Upgraden naar Marvericks, graag jullie feedback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds een half jaar blijft mijn iMac (2011) met een SSD erg lang in zijn boot start hangen. In plaats van 15 seconden opstarten duurt het nu een minuut. Iets zit er niet lekker. Ik gebruik de iMac zakelijk en er komen enorme drukke weken aan. Aangezien dit even een paar stille dagen zijn probeer ik de computer aan te pakken.

Mijn plan tot zover:

- Vanacht een nieuwe verse timemachine backup laten maken. Mocht de installatie niet goed gaan, kan ik weer terug.
- Qnap nas ts-210 firmware update gedaan. Ondersteund nu ook timemachine van OSX 10.9
- software waar ik mee werk controleren of het compatible is [check]

Ik zit er over te denken om straks de Mavericks update te gaan doen, maar of dit dan de rare boot tijden verbeterd vraag ik me af. Ik denk dat er een clean install nodig is, maar ik probeer dat te voorkomen.

Stel dat ik een clean instal moet doen, hoe zit het dan met mijn bootcamp? Moet ik dan ook de windows zijde opnieuw installeren? Blijf de bootcamp deel gewoon bestaan zoals hij is?

Zie ik nog dingen over het hoofd? Vind het maar reete spannend!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:17
Heb je al een PRAM reset gedaan? Zoniet: doen & ook een SMC reset doen.

Heb je ooit handmatig TRIM geactiveerd? Zoja, zet dat eens uit, heeft bij mij ooit hetzelfde effect gehad: trager worden ipv sneller onder OS X.

Je bootcamp partitie blijft intact, zolang je die niet wist. Als je dus opstart naar de recovery partitie en kiest om je gehele schijf te formatteren ben je hem uiteraard kwijt. Dat ben je niet als je alleen je OS X partitie wist.

[ Voor 25% gewijzigd door thaan op 03-01-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Bij dit soort problemen is een clean install toch vaak de beste optie, ik doe dit eigenlijk elke keer als er een nieuw OS uitkomt.

Let even op met het wissen van de schijf. Daar moet je alleen de OS X partitie wissen, en vervolgens ook weer opletten dat je op die partitie OS X weer installeert.

Ik zag in een ander topic dat je van plan bent je iMac te vervangen. Ik zou eerst een clean install van je huidige iMac proberen, dat kan af en toe enorm schelen qua snelheid.

Laat even weten wat je geprobeerd hebt en of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik heb de PRAM reset al eens gedaan. De SMC reset zegt me zo even 123 niets. Ga ik even uitvogelen. De TRIM staat aan. Als ik hem uit zet, heeft dat dan geen gevolgen?

Ik ben inderdaad in de race voor een volgende iMac. Misschien wel een macPro. Maar die investering zal pas later in dit jaar zijn. Tot die tijd moet ik het even uitzingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:27

Grin

Ride si sapis.

Voor mijn eigen machine vertrouw ik niet alleen op Time Machine, overweeg ook een oplossing als Carbon Copy Cloner. Ik ben er erg tevreden over en het geeft meer zekerheid dan alleen een Time Machine back-up. Alleen Time Machine is m.i. onvoldoende voor een productiemachine. Voor een consument is TM prima, zelf zou ik niet alleen van een TM afhankelijk willen zijn!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Puur zakelijk gezien:
- Opnieuw installeren
- Niet upgraden naar Mavericks

Dat lijkt me de snelste en meest probleemloze manier om weer een werkende setup te krijgen.

Er zijn nog verschillende compatibiliteitsissues met Mavericks. Zo werkte de scan functie van mijn HP printer niet meer zonder workaround, had ik nu een Android telefoon gehad die ik met SyncMate zou syncen dan had dit ook niet meer gewerkt, mijn Line6 POD farm wou niet meer activeren, enzovoorts.

Je moet dus eerst zeker weten of alles dat jij gebruikt goed werkt met Mavericks voordat je een upgrade uitvoert.

Zelf is het mij uiteindelijk wel gelukt, maar het heeft mij wel een hele dag gekost om dingen te laten werken met Mavericks die het in de vorige versie out of the box deden (HP printer scan functie met OCR, mijn USB audio device effect plugins, etc).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Upgraden naar een nieuwer OS gaat de problemen niet oplossen, hooguit verergeren. Ik sluit me daarom aan bij het advies van Lethalis hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Overigens, heb je weleens Command + V ingedrukt tijden het booten? Dan zie je misschien waar hij zo lang over doet.

Tevens kun je eens alle USB devices loskoppelen als je die hebt, om te zien of dat het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
@Grin, naast Time Machine maak ik veel gebruik van mijn NAS. En wordt er elke dag een backup gedaan naar mijn online backup account bij Argeweb. :)

@Lethalis, ik heb mezelf ingelezen over de software waar ik mee werk en Marvericks. Adobe heeft wat problemen gehad maar over het algemeen zie ik daar nu niet veel meer over. Nog voor jullie reacties (en heb ik nu een beetje spijt van) was ik gestart met de Marvericks installatie. Hij is net klaar en tot dusver nog geen problemen. Fingers crossed! Ik zal de Command V optie eens toepassen

Thanks! :D

[EDIT]

Alle USB kabels eruit getrokken, en ook mijn 2e monitor. En BAM.. hij start in een flits op. Nu dus maar stapje voor stapje alles weer aankoppelen en rebooten |:(

[EDIT 2]
Het lijkt mijn 2e monitor te zijn. Een Dell 2711. Zodra ik hem aan zet, duurt het wachten een heel stuk langer tijdens het booten. Nu zitten er daar ook 2 USB poorten op die ik gebruik. Misschien vind hij dat niet zo leuk!

[ Voor 26% gewijzigd door RoyK op 03-01-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Nu alle kabels creatief anders aangesloten. Het opstarten is in ieder geval een heel stuk verbeterd. De upgrade naar Marvericks lijkt tot dusver zonder gevolgen. Zodra er wat is hou ik jullie op de hoogte. Misschien dat het dan een pleister scheelt voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:54:
Alle USB kabels eruit getrokken, en ook mijn 2e monitor. En BAM.. hij start in een flits op. Nu dus maar stapje voor stapje alles weer aankoppelen en rebooten |:(

Het lijkt mijn 2e monitor te zijn. Een Dell 2711. Zodra ik hem aan zet, duurt het wachten een heel stuk langer tijdens het booten. Nu zitten er daar ook 2 USB poorten op die ik gebruik. Misschien vind hij dat niet zo leuk!
Tsja, er was dus niks mis met jouw iMac :P

Gewoon een kwestie van die USB hub van de monitor niet gebruiken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
blijkbaar haha. Moet zeggen dat de update qua looks wel een fijne vooruit gang is. Wat strakker, zeker de agenda een stuk fijner. Eindelijk van dat stomme notitie boek idee af. Files taggen ook erg handig.

Pagina: 1