Is een oude Macbook (2010) de moeite nog waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 553504

Topicstarter
Beste tweakers,

Op dit moment bezit ik een laptop met windows en eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar iets nieuws & dan kom je al gauw bij OSX uit. Nu is mijn budget helaas niet groot genoeg om een nieuwe te kopen en dus zoek ik een 2de handse. Omdat Mac's zelfs 2de hands hun waarde nog redelijk behouden kom je al gauw uit bij een model van 2010. Op dit moment bezit ik een Acer Aspire s3.
Windows 8.1
Intel core i3 1.9ghz
Intel hd 4000
4gb ram
20gb ssd + 500 GB hdd
13.3 inch

Degene die ik op het oog heb is de macbook pro 13 uit 2010
Intel core 2 duo 2.4 Ghz
8gb ram
250 GB hdd
OSX Mavericks

Nu is mijn vraag: is de switch de moeite waard? Ik wil de macbook vooral gaan gebruiken voor internetten(Tweakers, voetbalzone), films kijken, licht gamen(eigenlijk alleen maar football manager 2014) en tekstverwerking & eventueel nog wat foto bewerking en lichte muziekbewerking. Daarnaast moet de accu lang meekunnen(veel onderweg) en moet hij ook makkelijk meeneembaar zijn.

Voor degene die dit model hebben. Kunnen jullie deze taken makkelijk uitvoeren? Is de hdd makkelijk te vervangen voor een ssd en is de accu makkelijk te vervangen/makkelijk te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 06:04

Hokkie

Hello

Ik had een model uit 2008 (meen ik) met een C2D 2,2GHz, 4GB ram en de X3100 GPU.

De HDD heb ik eens vervangen door een SSD en dan heb je een rap laptopje waarbij (mits de accu goed is) je een paar uur kunt internetten, tekstverwerken, etc. Youtube of films kijken slurpt letterlijk energie, dus dan was het hooguit één filmpje van 1,5 uur. Dat over de accu...

De taken die je wilt, kan makkelijk met een C2D processor. Voor wat betreft games, daar zijn deze laptops niet goed in, misschien wel football manager, maar weet niet hoe grafisch dat spel is.

Kortom, een prima laptop om kennis te maken met OS X, maar verwacht geen wonderen!

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 14:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb een 13" uit mid 2010, afgelopen jaar SSD en RAM geüpgraded.

Draait goed en soepel, op de accu kan ik zo'n 6 a 7 uur werken (volle schermhelderheid), in de trein, op school.

Thuis ligt die constant op de lader en aan een Dell U2412m. Ik ben fotograaf (en een beetje videoot), en werk veel met de programma's Photoshop en Lightroom (CS6), Final cut pro/compressor. Programma's die altijd aanstaan: Mail, iTunes, Tweetdeck, Safari, Vuze vaak ook, Agenda. Alles gaat echt snel en vlot. Naast de SSD heb ik de HDD er ook inzitten (in plaats van de ODD). De iTunes bieb staat op die HDD en een losse partitie voor windows, dus ik kan de macbook ook volledig opstarten in Windows 7, alle functionaliteiten daarvan.

Ja, de HDD is makkelijk te vervangen. Weinig schroefjes, je verliest geen garantie en er zijn genoeg handleidingen te vinden.
De Accu is bij dit model ook vrij makkelijk te vervangen, maar ik gok niet dat dat nodig zal zijn.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie!

Zelf twijfel ik nog wel tussen de Air en de Pro. Is de Pro daadwerkelijk zoveel krachtiger dan de Air of valt dat reuze mee? In ieder geval ben ik al overtuigd dat het een OSX gaat worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 09:51
Ik heb zelf de Macbook air (mid 2012) en hij is zeker niet veel trager dan de Macbook pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie veel macbook air's met 2gb werkgeheugen en heb al gelezen dat het werkgeheugen niet is uit te breiden. Is 2 GB voldoende of is het dan verstandiger om voor de 4GB te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Prima MacBookjes deze, heb er ook een met 4GB ram en een SSD en hij is rap zat voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
Ik zou iig altijd gaan voor een Macbook met SSD. Bij een model uit 2010, zou ik een SSD inbouwen. Ga verder voor 4GB geheugen, 2GB is imo te weinig. Verder is een Air ook prima. Maar die zijn wel significant sneller vanaf het 2011 model. Al is voor jouw gebruik een 2010 model waarschijnlijk ook wel ok.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 09:51
Anoniem: 553504 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 00:11:
Ik zie veel macbook air's met 2gb werkgeheugen en heb al gelezen dat het werkgeheugen niet is uit te breiden. Is 2 GB voldoende of is het dan verstandiger om voor de 4GB te gaan?
2gb is echt te weinig voor hedendaags gebruik. Als je ongeveer 4 - 6 tabbladen open hebt staan verbruikt hij al 1gb

Een SSD maakt erg veel verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb zelf het door jou genoemde MacBook Pro type. Inmiddels al ruim drie jaar in gebruik en nog elke dag geniet ik ervan. Ik zou je wel van harte aanraden er een SSD in de proppen en het geheugen uit te breiden naar 8GB. Dan kun je er prima nog een flinke tijd van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 09:16
Ik heb een mb pro c2d 2.4 8GB weggedaan, omdat ik het werken met aperture echt te traag vond. Voor al het andere (mail, film, internetten, tekst) voldoet hij prima. Echter geen idee hoeveel fifa 14 van je mac zou vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:34
heb de macbook 2010, met ssd en 2gb.
2weken terug via mp gekocht met standaard hdd. Deze vervangen voor een 120gb ssd.
ik doe er geen zware dingen mee, maar die 2gb gaat zeker weten ook vervangen worden voor 2x2 of 2x4gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Let wel op dat je huidige Acer laptop een stuk sneller is dan de Macbook Pro uit 2010. De GPU uit je Acer is ongeveer twee keer zo snel:

http://www.videocardbench...p.php?gpu=GeForce+GT+320M
http://www.videocardbench...kup.php?gpu=Intel+HD+4000

Ook de CPU zal een stuk sneller zijn... Maar dat betekent niet dat hij langzamer aan zal voelen. Ik heb de allereerste witte Macbook uit 2006. Ook in deze laptop deed een SSD wonderen. In normaal gebruik doet hij niet onder dan mijn gloednieuwe hackintosh met i5 4670k. Wat mij betreft gewoon doen. Als ik de systeemeisen van Football Manager 2014 zie, dan zie ik weinig problemen voor de Macbook Pro 2020.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zou zelf niet meer in een core 2 duo systeem investeren en net wat meer geld betalen voor 1 van de eerste core i5 modellen (2011).

Dan heb je toch een systeem wat de komende jaren nog wat beter meekan.

Via marktplaats vaak te krijgen voor 600 a 700 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2014 13:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lethalis schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:24:
Ik zou zelf niet meer in een core 2 duo systeem investeren en net wat meer geld betalen voor 1 van de eerste core i5 modellen (2011).

Dan heb je toch een systeem wat de komende jaren nog wat beter meekan.

Via marktplaats vaak te krijgen voor 600 a 700 euro.
Kan er eerlijk gezegd geen een vinden voor die prijs(dat is overigens ook de maximum prijs) die geen 120KM van m'n huis is. Daarnaast wordt de laptop ook gebruikt als test om te kijken of bijvoorbeeld OSX bevalt. Denk er zelf om, om toch maar die uit 2010 te kopen en dan later eventueel te kijken voor een i5. Laatse vraag:P is +-€600 een redelijke prijs voor een macbook pro uit 2010 met lichte gebruikersschade 8GB ram, C2D processor en 250GB Hd(bovengenoemde specs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

600 euro is hij absoluut niet meer waard. Ik zou nog even verder kijken dus, want voor dat geld moet je makkelijk een 2011 model kunnen vinden en dat is een wereld van verschil.

[ Voor 63% gewijzigd door Bosmonster op 03-01-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 21:28

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

heb al je in v&a van tweakers gekeken? voor iets 150 euro meer heb je al een veel beteren en nieuweren van 2011 en dan een i5 processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik vind al meteen deze V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci5 3210M, 4GB, 500GB, is dat niet iets?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Inderdaad. Dat bedoel ik dus.

Ik heb een jaar geleden mijn MBP 13" met core i5 uit 2011 verkocht voor 650 euro.

Dat was echt een mooie laptop. Mijn probleem was alleen dat ik niet kon wennen aan het kleine scherm van 13" en ben toen terug gegaan naar een desktop PC. En sinds kort zit ik achter een Mac Mini :)

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Leuk gezegt, maar 0 feedback en volgens mij ook nog niet zolang op tweakers en die zou ik dus niet vertrouwen met 600 pegels over internet.

Tenzij je het kan afhalen :).
Maar een Macbook pro uit 2008 krijg je zeker nog wel 450 euro voor als je hem verkoopt dus met een budget van 600 euro kan je inderdaad een nieuwere scoren, alleen dan wel met feedback en dergelijke ( imho )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:56:
Tenzij je het kan afhalen :).
Maar een Macbook pro uit 2008 krijg je zeker nog wel 450 euro voor als je hem verkoopt dus met een budget van 600 euro kan je inderdaad een nieuwere scoren, alleen dan wel met feedback en dergelijke ( imho )
Ik zou bij een dergelijk bedrag altijd komen afhalen.

Maar goed, ik kan mij voorstellen dat dit iets lastiger kan zijn zonder auto.

Aan de andere kant heb ik mijn xbox 360 verkocht aan een paar gasten die eerst 2 uur in de trein zaten om bij mij te komen _/-\o_ Dus waar een wil is, is een weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Ikzelf heb recent een late 2009 Macbook gekocht 13" 2.26GHz (o.i.d.) en heb alleen het geheugen (8GB) en een SSD (Samsung 840 Pro) erin gezet. Werkt super snel, ook het laatste OS! Als je niet teveel zware taken draait voldoet dit prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Sowieso geeft de verkoper aan alleen te doen aan ophalen/langsbrengen, zou een beetje een slechte oplichter zijn :P . Maar ziet er gewoon uit als een goede deal, dus als het genoeg in de buurt ligt...

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:39

rammes

koekebakker 1e klas

ik had precies het zelfde model. helaas in bad laten vallen, ik heb van de verzekering 600 euro terug gekregen. Surfen mail/ spotify dat soort dingen gingen prima. goedkope ssd erin en je kunt lekker verder.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie snelle reactie's! Uiteindelijk toch gekozen voor de macbook Air 13" uit 2011 met een I5 processor, 4Gb werkgeheugen en een Intel HD 3000. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 22:23
Inmiddels heb je hem al? Zou je eens je ervaringen kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:34
Hier nog een ervaringsdeskundige. 4GB ram en 64GB SSD. Los van het gebrek aan opslagruimte snel zat voor dagelijkse taken. Speel wel met het idee om er een 250GB SSD in te hangen en eventueel 8GB ram. Maar ga ik dat laatste echt merken?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 16:30

nexhil

BAM!

Anoniem: 553504 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:59:
Bedankt voor al jullie snelle reactie's! Uiteindelijk toch gekozen voor de macbook Air 13" uit 2011 met een I5 processor, 4Gb werkgeheugen en een Intel HD 3000. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen
De afweging voor mij om voor een 'i' serie te gaan ipv van een core 2 duo is dat je je scherm kunt delen via de Apple TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Laatst online: 14-06 10:18
Ik begrijp dat je al een aankoop hebt gedaan, dus als advies heb je hier niet veel meer aan, maar ik vroeg me af of je ook andere opties dan een Mac overwogen hebt.

Jouw situatie - je hebt een laptop die op zich prima is, maar wil eens iets anders dan Windows - leek me perfect geschikt om een keer een Linux-distributie met moderne grafische werkomgeving (KDE, Gnome 3, Unity, etc.) te proberen. Alle taken die je omschrijft kunnen ook prima met Linux, zelfs Football Manager 2014 is native beschikbaar. De installatie van veel distributies is tegenwoordig eenvoudiger dan het installeren van Windows. Als het niet bevalt kan je altijd nog geld uitgeven aan een Mac, maar als het wel bevalt heb je toch een aardig bedrag bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik werk nu een week met de macbook air en ik moet toegeven dat OS X een ontzettend goed besturings systeem is. Dankzij de SSD is hij ongelooflijk snel. Alle programma's die ik op windows ook had werken ook prima en voor de programma's die ik mis zijn er altijd genoeg alternatieven. Verder is de accu duur ook een verademing. Het enige nadeel is de intel HD 3000 die er in zit, maar voor mijn gebruik is die meer dan voldoende. Ook is de 4 GB ram voldoende, maar ik zou absoluut niet gaan voor de 2GB uitvoering. Dat is simpelweg gewoon te weinig. Al met al ben ik zeer tevreden en kan iedereen(Die het kan en wil besteden) een overstap naar OS X aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 14:52
Vorige week een MB 7.1 gekocht met 8GB en 1TB hybride disk van samsung er in voor 425 euro.

Draait als een tierelier, en loopt soms ook een virtueele xp of linux op.

Voor het gewone werk is alles tot pak hem beet 4 jaar oud goed te doen, mits voldoende geheugen. OSX heeft daar graag een heleboel van en zeker met Mavericks 10.9 ben je extra in het voordeel.
Pagina: 1