Vervangen Seagate Momentus 5400.2

Pagina: 1
Acties:

• Daroyster
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01-2022
Beste mensen,

Ik heb mijn huidige laptop Lifebook E8110 nu al een tijdje maar wil toch
nog een upgrade uitvoeren.
Ik wil de hdd Seagate momentus 5400.2 80GB vervangen voor een snellere HDD en met meer capaciteit.

Mijn vraag is dan ook welke HDD's zijn geschikt of kunnen worden aangesloten op mijn laptop ?

mvg

Roy

Verwijderd

Je moet weten of je laptop SATA of PATA(ZIF) ondersteunt. Indien dat laatste kan ik afraden een nieuwe schijf te kopen. Als je laptop wel over SATA beschikt, kun je in principe elke schijf erin zetten. Wel heb je een limiet qua dikte van de schijf. Je hebt 7 millimeter, 9,5 millimeter en 12 millimeter. Voor ultrabooks is 7mm vaak het grootste wat past, normale laptops 9,5 of 12mm. Dus koop een 9,5mm schijf dan zit je best veilig.

Maar aangezien je huidige schijf 80GB is betekent dit ook dat je laptop enorm oud is (8 jaar?) en dat zou kunnen betekenen dat je geen SATA hebt maar PATA met ZIF-aansluiting. Daar is niet zoveel meer voor te vinden.

• Daroyster
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01-2022
CiPHER

volgens de specs is het een ULTRA ATA/100 SATA-150 NCQ schijf.
dikte idd 9,5mm.

Verwijderd

Dat is een contradictie in-terminis.
HEt is óf een Ultra ATA (parallel ATA = oud) schijf, óf het is een Serial ATA (SATA = nieuw) schijf. Het kan niet beide zijn. Mogelijk zijn er wel beide interfaces beschikbaar, maar is het mij niet duidelijk of in jouw laptop een reguliere SATA schijf past.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:26
Vooropgesteld dat dit het juiste model betreft, is het volgens de specs SATA: http://www.fujitsu.com/do...us/factsheet_lb_E8110.pdf

Je hebt nu een Seagate schijf, wat is het model nummer daarvan? (bv ST9808211A). Dit is te vinden in het BIOS of in Windows bij Apparaatbeheer. Wanneer je het modelnummer googled kun je de specs achterhalen en zo zien of je huidige schijf een PATA of SATA schijf is, zonder deze te verwijderen.