. Zo ook de brillenpoetsdoekjes.
Wat een simpele tandenborstel wel niet kan doen LOL.
Wat een simpele tandenborstel wel niet kan doen LOL.
"Lasercutter" of hoe zo'n ding ook maar heet, Metaal draaibank, Freesmachine, etc, etc..
Tegenwoordig zie ik hier bijna alleen nog maar Pro's aan het werk
Verwijderd
Ik denk niet dat een beginnende casemodder meteen toegang heeft tot een draaibank, freesbank en een lasercutter 
Het zijn wel tools die een casemodder goed kunnen gebruiken.
Het zijn wel tools die een casemodder goed kunnen gebruiken.
Dan kun je ook gewoon een metaalbewerkingsbedrijf inschakelen en zelf achterover in je stoel gaan hangen
Ja.. volgens mij Staat er ergens in Delfzijl nog een alugieter te koop.. Leuk voor de beginnende casemodder_ferry_ schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:24:
Dan kun je ook gewoon een metaalbewerkingsbedrijf inschakelen en zelf achterover in je stoel gaan hangen
Dan moet je het werk van deze meneer eens even bekijken (Bit-tech) hij is ook pro .. en doet alles met de hand.Gadgeteer schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:00:
"Lasercutter" of hoe zo'n ding ook maar heet, Metaal draaibank, Freesmachine, etc, etc..
Edit : wel de link erbij zetten : http://www.stillthinking.com.au/gallery.html
[ Voor 9% gewijzigd door Solid Seal op 08-01-2014 17:24 ]
Dat zou je ook prima zelf kunnen maken door een metalen emmer te bekleden met klei een buis erin steken en de klei uit te laten harden en daarna bakken(vuurtje). Vervolgens met gietzand (heel fijn zand te kopen bij de hornbach) en piepschuim een verloren vorm mal maken. Vuurtje stoken in de emmer en als het aan is een föhn erop. Alu smelten en gieten maar!Gadgeteer schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:57:
[...]
Ja.. volgens mij Staat er ergens in Delfzijl nog een alugieter te koop.. Leuk voor de beginnende casemodder
Voor het 'kleine' plaatwerk en dergelijke, heb ik vandaag een tafelcirkelzaag besteld._ferry_ schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:07:
Nou, om dan maar een soort lijstje te maken..
Handgereedschap:
-pincet
-tangetjes
-kraspen
-mesjes
Accessoires:
-centreerpunt
Elektrische tools:
-Elektrische figuurzaag
-Dremel
-verfafbrander
-slijptol
-schuurmachines
-kolomboor
Voor die prijs kon ik 'm niet laten staan. Nu nog een kolomboormachine en een bandschuurmachine En dan ben ik er kwa elektrisch gereedschap wel zo'n beetje. MIsschien dat ik ergens nog goedkoop (eventueel tweedehands) een klein mig/tig lasapparaat vandaan trek. Ik merkte al dat ik dergelijk spul verschrikkelijk ben gaan missen door de jaren heen.

Dus ik het lijkt me verstandig om tóch maar eens het één en ander aan te schaffen.
Snoep verstandig, lik m'n reet! :P
ik heb zaterdag voor 160 euro de einhell cirkelzaag tafel gekocht de 1525..
Ik heb zo onderhand wel het een en ander gedaan met casemodding. Van hout tot aluminium. En ik heb een kartonnen doosje vol met aftanse beunhaas gereedschappen, een dremel en een decoupeerzaag.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je met slecht gereedschap nog steeds mooie dingen kunt maken
(tenminste, ik vind mijn mods best mooi)
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je met slecht gereedschap nog steeds mooie dingen kunt maken
Naast een Dremel en een boormachine bezit ik verder geen elektrisch gereedschap. Maar op den duur Wil je na een hoop geklungel zonder werkbank en bankschroef ook wel eens wat gemak bij het knutselen.
Het gereedschap maakt iemand idd géén goede knutselkaar. Dát doet de creativiteit en het inzicht die in de persoon steekt.
Het gereedschap maakt iemand idd géén goede knutselkaar. Dát doet de creativiteit en het inzicht die in de persoon steekt.
Snoep verstandig, lik m'n reet! :P
ik gebruik myn gereedschap by een andere hobby , modelbouw
Alles wat je kan gebruiken voor je build, en als je iets mist, ieder dorp/stad heeft zijn bouwmarkt.
Pagina: 1