Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:25
Beste Tweakers,

Op oudjaars dag is de computer van mijn ouders overleden in de zin van hij wilde niet meer opstarten of enig sinds iets doen. Na wat onderzoek toch maar de voeding vervangen en met dus danig resultaat dat er wel weer lampjes gaan branden. :). Echter start de PC zelf nog steeds niet op, dus gaan we er van uit dat het moederbord ook vervangen moet worden.

Ben zelf al een beetje aan het zoeken geweest en ondervonden dat het moederbord wat er nu in zit, de ASRock N68-GE3 UCC niet meer nieuw te koop is, en er dus een vervangend product moet worden.

Eerste probleem is de socket, want de AM3 is schaars in omloop ( de enigste die ik kon vinden bij azerty was meteen 130 euro ) maar naar zoeken schijnt de AM3+ gewoon backwards compatible te zijn dus daar geen probleem. ( Iemand die hier een andere mening over heeft graag even reageren. )

Toen kwam het 2e probleem want het chipset wat er gebruikt is ( Nvidia GeForce 7025 ) blijkt ook niet meer in omloop te zijn. Nu dus de vraag waar ik niet uit kom. Wat is een goed vervanged alternatiev voor de Geforce 7025 ? De proccesor in kwestie die eigenlijk mee moet is de AMD Phenom II x6. dus deze moet ook compatible zijn.

Ik hoop dat iemand me hier mee uit de brand kan helpen, want mijn computer en google kennis gaat een flink eind maar hier valt het buiten mijn boekje :P

Offtopic:
Iedereen nog de beste wensjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je moet gewoon even zoeken op een micro ATX bord voor AM3 socket, en dan even kijken of er ook graphics aan boord is (niet veel bordjes hebben dat tegenwoordig, maar ze zijn er.

http://tweakers.net/categ...lSbK2OkqGZMZKwobklULS2FgA

Een goedkope optie lijkt me dan de 4e uit dat lijstje
pricewatch: ASRock 960GC-GS FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:57

auto660

1991 240 GL Brick

Als je hetzelfde chipset wilt hebben dan moet je kijken naar de Asrock N68-VS3 FX. Hetzelfde bord maar dan met AMD FX ondersteuning :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
auto660 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:44:
Als je hetzelfde chipset wilt hebben dan moet je kijken naar de Asrock N68-VS3 FX. Hetzelfde bord maar dan met AMD FX ondersteuning :)
Maar je zal toch gek zijn om een sterk verouderde grafische chip te nemen? De Geforce 7025 kan toch echt niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50
Het lijkt er dus op dat je voeding defect is gegaan en het moederbord heeft meegenomen. Wat voor voeding had je in de kast zitten? Dit was dan waarschijnlijk kwalitatief geen super voeding :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
De voeding was inderdaad een standaard ankermann 600 Watt voeding. Zat wel een spannings beveiliging in d.m.v. een zekering.

Het chipset maakt me inderdaad verder weinig uit ( Inderdaad omdat die verouderd is ) maar zolang die maar geen problemen oplevert kwa compabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Een zekering is geen spannignsbeveiliiging. Dat is puur kortsluitbeveiliging voor het stroomnet. Als die eruit vliegt is er al iets goed mis.

Als dit de juiste is, zeggen de specs op de sticker niet veel goeds imo.
http://www.ebay.co.uk/itm...nc&_trksid=p2047675.l2557

Sinds de ATX formfactor is 12v de belangrijkste voedingslijn. Weinig 12v power en veel op 5 en 3.3v is vaak wel een teken van een brakke voeding (al heb ik nooit helemaal begrepen wat dit nou verbeterd/makkelijker maakt voor de fabrikant).

Compatibiliteit is niet zo'n probleem. Als de socket goed is, zou de chipset compatible moeten zijn. Maar voor de zekerheid kun je dat ook gewoon nazoeken op de site van de fabrikant.

Ik weet niet over nog eisen zijn aan het moederbord, maar je anders is dit een van de goedkoopste mogelijkheden:
pricewatch: MSI 760GM-P23 (FX)

2 geheugen slots (als je er 4 wilt kun je de Gigabyte nemen van 15 euro meer).
Beide ondersteunen Phenom II x6 processors (ik weet niet precies welke je hebt, dat zou je nog kunnen controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
Dat is inderdaad de goede ja ;).

Hadden hem besteld toen ik me er nog niet zo mee bezig hield, en zag het er wel geinig uit.

Moederbord moet inderdaad wel 4 strips geheugen ondersteunen, maar dat komt wel goed dus. neem dan aan dat je het over deze hebt ? http://azerty.nl/8-2817-553668/gigabyte-ga-78lmt-usb3.html

Bedankt alvast.
Pagina: 1