Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop dilemma - repareren of nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

• Derville
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-10 15:11
Goedendag,

De laptop van een vriend, een Samsung Series 3 NP305E5A-A03US (http://www.amazon.com/Sam...Inch-Laptop/dp/B006KYY00Q) is een tijdje geleden kapot gegaan en vervolgens naar een computershop gebracht. Na een aantal weken is eindelijk de kosten- en schadeanalyse binnen. Het moederbord is kapot en er is vloeistofschade aan de behuizing. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat er een glas water omviel naast de laptop.

De kostenpost is als volgt:

- 82 euro voor de inspectie
- 300 (!) euro voor een nieuw moederbord.

Ik ben niet erg bekend met moederbord prijzen voor laptops, maar 300 lijkt me aan de (erg) hoge kant voor een mainstream laptop. 82 overigens ook voor een inspectie. Aldus vroeg ik me af wat de beste optie is:

1) 382 euro betalen
2) 82 euro betalen en zelf een nieuw moederbord (welke?) er inzetten (hoe moeilijk is dit bij laptops?) en vervolgens de oude laptop voor onderdelen door verkopen op ebay/marktplaats.
3) 82 euro betalen en een nieuwe laptop kopen (zoja kom ik binnenkort terug met de vraag welke ;)) Oude laptop op marktplaats.
4) Nieuwe laptop kopen, indien laptop minder dan 82 opbrengt (minst favoriete optie).

Advies wordt gewaardeerd!,

Alvast bedankt,

Philip

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tweedehands dus te koop voor $300, dat maakt de keuze makkelijk: Optie 4.

Verwijderd

Vrees dat het hoe dan ook een nieuwe laptop kopen wordt..

Wat je wel nog kunt doen/proberen is misschien op een verzekering gooien?
Inboedel, aansprakelijkheids- of reis- verzekering?

• Derville
Viel niet onder de verzekering zei hij. Gebeurt het wel eens vaker dat er 300 gevraagd wordt voor een nieuw moederbord? Lijkt me toch gewoon uitklopperij?

Is optie 2 geen goede optie, experts? +- 80 voor nieuw moederbordje en dan zelf er in zetten. Of is dat erg lastig vanwege de compactheid van laptops?

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
300 voor een moederbord lijkt mij uitklopperij. Ik repareer zelf ook laptops, en persoonlijk vind ik dat computershops het te snel en te vaak op een kapot moederbord proberen te gooien...

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Dat komt volgens mij ook gewoon door de kosten van de manuren hier.

Het zal geen 300 euro zijn voor het moederbord, maar voor het moederbord, de tijd om hem te swappen (duur), het gebruik van de reparatieruimte etc.

Dat gezegd hebbende, als je bereid bent om ze ergens vandaan te plukken en zelf een middagje te gaan schroeven kan het best.
Op ebay staan zat moederborden met vergelijkbaar typenummer (moet je even kijken of het ook echt de goede zijn).
http://www.ebay.com/sch/i...05E5A+motherboard&_sop=15

Een deel is flink goedkoop, maar "as is", dus geen idee of het werk en geen garantie. Maar als je naar 100-150 euro gaat kijken staat er zat op.

De vraag aan jou is dan of je dat het waard vind of liever een nieuwe koopt

• NLMarcel194
  • Laatst online: 01-11 12:08
in de oven proberen ? aan gezien er toch al wat over heen gegaan is lekker goed schoonmaken veel kan je dan toch niet meer fout gaan

als dat niet werkt kan je altijd nog een nieuwe moederbord kopen op ebay of de rest als losse onderdelen verkopen
en nieuwe laptop kopen

laptop open maken is altijd wel leuk werk je moet er van houden hou wel goed bij waar all schroeven horen
anders even googlen https://www.google.nl/sea...ei=tqTFUr7WDq2a0QXGjYH4DQ
zo wat makkelijker als je dat er bij pakt

[ Voor 37% gewijzigd door NLMarcel194 op 02-01-2014 18:43 ]

Verwijderd

Derville schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:20:
Viel niet onder de verzekering zei hij. Gebeurt het wel eens vaker dat er 300 gevraagd wordt voor een nieuw moederbord? Lijkt me toch gewoon uitklopperij?

Is optie 2 geen goede optie, experts? +- 80 voor nieuw moederbordje en dan zelf er in zetten. Of is dat erg lastig vanwege de compactheid van laptops?
Dat moet je ook even zelf uitzoeken lijkt me. Bel gewoon je verzekering op (als je die hebt).
Die 300 euro is natuurlijk niet alleen voor het mobo, maar incl arbeid, etc. Die shop moet er ten slotte ook iets op verdienen.

Zelf een mobo monteren in een laptop is een lastige klus. Ik zou er persoonlijk zelf niet aan beginnen.

Dus nogmaals, probeer een bedrag via een verzekering terug te krijgen zoals inboedel / aansprakelijkheid.
Of neem je verlies...

• Derville
Bedankt voor het advies. Begrijpelijk dat arbeid etc erbij komt, maar alsnog veel om voor een lappie van 600,- de helft aan reparatiekosten te betalen.

'Viel niet onder de verzekering zei hij' refereerde naar die maat van me. Dus dat is, vrees ik, geen optie.

Na overleg dan maar een nieuwe laptop uitzoeken en hopen dat iemand voor de onderdelen wat lapt op MP.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Derville schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:51:
Bedankt voor het advies. Begrijpelijk dat arbeid etc erbij komt, maar alsnog veel om voor een lappie van 600,- de helft aan reparatiekosten te betalen.

'Viel niet onder de verzekering zei hij' refereerde naar die maat van me. Dus dat is, vrees ik, geen optie.

Na overleg dan maar een nieuwe laptop uitzoeken en hopen dat iemand voor de onderdelen wat lapt op MP.
Heb je een DM gestuurd voor die laptop ;) .

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• NLMarcel194
  • Laatst online: 01-11 12:08
losse verkoop voor de juiste prijs gaat hier altijd wel snel
Pagina: 1