Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ XBMC / Yatse / Telenet ISP ] Dynamic IPs maken het lastig

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:11
Hallo,

Ik heb voor mijn ouders een HTPC met XBMC gemaakt die ze bedienen met Yatse op hun Nexus 7 (geen muis / toetsenbord aangesloten)

Mijn ouders hebben Telenet (een Belgische ISP) en bij Telenet is de router ingesteld om Internet IPs te geven aan iedere host (om te voorkomen dat je meer dan x apparaten gebruikt bij een bepaald account).
Hierdoor heb je op je hosts altijd dynamische internet IPs en kan je dus niet een statisch lokaal IP configureren. (bv 192.168.*.*).
Lokaal is hetechter wel mogelijk om via de hostname van de host het IP te resolven en zo dus de host te bereiken (bv met verkenner of remote desktop)

Yatse ondersteund echter geen hostnames. Ik kan dus niet de hostname gebruiken en ook niet zoiets als dyndns.
XBMC en Yatse ondersteunen wel zoiets als "Zeroconf", waardoor je met behulp van de Apple Bonjour service op Windows de xbmc host kan vinden zonder het IP te kennen.
Dit werkt echter maar af en toe blijkbaar ;(

Momenteel heb ik tegen mijn ouders gezegt dat ze de HTPC niet mogen uitzetten (zodat het dynamisch IP niet al te vaak wordt ververst). Maar dit is een nogal debiele "oplossing" :-(

Heeft iemand een meer permanente oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gooi een eigen router in je netwerk voor intern gebruik. Als je NAT en DHCP van je bestaande router/modem niet uit kan zetten, dan is dat jammer, en een beetje 1980 van je provider om te doen, maar dat is dan jammer.

Het probleem is dat er met het beeld wat je nu schetst niet technisch iets is, maar een artificiële beperking door de provider opgelegd wordt. En waarschijnlijk mag je door de voorwaarden/je contract officieel niet eens wat verbeteren...

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:11
Ik heb me vergist...

De nieuwe versie van Yatse ondersteund wel Internet Hostnames. Echter geen netbios hostnames (werkt niet op Android).
Dmv een dienst zoals no-ip.biz ofzo, kan ik het maw wel aan de praat krijgen.

Ik zal vorige keer prolly niet lang genoeg gewacht hebben totdat het IP resolved werd...