wisselen van disk [win7]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Ik heb in mijn laptop een SSD gezet. De oude harddisk kan er heel moeilijk uit worden gehaald omdat de schroefjes heel diep zitten. Maar ik wil wel de nieuwe SSD als actieve disk gaan gebruiken. De oude disk wordt, als dat is gelukt voor opslag van statische bestanden.

Ooit was het zo dat ik de bootfile.ini aan moest passen windows te vertellen welke partitie gebruikt moet worden. Echter bij windows7 is dat anders geworden. Hoe kan ik nu de functie van de oude normale disk laten overnemen van de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je al gedaan? Dat is wel heel belangrijk om te weten hier. Heb je de HDD gekloond naar de SSD of een nieuwe installatie gemaakt? Je bent erg vaag met je vraag.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Ik heb de nieuwe disk in een bay naast de nieuwe gezet (deze laptop heeft ruimte voor 2 disks). Daarna heb ik met DD een exacte kopie gemaakt van de oude naar de nieuwe disk. Ook heb ik met diskpar de nieuwe disk van een nieuw diskID voorzien. Dus ik kan in windows beide harddisks zien, en de oude is nog steeds de system disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oude disk er tijdelijk uit, schijfvolgorde aanpassen indien nodig en proberen. Dan HDD terug, BIOS checken en starten. Enige manier om te weten of 't werkt, en hoe 't werkt. Had je zelf toch ook kunnen bedenken, of iig proberen voordat je hier ging vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Let wel dat Windows ghosten naar een nieuwe schijf niet heel handig is met een SSD. Bij installatie op een SSD zet Windows 7 namelijk zaken als automatische defragmentatie uit superfetch uit. Op een normale HDD staan deze aan. Die setting neem je nu mee.

Pas dus op dat je deze services niet draait op een SSD, dat vindt de SSD niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
CMD-Snake schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:56:
Let wel dat Windows ghosten naar een nieuwe schijf niet heel handig is met een SSD. Bij installatie op een SSD zet Windows 7 namelijk zaken als automatische defragmentatie uit superfetch uit. Op een normale HDD staan deze aan. Die setting neem je nu mee.

Pas dus op dat je deze services niet draait op een SSD, dat vindt de SSD niet leuk.
dat zijn zaken die ik allemaal uit ga zetten. Maar eerst wil ik weten hoe ik van die nieuwe disk kan booten. Alleen maar de actieve partitie aanpassen en de bios zeggen dat ik van de SSD wil booten lijkt mij niet voldoende. Er staat vast nog ergens op de disk dat ie disk0/partitie1 oid moetgebruiken en dat moet disk1/partitie1 worden. Dat deed ik vroeger ook met NT en XP zo. Of doet Windows7 niet meer aan deze functionaliteit en werkt alles relatief ten opzichte van de disk waarvan het BIOS opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zeg toch dat je de oude schijf er eerst uit moet halen om te testen? Je wilt weten hoe 't werkt, en daar kom je maar op 1 manier achter: zelf proberen en ondervinden. Het hele boot proces is verandert sinds Vista, dus dat boot.ini verhaal gaat helemaal niet meer op. Al helemaal omdat het BIOS de volgorde aan het OS geeft wat je zelf instelt.

En uiteraard dat wat CMD-Snake zegt. SSD optimalisatie heb je nu helemaal niet en dat kan je merken. Ik heb expres het niet genoemd, want dat is niet het onderwerp van dit topic.

Pagina: 1