• Felm
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 11:20
Hi,
Ik ben op zoek naar een nieuwe media oplossing voor thuis. Ik twijfel tussen een aantal verschillende mogelijkheden.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is:
- Geautomatiseerd downloaden series/films/muziek met Sickbeard/Couchpotato/Headphones
- (Relatief) kleine opslag van een paar TB, ik ben geen serie en film "hoarder" en heb dus geen groot archief nodig, meestal kijk ik films en series maar 1 keer. Toch wil ik wel de mogelijkheid hebben om 2 3,5 inch schijven te installeren plus de mogelijkheid tot een ssd met oog op de toekomst.
- Streamen via Plex Media Server naar 1 TV, Ipad en laptops, genoeg CPU kracht voor transcoding van 2 of 3 streams.
- Toekomstbestendige oplossing.

De verschillende mogelijkheden:

Out of the box NAS + Media player
De meeste out of the box NASen (die financieel aantrekkelijk zijn) zijn niet krachtig genoeg voor Plex transcoding, dus deze optie lijkt direct al af te vallen. Toch houd ik hem in mijn hoofd omdat dit verreweg de goedkoopste oplossing is.

All-in-one HTPC
Een HTPC in een goed uitziende behuizing (bv Fractal Design Node 304), minimale specs: weergave 1080p en digitale audio. Moet verder op de achtergrond in staat om te downloaden/extracten/transcoden/streamen.

Zelfbouw Media Server + Media player
Media Server moet kunnen downloaden/extracten/transcoden/streamen.

Een van de vragen is of de specs voor een HTPC en een Mediaserver veel zullen verschillen. Het kan goed zijn dat ik de komende jaren een Smart TV aanschaf die een Plex client heeft. De HTPC zou dan alsnog als Media Server gaan fungeren. Zou een beetje zonde zijn om extra geld uit te geven aan een mooie kast en hardware die later overkill blijkt te zijn.

Ben benieuwd naar jullie kijk hier op!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Voor alle3 de opties valt wat te zeggen zoals je al opmerkt. Ik ben bang dat out of the box nas + mediaspeler inderdaad niet het gewenste resultaat gaat bieden. Het blijft altijd behelpen als een download wordt verwerkt en tegelijkertijd transcoding moet gebeuren. Dan zou je naar een NAS gaan die zo prijzig wordt dat het niet meer aantrekkelijk is.

De All-in-one HTPC is een goede optie, maar kent als nadeel dat, zeker bij 2 disks, de geluidsproductie snel stijgt. Disks maken nu eenmaal geluid, en als je er 2 in gaat plaatsen zal je naast het geluid daarvan ook meer warmte je case in brengen, met als gevolg meer geluid. Wil je dus een echt stille oplossing, dan zou ik daar niet voor kiezen.

Zelfbouw Media Server + media player geeft je op de backend in ieder geval volle vrijheid en mogelijkheden.
Wat betreft een losse mediaplayer zou ik in ieder geval kiezen voor een systeem dat in ieder geval een soort van centrale management kent zoals XBMC dat doet met een centrale database. Op die manier is, als je nog eens gaat uitbreiden, al je content overal hetzelfde. Mooier is imho een HTPC hiervoor, maar is ook weer wat duurder.

iRacing Profiel

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-01 14:59
Zelf worstel ik momenteel met hetzelfde dilemma. HTPC's staan in de woonkamer en daar kunnen helaas meestal niet meer dan 1 3.5'' of 2 2.5'' schijven in. momenteel meer dan genoeg, maar met het oog op evetuele uitbreidingen later niet zo'n aantrekkelijke optie.

Momenteel mijn zinnen gezet op een losse server icm. een Raspberry Pi. We hebben toch geen 3D tv en mijn huidige ervaringen hier zijn dan m'n Pi alles onder de 16GiB keurig afspeelt. De server zou dan in een gerecyclede kast op zolder komen te staan.

Naar mijn mening is dit tevens een van de goedkoopste oplossingen. In de V&A bijvoorbeeld zie je meer dan genoeg 1155 bordjes en 3rd gen. intels staan. Tevens heeft er altijd nog wel iemand een kast staan of een latje geheugen liggen.

Let er echter wel op dat je met de zuinigere 'T' processors hoogstends een enkele 1080P stream kan transcoden, dus voor jouw eisen is wel een iets krachtigere proc (dus minder zuinig) nodig.