Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
4 jaar geleden heb ik een set gekocht puur voor muziek. Films waren ondergeschikt en voor mij op dat moment niet belangrijk. Nu 4 jaar later is de situatie omgedraaid. Muziek moet nog wel knap klinken maar films is nu belangrijker.

Mijn huidige setup is:
Primare i21 + cd21
2x B&W 683

De Primare i21 en de cd21 zijn verkocht en ik ben nu opzoek naar een nieuwe dolby receiver.
Voorlopig Zal ik heb gaan gebruiken als 2.0. Wellicht ga ik later of m'n 683's aanvullen met backs en een center.

Het budget is max 800,- voor alleen de receiver.(Liever iets minder ;))

Een aantal "eisen":
- Bi-amp
- 24p hdmi passtrough
- standby passthrough
- ios app
- minimaal 4 hdmi in (1 out is genoeg)

Waar hecht ik geen waarde aan:
- 2 hdmi out
- 4k passthrough
- 4k/hd upscaling

Nu heb ik een aantal receivers op het oog, maar sta wel open voor andere suggesties. Dit zijn:

Marantz SR5007
Yamaha RX-V675
Pioneer VSX-1123

De Yamaha heb ik beluisterd op B&W 683 en dat klonk goed. Het zelfde geld voor een ouder type Marantz. De pioneer heb ik nog niet kunnen beluisteren. Maar ik vermoed dat het niet veel uitmaakt welke versterker je gebruikt zolang je de audio optimalisatie/aanpassingen uitzet.

Ik neig momenteel het meest naar de yamaha of de pioneer. De marantz loopt voor mijn gevoel qua functies iets achter op de andere twee en ik ben niet weg van het ronde display. Uiteraard zijn er ook hogere/duurdere versies Marantz. Echter schiet de prijs wel hard omhoog.

Zijn er echt grote verschillen qua kwaliteit tussen deze merken/types? Wat is jullie mening over deze receivers of hebben jullie eventueel een (veel) betere receiver welke ik kan kiezen?

[ Voor 7% gewijzigd door JSchut op 02-01-2014 16:58 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
Hoezo dit? Nu is het sowieso al een uitermate discutabel iets maar in deze receiver klasse geheel onzinnig.

Nickname does not reflect reality

• JSchut
Brad Pitt schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:58:
[...]

Hoezo dit? Nu is het sowieso al een uitermate discutabel iets maar in deze receiver klasse geheel onzinnig.
Nu moet ik zeggen dat ik er verder niet veel verstand van heb hoor. Maar wat mij verteld is is dat wanneer ik voorlopig op 2.0 zou blijven ik meer uit m'n 683's kon halen als ik zou "bi-ampen". Maar dit is dus niet zo?

• Brad Pitt
JSchut schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:00:
[...]
Nu moet ik zeggen dat ik er verder niet veel verstand van heb hoor. Maar wat mij verteld is is dat wanneer ik voorlopig op 2.0 zou blijven ik meer uit m'n 683's kon halen als ik zou "bi-ampen". Maar dit is dus niet zo?
Volgens de (kabel) leveranciers vast wel, maar of het daadwerkelijk hoorbaar is is een tweede :)

Deed het vroeger ook hoor, moet ik toegeven, maar na het er mee moeten stoppen i.v.m. multikanaals aansluiten was er geen enkel verschil in kwaliteit, bass, diepte, volume, etc. Het klinkt/staat wel stoer ;)

Met losse eindtrappen (en filtering) zou het eventueel wel uit kunnen maken hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 02-01-2014 17:03 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Denon AVR-X3000 zou je ook nog mee kunnen nemen in je lijstje.

Betreffende het Bi-Amp sluit ik me aan bij Brad Pitt, het ziet er wel leuk uit maar dat is ook het enige voordeel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JSchut
Die Denon ziet er ook wel leuk uit idd. Neem ik even mee in mijn overweging.

Wat ik mij echter afvraag is of ik de power van bijvoorbeeld de pioneer vsx-1123-k wel nodig heb.

Zou het bijvoorbeeld misschien beter zijn om voor een pioneer vsx-s510-k te gaan en dan bijvoorbeeld backs of en center van deze b&w serie aan te schaffen. Of word deze dan te "zwak".

Een andere optie zou de pioneer SC-1223-K zijn. Dit is wel top van mijn budget maar mocht het nodig of behoorlijk beter zijn dan is dat natuurlijk een optie. Dan zou ik later eens moeten gaan kijken naar extra speakers. Andere duurdere mogelijkheden zijn: Yamaha RX-A1010 of de RX-A1020.

Momenteel neig ik het meest naar pioneer/yamaha vandaar dat ik deze even als voorbeeld neem. Het moeilijkste vindt ik het bepalen van wat ik echt nodig heb voor een set 683's met later eventueel een center en 2 backs uit dezelfde serie. Wel al op verschillende sites gelezen hoe je dit zou moeten kunnen bepalen, maar ik blijf een beetje een leek op dit gebied en wordt er niet echt wijs uit.

[ Voor 3% gewijzigd door JSchut op 03-01-2014 10:06 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Ik snap even iets niet, waarom zet je '4k passthrough' neer als iets waar je geen waarde aan hecht?

Oke, op dit moment is er weinig content en zal vrijwel niemand een 4k speler en een 4k tv in huis hebben.

Maar als ik op dit moment 800,- euro zou uitgeven voor een versterker dan moet die toch zeker 5 tot 10 jaar mee gaan. En tegen die tijd (en naar mijn mening al binnen 5 jaar) zal 4k een stuk meer ingeburgerd zijn... Als je daarnaast ook aangeeft dat films voor jou steeds belangrijker zijn geworden, dan koop je nu een receiver die uiteindelijke een bottleneck wordt.

• JSchut
Flans schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:29:
Ik snap even iets niet, waarom zet je '4k passthrough' neer als iets waar je geen waarde aan hecht?

Oke, op dit moment is er weinig content en zal vrijwel niemand een 4k speler en een 4k tv in huis hebben.

Maar als ik op dit moment 800,- euro zou uitgeven voor een versterker dan moet die toch zeker 5 tot 10 jaar mee gaan. En tegen die tijd (en naar mijn mening al binnen 5 jaar) zal 4k een stuk meer ingeburgerd zijn... Als je daarnaast ook aangeeft dat films voor jou steeds belangrijker zijn geworden, dan koop je nu een receiver die uiteindelijke een bottleneck wordt.
Daar heb je inderdaad een punt. Echter is mijn verwachting dat ik niet langer dan 5 jaar met deze versterker ga doen. Vandaar dat ik neergezet heb dat ik het niet heel belangrijk vond. Maar het is inderdaad beter als het er wel op zit. Dan kan ik eventueel nog wat langer met de versterker doen mocht ik dat willen.

• Brad Pitt
Flans schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:29:
Zodra HDMI2.0 uit is is elke HDMI 1.4 receiver sowieso "passé". Pas vanaf HDMI 2.x zal je meer dan 24fps kunnen hebben bij 4K content. Zoals kunnen gamen in die resolutie. Dus nú een receiver kopen die in de toekomst met "alles" mee kan is zinloos. Gewoon nu een HDMI1.4 apparaat aanschaffen en tegen de tijd dat >24fps 4K content er is (duurt nog wel even) een andere receiver in huis en klaar. 4K is geen issue imho.

• JSchut
Als ik mijn keuze zou beperken tot de volgende modellen. Welke zouden jullie dan nemen? Er van uitgaande dat er voor nu 2 683's fronts op komen en in de toekomst 2 686 backs en een center.

- Pioneer VSX-S500-K
- Pioneer VSX-1123-K
- Yamaha RX-V675
- Yamaha RX-A1010

Mijn gevoel zegt de VSX-1123-K of de RX-V675. Maar dit is puur gebaseerd op uitgangsvermogen en uiterlijk. De S500 vind ik erg mooi maar ik ben bang dat die niet voldoet.

• Brad Pitt
JSchut schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:07:
Maar dit is puur gebaseerd op uitgangsvermogen en uiterlijk.
Dit, en de features die je nodig hebt, zijn het belangrijkste, zeker in deze klasse. Uitgangsvermogen is lastig te vergelijken aangezien de specs sowieso allemaal voor geen kant kloppen. Plus is meestal toch wel, als je niet de Ahoy wilt vullen met 120 decibel herrie tenminste, voldoende.

• JSchut
Brad Pitt schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:13:
[...]

Dit, en de features die je nodig hebt, zijn het belangrijkste, zeker in deze klasse. Uitgangsvermogen is lastig te vergelijken aangezien de specs sowieso allemaal voor geen kant kloppen. Plus is meestal toch wel, als je niet de Ahoy wilt vullen met 120 decibel herrie tenminste, voldoende.
Als ik je goed begrijp zullen al deze 4 types dus goed kunnen met de b&w set die ik in mijn vorige post omschreef?

Ze voldoen voor zover ik heb kunnen zien allemaal aan de volgende eisen:
- 24p hdmi passtrough
- standby passthrough
- ios app

• Brad Pitt
JSchut schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:17:
[...]

Als ik je goed begrijp zullen al deze 4 types dus goed kunnen met de b&w set die ik in mijn vorige post omschreef?

Ze voldoen voor zover ik heb kunnen zien allemaal aan de volgende eisen:
- 24p hdmi passtrough
- standby passthrough
- ios app
Die Pioneer 500 vond ik nogal "klein" op de foto's die ik ff snel bekeek. Geen idee of daar voldoende versterker power in zit. Zou er ook weer niet op gaan zitten beknibbelen, da's ook wat zonde.

• JSchut
Brad Pitt schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:19:
[...]

Die Pioneer 500 vond ik nogal "klein" op de foto's die ik ff snel bekeek. Geen idee of daar voldoende versterker power in zit. Zou er ook weer niet op gaan zitten beknibbelen, da's ook wat zonde.
Dat klopt idd. Het mooie vond ik dat hij lekker klein was, maar had wel al het idee dat het wat zwakker zou zijn.

De keuze zal dus gemaakt gaan worden tussen de Pioneer VSX-1123-K en de Yamaha RX-V675. Prijsverschil is miniem (+/-80 euro).

De afweging is dus welk merk de beste kwaliteit levert en de beste/meeste opties. Ik weet dat de Pioneer wat minder analoge en composite aansluitingen heeft, maar dit is voor mij niet nodig. Pioneer vindt ik persoonlijk wat mooier qua uiterlijk.

Lastig lastig ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

JSchut schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:24:
[...]
Dat klopt idd. Het mooie vond ik dat hij lekker klein was, maar had wel al het idee dat het wat zwakker zou zijn.
VSX-S500 is een slimline model en dus de bedoeling dat hij lekker klein is. Vermogen levert dat ding nog steeds. Veel versterkers zijn Klasse A/B en de Pioneer gebruikt een Klasse D (Digitale) versterker. Als je naar een Marantz NR1403/1603 kijkt zie je het verschil: ook slimline maar Klasse A/B. Al is de 50 Watt die de Marantz levert nog steeds genoeg. Maar xx Watt zou in gemiddelde sets geen doorslaggevend punt hoeven te zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb zelf een heel sterk zwak voor Pioneer, maar dat komt vooral omdat ik hun geluidsoptimalisatie (MACC) veel beter vind dan die van vele andere merken (Audyssey varianten). Wat ik er namelijk heel sterk aan vind, is dat je automatisch het geluid kan laten instellen met de microfoon en dat je vervolgens dat hele equalizing stuk weer helemaal 'vlak' kunt zetten (dat doen ze toch allemaal beroerd), maar dat je wel de staande golven in het laag kan laten wegwerken. (dat is in principe ook een equalizer, maar dan een hele nauwkeurige die heel precies de drie pieken in het laag tegengaat)

Dan heb je namelijk gewoon het normale geluid uit je speakers, de afstanden en volumes automatisch ingesteld (en kan je makkelijk naar gehoor aanpassen), wordt de weergave niet verkracht door een extreme equalizing, maar wordt het mogelijke bonkerige van het laag (wat wordt veroorzaakt door je kamer, dat doet bijna elke kamer) wel behoorlijk effecitef weggefilterd.

Alleen om die reden zou ik voor de pioneer gaan :). Dat automatische equalizing werkt eigenlijk alleen heel goed voor het strakker maken van de laagweergave. Voor de rest is de methode veel teveel afhankelijk van heel veel factoren en de meetpositie en naar wat ik gehoord heb, doet het meer kwaad dan goed.

Als je daar geen belang aan hecht, is het eigenlijk om het even welke je kiest. Ik heb zelf de Marantz NR1503 (slimline),omdat ik een DSP gebruik voor de laagcorrectie. Ook die heeft meer dan voldoende vermogen om een setje vloerstaande Dynaudio's aan te sturen (met lage gevoeligheid). Daar zou ik me maar niet ongerust om maken.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 03-01-2014 12:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Brad Pitt
JvS schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:23:
Ik heb zelf een heel sterk zwak voor Pioneer, maar dat komt vooral omdat ik hun geluidsoptimalisatie (MACC) veel beter vind dan die van vele andere merken (Audyssey varianten).
Vind zelf dan weer Audyssey XT32 veel en veel beter dan MCACC. Zo zie je maar :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brad Pitt schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:25:
[...]

Vind zelf dan weer Audyssey XT32 veel en veel beter dan MCACC. Zo zie je maar :)
Het kan zijn dat die wel beter is, maar het punt is dat ik geen van allen goed genoeg vind om ze automatisch aan het totale geluidsbeeld te laten komen. De hamvraag is "Kan het ook deels uit"?

• Brad Pitt
JvS schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:26:
De hamvraag is "Kan het ook deels uit"?
Meestal helaas niet nee. Dus met films en games staat het hier aan (Audyssey + PLIIz), met muziek uit. Waarbij uit inderdaad ook echt uit is, en da's wel een nadeel hiervan en een voordeel van MCACC ja :)

• JSchut
FeaR schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:12:
[...]

VSX-S500 is een slimline model en dus de bedoeling dat hij lekker klein is. Vermogen levert dat ding nog steeds. Veel versterkers zijn Klasse A/B en de Pioneer gebruikt een Klasse D (Digitale) versterker. Als je naar een Marantz NR1403/1603 kijkt zie je het verschil: ook slimline maar Klasse A/B. Al is de 50 Watt die de Marantz levert nog steeds genoeg. Maar xx Watt zou in gemiddelde sets geen doorslaggevend punt hoeven te zijn.
Volgens verschillende sites is het ook gewoon een A/B. Op sommige sites spreken ze van klasse D maar heb het ook ontkracht zien worden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

• JSchut
Sorry dacht dat je het over de VSX-1123-K had.

[ Voor 9% gewijzigd door JSchut op 03-01-2014 13:05 ]

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-11 21:01
Hier staat al een paar jaar de Pioneer vsx-1021 en ik zou een nieuwe Pioneer blind terugkopen. MCACC optimaliseert het geluid hier erg goed. De huiskamer heeft plavuizen, behang en gordijnen. Het kan nogal een galmbak zijn maar qua geluid is het (voor mij) perfect. Er hangen Audiolab Cresto CD luidsprekers aan met een impedantie van 4 Ohm. Het kan in stereo erg hard en zuiver, maar ook 5.1 is erg goed.

In a nutshell: mijn voorkeur gaat uit naar de Pioneer :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• JSchut
Mijn keuze is inmiddels gevallen op de Pioneer VSX-1123-K. Net even een beter gevoel bij Pioneer. De looks van de Pioneer spreken mij ook erg aan. Ik had ook nog even gekeken naar de SC-LX56 maar dat werd me net ff te duur.

Allen bedankt voor de tips en info.

• JSchut
Twijfel toch nog beetje. :S

Pioneer VSX-1123-K of de Yamaha RX-V775

Maakt het echt niet uit qua kwaliteit wat ik kies? De functies op beide zijn voldoende. Dus het is puur een keuze tussen de merken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals ik zei, het zelf met de hand uit kunnen zetten en aan kunnen passen van de MCACC functies én de uitstekende staande golven detectie (en preventie) van de Pioneer spreken mij aan.

Qua 'neutrale' klank enzo maakt het allemaal niets uit vind ik.

• JSchut
JvS schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:37:
Zoals ik zei, het zelf met de hand uit kunnen zetten en aan kunnen passen van de MCACC functies én de uitstekende staande golven detectie (en preventie) van de Pioneer spreken mij aan.

Qua 'neutrale' klank enzo maakt het allemaal niets uit vind ik.
Ok top. Dan kan ik nu niet meer terug :) Besteld :) (Pioneer VSX-1123-K)

Pagina: 1