Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Ik vroeg me af of het mogelijk was om met bv een 20A ACS712 en en arduino nano en eventueel een wifi zendertje goedkoop een plugwise alternatief te maken?
Heeft er iemand ervaring met de 20A ACS712, is deze te vertrouwen om continu te gebruiken, of is het toch beter voor een CE gekeurd geheel te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:15

Rmg

Opzich wel alleen een wifishield is duur, daarnaast zul je nog goedkoop een 5v voeding in je plugwirenamaakkastje moeten prutsen. Een nrf24l01 is al een heel stukgoedkoper een msp430 ipv een avr is ook weer een aanzienlijke kosten vermindering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-10 17:26
een nrf24l01 zit wel op 2.4ghz maar is niet compatible met het wifi protocol. je hebt dus een andere ontvanger nodig om hiermee te praten.

overigens moet je chinees spul niet al te nauw nemen. Als er op staat dat het 20A is zou ik er toch niet meer als 10A overheen trekken als er geen keuring op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:15

Rmg

lordprimoz schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 00:48:
een nrf24l01 zit wel op 2.4ghz maar is niet compatible met het wifi protocol. je hebt dus een andere ontvanger nodig om hiermee te praten.
Klopt, maar voor de prijs van 1 wifishield koop je 20 nrf24l01's waarvan je best wel 1 in een ontvanger kan omtoveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Voor draadloze communicatie had ik inderdaad ook al die nrf24l01's gezien. Hier op got was er ook iemand bezig met een netwerkje hiermee.

Grootste probleem is voor mij de meting...5V etc is allemaal geen probleem, maar dat ding moet goed functioneren op 220V

[ Voor 22% gewijzigd door Promy op 03-01-2014 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Ik heb de 5a versie ooit eens gebruikt, ik vond de nauwkeurigheid erg tegenvallen en je moet ook de spanning meten om een goede verbruiks meting te kunnen maken. Ik weet niet meer waar ik die berekening gevonden had, maar is zeker meer werk dan simpel de output van deze module aflezen.

Ik heb ook CT's gebruikt (is wat veiliger) en deze om de 3 fasen die m'n huis binnen komen gehangen, maar ook hier geld dat de spanning gemeten moet worden om het verbruik te meten en de nauwkeurigheid viel me ook tegen.

Nu tel ik alleen de pulsjes op de kwh meter van de energie maatschappij, dat werkt eigenlijk het beste, ik kan alleen niet per apparaat of per kamer het verbruik zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb hier ook al beide systemen hangen die jij beschrijft: een bijkomende kWh meter die een s0 uitgang heeft en een systeem met 3CT klemmen + voltagemeting (openenergymonitor) om het actueel verbruik te kennen.
Ik dacht om misschien nog wat verder te verfijnen per (hoofd)toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Ik had trouwens wat problemen met de nrf24l01 puls teller. Deze zit buiten aan het huis naast de meterkast gemonteerd. Maar doordat de meter zijn standen elke nacht rond 04:00u draadloos doorgeeft aan de energie maatschappij verloor ik een pakketje of 2 die later opnieuw verstuurd werden. Resultaat was dat het aantal pulsen wel klopt maar de tijd tussen de pulsen (en dus het actuele gebruik) niet. Had elke nacht een flinke piek van 40kw in de grafiek staan. Ik heb het opgelost door de teller 50cm verderop te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38
Zou je, om het veilig te houden, niet gewoon een DIN rail kWh meter kunnen gebruiken waarvan je de LED-pulsen / S0 uitgang met een Arduino uitleest? Dan hoef je je over het meten iig geen zorgen te maken (stroom * spanning uitrekenen etc), en je alleen druk te maken over het versturen van de data.

Stop je alles in een mooi doosje en klaaarrr

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
ThinkPadd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:58:
Zou je, om het veilig te houden, niet gewoon een DIN rail kWh meter kunnen gebruiken waarvan je de LED-pulsen / S0 uitgang met een Arduino uitleest? Dan hoef je je over het meten iig geen zorgen te maken (stroom * spanning uitrekenen etc), en je alleen druk te maken over het versturen van de data.

Stop je alles in een mooi doosje en klaaarrr
Die kWh meter heb ik al hangen in de kast, maar het probleem hiermee is dat de resolutie best wel slecht is: bij mij heb je 800 pulsen per kWh. Op die manier kan je wel inschatten wat het gemiddelde verbruik de laatste minuut ofzo was, maar niet actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Promy, sommige electriciteitsmeters zijn vrij eenvoudig op te voeren, dan heb je vaak 256x zoveel pulsen eruit, dan kan je er leuke dingen mee doen.

Maar dan moet je 'm wel open en dicht kunnen maken, beetje jammer dat sommige dichtgelijmd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Ik zou mijn meter liever willen vertragen (grapje) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Promy schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:10:
[...]

Die kWh meter heb ik al hangen in de kast, maar het probleem hiermee is dat de resolutie best wel slecht is: bij mij heb je 800 pulsen per kWh. Op die manier kan je wel inschatten wat het gemiddelde verbruik de laatste minuut ofzo was, maar niet actueel.
Ik krijg er 2000 pulsen per kwh uit en ze vliegen me om de oren op een koude winterdag (electrisch verwarmd huis). Zomers is het moeilijker om er een gedetaileerd verbruik uit te krijgen, maar het is ook niet zo dat een erg gedetaileerd verbruik meten zo belangrijk is. Meeste apparaten (koelkast, oven, verlichting, tv, verwarming) staan minimaal een paar minuten aan, meestal een flink stuk langer. Belangrijker vind ik dat het aantal pulsen correct geteld wordt zodat het totaal verbruik per tijdseenheid (5 min of zo) klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38
Ik zag deze link ergens voorbijkomen:
http://gizmosnack.blogspo...ug-energy-meter-hack.html (Arduino)
http://gizmosnack.blogspo...y-meter-now-wireless.html (Arduino + nRF24L01).

Tegenwoordig heb je ook de ESP8266 module, daarmee kun je zeer eenvoudig via WiFi dingen doen. Op die manier kun je vrij eenvoudig een DIY Plugwise systeem maken _O_
Persoon uit die blog heeft de ESP8266 al wel genoemd, maar heeft er (helaas) nog niks mee gedaan.

Excuses voor de kick bijna een jaar later overigens , maar gezien het wel relevant is ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2014 16:13 ]

Pagina: 1