Medion NAS: muziek/video bestanden worden niet getoond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattha
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10-2023
Gisteren heb ik dus een Medion NAS gekocht in de Aldi. Ik heb de handleiding gevolgd om het ding te installeren.
Via mijn pc is de NAS bereikbaar, ik kan er bestanden op plaatsen. Dat heb ik dan ook gedaan, wat muziek en filmpjes en dergelijke er op geplaatst.
Dan heb ik eens geprobeerd om via iTunes deze muziek af te spelen. Dit lukt me niet. De iTunes-server op de nas wordt herkend door iTunes, maar de liedjes die ik er op gezet had zie ik niet.
Hetzelfde probleem heb ik wanneer is probeer om met mijn tv een filmpje te bekijken. De filmpjes die ik op de nas gezet heb kan ik ook niet zien. (Mijn tv ondersteund wel degelijk upnp, want met PS3 media server op m'n pc werkt het wel)
Ik dacht eerst dat het misschien een probleem ging zijn met de Telenet-router, maar aangezien mijn tv en iTunes wel degelijk de NAS kunnen zien, denk ik niet dat het probleem bij de router ligt.
Veel vind ik hierover niet op internet.
Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Edit: gebruikte hardware:
TV: Samsung UE40D5000 Led-tv
PC: iMac van winter 2009
NAS: Medion Life P89634 (2x2TB) (http://nl.aldi.be/aldi_ne...2_tb_48_5_1210_13982.html)

[ Voor 8% gewijzigd door mattha op 03-01-2014 08:32 . Reden: Hardware specificaties toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:55

DjVe

Hatsaflats!

Je tv ondersteund DLNA denk ik en dat moet je op de meeste NAS systemen nog wel aan zetten. Over dat iTunes kan ik weinig zinnigs zeggen.

Begin overigens met welke hardware je allemaal hebt staan.

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 03-01-2014 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
Ik heb zelf de Samsung UE40D7000 en die streamt bijna alles, o.a. omdat daar veel codecs in zitten.
Ik kan mij voorstellen dat in de 5000-serie minder codecs zitten en dat dat jouw beperkende factor is.

Zet "zo'n film die niet wordt gezien" eens op een USB-stick die door je TV kan worden gelezen* en stop die in je TV. Als de film dan ook niet afspeelt, ontbreekt in je TV de benodigde codec.
Als de film wel afspeelt denk ik dat het ligt aan de uPNP server die op je Medion NAS loopt.

* In de gebruiksaanwijzing van je TV staat een opgave van alle bestandsystemen (voor USB-sticks en externe harddisks die je rechtstreeks aan de TV hangt) en een tabel met codecs e.d. die de TV kan afspelen. Ontbrekende codecs kan je over het algemeen niet toevoegen aan je TV.
Tip: installeer op je Imac het gratis Serviio. Als je daarin separaat jouw video-folder, jouw fotofolder e.d. op jouw NAS aanwijst en die door Serviio laat indexeren, heb je kans dat je TV de bestanden op die manier wél kan afspelen! Als dit ook niet werkt, is het een kwestie van "helaas".

Ongeveer hetzelfde codec-verhaal geldt voor bestanden die Itunes niet afspeelt: Itunes is van Apple en Apple heeft zijn eigen formaten (bv Apple Losless vs. FLAC). Dit leidt tot beperkingen bij het afspelen.
In de praktijk speelt het gratis VLC-player alles van audio en video correct af, behalve het audio m4p-bestandsformaat*. Even VLC-player op je Imac installeren en uitproberen dus.

* Een m4p-bestand wat niet wordt afgespeeld is een bestand wat iemand anders dan jij heeft geedownload in de Itunes Store. Jij hebt niet de rechten om dat bestand af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattha
Het probleem ligt niet bij de tv denk ik, want de tv kan de bestanden wel afspelen als ik ze via PS3 media server beschikbaar stel.
De muziek bestanden zijn allemaal mp3.
Upnp heb ik enabled gezet in de NAS configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het probleem ligt niet bij de tv denk ik, want de tv kan de bestanden wel afspelen als ik ze via PS3 media server beschikbaar stel.
PS3 media server? Als in spelcomputer? Het is zonder meer mogelijk dat die aan het transcoden is. (Ene codec naar de andere omzetten)
Als je kunt zien wat het processorverbuik van die PS3 tijdens het streamen is kun je dat zien. Als dat significant is, wordt er getranscodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Loopt op je Medion NAS uberhaupt wel een uPNP-server (dus als indexeer service)?
Of is het alleen een behuizing met harddisk(s) er in?

Streaming video werkt ongeveer als volgt:
- als je TV DLNA compatibel is, is je TV in staat om over een netwerk een uPNP-apparaat te besturen.
- een NAS is pas uPNP-compatible als er tusen het netwerk en de harddisk een uPNP-server aanwezig is.
- in sommige NAS-sen zit een processor en geheugen wat in staat is om een uPNP server te draaien. Zo'n NAS kan dus zelfstandig luisteren naar de commando's van je TV en de gewenste bestanden voor de TV naar het netwerk brengen.
Het zou kunnen dat "PS3 media player" een uPNP-serverprogramma is wat op jouw Imac draait en die alle bestanden op jouw Medion NAS voor jou indexeert en alsnog op commando van de TV afspeelt.

Met andere woorden: de beperkingen kunnen zitten in PS3 media player, i.p.v. de NAS. Probeer Serviio uit en je weet het. (Serviio heeft natuurlijk wel enige tijd nodig om alles de eerste keer te indexeren!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattha
Er zit een DLNA server in de NAS. (technische details NAS: http://aldi.medion.com/md...#technische_details_anker)
PS3 media server is een programma om van je mac/pc een DLNA server te maken. Dit gebruikte ik vroeger, maar ik zou nu, met de aankoop van deze NAS, de NAS willen gebruiken als DLNA server.
PS3 media server draai ik niet op de NAS, aangezien er al een DLNA server aanwezig is in de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dan loop je voor video tegen de beperkingen van de DLNA server in je NAS aan (firmwareupgrade beschikbaar?) en voor audio tegen de bewuste beperkingen van Itunes (VLC player gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattha
Heb je een voorbeeld van zo'n beperking?
Er staan misschien 5 films op de nas, en zo'n 20 liedjes. Ik had gewoon een beetje data er op gezet om de NAS eens snel te testen.
Ik zie niets van deze bestanden staan (zowel op m'n tv als in itunes zie ik niets).

[ Voor 19% gewijzigd door mattha op 03-01-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je ziet de bestanden wel op de NAS staan in de Finder (anders had je ze er niet op kunnen zetten).
Dan doet m.i. de DLNA server zijn werking niet (goed). Of het is een configuratie issue op de NAS waardoor het niet van de NAS het netwerk op kan. Maar met dit laatste kan ik je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattha
Ok, heb het 'probleem' ontdekt, redelijk stom van me. Ik moet blijkbaar in de NAS per map aangeven of ik deze wil delen via DLNA. Heb dit dus gedaan en nu werkt alles.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Sorry voor de wat late reactie..
Maar ik heb hetzelfde probleem.
Waar en hoe kan ik deze mappen aanvinken voor DLNA gebruikers.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1