Sony STR-DA5600es IP-control

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
beste tweakers,

sinds een jaar of anderhalf ben ik in het bezit van een sony str-da5600es. een bruut apparaat al zeg ik het zelf met tal van mogelijkheden. zo ook de mogelijkheid om de versterker via zowel serieel als ip aan te kunnen sturen.

Sony zelf gebruikt daar de setup manager 1.0 voor, maar al wat dit programma doet is eigenlijk configuratiebestanden up- en downloaden naar je versterker toe. hem aan- of uitzettend in het proces.

Hoewel ik na zeeeeeeeeer lang zoeken op google en buitenlandse fora eindelijk wat documentatie over seriele communicatie naar de versterker heb gevonden, is documentatie van ip communicatie ver te zoeken. Sony benaderd via facebook heeft ook niet geholpen - geen respons - en hier op forum in wat aparte topics gaf ook geen soelaas.

Op een amerikaanse review site heb ik gezien dat de versterker "seamlessly integrates" met Control4, een soort van home automation gebaseerd op Zigbee. Thuis heb ik echter de Vera lite, gebaseerd op Zwave, dus ik moet zelf aan de bak.

Er zijn 3rd party softwarepakketten die het voor elkaar hebben gekregen om via IP-control de versterker aan te sturen. Zo schijnt de "AV Receiver Remote" van Sony op de Iphone/Ipad zowat full control te geven over de versterker. De android app kan dit niet. Helaas heb ik ook geen I-iets in mijn huis om het te testen.

Verder is er door Crestron een module ontwikkeld (C2NENET-1, C2NENET-2) waarmee je volledige control hebt over je versterker. Wat het bedrijf zelf doet ben ik nog niet helemaal achter.

Ook roomie remote heeft het voor elkaar gekregen. Op hun forum is er iemand die zegt ip-control voor elkaar te hebben gekregen met de standaard binary serial protocol van Sony. Bovendien zegt hun IP Compatibility pagina de STR-5800es te supporten en al mijn blu-ray spelers ook (BDP-S480, BDP-S780). Hoewel verschillend van de STR5600es denk ik dat het geen probleem moet zijn.

Mocht IP-control niet lukken kan er altijd nog via RS-232C gecommuniceerd worden met de versterker, maar waarom nog een kabel aanleggen als de versterker al compleet in het netwerk hangt? |:( Bovendien schijnt het Sony protocol een trut te zijn. De documentatie op remotecentral lijkt voor zowel RS-232 als IP-control te zijn, maar ga je uiteindelijk de bestanden downloaden staat in alle comments dat het om RS-232 gaat. Ik weet zelf niet of ik die commandos ook voor IP-control kan gebruiken.

Mijn uiteindelijke doel is om middels een plugin in de Vera Lite mijn versterker te kunnen besturen middels scenes, etc.. Zo bestaat er al een plugin voor Denon en Onkyo versterkers.

Mijn vraag is als volgt. Voordat ik ook maar richting een plugin moet denken, is het belangrijk dat ik op de e.o.a. manier simpele commands aan mijn versterker kan geven over het netwerk. Aan/uit, input selection, niet al te moeilijk.
Nu ga ik hier voor het eerst mee beginnen, dus ik weet niet zo goed wáár ik dan moet beginnen. Wat ik heb geprobeerd is om via telnet in de versterker te komen, maar nog geen succes. Waarschijnlijk omdat ik de verkeerde commands gebruik. Verkeerde usernames of whatever.
Vervolgens weet ik niet hoe ik die commands moet geven. Hier en daar is wel wat documentatie voor resp. een BDP-S560 en STR-DA5500es maar het blijft moeilijk.

Op de verschillende websites komt volgens mij naar boven dat de commands over poort 6001 gegeven moeten worden. Moet ik deze port dan opgeven in putty?

Een lang verhaal met veel links en documentatie, maar niet iets waar ik zelf op dit moment uit kom. Kunnen jullie me met wat zaken op weg helpen? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 03-01-2014 11:41 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@mod, kunnen jullie de titel van dit topic wijzigen naar "Sony STR-DA5600es IP-control"?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03

bonyuri

Investigator!

Wat betreft de Crestron module.
Die kan ik wel eens voor je bekijken hoor, om te zien welke commando's er gebruikt worden?

edit:
ik heb even gauw gekeken en volgens mij is het wat gemakkelijker dan je denkt :)

Main_Power_On = \x02\x04\xA0\x60\x00\x01\xFB
Main_Power_Off = \x02\x04\xA0\x60\x00\x00\xFC

Main_Input_HDMI1 = \x02\x04\xA0\x42\x00\x21\xF9
Main_Input_HDMI2 = \x02\x04\xA0\x42\x00\x22\xF8
Main_Input_HDMI3 = \x02\x04\xA0\x42\x00\x23\xF7

Main_Volume_Up = \x02\x03\xA0\x55\x00\x08
Main_Volume_Down = \x02\x03\xA0\x56\x00\x07

Succes ermee :)

[ Voor 64% gewijzigd door bonyuri op 20-02-2014 13:00 ]

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• fabstar81
en hoe krijg ik de commando's naar de versterker? SOAP, SSH, Telnet, UPnP? 8)7

blij dat iemand eindelijk reageert! _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ah, slordig van me.
Alle commando's zijn hexadecimaal en worden via TCP poort 6001 verstuurd.
Geen uPNP, geen SOAP, geen SSH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gisteren even geprobeerd. maar ik neem aan dat je dan putty oid gebruikt om een telnet sessie op te starten op het ip adres van de versterker, op port 6001?

en dan gewoon die commandos ingeven?

gisteren kreeg ik in ieder geval geen verbinding met de versterker via putty. :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nog eens geprobeerd. denk dat ik iets niet goed doe. commando haalt in ieder geval niets uit via telnet over 6001

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img24/8597/02fq.png

command 0x02,0x04,0xA0,0x60,0x00,,,0x01,0xFB uit de sheet werkt ook niet.
:?

[ Voor 18% gewijzigd door fabstar81 op 26-02-2014 23:42 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
bonyuri heeft het over TCP commando's sturen. Wellicht dat dat hiermee kan: http://www.hw-group.com/products/hercules/index_en.html ?
The TCP Client tab of the Hercules utility can be used as a simple TCP/IP Client terminal similar to Telnet.
Volgens mij kan het onder Linux met netcat, zie bijv. dit: http://www.domoticz.com/wiki/Limitless/AppLamp_LED om WiFi LED-lampen aan te sturen. Volgens mij zijn dat ook gewoon TCP commando's die ze sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik gebruik zelf DockLight:
http://www.docklight.de/download/Docklight_Scripting.zip

Werkt perfect en stelt je in staat om character voor character je data in te voeren

Dat zou er in jouw geval voor het power on commando zou uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2s1oy07.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb de tool gedownload en geinstalleerd. zal hem vanavond even uitproberen op de versterker. het probleem blijft wel dat ik niet goed weet hoe de commando's eruit moeten komen te zien. :F

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

fabstar81 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:02:
ik heb de tool gedownload en geinstalleerd. zal hem vanavond even uitproberen op de versterker. het probleem blijft wel dat ik niet goed weet hoe de commando's eruit moeten komen te zien. :F
In mijn screenshot heb ik het "power on" commando in DockLight opgeschreven.
Hoe je deze hexadecimale commando's uitstuurt ligt helemaal aan de manier waarop je dit wil doen. Als je het via Crestron doet dan moet je voor ieder hex character een "\x" plaatsen.
Bij andere programmeertalen kan dat een "$" zijn, etc.

Wat wil je precies gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik had heel de screenshot niet gezien. heb gisteren even geprobeerd om via de tool van ThinkPad de versterker te zoeken, maar die vond hem niet eens. Vanavond ga ik aan de slag met DockLight.

Wat ik wil doen is uiteindelijk de commando's gebruiken om via mijn vera de versterker te besturen in scenes. Er zijn voor de vera plugins beschikbaar voor bijvoorbeeld Onkyo en Denon network enabled versterkers. De Sony versterker heeft deze mogelijkheid ook, alleen via andere home automation producten.

Ik wil dus eerst de versterker op afstand leren te besturen, zodat deze commando's hopelijk als input kunnen dienen voor de plugin makers en er hopelijk een plugin voor Sony versterkers komt.

Voor nu wil ik in ieder geval proberen om de versterker:
* aan te krijgen
* volume in te stellen en
* van kanaal te wisselen.

allen voor de main zone (maak geen gebruik van verschillende zones).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik weet bij Vera niet precies hoe je een script maakt, maar dat zal vast wel ergens beschreven staan.

Mijn tip: probeer eerst met DockLight verbinding te krijgen met je versterker en hem aan en uit te zetten. Als dat werkt kun je verder kijken.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

OMG, mijn versterker ging zojuist aan met de HEX commando's in DockLight!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

super vet. het was even zoeken naar de juiste instellingen en poortnummers, maar IP-address:6001 werkt. nu de excel weer erbij pakken en kijken wat voor commando's hij nog meer slikt.

pfff, het kan zo simpel zijn met de juiste tools! :X

helaas dat de excel sheet van sony alleen een samengevatte weergave is van alle functies, maar goed dat jij uit de crestron module de HDMI inputs hebt gevonden. 1 tm 6 heb ik nu werkend. Kan je aangeven hoe je die crestron module hebt "gekraakt" of gelezen? dan kan ik zien of ik de sheet completer kan maken met wat functies die logisch zijn maar niet in de sheet staan.

zo mis ik direct volume control. wel up en down, maar kan geen waarde ingeven. staat wel weer in de datasheet van sony, maar daar kom ik geen wijs uit... |:(

[ Voor 36% gewijzigd door fabstar81 op 07-11-2014 12:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Er valt niet te kraken aan de Crestron module hoor, je hebt alleen de juiste software nodig :)
Aangezien ik deze software niet mag uitgeven geef ik je een uitdraai van alle commando's in de module.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/xpniad.png

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/106y8eq.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2hhh9xw.png

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2wp5u3c.png

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/v7gy7r.png

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2hs6fb9.png

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2rzorwp.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2v16tqt.png

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/16jqbt0.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/35d0nc8.png

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2i11ksw.png

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/651j5t.png

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dank u! :+

dat was alles wat ik nodig had. volgens mij geeft dit een redelijk compleet beeld van wat er nog te commanden valt.

overigens zie ik niet een commando voor direct volume to "xx" of zo. :-(

volgende stap: vera plugin...

[ Voor 19% gewijzigd door fabstar81 op 08-11-2014 00:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

In de Crestron module zit inderdaad niets voor direct volume control.
Het lijkt er dus op dat de Sony dat niet ondersteunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ThinkPadd schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:31:
bonyuri heeft het over TCP commando's sturen. Wellicht dat dat hiermee kan: http://www.hw-group.com/products/hercules/index_en.html ?

[...]

Volgens mij kan het onder Linux met netcat, zie bijv. dit: http://www.domoticz.com/wiki/Limitless/AppLamp_LED om WiFi LED-lampen aan te sturen. Volgens mij zijn dat ook gewoon TCP commando's die ze sturen.
ik heb zojuist geprobeerd onder Linux dit voor mekaar te krijgen. syntax gepikt van Domoticz. Echter, niets lukt. als ik er een bash script van maak av_aan.sh en die start ik in terminal op met "script av_aan.sh" gooit ie het bestand leeg, en er gebeurt verder niets.

code zoals nu in bash script:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
 sleep 1
 echo -n -e "\x02\x04\xA0\x60\x00\x01\xFB" | nc -u -q 1 <ipadres> 6001  # set all ON
done

nog hints? ;)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je het bestand wel uitvoerbaar gemaakt?
chmod +x av_aan.sh

Inhoudelijk kan ik je niet helpen heb er totaal geen verstand van hoe dat werkt met die TCP commando's e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
helaas, ook met het sudo chmod van het script wordt ie na het commando script av_aan.sh leeggegooid :(

en de versterker gaat niet aan. docklight werkt wel, maar omdat ik nog geen plugin heb voor de vera om hem aan te zetten in een scene moet ik inventief te werk gaan. de pc kan wel aangezet worden in een scene. een simpel script vanaf de linux server zorgt dan ervoor dat de versterker aan gaat en dan ook nog naar het juiste INPUT kanaal. maar goed, moet dat script wel werken :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Nu, de commando's zoals ik deze heb aangegeven zijn specifiek voor Crestron
\x is een escape sequence waarmee aangegeven wordt dat het om een Hexadecimaal commando gaat.
Hoe dat met NetCat moet weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb verschillende variaties geprobeerd met de Netcat commando's, met "x" ervoor, zonder, met x55 erachter (staat op site van Domoticz), maar niets lijkt te werken.

vooralsnog ben ik aangewezen op Docklight op windows. werkt wel :D

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
3 en half jaar later, heb ik dit in de Vera nog steeds niet voor elkaar gekregen. Nu ik ben overgestapt op Domoticz op een rapsberry pi, ben ik bezig om dit voor elkaar te krijgen via linux, en zoals voorgesteld door @ThinkPad netcat. Deze tutorial voor het verzenden van commands via netcat heb ik inmiddels uitgevoerd en ik krijg het helaas niet voor elkaar om via netcat, dezelfde commandos door te sturen naar de versterker zodat ie reageert.

Ik begrijp niet dat de hex commandos die via Docklight verstuurd worden prima werken, doe ik die versturen via netcat doet de versterker er niets mee. Iets vertelt mij dat ik ergens een foutje maak.

@bonyuri , weet jij misschien meer van Docklight en het daadwerkelijke complete commando wat die uitvoert als je de hex commandos in de vakjes neerzet en verstuurt?

via netcat op de raspberry pi gebruik ik verschillende versies van de code die ook op domoticz staat:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
 sleep 1
 echo -n -e "\x02\x04\xA0\x60\x00\x01\xFB" | nc -u -q 1 192.168.69.222 6001  # set all ON
done

het lijkt allemaal niets te werken. :-(

iemand nog een idee hoe hetgeen wat in Docklight werkt, te sturen via netcat?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• ThinkPad
Wellicht kun je Wireshark op de achtergrond laten draaien, eerst een commando via Docklight sturen en daarna via Netcat en dan de data die voorbij vliegt vergelijken? Mogelijk mist er toch ergens een commando, spatie teveel e.d. :?

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

\x in netcat is de juiste notatie voor hexadecimale karakters.
Geen idee waarom het niet werkt. Misschien heeft netcat nog wat extra switches nodig?

edit:
Dit online gevonden:
echo -n -e "\x02\x45\x31\x38\x03\x34\x43\x0d\x0a" | nc <-ip-addr-> <-port-no->

The -n supresses outputting the trailing newline.
The -e enables the interpretation of backslash escapes -- allowing us to send hex codes.
'x' before each character specifies that the byte is in hexadecimal form.

edit2: -u in netcat is UDP mode... Lijkt met niet helemaal de bedoeling. De -q is een timeout om na 1 seconde de verbinding te sluiten? Lijkt me ook niet echt nuttig/noodzakelijk :)

[ Voor 68% gewijzigd door bonyuri op 12-09-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bonyuri schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:19:
\x in netcat is de juiste notatie voor hexadecimale karakters.
Geen idee waarom het niet werkt. Misschien heeft netcat nog wat extra switches nodig?

edit:
Dit online gevonden:
echo -n -e "\x02\x45\x31\x38\x03\x34\x43\x0d\x0a" | nc <-ip-addr-> <-port-no->

The -n supresses outputting the trailing newline.
The -e enables the interpretation of backslash escapes -- allowing us to send hex codes.
'x' before each character specifies that the byte is in hexadecimal form.

edit2: -u in netcat is UDP mode... Lijkt met niet helemaal de bedoeling. De -q is een timeout om na 1 seconde de verbinding te sluiten? Lijkt me ook niet echt nuttig/noodzakelijk :)
ik zal vanavond dit commando proberen:
code:
1
echo -n -e "\x02\x45\x31\x38\x03\x34\x43\x0d\x0a" | nc 192.168.69.222 6001

en de resultaten posten....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nog geen tijd voor gehad. ik probeer het vanavond/weekend opnieuw.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:08:
[...]

ik zal vanavond dit commando proberen:
code:
1
echo -n -e "\x02\x45\x31\x38\x03\x34\x43\x0d\x0a" | nc 192.168.69.222 6001

en de resultaten posten....
*O* *O* *O* *O* *O* *O* FEEST!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O*
code:
1
echo -n -e "\x02\x04\xA0\x60\x00\x00\xFC" | nc 192.168.69.222 6001
werkt!!!
*O* *O* *O* *O* *O* *O* FEEST!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Versterker ging net uit dmv netcat! *woehoe*! nu kijken hoe ik dit makkelijk in Domoticz kan integreren. Zou jammer zijn als ik voor alle commando's aparte scripts in de folder moet neerplempen en naar verwijzen. Beter lukt het om rechtstreeks vanuit Domoticz dit soort commando's uit te voeren. Daar ga ik me nu eens in verdiepen.

@bonyuri , super bedankt voor je ondersteuning! *O* *O* *O* *O* :)F :)F :)F oOo oOo oOo oOo

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Beter, goed om te horen dat het gewerkt heeft :)
Succes ermee verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
En om wat terug te doen voor mensen die het ook willen. Hoe heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen.
Stap 0: doe een wanhopige oproep op tweakers, wacht 4 jaar en ga verder met stap 1.
Stap 1: installeer domoticz :)
Stap 2: zet voor elk command een script in de scripts folder van domoticz dmv bijvoorbeeld:
code:
1
sudo nano receiver_ss_1.sh

Stap 3: inhoud script dient er als volgt uit te zien
code:
1
2
3
#!/bin/bash
 echo -n -e "\x02\x03\xA3\x42\x00\x18" | nc 192.168.69.222 6001  # set surround sound 1
done

waarbij IP adres = 192.168.69.222 (mijn geval)
en de poort = 6001 (standaard poort voor communicatie naar de versterker)
Stap 4: noem het script bijvoorbeeld
code:
1
/home/pi/domoticz/scripts/receiver_ss_1.sh

Maak hierna het script executable door de volgende code:
code:
1
sudo chmod +x receiver_ss_1.sh

Stap 5: maak een manuele dummy switch aan, type selector. verzin een unit ID en klik op OK
Stap 6: Voor elk level (actie voor de versterker) geef je het level een naam. Onderop in de tweede tabel roep je voor elk level een script aan. Doe dat op de volgende manier:
code:
1
script:///home/pi/domoticz/scripts/receiver_ss_1.sh

LET OP: de 3 "/" na "script:". Domoticz kan overweg met relatieve paden, maar dit was de enige manier dat het script het echt deed.

Als je alles correct heb ingericht, ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/image003_zpswshgsym4.jpg

In het tabblad switch zie je dan voor elke manuele dummy (selector) switch de volgende knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/image002_zpsb1iulbce.jpg

En zo maak je je eigen afstandsbediening in domoticz voor je STR-DA5600es versterker van Sony.

Enige nadeel van de Sony commands is volume control...liefst zou ik direct een level willen kunnen zetten, maar dat kan helaas niet. Ik zie wel dat je het volume kan "pollen", misschien vanavond nog eens stoeien of ik daar wat mee kan. Stel dat ik met film kijken altijd een level van 60 wil hebben, en ik pol de waarde die vervolgens 45 is, dat een script automagisch 15 keer op "+" drukt.

Misschien is zoiets mogelijk....

afijn, bedankt @bonyuri en @ThinkPad voor het meedenken! hopelijk maken veel mensen hier nu gebruik van.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi dat het werkt. Kun je niet één script maken en die van Domoticz aanroepen met een argument in het pad?

Dus receiver.sh turn_on en receiver.sh turn_off etc?
Zoek eens op "calling bash script with arguments".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:49:
Mooi dat het werkt. Kun je niet één script maken en die van Domoticz aanroepen met een argument in het pad?

Dus receiver.sh turn_on en receiver.sh turn_off etc?
Zoek eens op "calling bash script with arguments".
dat zou wel de voorkeur hebben. wat ik nu heb gedaan is erg beheersintensief. er staan nu zo een 20-30 scripts in de folder voor 1 doel. beetje overdreven. het werkt wel, maar is erg intensief zo.

kan op Domoticz wiki niet echt goeie voorbeelden vinden. Dus die ga ik ff googlen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

fabstar81 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:20:
Enige nadeel van de Sony commands is volume control...liefst zou ik direct een level willen kunnen zetten, maar dat kan helaas niet. Ik zie wel dat je het volume kan "pollen", misschien vanavond nog eens stoeien of ik daar wat mee kan. Stel dat ik met film kijken altijd een level van 60 wil hebben, en ik pol de waarde die vervolgens 45 is, dat een script automagisch 15 keer op "+" drukt.
Ik zou je afraden om te pollen en dan "een aantal keer" volume up te pulsen.
Ik heb dit in projecten wel eens verkeerd zien gaan en dan zit het volume ineens door het plafond :p

Je zult je verlies moeten nemen en moeten accepteren dat Sony een absolute volume waarde niet in hun protocol voorzien heeft. Misschien kun je de receiver bij het opstarten wel naar een standaard volume laten gaan, en vanaf daar verder gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
fabstar81 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:17:
[...]

dat zou wel de voorkeur hebben. wat ik nu heb gedaan is erg beheersintensief. er staan nu zo een 20-30 scripts in de folder voor 1 doel. beetje overdreven. het werkt wel, maar is erg intensief zo.

kan op Domoticz wiki niet echt goeie voorbeelden vinden. Dus die ga ik ff googlen.
Opvangen (WiFi) signalen airco units is ook een soortgelijke aansturingsvraag vanuit Domoticz, maar dan voor een airco. @M.v.Veelen heeft het volgens mij ook met die arguments werkende, om zodoende maar één script te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bonyuri schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:27:
[...]

Ik zou je afraden om te pollen en dan "een aantal keer" volume up te pulsen.
Ik heb dit in projecten wel eens verkeerd zien gaan en dan zit het volume ineens door het plafond :p

Je zult je verlies moeten nemen en moeten accepteren dat Sony een absolute volume waarde niet in hun protocol voorzien heeft. Misschien kun je de receiver bij het opstarten wel naar een standaard volume laten gaan, en vanaf daar verder gaan?
uit mijn hoofd is dat niet mogelijk en heb ik het in de instellingen nooit tegengekomen. Wel een goed idee. is een beetje ook hoe ik de rolluiken programmeer die geen terugkoppeling geven van hun stand waarin ze zich bevinden. uit kunnen gaan van een beginwaarde is wel top, maar moet dan wel kunnen.

Ik accepteer het ook wel. sowieso, die absolute waarde is lastig, ene serie is de andere film niet en daar zit ook al volumeverschil in.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:44:
[...]

Opvangen (WiFi) signalen airco units is ook een soortgelijke aansturingsvraag vanuit Domoticz, maar dan voor een airco. @M.v.Veelen heeft het volgens mij ook met die arguments werkende, om zodoende maar één script te hebben.
heb afgelopen dagen eens gelezen hoe je dat doet, maar dit is echt next level voor mij. mijn kennis gaat niet ver genoeg.

gaat eigenlijk om allemaal van deze oneliners waarbij alleen de hexa waarde (vet) wijzigt waardoor de versterker iets anders doet.
code:
1
 echo -n -e [b]"\x02\x03\xA3\x42\x00\x18"[/b] | nc 192.168.69.222 6001  # set surround sound 1

masterscript receiver.sh zou dan het script moeten bevatten en aangeroepen worden door 1 arguments die de variabele wijzigt. Stel dat ik dan 1 arguments meestuur, de hexa waarde. m.i. moet het masterscript er dan zo uit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash 

# variabelen 
hex=$1

# command
echo -n -e "$hex" | nc 192.168.69.222 6001

de dubbele aanhalingstekens die om de hexa waarde heen moeten, moet ik die meegeven in de argument bij het aanroepen van het script of kan ik hem zoals hierboven in het script zetten?

en dan zou ik elke optie kunnen aanroepen met de daadwerkelijke waarde?
code:
1
script:///home/pi/domoticz/scripts/receiver.sh \x02\x03\xA3\x42\x00\x18

:? 8)7 |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
yessssssss!!!!
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

als ik deze code in Domoticz zet op een "on" actie:
code:
1
script:///home/pi/domoticz/scripts/receiver.sh "\x02\x04\xA0\x60\x00\x00\xFC"

(denk aan de drie "/" en aanhalingstekens om de parameter)

met de inhoud van dit script receiver.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash

# variabelen
hex=$1

# command
echo -n -e $hex | nc 192.168.69.222 6001

het argument in de on-actie is de hexa-code die ik wil meegeven aan de parameter "hex=$1" in het script. En zo kan ik een algemeen script maken met in de on actie van Domoticz het argument.

:)

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 02-01-2019 16:05 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:35
Leuk projectje, deze thread nu net pas ontdekt, anders had ik misschien wat jaren geleden al mee kunne denken :-)

Ik denk dat je idee van volume opvragen en dan een aantal keer verhogen of verlagen prima kan, maar waar staat nu de protocolspecificatie?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@MerijnB
Wat bedoel je precies met protocolspecificatie?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat @MerijnB doelt op welke hexcode bij welke functie op de receiver hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Aaah, die staan allemaal op de eerste pagina. @bonyuri Heeft een heel overzicht geplaatst van alle commando's.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
MerijnB schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:41:
Leuk projectje, deze thread nu net pas ontdekt, anders had ik misschien wat jaren geleden al mee kunne denken :-)

Ik denk dat je idee van volume opvragen en dan een aantal keer verhogen of verlagen prima kan, maar waar staat nu de protocolspecificatie?
Ik denk ook dat het kan, maar ik kan het niet. Denk sowieso dat de afhandeling van het volume in het bash script moet en daar ben ik niet zo sterk in...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:35
ThinkPadd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:06:
Ik denk dat @MerijnB doelt op welke hexcode bij welke functie op de receiver hoort.
Klopt!
fabstar81 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Ik denk ook dat het kan, maar ik kan het niet. Denk sowieso dat de afhandeling van het volume in het bash script moet en daar ben ik niet zo sterk in...
Ik snap het probleem, zal wel niet zo heel lastig zijn, wie weet kijk ik nog eens in een verloren moment :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Zal iets moeten zijn van
*ophalen huidige waarde
*gewenste waarde
*verschil uitrekenen tussen gewenste waarde en huidige waarde
*verschil plussen of minnen in chronologische pulsen.

Stel:
*45
*60
*15
*15 x “+“

Of:
*72
*60
*-12
*12 x "-"

Pfieuw...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik ben nog even verder gegaan met het idee van het volume ophalen.

volgens onderstaande zijn er 3 verschillende commando's om het volume te pollen:
vol_00, vol_01 en vol_02
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/e99c9b203493d4a72197dc037b0c3d67ce0e4c85/?url=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F2i11ksw.png

maak ik daarvan
code:
1
echo -n -e "\x02\x04\xA0\x92\x00\x01\xC9" | nc 192.168.69.222 6001
op commandline, krijg ik geen feedback terug:

code:
1
2
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $ echo -n -e "\x02\x04\xA0\x92\x00\x01\xC9" | nc 192.168.69.222 6001
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $ echo -n -e "\x02\x04\xA0\x92\x00\x01\xC9" | nc 192.168.69.222 6001

8)7

doe ik iets fout? of is dit commando niet ondersteund door deze specifieke versterker?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1